gaat dit zo goed?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

Hallo!

Ik ben totaal groen in mieren houden en nu vraag ik me af of ik alles goed doe en wat nou precies de volgende "stap" is. Ik heb in de afgelopen maanden alles wat ik kon vinden over beginnen met mieren ongeveer doorgelezen vooral van dit forum maar om 1 of andere reden blijft de stap die na het begin komt onduidelijk voor me, en ik ben bang iets verkeerd te doen.

Vandaag zag ik bij ons in de tuin veel jonge koninginnen lopen van de Lasius niger , dus aan het vangen geslagen. Ze zitten nu allemaal apart in een schoon reageerbuisje met gekookt water en watjes zoals beschreven. Met aluminiumfolie om de buisjes, in een bakje.
Het lijkt me nu afwachten tot er eitjes en de eerste werksters zijn? hoe vaak moet/kan ik dat controleren?
Naar mijn inzien kan ik het buisje dan in een bakje leggen die ik zo maak dat ze niet kunnen ontsnappen en zo kunnen ze een tijdje door toch? want ik las ook ergens iets over gaatjes in het bakje boren?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Mika »

Hallo en welkom op het forum.

In principe moet je er nu vooral van afblijven. Geef ze een goede temperatuur, en stoor niet teveel. Je kan wel al nadenken hoe je ze verder wilt houden, welk voedsel je ze zal geven (over een aantal weken), en dergelijke.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door GvG »

Hoi Suzie, welkom.

Goed dat je je voorbereid hebt, en zelf gynes bent gaan vangen. Je kunt ze nu gewoon in hun buisje houden. Sluit het buisje af met een watje. Het kan wel 6 tot 8 weken duren voor je werksters hebt. Zoals Mika al zegt: kijken mag, maar niet te vaak.

Succes!
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

Dank jullie voor de reacties!

Geduld komt wel goed. We hebben reptielen en andere insecten en dus aardig bekend met geduld :mrgreen:

Nog wel even een vraag voor de fruitvliegen die we over een paar weken nodig hebben... is het handig om nu alvast een kweek te beginnen? Of is dat overdreven voor de hoeveelheid die je nodig hebt?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Manimaner »

Hey Suzie,

welkom!
dat is overdreven. het duurt inderdaad 6/8 weken en dan is de kolonie ( hoeveel kolonies? ) zo klein dat ze maar af en toe een fruitvliegje nodig hebben :D
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Kegge »

Welkom op het forum Suzie!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door GvG »

Ik geef kleine kolonies 1 a 2 fruitvliegjes per week, uit de diepvries.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Manimaner »

ik geef kleine kolonies zoveel als ze aannemen :D
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

Uit de diepvries? Heb je die zelf ingevroren (en hoe dan?) Of koop je dat zo?

We kweken zelf kakkerlakken voor onze varanen, zouden de baby's daarvan ook kunnen of zijn die te groot?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Manimaner »

voor kleine kolonies is dat erg groot en zijn fruitvliegen de prefecte voeding. het invriezen is om mijten tegen te gaan. je kunt ze kweken en dan af en toe een gedeelte invriezen.
Laatst gewijzigd door Manimaner op 24 jul 2015, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Kegge »

Suzie schreef:Uit de diepvries? Heb je die zelf ingevroren (en hoe dan?) Of koop je dat zo?

We kweken zelf kakkerlakken voor onze varanen, zouden de baby's daarvan ook kunnen of zijn die te groot?
Ik heb een voorraadje fruitvliegjes gekocht en meteen ingevroren. De voorraad gaat maanden mee. Iedere keer als de mieren een vliegje hun nest mee ingenomen hebben bied ik ze een nieuwe aan. Soms laten ze die liggen en vervang ik die een dag (of 2) later door een verse. Zo is er altijd proteïne voor ze, naast een druppel suikerwater. Mijn beginnende volkjes doen het uitstekend op deze manier.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door GvG »

Ik schud ze vanuit het bakje (met kweekbodem, van de dierenwinkel) in een zakje, dat leg ik in de vriezer.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Floris »

Bedenk dat mieren best klein zijn. Erg klein. :)
Ze hebben maar heel weinig nestruimte nodig en een fruitvliegje per dag is voor een paar larven en werksters al een hoop eten.

