Oecophylla smaragdina

Alle Oecophylla kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Sinds een maand ben ik weer in het bezit van een kolonie van Oecophylla smaragdina uit Australië.

Bij aankomst vulden ze ongeveer een buisje (mijn standaard buisje van 16 mm diameter en 10 cm lang), en waren er ongeveer een vijftigtal werksters.

Afbeelding

Afbeelding

Een foto van de verhuis van de koningin.

Afbeelding

Sindsdien zijn ze redelijk aangegroeid. Ze zaten vandaag in 3 buisjes, maar ik merkte op dat er veel dode grijsjes (mijn benaming voor pas uitgekomen werksters (als er betere zijn...)) waren. Daarom heb ik er maar een grotere buis bijgeplaatst, en binnen een uur waren de werskters al bezig om de poppen te verhuizen. Ik heb weer een aantal foto's van het verhuizen van de gyne genomen. Spijtig genoeg komt de mooie kleur van de mieren niet tot zijn recht met het gebruik van de flitser. Ik ken de reden niet, maar de groene kleur van kop en thorax verdwijnt bij het gebruik van de flits. Ik toon dus eerst een aantal foto's met een dieptescherpte, en daarna vergelijkbare foto's zonder de (diepte)scherpte, maar met behoud van de kleur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om te vergelijken toon ik nu vergelijkbare foto's, zonder scherpte, maar met de correcte kleur van de dieren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste een foto die extreem veel mierengedrag laat zien, zowel gedrag dat vele andere mieren vertonen, als zaken die specifiek zijn voor wevermieren:

Afbeelding

Op deze foto zie je dat de koningin door de werksters beschermd wordt tijdens het verhuizen. Normaal gezien is er een dergelijke aanhang dat je de gyne niet meer kan zien, maar dat gebeurt niet bij deze kolonie, omdat de kolonie nog te klein is. De werksters volgen de gyne, en het lijkt wel dat er enkele bezig zijn met haar te likken tijdens het transport. Eén werkster grijpt de gyne bij de kaken. Dat is een gedrag dat je bij vele andere soorten ook kan zien gebeuren. Als een werkster op deze manier aan de kaak wordt gegrepen, rolt ze zich op tot een bolletje en, volgt 'social carrying'. Bij deze gyne is dat natuurlijk niet mogelijk, omdat ze veel te groot is. Je kan ook zien dat de gyne met haar voelsprieten het geurspoor probeert te ontdekken, in de richting naar waar ze naartoe geleid wordt. Op de achtergrond zie je werksters die ruiken of likken aan vlekjes. Dat zijn geurvlaggen, uitwerpselen die worden gebruikt om het territorium af te bakenen. In tegenstelling tot het vorige gedrag gebruiken alleen wevermieren hun uitwerpselen om hun territorium af te bakenen.

Om af te sluiten nog enkele foto's van een afrikaanse wevermierensoort, Oecophylla longinoda.

Dit is een donkere soort, die waarschijnlijk graag in de schaduw leeft. Ik vind de kleuren van deze dieren ook bijzonder mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-> Vragen en opmerkingen <-
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Ik heb de kolonie wat verwaarloosd tijdens mijn verhuis. Ze hadden eigenlijk alles wat ze nodig hadden, behalve een buisje met voldoende luchtvochtigheid. Ze zaten dus nog in opgedroogde buisjes. In deze condities ontwikkelde het broed omzeggens niet, maar de werksters vertoonden geen problemen. Nadat ik ze enkele buisjes met voldoende watervoorraad heb gegeven. Ze vullen 4 kleine buisjes. Nu is er weer volop broedontwikkeling, en er zijn minstens 2 mannelijke poppen. Waarom die nu ontwikkelen is niet geheel duidelijk.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

De kolonie groeit intussen goed aan. De mannetjespoppen zijn uitgekomen, maar de mannetjes werden beide enkele uren na het uitkomen aangevallen.
Ik heb ze vandaag de toegang gegeven tot een 2e buitenwereld, met een grotere buis erin. Enkele uren nadien was bijna de gehele kolonie verhuisd, en werd er al druk geweven, om de buis met de grote diameter in kleinere compartimenten in te delen. Beide buitenwerelden krijgen echter dezelfde condities, want bij mijn vorige kolonies uit Australië is de gyne doodgegaan, niet snel na een meer gedwongen verhuis. Ik weet natuurlijk niet of de twee zaken met elkaar te maken hebben, maar ik neem geen risico's.

Als voedsel geef ik nu ook grote stukken van meelworm. Met dit voedsel ontwikkelde mijn andere kolonie (uit Azië) zeer goed. Die koloniet doet het minder goed op dit moment. Ze weigeren te verhuizen naar buisjes die vochtig genoeg zijn voor de larvale ontwikkeling, met als gevolg dat de larven dus niet meer ontwikkelen. Ondertussen zijn spijtig genoeg bijna alle werksters van ouderdom gestorven...

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Momenteel vult de kolonie 3 grote buizen: er zijn honderden eitjes, en tientallen larfjes en poppen.

