T-farm
T-farm
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb een vraag over mijn t-farm. Hoe nat moet het zand zijn?
Ik heb nu natte gedeelte en droge gedeelte. Moet alles goed nat zijn?
Ik heb een foto toegevoegd . De foto is wat donker maar ik denk dat wel te zien is wat ik bedoel.
Mijn volgende vraag is hoe vaak moet ik het bevochtigen en heeft er iemand een tip hoe ik dat het beste kan doen?
Bedankt voor de reactie alvast
Groetjes renate,
Ik ben nieuw hier en heb een vraag over mijn t-farm. Hoe nat moet het zand zijn?
Ik heb nu natte gedeelte en droge gedeelte. Moet alles goed nat zijn?
Ik heb een foto toegevoegd . De foto is wat donker maar ik denk dat wel te zien is wat ik bedoel.
Mijn volgende vraag is hoe vaak moet ik het bevochtigen en heeft er iemand een tip hoe ik dat het beste kan doen?
Bedankt voor de reactie alvast
Groetjes renate,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Gortello
- Lid
- Contacteer:
Re: T-farm
Allereerst welkom,
De bevochtiging is afhankelijk van de te huisvesten soort, Verde kan ik op de foto erg slecht zien hoe breed de farm is. Zit er bijvoorbeeld een buitenwereld aan verbonden waar je de mieren kunt voeren?
Heeft u al nagedacht over de soort wie u wilt houden?
Zoja, is de soort goed te zien in deze kleur zand?
Wat zijn de bevochtiging eisen van de soort?
Hoe uitbraak gevoelig is de soort en als deze uitbreekt pakt u ze dan gewoon op met de handen, of heeft u een hulpmiddel nodig om de vingers te sparen.
Om u verder te helpen met bevochtiging ideeën zou ik graag een boven en zij aanzicht zien.
De bevochtiging is afhankelijk van de te huisvesten soort, Verde kan ik op de foto erg slecht zien hoe breed de farm is. Zit er bijvoorbeeld een buitenwereld aan verbonden waar je de mieren kunt voeren?
Heeft u al nagedacht over de soort wie u wilt houden?
Zoja, is de soort goed te zien in deze kleur zand?
Wat zijn de bevochtiging eisen van de soort?
Hoe uitbraak gevoelig is de soort en als deze uitbreekt pakt u ze dan gewoon op met de handen, of heeft u een hulpmiddel nodig om de vingers te sparen.
Om u verder te helpen met bevochtiging ideeën zou ik graag een boven en zij aanzicht zien.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Wat is een 't-farm'? :)
Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag Renate, maar wil je wel van harte welkom heten op het forum.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Van harte welkom inderdaad!
Aan Floris en Gortello: ik denk dat ze het over dit formicarium heeft http://www.mierenboerderij.nl/Mierenboe ... -Plexiglas
Aan Floris en Gortello: ik denk dat ze het over dit formicarium heeft http://www.mierenboerderij.nl/Mierenboe ... -Plexiglas
Ik heb uitbraakolie erbij besteld. Dat is toch wel genoeg?
Ik heb nooit na gedacht als ze uitbreken waar ik ze dan mee moet vangen. Maar waarmee kan ik dat het beste mee doen?
Zonder dat ik ze beschadig natuurlijk.
Ik vind mieren geweldig om te zien en te bestuderen maar hoeft ze niet aan te raken (kippenvel)
Ik denk dat ik dat aan mijn man over laat
Bijv krekels durf ik ook niet te pakken.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik het zand vochtig kan houden ook als de miertjes er straks in zitten.
Ik heb al begrepen dat er snel schimmel ontstaat dus dat wil ik wel proberen te voorkomen natuurlijk. Tips zijn zeer welkom.
Alvast bedankt
Messor barbarus heb ik hier in een buisje zitten.
Afmetingen zijn van mijn t farm
Buitenverblijf 20x5x7cm
Zand 15x15x1 cm
Ik heb nooit na gedacht als ze uitbreken waar ik ze dan mee moet vangen. Maar waarmee kan ik dat het beste mee doen?
Zonder dat ik ze beschadig natuurlijk.
