uitbraak

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

uitbraak

Bericht door blitz »

Hoi,ik gebruik olijfolie als uitbraak beveiliging,omdat het steeds druppels geeft wil ik gebruik maken van talk.Ik heb thuis talkpoeder staan,moet ik het mengen met alcohol?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: uitbraak

Bericht door Floris »

Het voordeel van alcohol boven water is dat het vettigheid een beetje oplost en dat het sneller verdampt.
Voor een formicarium waar al mieren inzitten, gebruik ik daarom alcohol. Voor een schoon formicarium waarvoor geen haast is, kun je gewoon water gebruiken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door dvd »

Blitz,ik gebruik ook olijfolie,dit kan je ook proberen ( zie foto ).Olijfolie wel zo dun mogelijk uitsmeren.Werkt prima bij mij :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: uitbraak

Bericht door Floris »

Wat is het witte spul op de foto? Talk??
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door dvd »

Vergeten er bij te vermelden dat het tape is sorry :D
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door blitz »

Leuk bedacht dvd.Maar welk is betrouwbaar,olijfolie of talk?Talk moet je het mengen met een druppel alcohol in een kom of?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: uitbraak

Bericht door Manimaner »

ik zou zeggen talk. olijfolie moet je ook frequent vervangen zeker met warm weer.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door dvd »

Ik heb met olijfolie tot nu toe geen problemen gehad.Het vervangen is eigenlijk niet veel moeite,nieuwe over de oude laag aanbrengen en goed uitsmeren.Als je het goed en dun uitsmeert heb je weinig kans op druppels,voor de zekerheid heb ik de tape aangebracht.Met talk heb ik geen ervaring,ook niet hoe je het moet maken.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: uitbraak

Bericht door Manimaner »

als je het niet merkt dat de oude laag het niet meer doet staan ze buiten.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: uitbraak

Bericht door tempant »

Ik gebruik tot nu toe enkel paraffine olie als uitbraakpreventie. Een groot nadeel is wel dat mieren die op verkenning willen er niet zelden in vast komen te zitten en dan verdrinken in het kleverige goedje. Ik vermoed dat dit (met mindere esthetische) talk en alcohol niet zo het geval is.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door dvd »

tempant schreef:Ik gebruik tot nu toe enkel paraffine olie als uitbraakpreventie. Een groot nadeel is wel dat mieren die op verkenning willen er niet zelden in vast komen te zitten en dan verdrinken in het kleverige goedje. Ik vermoed dat dit (met mindere esthetische) talk en alcohol niet zo het geval is.
Daarom heb ik tape aangebracht :D.Als je het heel dun uitsmeert+ tape onder het laagje olijfolie ( moest het toch druppelen ) werkt het zeer goed,bij mij toch.Mijn formica fusca heeft al een paar keer geprobeerd om uit te breken,tot nu toe lukte het nog niet.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door blitz »

Ik ga morgen ook tape aanbrengen.Dan blijf ik bij olijfolie waar ik eigenlijk wel tevreden over ben,behalve het druppelen :D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door dvd »

Succes ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: uitbraak

Bericht door GvG »

Talk kun je mengen met een beetje alcohol (70 of 90%, of iets dergelijks), en mengen tot een mengsel dat dikker is dan melk, maar dunner dan pannenkoekenbeslag. Met een penseeltje aanbrengen en dun uitsmeren. Een dikkere laag werkt vaak minder goed dan een dunne laag. De barrière hoeft niet breder te zijn dan 3 cm. Dan laten drogen en niet maar aanraken. Even testen met een paar mieren uit de tuin voordat je je eigen mieren er in zet. Als ze er gewoon overheen lopen moet je het nog even laten drogen. Gebruik talk zonder toevoegingen, zoals "Mentho 10 zonder menthol".
Afbeelding
De linker is 100% talk, zonder menthol. Ik koop het bij de drogist. Niet elke drogist heeft het. Even zoeken dus.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door blitz »

Ik heb het geprobeerd met tape langs de randen zoals op de foto van dvd.Het werkt inderdaad heel goed.Hoe vaak ververs je de randen olijfolie dvd?@GVG ik heb thuis zwitsal talkpoeder,omdat ik er nog geen ervaring mee heb met het mengen met alcohol heb ik bang dat de beschermingslaag niet goed gaat werken.Ik heb al liggen zoeken als er een filmpje op internet staat hoe het gemaakt word maar vind niks.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: uitbraak

Bericht door Art747 »