Het is 1 van mijn enige kolonies die nog wakker zijn. Deze krijgen dan ook geen winterslaap.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Ik bedenk me net dat deze kolonie toch maar heel langzaam aangroeit. Twee maanden geleden ging het iets beter, waarna ik 2 weken afwezig ben geweest, waardoor bijna alle werksters dood zijn gegaan. Nu gaat het weer beter, maar ontwikkelen er vooral minor werksters. Ik heb even naar foto's van mijn oude aziatische kolonie gekeken, en ik moet toegeven dat ik geschrokken was van de grootte die die kolonie bereikt had na 7 maanden. En dan te bedenken dat ik deze kolonie al anderhalf jaar heb...

Ik hoop ze stilletjes aan te laten groeien, en ik zal in de toekomst ook wat meer foto's posten.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

De kolonie reageert toch goed. Ze krijgen nu dagelijks honingdauwsurrogaat, en kevertjes van buffalowormen.
Er zijn enkele tientallen nieuwe werksters, en enkele tientallen poppen. De werksters zijn nog klein, maar ik hoop dat latere generaties weer iets groter zullen zijn. Eigenlijk is de kolonie nu amper groter dan toen ik ze aankreeg.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Ik heb ze deze morgen een nieuw groot buisje gegeven, en nu is er al een groot weefsel aanwezig, en zeker de helft van de poppen.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Het is blijkbaar een tijdje geleden dat ik een update van deze kolonie gegeven heb. De kolonie is goed vooruit gegaan, en heeft nu vooral grotere majors (de normale grootte van een volwassen kolonie) en enkele minors. De kolonie was uitgegroeid in drie grotere buisjes, waarvan er bij twee nu de volledige watervoorraad opgebruikt was. Ik heb ze enkele dagen geleden een nieuwe buitenwereld gegeven, met drie nieuwe buisjes. Vandaag waren ze voor driekwart verhuisd. Het was een speciaal zicht, omdat ze helemaal niet geweven hebben, en ik dus een goed zicht had op de larven en poppen die verhuisd waren. Er is opnieuw een mannetjespop bij. De gyne is nog achtergebleven in de oudere buisjes, samen met een kwart van de werksters, en voornamelijk eitjes en jonge larfjes. Zoals het normaal is bedelt deze gyne sterk om voedsel, en krijgt ze verschillende keren per minuut voedsel opgebraakt door de werksters die errond staan. Trophallaxis tussen werksters en de gyne verloopt steeds zeer zenuwachtig, alsof de nood heel hoog is.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Het is inderdaad weer een hele tijd geleden sinds de laatste update. De laatste maanden is de kolonie goed opgegroeid, vooral omdat ik veel vliegjes en dergelijke vanuit de natuur heb gevoerd. Binnenkort zal ik moeten uitzien naar een vervangend voedseldier. Meelwormen worden nog altijd heel slecht aangenomen, en ik heb geen zin om de groei die er nu is af te remmen. De bodem van 2 grote buisjes is bedekt met poppen, en er zijn bijna evenveel jongere dieren. Op deze grootte nam de Thaise kolonie wel meelwormpoppen aan, maar deze Australische blijkbaar niet.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

De kolonie blijft aangroeien. Ze hebben nu 4 buisjes, maar het vierde is nog niet geheel gevuld. De aangroei blijkt vooral uit de snelheid waarmee ze het honingdauwsurrogaat opdrinken. Tot een week geleden bleef er bijna altijd een grote rest over.

Ze eten nu vooral krekels. Ik heb reeds een 'iets grotere major' gezien, die echter nog niet de grootte heeft die ik ken van de aziatische of afrikaanse wevermieren. Ik hoop dat ze binnenkort ook meelwormpoppen zullen aannemen.


Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Ik heb de kolonie naar binnen verhuisd: ze staan nu in de garage. Spijtig genoeg is al het broed uitgekomen, maar heb ik blijkbaar te weinig dieren gevoederd, en is er nu nog maar heel weinig broed aanwezig. Ze staan ook iets warmer: mogelijk is het nog wachten op nieuwe larfjes. In elk geval is de kolonie nog nooit zo groot geweest als nu, met meer dan 500 werksters: nog altijd enkele grootte-ordes onder de populatie in de natuur. Ik heb de kolonie bijna 3 jaar. Ik ben van plan ze te verhuizen naar een grotere bak, met mogelijk om een plant erin te zetten. Hopelijk dan weer foto's.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Afbeelding
Eén fotootje. Deze keer genomen met mijn Canon. De setup staat zeker nog niet op punt.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Tekst van 3 januari:

De kolonie heeft nu toegang tot een grotere bak, met deksel op een kier. Op de bodem ligt grind. Er zijn 3 buisjes met waterreserve in de bak, waarvan er twee gewoon bewoonde buisjes zijn uit een andere bak. Er is toegang tot een vierde proefbuis via de wand van de bak. Het geheel wordt verwarmd door middel van een grote warmtemat, die bijna volledig onder de bak ligt. Ik giet geregeld water in het grind, om de vochtigheid hoog te houden. De temperatuur wisselt tussen 25- 30°C. De gyne is nog niet verhuisd, en blijft met enkele tientallen werksters in een oude bak.

