samenvatting wetenschappelijke publicatie: evolutie van semi-claustraal naar claustraal

Plaats reactie
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

samenvatting wetenschappelijke publicatie: evolutie van semi-claustraal naar claustraal

Bericht door MichielAlexander »

Aangezien ik via mijn werk toegang heb tot wetenschappelijke publicaties, leek het mij leuk om een Nederlandse samenvatting te maken van deze publicaties en ze voor jullie te plaatsen op het forum. Nu is dit de eerste, en ben erg benieuwd naar jullie meningen.

Evolutie van semi-claustraal naar claustraal
Bron: Brown & Bonhoeffer. On the evolution of claustral colonoy founding ants, Evolutionary Ecology Research, 2003, 5:305-313

Claustraal betekent dat de koningin (gyne) geen voeding meer neemt tot ze een kolonie heeft gevormd. Bij claustraal eten de gynes vooral de vetreserves op die ze in het nest al gekregen hebben, daarbij maken ze speciale eiwitten aan die als doel hebben om bewaard te worden, want de afbraak ervan levert weer energie op. Tenslotte zal ze ‘interen’ waarbij haar vliegspieren volledig worden afgebroken. Bij semi-claustraal gebeurt dit wel; de gyne verlaat het nest om voeding te halen. Nadelen van semi-claustraal is dat er een verhoogde kans is op sterfte, wanneer de gyne elke keer haar nest verlaat om boodschappen te doen. Zo zou de kolonie hebben bepaald om de prinsessen meer reserves mee te geven, zodat deze langer zonder extra voedsel kunnen. Men stelt dat evolutionair gezien claustraal is gevolgd vanuit semi-claustraal. Dat leiden ze af van de waarneming dat claustrale mierensoorten sociaal en morphologisch verder ontwikkeld zijn dan de semi-claustrale. Alleen zagen zij dat steeds meer ontwikkelde mieren ook semi-claustraal zijn. Ergens is er dus een ‘biologische noodzaak’ om te kiezen tussen semi-claustraal naar claustraal.

Ze hebben een wiskundig model gemaakt waarbij ze hebben berekend wat de relatieve kosten zijn om prinsessen reserves te geven en de kans voor het overleven van semi-claustrale gynes. In de berekeningen zijn factoren als totale beschikbare voedsel voor een kolonie, de kosten om 1 koningin te creëeren, de extra kosten die nodig zijn om een koningin claustraal te maken, de kans waarin een gyne de bruidsvlucht overleeft en een nest graaft (claustrale overleving), de kans waarin een gyne overleeft wanneer ze voedsel foerageert (semi-claustrale overleving). Hieruit blijkt dat de kans op sterfte niet per definitie de bepalende factor is om van semi-claustraal naar claustraal te gaan, maar wel dat de hoeveelheid beschikbaar voedsel meer gevoelig is.

Als conclusie kunnen ze niet concluderen dat er evolutionair een switch is geweest van semi-claustraal naar claustraal. Wel lijkt het erop dat meer ontwikkelde mierstammen kunnen kiezen naar een claustrale strategie, mocht de hoeveelheid voedsel dit toelaten. Dit zou betekenen dat sommige kolonies nog ‘facultatief’ semi-claustraal zijn en in geval van weinig voedsel de gynes met semi-claustrale reserves op pad sturen.
Dit klinkt voor mij erg logisch. Er is een continue drang om te overleven, dus die gynes moeten er komen en dan is de hoeveelheid voedsel de bepalende maat. Wellicht, en dat noemen ze niet in dit artikel, zou het nog ‘slimmer’ kunnen. Semi-claustrale gynes wegen ongeveer de helft en zijn veel kleiner, maar hebben dezelfde maat vleugels als de claustrale gynes. Wellicht vliegen de semi-claustrale gynes wel veel verder, omdat ze zonder die extra reserves hoeven te vliegen. Dat zou evolutionair een gigantisch voordeel bieden, want wanneer er te weinig voedsel is in de omgeving, dan zou de kolonie overgaan van claustraal naar semi-claustraal en is het verspreidingsgebied vele malen groter, met betere kansen op meer voedsel. Dat zou betekenen dat van claustraal naar facultatief semi-claustraal zeker een evolutionaire stap voorwaarts is en daardoor gezien wordt bij meer ontwikkelde mieren.