Ik vind mieren geweldig om te zien en te bestuderen maar hoeft ze niet aan te raken (kippenvel)
Ik denk dat ik dat aan mijn man over laat
Bijv krekels durf ik ook niet te pakken.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik het zand vochtig kan houden ook als de miertjes er straks in zitten.
Ik heb al begrepen dat er snel schimmel ontstaat dus dat wil ik wel proberen te voorkomen natuurlijk. Tips zijn zeer welkom.
Alvast bedankt
Messor barbarus heb ik hier in een buisje zitten.
Afmetingen zijn van mijn t farm
Buitenverblijf 20x5x7cm
Zand 15x15x1 cm
Ja Tristan die bedoel ik
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Ik zou dat aan de verkoper vragen. Op Antforum raden we in het algemeen andere nesten aan dan deze. :)
Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
- Gortello
- Lid
- Contacteer:
Ik zou als eerste ander substraat gebruiken, leuke kleur metselzand met kleipoeder. Bevochtiging zou ik gewoon niet doen omdat je met dit model veelste veel kans hebt dat de mieren verdrinken. Ook zou ik zeker met Messor barbarus wachten tot de kolonie zeker 100 werksters heeft.Dus dat zijn zeker 10 groot koppen, je hebt verder kans als je dit nest gaat bevochtigen dat de zaadjes ontkiemen en dit moet je niet willen.
Dus gewoon in een reageerbuisje laten tot de kolonie voldoende groot is en daarna kijken naar een leuke huisvesting.
Dus gewoon in een reageerbuisje laten tot de kolonie voldoende groot is en daarna kijken naar een leuke huisvesting.
Dit is zandleem.
Als ik het niet ga bevochtigen dan zakken de gangen toch in?
Waar kun je metselzand en kleipoeder kopen?
Misschien ben ik niet goed geïnformeerd over het zand ik heb hem gevraagd hoe het te doen. hij zei dat ik het wel vochtig moest houden.
Maar als er andere alternatieve zijn die niet vochtig hoeven nog beter! Maar daar is mij niks over gezegd #zo blij met een forum.
Wij laten onze kolonie voorlopig ook nog in het buisje maar we wouden alles al klaar maken.
Als ik het niet ga bevochtigen dan zakken de gangen toch in?
Waar kun je metselzand en kleipoeder kopen?
Misschien ben ik niet goed geïnformeerd over het zand ik heb hem gevraagd hoe het te doen. hij zei dat ik het wel vochtig moest houden.
Maar als er andere alternatieve zijn die niet vochtig hoeven nog beter! Maar daar is mij niks over gezegd #zo blij met een forum.
Wij laten onze kolonie voorlopig ook nog in het buisje maar we wouden alles al klaar maken.
-
- Lid
Hij heeft een aantal goede punten.Ik zou als eerste ander substraat gebruiken, leuke kleur metselzand met kleipoeder. Bevochtiging zou ik gewoon niet doen omdat je met dit model veelste veel kans hebt dat de mieren verdrinken. Ook zou ik zeker met Messor barbarus wachten tot de kolonie zeker 100 werksters heeft.Dus dat zijn zeker 10 groot koppen, je hebt verder kans als je dit nest gaat bevochtigen dat de zaadjes ontkiemen en dit moet je niet willen.
Dus gewoon in een reageerbuisje laten tot de kolonie voldoende groot is en daarna kijken naar een leuke huisvesting
Ik zou nog eens nadenken of jullie ze wel echt in een zandnest willen, I.P.V. bijvoorbeeld een ytong nest waaron het makkelijk is te bevochtigen, bestuderen, en je kunt een nat en een droog deel houden(erg belangrijk bij messor soorten). ik zou het dus nog eens goed overwegen en kijk eens rond op het forum naar andere soorten nesten en ideeën.
edit: ik heb zelf ook een zandnest in huis, sinds vorig jaar, door dit forum ben ik toch van gedachte veranderd en zal hij waarschijnlijk flink onder stoffen in de komende jaren. Misschien dat ik hem ooit als verbindings-bakje indeel.
Laatst gewijzigd door Manimaner op 20 mei 2015, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gortello
- Lid
- Contacteer:
Zelf gebruik ik kleipoeder van dragon dit komt van zajac zoo in Duitsland, echter zijn er ook webshops in Nederland wie het verkopen voor zo'n emmer betaal je 20-30 euro + verzenden. Metselzand heb ik gekocht bij een groothandel van zand en bouwmaterialen bij mij in de buurt. Maar dat zou je zelf dus even moeten uitzoeken.
