Dringend (?) hulp gezocht!

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BeanieMonster
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 augustus 2015

Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door BeanieMonster »

Hey iedereen


Ik ben hier nieuw op het forum en ik heb dringend (?) jullie hulp nodig, aangezien ik er niet zoveel van af weet. Ik heb nog nooit mieren gehouden, en het was aanvankelijk mijn bedoeling om ermee te wachten tot ik er mij wat meer in heb ingewerkt. Echter door omstandigheden is dit wat vervroegd.

Ik was wat in mijn tuin aan het rondstappen en ik keek naar enkele mierennesten. Ik zag allemaal uitgangen van nesten met lichtoranje/gele miertjes. Ik gok op de Lasius Flavus op basis van internetfoto's. Hieronder een foto op wat ze lijken. Afbeelding

In een van de nesten, zag ik verschillende van deze miertjes een grotere mier aanvallen. Echter die grotere mier lijkt ook op de grotere mier op de foto. Zou dat een verstoten koningin of zo zijn? Uit medelijden heb ik het miertje apart gehouden. Ik wist niet goed wat ik ermee moest aanvangen, dus heb ik haar maar in zo een "proefbuisje" gedaan hoe het hier beschreven staat. Omdat ik geen proefbuisje heb, is het alternatief een glazen jeneverglas en als alternatief van de watjes, heb ik afschminkschijfjes van mijn vriendin gebruikt. Ik heb ze momenteel in kast in garage gelegd. Wat er nog eigenaardig aan is, is het feit dat er een dood (?) miertje aan haar poot hangt. In bijlagen zie je het desbetreffende miertje in het geïmproviseerd proefbuisje. Nu is mijn vraag wat ik er best mee doe en wat de volgende stap is? Is zij nog in staat om weer een kolonie te starten via deze beginfase of is ze eigenlijk ter dood opgeschreven? Moet ik haar eten geven en wat? Of is het helemaal geen koningin, of een mier van een ander soort? Ik zit met zoveel vragen. Hopelijk kan iemand mij en haar verder helpen! :D

Alvast bedankt voor jullie tijd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door MichielAlexander »

Hoi!

Je hebt inderdaad een koningin te pakken, maar ze is waarschijnlijk niet verstoten. De meeste kolonies hebben net hun bruidsvluchten achter de rug en waarschijnlijk heb je een bevruchte koningin (ze heeft haar vleugels afgeworpen) gevonden. Zij was na de bruidsvlucht op zoek naar een plekje om rustig de eerste eitjes te leggen en een kolonie te starten. Maar ik vermoed dat ze wat pech heeft gehad en nog steeds op zoek is geweest, of een een plekje gevonden had, maar dat de Lasius flavus kolonie in je tuin niet zo blij was met de nieuwe buurvrouw... Vandaar de aanval.

In principe is elk buisje goed, als het maar vocht kan opslaan (door een 'kamer' met water te maken door aan de dichte kant van het glas, tussen het watje en het glas in te vullen met water, zie forum voor veel betere uitleg) en het donker is (aluminiumfolie). Dat andere watje die voorkomt dat ze weggaat lijkt prima, maar als het te dik is heb je geen ventilatie meer en komt er geen schone lucht meer in.

Die dode mier aan d'r poot heeft haar waarschijnlijk gebeten en nooit meer losgelaten. Als het goed is, komt ze daar nog wel vanaf.

Succes en veel plezier!

Michiel
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door Manimaner »

ze zou ook verstoten kunnen zijn of niet?
Gebruikersavatar
BeanieMonster
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 augustus 2015

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door BeanieMonster »

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ga sowieso haar deze nacht alleen laten. Ik speel enkel nog met de gedachte om haar morgen wat honing (of dergelijke?) te geven om (opnieuw) eitjes te leggen (ipv geen eten te geven tot als haar eerste werkers zullen uitkomen). Want ik wil de mogelijkheid ook niet uitsluiten dat ze verstoten kan zijn geweest, nu ik wat informatie heb gelezen op internet over de Lasius Flavus (via rivaliteit van 2 koninginnen in 1 kolonie).
Is het dan eigenlijk nog mogelijk voor haar om een kolonie te starten, al dan niet zonder voedsel, als ze zou verstoten geweest zijn? Wet denken jullie?

Alvast bedankt!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door GvG »

Ze is niet verstoten. Gynes worden niet verstoten, ze worden gedood.