Mijn voorkeur heeft Fluon / PTFE. Er gaat geen mier langs als je het goed (dun) aanbrengt. Maar ..... in een vochtig klimaat waarbij je regelmatig moet vernevelen, werkt het niet goed.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door blitz »

Waar kan je Fluon / PTFE kopen?Moet je het nog met water mengen of is al meteen te gebruiken?
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: uitbraak

Bericht door Art747 »

http://www.antstore.net/shop/Baummarkt/ ... l-397.html

Ameisen Ausbruchsschutz Lack 10ml euro 3,90 excl verzendkosten die zijn uit Duitsland relatief hoog. Het is dus het handigste als je nog meer spullen koopt, of gezamenlijk met andere forum leden. (zelf heb ik genoeg).
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: uitbraak

Bericht door GvG »

Ik zou je niet aanraden PTFE te kopen, dat is echt niet nodig, en het kost veel geld. Talk werkt net zo goed als je het goed aanbrengt. Zwitsal moet je niet gebruiken, daar zit zink, olie en parfum doorheen.

Ik heb ooit een filmpje gemaakt voor iemand over hoe ik talk aanbreng. Als je mij een PB stuurt geef ik je een linkje.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: uitbraak

Bericht door Art747 »

Mee eens. Maar helaas ben ik niet zo handig met dat talk. Anderen wel. Ik vind PFTE een stuk makkelijker. Maar inderdaad het is duurder. Maar ik kan ook niet in je portemonnee kijken. Offtopic: zo zijn er meer zaken die bij deze hobby (echt veel) te duur zijn (formicarium van AntsCanada) en goedkoop ook werken (bakjes van de Chinees)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: uitbraak

Bericht door GvG »

Offtopic: Vaak werkt een goedkoop bakje van de Chinees beter dan een duur formicarium van AntsCanada. :)
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: uitbraak

Bericht door Manimaner »

dat valt tenminste niet uiteen:D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door dvd »

Manimaner schreef:dat valt tenminste niet uiteen:D
:D :D :D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: uitbraak

Bericht door dvd »

Art747 schreef:Mee eens. Maar helaas ben ik niet zo handig met dat talk. Anderen wel. Ik vind PFTE een stuk makkelijker. Maar inderdaad het is duurder. Maar ik kan ook niet in je portemonnee kijken. Offtopic: zo zijn er meer zaken die bij deze hobby (echt veel) te duur zijn (formicarium van AntsCanada) en goedkoop ook werken (bakjes van de Chinees)
Echt handig voor met talk te werken ben ik ook niet.Olijfolie werkt bij mij goed ( tot nu toe ) :D
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: uitbraak

Bericht door JDbaas »

dvd schreef:
Art747 schreef:Mee eens. Maar helaas ben ik niet zo handig met dat talk. Anderen wel. Ik vind PFTE een stuk makkelijker. Maar inderdaad het is duurder. Maar ik kan ook niet in je portemonnee kijken. Offtopic: zo zijn er meer zaken die bij deze hobby (echt veel) te duur zijn (formicarium van AntsCanada) en goedkoop ook werken (bakjes van de Chinees)
Echt handig voor met talk te werken ben ik ook niet.Olijfolie werkt bij mij goed ( tot nu toe ) :D
Ik gebruik altijd talk.
Zodra je de juiste verhouding talk/alcohol gebruikt en het goed uitsmeert is de kans op uitbraak (zeker bij een kleine kolonie) echt minimaal.

Ik heb ook eens PFTE bij antstore gekocht, maar dit vond ik echt niks, alleen maar gesmeer (zeker als je per ongeluk 2 keer over het zelfde stukje gaat met het kwastje) , de haartjes op het kwastje lieten los en het is ook nog eens duurder als talk.

Nog een tip als je kolonie beter word in uitbreken: leg een (plexi-) glas met een opening in het midden op de buitenwereld en smeer de onderkant in met talk (of een ander soort uitbraakmiddel).
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: uitbraak

Bericht door Meander »

Ben door wat topics aan bladeren en zo kom je nog eens wat tegen om iets aan toe te voegen ;-)

Vorige week bij Kruidvat een flesje 95% alcohol gekocht en een bus talkpoeder. Was samen iets van 5 euro.
Talkpoeder in een reageerbuisje, alcohol erbij en je kan lange tijd vooruit :-)

Aanbrengen heb ik gedaan met een wattenstaafje, werkt perfect.
Tijdens het aanbrengen wel je duim op het buisje houden, de alcohol vervliegt nogal snel. En..... goed schudden voor je begint. Als je het buisje een half uurtje laat staan zie je dat alle talk gezakt is :-)
Plaats reactie