Mag ik mijn mieren terug vrijlaten in de natuur?

Antwoorden op veel gestelde vragen voor mensen die beginnen met de hobby over gedrag en algemeenheden van mieren
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Mag ik mijn mieren terug vrijlaten in de natuur?

Bericht door XToF »

Er zijn verschillende redenen waarom je moet opletten met het loslaten van een in gevangeschap gehouden kolonie mieren. Het is eenvoudiger om uit te leggen welke kolonies je zonder probleem kan loslaten:

Je mag enkel kolonies loslaten uit dezelfde omgeving. Kolonies van koninginnen die je op dezelfde plaats hebt gevonden, kan je zonder problemen weer loslaten. Kolonies die je opgegraven zou hebben, kan je inderdaad weer loslaten op dezelfde plaats. Men kan argumenteren over hoe groot de afstand tussen de vindplaats en de plaats waar je de kolonie weer loslaat mag zijn, maar dit is best niet meer dan een tiental kilometer.

Er zijn redenen waarom je andere kolonies niet mag loslaten:

1)Exoten: het is duidelijk dat je deze mieren niet mag introduceren in nieuwe habitats, omwille van habitatverstoring. Het gaat dan zowel om zone-vreemde soorten, als om soorten die wel voorkomen in dit gebied, maar die waarschijnlijk andere adaptaties hebben omdat ze afkomstig zijn vanuit een ander gebied.

Redenen waarom je dieren niet mag loslaten zijn dus:

-Introductie van een vreemde soort die een ecosysteem kan veranderen, zowel een volledig zone-vreemde soort, als een kolonie van een soort die er wel in voorkomt, maar die andere micro-adaptaties heeft (bastardisatie van de aanwezige soorten).
-Introductie van een zone-vreemde parasiet die een ecosysteem kan veranderen.
-Verspreiding van soorten buiten hun oorspronkelijke verspreidingsgebied, hetgeen wetenschappelijk onderzoek kan 'vervalsen', of onjuiste resultaten kan uitlokken.
Plaats reactie