Misschien heb je ook wel een reptielen/dierenwinkel in de buurt wie kleipoeder verkoopt. Zand zou ik daar zeker niet halen omdat je dan de hoofdprijs betaald.
Misschien heb je ook wel een reptielen/dierenwinkel in de buurt wie kleipoeder verkoopt. Zand zou ik daar zeker niet halen omdat je dan de hoofdprijs betaald.
-
Je kunt ook gewoon kattenbakkorrels gebruiken. Die zijn ook van klei gemaakt.
Yep ... ik gebruik schep en schoon van de AH voor de kattenbak. Perfect spul. Ik denk dat het inderdaad ook prima ondergrond is voor mierennesten.GvG schreef:Je kunt ook gewoon kattenbakkorrels gebruiken. Die zijn ook van klei gemaakt.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Maar als ik kattenbak korrels haal zakt het dan niet in?
Ik neem aan dat het wat fijn gemaakt moet worden voor ik dat erin doe. Anders zijn het beste korrels of grit.
Ik twijfel toch steeds meer over de t farm.
Maar ik heb nog even tijd om alles goed te over denken de kolonie is nog erg klein.
Maar tips zijn zeer welkom. Ik begin net. en al het begin is moeilijk. En van ervaren mensen moet ik toch leren en veel inlezen natuurlijk. Maar wil wel een kolonie dat tevreden is en dat is niet in zand denk ik nu.
Ook omdat ze zaden eten natuurlijk. Misschien was een andere soort beter geschikt voor het zand.
Ik neem aan dat het wat fijn gemaakt moet worden voor ik dat erin doe. Anders zijn het beste korrels of grit.
Ik twijfel toch steeds meer over de t farm.
Maar ik heb nog even tijd om alles goed te over denken de kolonie is nog erg klein.
Maar tips zijn zeer welkom. Ik begin net. en al het begin is moeilijk. En van ervaren mensen moet ik toch leren en veel inlezen natuurlijk. Maar wil wel een kolonie dat tevreden is en dat is niet in zand denk ik nu.
Ook omdat ze zaden eten natuurlijk. Misschien was een andere soort beter geschikt voor het zand.
Laatst gewijzigd door Wolfvrouw op 21 mei 2015, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
Zanden eten? ik neem aan dat er zaden bedoeld word.
-
Kattenbakkorrels zijn kleikorrels. Deze kun je nat maken en mengen met zand (50-50), dan krijg je in principe leem.
Hallo Renate,
Je kunt rustig zand gebruiken hoor. Dat is minder populair hier omdat je toch minder kunt zien wat de mieren doen en om die reden gebruik ik het ook minder. De mieren zijn er meestal wel dol op .
Qua vochtigheid hangt het idd af van de soort. Blijkbaar heb je Messor en die behoeft minder vocht. Het zand moet ook niet nat zijn, maar bij voorkeur alleen licht vochtig. Dat een gedeelte vochtig is en een ander gedeelte droog is juist goed. Zo kunnen ze zelf bepalen wat ze het beste vinden.
Het belangrijkste is de mieren niet te dwingen. Je kunt het buisje boven in de arena leggen en dan kunnen ze zelf bepalen wanneer ze gaan verhuizen. Je kunt ze ook gewoon een tijd in het buisje houden. Dat laatste is waarschijnlijk beter, maar minder leuk, dus zelf geef ik nieuwe kolonies al snel een formicarium.
Verder houdt deze soort van rust en warmte. als je daar rekening mee houdt zullen ze beter groeien.
Je kunt rustig zand gebruiken hoor. Dat is minder populair hier omdat je toch minder kunt zien wat de mieren doen en om die reden gebruik ik het ook minder. De mieren zijn er meestal wel dol op .
Qua vochtigheid hangt het idd af van de soort. Blijkbaar heb je Messor en die behoeft minder vocht. Het zand moet ook niet nat zijn, maar bij voorkeur alleen licht vochtig. Dat een gedeelte vochtig is en een ander gedeelte droog is juist goed. Zo kunnen ze zelf bepalen wat ze het beste vinden.