---
Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover en zit te denken om deze alternatieve conclusie terug te sturen naar het wetenschappelijke tijdschrift.

Groetjes, Michiel
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: samenvatting wetenschappelijke publicatie: evolutie van semi-claustraal naar claustraal

Bericht door Manimaner »

Interessant om te lezen en het lijkt logisch, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van dus een alternatieve conclusie geven gaat me te ver :D
Misschien dat andere leden gerichter commentaar kunnen geven.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: samenvatting wetenschappelijke publicatie: evolutie van semi-claustraal naar claustraal

Bericht door GvG »

Ik ben nog aan het broeden oo een reactie... Ik weet het nog niet. Wel leuk om te lezen overigens!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: samenvatting wetenschappelijke publicatie: evolutie van semi-claustraal naar claustraal

Bericht door Sneeuwuil »

Ik heb niet voldoende kennis om heel veel zinnigs te zeggen. Analytisch denken kan ik wel en van daaruit het volgende

Verder vliegen: zou kunnen dat als je lichter bent je ook verder kunt vliegen en misschien ook wenbaarder bent zodat je makkelijker vogels en andere shit dat je als een lekke rhapje ziet kunt ontwijken. Plus dat je minder interssant bent als een lekker hapje. Daartegenover staat dat de verhoogde clausaliteit - ik verzin gewoon woorden ter plekke hoor - voor een groot gedeelte uit spieren bestaat. Misschien dat je juist daardoor weer wendbaarder bent en ook verder kunt vliegen. Zoiets kan ik totaal niet beoordelen.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je zo vele mogelijk succesvolle kolonies moet stichten en dat wordt bepaald door aantal gynes * succes rate, waarin logsicherwijs een soort evenwicht ontstaat. Laten we voor het gema stellen dat 100% clausaal de grootste kans op succes biedt. Dwz je graaft een gat in de grond en sticht daar een kolonie zonder je te verplaatsen.

Van daaruit kun je dan factoren gaan zoeken waarom er minder reden zou zijn 100% clausaal te gaan.
- natuurlijke vijanden: zit je in een omgeving waar weinig spel je wilt opeten, dan is er ook minder reden de hele tijd onder de grond te blijven.
- dynamische omgeving/veranderende omstandigheden: heb je bijvoorbeeld een berpaalde vochtigheid nodig, of temperatuur of wat dan ook, waardoor je toch moet verhuizen, is er minder reden om clausaal te gaan.
- voedsel aanbod: Dit moet haast wel de belangrijkste zijn. Als het makkeljk is voedsel te vinden, op de nieuwe locatie dus, dan is er weinig reden om clausaal te gaan en meer reden om goewoonweg veel gynes te produceren.
- bescherming: geen idee of dit voorkomt, maar ik kan me voorstellen dan een gyne haar broed moet beschermen tegen zekere ongure types. Mocht dat zo zijn dan kun je niet even een paar uurtjes weg om voedsel te gaan zoeken.
- pleometrose: soorten die veel aan pleometrose doen kunnen in bovenstaande geval om de beurt op zoek naar voedsel gaan. Plus dat sommige voedsel bronnen misschien makkelijker aan te boren zijn als je met meer bent. Dit is lijkt een zelfversterkend mechanisme: hoe minder noodzaak voor clausaliteit, hoe meer gynes je kunt produceren hoe meer je aan pleometrose kunt doen.

Zo is er vast nog wel wat te verzinnen, maar dit is spul dat me zo te binnen schiet.

Wat precies je alternatieve conclusie is, is me niet duidelijk. Het verder vliegen misschien?

Verder misshcien nog de opmerking dat het voedselaanbod voor een startende en volwassen kolonie erg kan verschillen. Ik kan me voorstellen dat een grote kolonie bijvoorbeeld makkelijker een bladluis groep kan beheren. Zijn zulke voedsel bronnen belangrijk dan is clausaal nuttig: er is nu veel voedsel voorhanden en straks voor de nieuwe kolonie niet.
Plaats reactie