Deze gyne werd aangevallen na een bruidsvlucht. Blijkbaar hebben er net bruidsvluchten plaatsgevonden, anders zouden er geen gele mieren aan de oppervlakte zichtbaar zijn. Dit zijn soorten die ondergronds leven.

Het verklaart ook de dode werkster aan de poot. Dit heb ik laatst ook gezien bij een Formica fusca gyne, die had de kop van een vijandige werkster aan de poot. Deze poot is ze inmiddels kwijt, ze heeft er geen (zichtbare) last van.

Jouw gyne heeft dus geen voedsel nodig, maar rust. Je kan haar voorlopig in deze opstelling laten, tot je een reageerbuisje hebt.

Ze heeft een langwerpig achterlijf, het lijkt me inderdaad een Lasius flavus gyne.

Oh ja, welkom! :)
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door Manimaner »

Het verklaart ook de dode werkster aan de poot. Dit heb ik laatst ook gezien bij een Formica fusca gyne, die had de kop van een vijandige werkster aan de poot. Deze poot is ze inmiddels kwijt, ze heeft er geen (zichtbare) last van.
klopt, ik heb ook een gyne die een kop van een werkster aan de poot had. De kop heeft uiteindelijk losgelaten en niet de poot gelukkig.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door Kegge »

Hoe drink je nu je Jenevertje?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door GvG »

Uit een reageerbuisje natuurlijk!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Uit een reageerbuisje natuurlijk!
:oops: ... had ik moeten weten
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
BeanieMonster
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 augustus 2015

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door BeanieMonster »

MichielAlexander schreef:... Dat andere watje die voorkomt dat ze weggaat lijkt prima, maar als het te dik is heb je geen ventilatie meer en komt er geen schone lucht meer in ...
Ik had jouw advies opgevolgd, en in plaats van twee afschminkschijfjes heb ik er maar één gebruikt aan het einde van het glaasje. Blijkbaar was dat iets té los, want toen ik vandaag nog eens keek in de kast van mijn kamer, zat ze er niet meer in.

Ik hoop nu wel niet dat ze in mijn kamer of ergens anders in het huis een nest begint te bouwen :? ? Ik zal vanaf 1 september nog eens rondkijken voor gynes, of is het dan te laat om er nog te zoeken? Ik kan helaas niet vroeger dan dat.

Het goede nieuws is dat ik nu wel weer jenever kan dringen uit mijn jeneverglas, want het was toch wat te lastig om te drinken uit een proefbuisje :D !
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door GvG »

BeanieMonster schreef:
MichielAlexander schreef:... Dat andere watje die voorkomt dat ze weggaat lijkt prima, maar als het te dik is heb je geen ventilatie meer en komt er geen schone lucht meer in ...
Ik had jouw advies opgevolgd, en in plaats van twee afschminkschijfjes heb ik er maar één gebruikt aan het einde van het glaasje. Blijkbaar was dat iets té los...
Gynes hebben zeer weinig zuurstof nodig. Ventilatie is bij gynes zonder werksters eigenlijk nooit een probleem. Twee wattenschijfjes in een jeneverglas is echt geen probleem. Jammer, hopen dat je er nog 1 vind. Na 1 september kán het nog wel, maar het wordt wel lastig. Als je niets meer vindt heeft een van ons nog wel een gyne met wersters voor je, voor een kleine vergoeding van een paar euro.
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door MichielAlexander »

Sorry beaniemonster, ik kon op de foto's niet zien of het genoeg of te weinig was, maar het zag er inderdaad goed uit. Ik heb zelf helaas geen gynes van dit jaar, anders had ik ze aan je overgedaan.

Groetjes, Michiel
Gebruikersavatar
BeanieMonster
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 augustus 2015

Re: Dringend (?) hulp gezocht!

Bericht door BeanieMonster »

MichielAlexander schreef:Sorry beaniemonster, ik kon op de foto's niet zien of het genoeg of te weinig was, maar het zag er inderdaad goed uit. Ik heb zelf helaas geen gynes van dit jaar, anders had ik ze aan je overgedaan.

Groetjes, Michiel
Je hoeft je niet te verontschuldigen, hoor. Het is geen probleem. ;)
Ik zal je wel de morele schadevergoeding doorsturen, haha! :lol:
Plaats reactie