Het belangrijkste is de mieren niet te dwingen. Je kunt het buisje boven in de arena leggen en dan kunnen ze zelf bepalen wanneer ze gaan verhuizen. Je kunt ze ook gewoon een tijd in het buisje houden. Dat laatste is waarschijnlijk beter, maar minder leuk, dus zelf geef ik nieuwe kolonies al snel een formicarium.
Verder houdt deze soort van rust en warmte. als je daar rekening mee houdt zullen ze beter groeien.
-
- Lid
Ik heb zelf een zand nest met lasius niger welke het prima doet. De kolonie is inmiddels 1 jaar oud en doet het prima.
Het beste kun je een mengsel maken van de helft klei en de helft zand.
Klei kun je gewoon kopen als ongeparfumeerde kattenbak korrels bij de AH.
Dit zijn kleine harde korreltjes, maar als je deze in een bakje mengt met water zul je zien dat het oplost tot klei.
1. mix de korrels met water to het natte klei word.
2. voeg het zand toe
3. meng het goed
4. verwijder het water
5. laat het tenminste een paar dagen staan zodat het droog kan worden.
Het is belangerijk dat je het mengsel niet direct in het nest stopt. Het leem gaat namelijk inkrimpen wanneer het droger wordt.
Het beste laat je het mengsel een week of twee staan.
Zelf had ik het mengsel na een paar dagen toegevoegd. Het gevolg was dat er veel scheuren ontstonden na twee weken door het inkrimpen van zand.
Dit is jammer omdat de mieren zich dan gaan vestigen in de scheuren en daardoor niet zelf gangen hoeven te graven.
wat wel mooi is is dat deze scheuren (horizontaal) in 1 jaar tijd nooit zijn ingestort.
Ik heb zelfs het nest meegenomen in de trein om het naar mijn ouderlijk huis te brengen voor de winterslaap. Je kunt daardoor dus wel concluderen dat met een dergelijk mengsel je je geen zorgen hoeft te maken over instorting.
Je moet goed rekening houden met het uitzetten en inkrimpen van het zand. Wanneer je het toevoegd moet het dus ook niet te droog zijn.
Wanneer je dat wel doet zal het uitzetten als je het gaat bevochtigen en bestaat de kans dat je formicarium breekt.
hier is de blog van mijn kolonie
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7837
Wat betreft de bevochting kun je hier even kijken hoe ik het heb gedaan.
Het beste kun je een mengsel maken van de helft klei en de helft zand.
Klei kun je gewoon kopen als ongeparfumeerde kattenbak korrels bij de AH.
Dit zijn kleine harde korreltjes, maar als je deze in een bakje mengt met water zul je zien dat het oplost tot klei.
1. mix de korrels met water to het natte klei word.
2. voeg het zand toe
3. meng het goed
4. verwijder het water
5. laat het tenminste een paar dagen staan zodat het droog kan worden.
Het is belangerijk dat je het mengsel niet direct in het nest stopt. Het leem gaat namelijk inkrimpen wanneer het droger wordt.
Het beste laat je het mengsel een week of twee staan.
Zelf had ik het mengsel na een paar dagen toegevoegd. Het gevolg was dat er veel scheuren ontstonden na twee weken door het inkrimpen van zand.
Dit is jammer omdat de mieren zich dan gaan vestigen in de scheuren en daardoor niet zelf gangen hoeven te graven.
wat wel mooi is is dat deze scheuren (horizontaal) in 1 jaar tijd nooit zijn ingestort.
Ik heb zelfs het nest meegenomen in de trein om het naar mijn ouderlijk huis te brengen voor de winterslaap. Je kunt daardoor dus wel concluderen dat met een dergelijk mengsel je je geen zorgen hoeft te maken over instorting.
Je moet goed rekening houden met het uitzetten en inkrimpen van het zand. Wanneer je het toevoegd moet het dus ook niet te droog zijn.
Wanneer je dat wel doet zal het uitzetten als je het gaat bevochtigen en bestaat de kans dat je formicarium breekt.
hier is de blog van mijn kolonie
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7837
Wat betreft de bevochting kun je hier even kijken hoe ik het heb gedaan.