Zeer kleine miertjes

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Zeer kleine miertjes

Bericht door Art747 »

Locatie:
-Geografische ligging: Cyprus
-Type vegetatie: zeer droog, dor, olijbomen, mediterraan
-Nestplaats: naast het huis

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: werkster
-Grootte: klein, formaat Solenopsis fugax of Plagiolepis spp
-Kleur: zwart
-Aantal delen petiolus: te klein om te zien
-Uitgebreide beschrijving: lopen in lange rijen door de keuken. Op de foto naast een 50 ct stuk en een watermeloenpit zie je hoe klein ze zijn. Mijn Nikon D7100 met Sigma 18-250 Macro OS is toch iets minder Makro in de praktijk....
-Foto:
DSC_4205.jpg
DSC_4203.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zeer kleine miertjes

Bericht door GvG »

Dat zijn inderdaad kleine miertjes. Op basis van deze foto's kunnen we niets zeggen.

Een tip voor de volgende keer:
Bij "nestplaats" kun je beter invullen of de mieren in de bodem, in hout of onder een steen o.i.d. nestelen. Dat kan belangrijke informatie geven voor de determinatie. "Naast het huis" zegt niet zo veel. :)
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Zeer kleine miertjes

Bericht door Art747 »

Ja je hebt gelijk, ik was benieuwd welke soort het was, maar ik ben niet alleen de proefbuisjes vergeten maar ook het vergrootglas :| Eigenlijk lopen ze in de keuken maar ze komen van naast het huis. Nou ja bedankt weer zover
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Zeer kleine miertjes

Bericht door Art747 »

Ik heb nu een betere foto. De zijn erg klein 2 mm of zo. Sommigen lijken een wat lichter kleurige gaster te hebber met strepen. Anderen zijn echt zwart. Qua formaat en hoe ze er uit zijn zou het een faraomier Monomorium pharaonis kunnen zijn of de Argentijnse mier Linepithema humile maar die laatste zijn volgens mij een stuk groter....
IMG_7649b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Zeer kleine miertjes

Bericht door Mika »

Het profiel lijkt op Plagiolepis. Die dikke gasters doen het voor mij, en dat kleurverschil heb ik ook al gezien bij Plagiolepis pygmeae.

Edit: ik twijfelde eerst, omdat ik Cyprus niet gezien had. Ze leven eerder in de schaduw: klopt dat?
DUCKDUCKGO!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Zeer kleine miertjes

Bericht door Art747 »

Ze zijn voornamelijk actief in de ochtend en dan in huis. Dus laat je 's-nachts per ongeluk iets zoetig uit de koelkast, stuk van een gesuikerde donut in dit geval, dan zitten er zeker een stuk of 50 in en rond het zakje en vormen ze een spoor naar een gaatje in de vensterbank. Bij wijze van proef 's-middags iets zoetig's neergelegd, maar daar komt geen mier op af, tot de volgende ochtend het er vol mee zit. Dus dat ze voornamelijk in de schaduw leven, dat zou zeker kunnen. Wat mij opviel is dat ze echt super klein zijn. Bedankt voor de info
Plaats reactie