Temnothorax nylanderi: eiland/water als barriere?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Temnothorax nylanderi: eiland/water als barriere?

Bericht door MichielAlexander »

Hoi!
Ik wil voor mijn nieuwe kolonie, Temnothorax nylanderi, een barriere maken van water. Dit door het formicarium (een glazen bakje) in een andere glazen bak te
zetten en die te vullen met water.

Werkt dit? Houd ik de mieren binnen in het formicarium of breken ze uit?

Groetjes, Michiel
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door Floris »

Ik zou er ernstig rekening mee houden dan ze niet kunnen zwemmen, maar het toch zullen proberen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door MichielAlexander »

Oke, aangezien ze bij Antstore geen mierenreddingsboeitjes verkopen... Welke barriere raden jullie wel aan?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door GvG »

Ik heb ze altijd redelijk binnen kunnen houden met een zeer losse talkbarrière. Ik heb nu een Temnothorax kolonie die vrij foerageert op mijn bureau. Ik laat ze hun gang gaan, ze gaan nooit ver van huis. Soms zie ik een werkstertje lopen. Het zijn heel rustige beestjes die met weinig tevreden zijn. Meestal zijn er maar een paar werksters actief buiten het nest.
Heb je mijn topic over de nestjes al eens gelezen?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door Sneeuwuil »

Wat GvG en Floris zeggen: Mijn Themnotorax heb ik ooit met een wtaerbarriere geprobeerd binnen te houden. Ze kunnen ind3eraad niet zwemmen, maar het probleem is dus dat ze dat niet weten. Kortom, velen zullen verdrinken.

Tegenwoordig laat ik ze los. Ze lopen wel wat rond maar niet zo ver. Wel had ik in het begin veel problemen met ze. Ze verlieten regelmatig hun nest en gingen dan in een stuk karton zitten of in de watertoevoer van een ander formicarium.
Markhoor
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door Markhoor »

Als beginner weet ik weinig over Temnothorax nylanderi of hun watercapaciteiten maar als ingenieur denkende vroeg ik me af of er geen oplossing is voor het verdrinken in de volgende vorm:
- je zorgt niet voor stilstaand water maar stromend water mbv een aquariumpomp
- het water hoeft niet diep te zijn dus ik denk dat je wel wat 'stroming' kan creëren
- aan de ene kant laat je het water instromen en aan de andere kant uitstromen maar je zorgt dat de uitstromende kant afgedekt is door een horizontale gaasfilter die wel water doorlaat maar de mieren kan opvangen. Het water zal dan aan de rand van de filter doorstromen maar de mieren zullen zich in veiligheid kunnen brengen door meer naar het centrum van de filter te kruipen.
- de filter zelf staat dan weer in verbinding met de vaste grond zodat de mieren kunnen terugkeren

ZIe ook kleine schets met boven- en zij-aanzicht:
schets.png
Mits je een beetje handig bent lijkt me dit haalbaar (waterpompje, waterslang, PVC buis, PVC lijm, metalen gaas, spanring, wat siliconen of rubber voor de dichtingen,...)

Enkele bedenkingen:
- hoe snel verdrinken Temnothorax nylanderi? Want dat bepaalt de kracht en de snelheid van de stroming. Je moet ze immers voor het tijdstip van verdrinking op de gaasfilter krijgen.
- Je wilt ook geen te harde stroming want dan wordt de filter mss gewoon overspoeld
Er moet dus een evenwicht gevonden worden in de kracht van de stroming.

Opnieuw: ik heb geen idee of het in de praktijk werkt. Het is maar een suggestie en als het kan helpen, zoveel te beter. Indien niet nuttig, dan hebben we toch geprobeerd :-).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door GvG »

Temnothorax maakt zeer kleine kolonies. Het zijn kleine miertjes, en een volwassen kolonie heeft soms maar enkele tientallen werksters. Een nest van 1 cm3 is groot genoeg. Je idee van stromend water is mooi, en uitvoerbaar. Het lijkt me echter meer iets voor een kolonie van 1000en mieren, die vraatzuchtig zijn en grote afstanden afleggen. Een beetje overdreven voor Temnothorax dus... :)
Misschien dat ik er iets mee kan voor mijn Atta kolonie. Deze onderneemt steeds meer ontsnappingspogingen, van een steeds hoger niveau.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door Sneeuwuil »

Mieren kunnen erg lasng zonder zuurstof, dus die verdrinken niet oz snel. Je voorstel is erg leuk, maar nogal een gedoe. Je zit bijna op aquarium nivo. Mijn waterbarriere is mischien 1,5 of 2 cm breed, meer niet. Maar misschien wel iets voor de knutselaars die grote kolonies hebben.
Markhoor
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door Markhoor »

Het ontwerp zou nog vereenvoudigd kunnen worden hoor :-D. Maar ik kan idd begrijpen dat het voor kleine kolonies een overkill is. Nochtans wil ik op termijn toch proberen om zoiets ineen te knutselen. Het grootste probleem waar ik zelf nu mee worstel is niet het rondpompen van het water maar wel hoe dat ik het leven op (en vooral "IN") het eiland kan bekijken zonder de kolonie te storen. Maw, hoe kan je gemakkelijk in de binnenkant van het eiland kijken zonder het eiland uit het water te heffen :-D.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door Mika »

GvG schreef:Temnothorax maakt zeer kleine kolonies. Het zijn kleine miertjes, en een volwassen kolonie heeft soms maar enkele tientallen werksters. Een nest van 1 cm3 is groot genoeg. Je idee van stromend water is mooi, en uitvoerbaar. Het lijkt me echter meer iets voor een kolonie van 1000en mieren, die vraatzuchtig zijn en grote afstanden afleggen. Een beetje overdreven voor Temnothorax dus... :)
Misschien dat ik er iets mee kan voor mijn Atta kolonie. Deze onderneemt steeds meer ontsnappingspogingen, van een steeds hoger niveau.
Hoe groot is je kolonie nu? Ik heb nooit echt ontsnappingsproblemen gehad.