Je kunt proberen ze heel kleine stukjes kakkerlak te voeren, maar vaak is dat plakkerig zodat ze het niet het nest in krijgen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

Ok fruitvliegjes it is! :)

Kan ik ze het beste kopen of kan ik ook een val maken en degene die ik vang in de vriezer doen? En... plakken ze dan niet helemaal aan elkaar in de vriezer?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Kegge »

Suzie schreef:Ok fruitvliegjes it is! :)

Kan ik ze het beste kopen of kan ik ook een val maken en degene die ik vang in de vriezer doen? En... plakken ze dan niet helemaal aan elkaar in de vriezer?
Ik heb voor de makkelijke variant gekozen en ze gekocht. Voordeel is dat het speciaal gekweekte vliegjes zijn die niet kunnen vliegen en er is minder kans dat er ziektes meekomen of gif van buiten. Voor de kosten hoef je het niet te laten want voor een flinke voorraad betaal je minder dan voor een biertje in de kroeg.

En in de vriezer plakken ze niet aan elkaar.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

Gisteren even snel alle gynes gecontroleerd, 1 dood, 2 zonder eieren en 16 met eieren! Ik had niet verwacht dat er zoveel bevrucht zouden zijn! :)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Floris »

Onbevruchte koninginnen kunnen ook eitjes leggen, maar daar komen alleen mannetjes uit. Mannetjes mieren hebben alleen een moeder, geen vader.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

O haha tegenvaller. Hoe kan je dat zien dan? Als het mannen zijn?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Manimaner »

Vaak komen deze eitjes niet uit en komen er nooit mannetjes. Als er mannetjes zijn dan weet je het wel :) (vleugels)
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

ok, nou dan wachten we rustig af. :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Mika »

Welke kakkerlakken geef je? Ik gaf mijn Lasius niger de in twee gesneden koppen van de Blaberus craniifer die ik aan mij kolonie Formica sanguinea gaf, soms tot 10 per dag. Beide kolonies groeiden sterk aan op praktisch enkel dat dieet. Het hangt natuurlijk af van de soort kakkerlak, maar kleine stukjes zullen gretig aangenomen worden, zolang het exoskelet niet intact is, of te dik, zodat ze er niet door kunnen. De eerste generatie miertjes hebben beperkte capaciteiten.
DUCKDUCKGO!
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

Voorlopig voer ik nog niks maar we kweken blaptica dubia voor onze varanen.. zouden die te gebruiken zijn als de kolonies wat groter zijn?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Floris »

Zeker. Maar Blaptica dubia zijn erg groot in vergelijking met Lasius niger. Dus je zult de mieren flink moeten helpen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Art747 »

Kan iemand dat eens nader uitleggen met X en Y chromosomen etc
Onbevruchte koninginnen kunnen ook eitjes leggen, maar daar komen alleen mannetjes uit. Mannetjes mieren hebben alleen een moeder, geen vader.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door GvG »

Is nogal offtopic. Als je een nieuw topic opent ga ik mijn best doen om het uit te leggen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Art747 »

Offtopic: ok lijkt me interessant
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

Ok, we zijn ondertussen een paar weken verder en bij alle gynes die nog leven (3 doden tot nu toe) zijn de eitjes verandert in poppen. En bij en paar in grote poppen. (Als ik het zo goed benoem..)