Ik hen zelf ook al gedacht aan een eiland voor Oecophylla, maar volgens de lokale aquarium speciaalzaak zou het niet uitvoerbaar zijn: het was wel de bedoeling dat het water mee in het ecosysteem zou zitten: er zouden garnalen inzitten, die restanten van het mierennest zouden moeten eten, met een mangroveboom, waar dan de mierenkolonie in zou zitte: dat bleek teveel van het goede.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door GvG »

Mika schreef:Hoe groot is je kolonie nu? Ik heb nooit echt ontsnappingsproblemen gehad.
Bijna 3 liter schimmel, 1000en werksters. Ik gebruik nu plafluon, dat werkt vooralsnog prima. Ik zou ik de toekomst graag wat mooiers, natuurlijkers maken. Dan is een gracht wel een optie.
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door MichielAlexander »

Briljant idee met het water, het gaasfilter, de pomp en de brug! Ook fantastisch dat het implementeerbaar is voor andere mierensoorten. Maar als die T-raxjes niet zo uitbreekbaar zijn (als stond geloof ik in de care sheets wel dat ze juist goede ontsnappers zijn) dan durf ik het zonder barriere ook wel aan. Binnenkort komen ze binnen en kan de lol beginnen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door GvG »

T-rax! :)

Ze zijn best goede uitbrekers, dat klopt wel. Je hebt er echter niet zoveel last van als ze uitbreken. Ze gaan niet ver weg, ze blijven in de buurt van het nest. Ook gaan ze niet met velen tegelijk op pad, maar slechts met enkele werksters. Mijn Lasius nigers waren eens ontsnapt in mijn klaslokaal, in een weekend. 's Maandags liepen in het hele lokaal, met afgeleide leerlingen en boze collega's tot gevolg. Mijn Atta's liepen tot in de keuken (een verdieping lager) de laatste keer dat ze uitbraken. Mijn T-rax'en komen niet verder dan 50 cm van hun "open formicarium".
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door Mika »

Voor de Atta: ik denk dat ik aan 8 liter zat (zeker niet meer, het is maar een schatting): ik gebruikte enkel talk, en ze zijn nooit ontsnapt, tenzij die ene keer dat de wevers met een luchtbrug hun plantje naar de Atta brug hadden getrokken: De wevers hielden dat hele Atta nest wel tegen, met een paar tientallen werksters. Ik had een laagje talk, en een grote brug: de randen van de bakken onder de brug stonden over elkaar: als ze van de brug vielen, was het sowieso in 1 van die bakken.

Met Atta's in de keuken moet je toch 1 van de meest geliefde leerkrachten zijn! :D
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door GvG »

Offtopic: Mijn Atta's neem ik niet mee naar school. Jouw verhaal (in je blog) over het vervoer naar de beurs, en de gevolgen daarvan, is een groot angstbeeld voor mij. Mijn Lasius niger kolonie staat vaak op school, en dat vinden de meeste leerlingen prachtig!

8 liter? Hoe lang heb je jouw kolonie gehad? Ik heb de mijne nu een jaar. Ik geef ze niet ongelimiteerd te eten, ik probeer de groei enigzins te controleren.
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door MichielAlexander »

Bedankt GvG!

Hoe open is je T-rax formicarium? Gewoon echt open open, zonder enkele barriere?

Ik had je topic al gelezen ja, en zag dat Antstore ze nu ook zo verkoopt. Maar ik wilde toch voor een halve walnoot gaan, in een bak als buitenwereld om ze te bestuderen. Op internet las ik dat ze een redelijk 'territorium' hebben en zelfs eikeltjes in de buurt (~40cm) erbij kunnen nemen als uitbreiding van het nest.

Zolang ik ze tevreden houd zullen ze niet al teveel uitbreken denk ik, omdat ze voornamelijk op zoek zouden gaan naar eten.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door GvG »

Ik zal eens een foto maken. Ik hoop dat ik er vandaag nog aan denk.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door Mika »

Hmm, dat had ik niet duidelijk verstaan.. Mits stevige buizen zou je dat probleem niet moeten hebben maar inderdaad verstandig van je. Ik heb ze uiteindelijk niet eens een vol jaar gehad, van januari tot ergens oktober-november, maar ze waren toen al in steep decline.. Het kan zeker nog sneller hoor...In 'the ants' staat het moment van de eerste bruidsvlucht... ik dacht na 3 jaar al, en honderden gynes...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: kan de Temnohorax nylanderi over water?

Bericht door Westdijk »

Markhoor schreef:Het grootste probleem waar ik zelf nu mee worstel is niet het rondpompen van het water maar wel hoe dat ik het leven op (en vooral "IN") het eiland kan bekijken zonder de kolonie te storen. Maw, hoe kan je gemakkelijk in de binnenkant van het eiland kijken zonder het eiland uit het water te heffen :-D.
Altijd leuk om mee te denken. Maak van het eiland een theoretische ijsberg. Het grootste deel ervan ligt onder water. Neem de hele bodem van de bak in gebruik. Je kan kamers en gangen dan vanaf vier zijden bezichtigen als je dit wilt en bouw je gracht hier bovenop. Het kleinere deel dat omringd word door water dient als buitenwereld en bevat alleen een gang naar het nest onder water. Je mist dan alleen hoe de mieren het nest inlopen en of verlaten.
Plaats reactie