Nu komen er weer vragen natuurlijk :)

Moeten de buisjes direct als de werksters uitkomen op een buitenwereld aangesloten worden? Want ik kijk maar 1 a 2x per week.. Dus het kan best zijn dat ik het even een paar dagen mis dat ze er zijn?
En heeft iemand een foto van hoe ik dat het makkelijkste kan doen? Heb toch, als t goed blijft lopen 17 bakjes nodig :')

En dan nog een vraagje. Ik duw nu met een stokje 1x in de 2 weken ongeveer de watjes in de buisjes heel voorzichtig iets dieper omdat ik het idee heb dat ze anders niet meer vochtig zijn bij de gynes en die verdrogen?? Of is dat iets wat niet nodig is en gewoon alleen mijn idee...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door GvG »

Suzie schreef:bij alle gynes die nog leven (...) zijn de eitjes verandert in poppen. En bij en paar in grote poppen. (Als ik het zo goed benoem..)
De eitjes worden larven, de larven worden poppen. Alle poppen zullen even groot zijn. Ik denk dat je larven en poppen ziet. Je leert het verschil vanzelf te zien, wacht nog maar een paar weken af.
Moeten de buisjes direct als de werksters uitkomen op een buitenwereld aangesloten worden?
Nee hoor. Je kunt ze best een paar weken in het buisje voeren. 1x per week een fruitvliegje is in het begin voldoende. Eventueel een drupje suikerwater, maar dat is in het buisje vaak te veel, en dan wordt het een rommel.
Want ik kijk maar 1 a 2x per week.. Dus het kan best zijn dat ik het even een paar dagen mis dat ze er zijn?
Geen probleem, ik laat soms buisjes met kleine kolonies wekenlang met rust, ook als ze al werksters hebben. Mieren gaan niet zomaar dood van de honger.
En heeft iemand een foto van hoe ik dat het makkelijkste kan doen? Heb toch, als t goed blijft lopen 17 bakjes nodig :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Klik hier voor hogere kwaliteit!
Ik duw nu met een stokje 1x in de 2 weken ongeveer de watjes in de buisjes heel voorzichtig iets dieper omdat ik het idee heb dat ze anders niet meer vochtig zijn bij de gynes en die verdrogen?? Of is dat iets wat niet nodig is?
Nee. Dat is niet nodig, dat veroorzaakt enkel heel veel stress. Zolang het water in contact staat met het watje is het goed genoeg. Zelfs als het water enige tijd niet in contact staat met het watje hoeft er nog geen probleem te zijn. Gynes hoeven niet echt te drinken, een (redelijk) hoge luchtvochtigheid is goed genoeg. Ik heb 4 gynes in een potje die ik nog geen buisje heb gegeven. Die heb ik na het vangen een watje met een drupje water gegeven, en het potje stevig dicht gedraaid. Ze deden het zo goed in het potje, dat ik ze uit nieuwsgierigheid gewoon heb laten staan. Ze doen het nog altijd geweldig:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze hebben dus genoeg aan het water dat in de lucht zit, misschien dat ze af en toe van de condens drinken, maar ik heb het ze nog nooit zien doen. Het potje zit dus al wekenlang potdicht (pun not intended)! Ze hebben dus ook bijna geen zuurstof nodig, om terug te grijpen naar een discussie uit een ander topic van enkele weken geleden.
Ik wil niemand aanraden om gynes op deze manier te houden, maar het laat wel zien hoe weinig deze diertjes nodig hebben, en hoe "hard" ze zijn.

Maak je maar geen zorgen over het watje, laat het maar zitten. De kans dat je een overstroming veroorzaakt is behoorlijk!
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! :)
ik ga alvast bakjes verzamelen voor ze.

En afwachten tot de eerste werksters er zijn
Suzie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gaat dit zo goed?

Bericht door Suzie »

Hoera!!! Er zijn werksters "geboren" :) bij 11 van de 17 gynes al.

Is er nog veel kans dat t mis gaat? Is er veel uitval? Uiteindelijk wil ik eigenlijk maar 1 a 2 kolonies haha dus heb wat overschot als ze het zo goed blijven doen... wat doen jullie daar mee? Vrij laten?
Of kan ik ze beter allemaal houden tot de volken wat groter zijn?

Mss suffe vraag hoor maar ik moet anders wel even plek zoeken voor 17 buitenwereldjes :mrgreen:
Plaats reactie