De reden van deze wijziging is het weer dalen van de populatie, en de opmerkingen van Narak in een ander topic. Ik was er altijd vanuitgegaan dat de adulten best wel een lagere luchtvochtigheid kunnen verdragen dan de larven. Als ik vergelijk met de opmerking van Narak, dat hij adulten een maximale leeftijd van een jaar toedicht, past dat toch niet met mijn eigen kolonie. Ik heb de voorbije maanden steeds een broednest van honderden poppen en larven gehad, en toch geen populatie van duizenden werksters. Bovendien verloopt de voedselopname van insecten ook heel slecht. Ik neem aan dat beide verbeterd kunnen worden door de hogere vochtigheid. Prooidieren worden bij Oecophylla niet aangevreten, maar de uitlekkende sappen worden eerder uitgelikt. Lijken die buitengegooid worden zijn 'leeg', maar niet sterk aangevreten. Ik neem aan dat een vorm van activiteit door micro-organismen daar niet vreemd aan is (hetgeen het toch een vieze bedoening maakt). Recent gevoederde meelwormen en meelwormpoppen werden alvast veel gretiger aangenomen.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

De kolonie heeft talrijke kleinere larfjes, die blijkbaar goed groeien. Ik voeder ongeveer evenveel honingdauwsurrogaat, maar de werksters blijven minder lang fysogastrisch. Ik hoop dat het lukt.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

De eerste grotere larven zijn er. Ze hebben een extra buisje ingenomen. Afrikaanse wevers worden groter als ze meer prooidieren vinden dan honingdauw. Ik weet niet of het ook geldt voor de Australische soort, maar het is wel plausibel. Ze nemen nog altijd veel liever honingdauwsurrogaat dan prooidieren...

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

De eerste nieuwe werksters zijn er: er is een enorme hoop eitjes, en omwille van de setup heb ik een enorm goed zicht over het buisje. Dieren worden nog altijd slecht aangenomen, maar het zou toch meer moeten worden als de nieuwe eitjes uitkomen.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Momenteel nemen ze goed meelwormkevers aan, en volwassen krekels. De gyne bedelt continue om voedsel, en éénmaal zag ik een werkster haar een zelfgelegd eitje voederen.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Ik heb ze vorige week verhuisd naar een kleine guaveboom, in het tuinhuis.

Na een uur reeds waren ze bezig met voorbereidingen van een nest. De eerste nacht is het niet gelukt, vermoedelijk omdat het te koud werd.

De volgende dag was er wel een nest. Ze nemen wel iets minder goed voedseldieren aan.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Er is nu de aanmaak van een tweede nest, waar maar enkele mieren aan meedoen...

Ik zie het echter niet als een positief gegeven. Ze eten minder prooidieren dan mijn veel kleinere kolonie Cephalotes, en nu hebben ze nog bijkomend aminozuren nodig voor de zijde van een nieuw nest. Omdat ze nu in nesten zitten heb ik ook geen zicht meer op de vooruitgang van de larven. De reden dat de mieren een tweede nest begonnen zijn, is dat de plant de sapstroom naar de bladnesten vermindert. Niet omdat de plant weet dat de mieren er zijn, maar wel omdat de plant sowieso sapstroom vermindert naar bladeren die minder licht krijgen, en bij de bladnesten is dat het geval, omdat ze samengevouwen zijn. De plant heeft de sapstroom naar een bovenste blad afgesloten, en het blad is dood, maar het hangt nog ingeweven in het nest.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

En er is nu een derde nest, veel dichter in de zon. Het is duidelijk veel beter afgewerkt dat het tweede nest, hoewel het maar de helft is van het eerste. Ik heb er nog altijd het raden naar hoe ze aan eiwitten komen om die nesten op te trekken.

Gisteren namen ze relatief veel honingdauwsurrogaat aan: ze blijven wachten op de plaatsen waar ik ze dat aanbiedt. Vliegen die ik op de nesten deponeer, worden heel frequent gegrepen en ogenblikkelijk van het nest gegooid: ik ga eens proberen of ik dieren kan aanbieden op een 'tafeltje'.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Ze bouwen progressief meer nesten: er zijn er nu 8, waarvan de meeste gewoon verlaten zijn. Ze leggen een weg af van 2 meter vanaf de 'hunting ground', tot aan de bewoonde nesten, en lopen zo over het grootste nest, dat 3 takken verbindt met elkaar: de grootste diameters van het nest meten 24, 10 en 6 cm. Soms zag ik de schaduw van kleine larfjes als de zon erop scheen, maar nu zijn zelfs de bewakende mieren (die op de bladeren zitten) verdwenen. Enige dagen geleden was er heel veel activiteit ter hoogte van de plaats waar nu het laatste nest gebouwd is, en toen zag ik er veel majors.

Het voedsel zette ik vroeger op de bladnesten, maar de prooien werden meestal gewoon onmiddellijk verwijderd van de nesten. Ik gaf een levend prooidier met een pincet; als het een klein vliegje was, was het soms maar 1 werkster die het aannam, en het onmiddellijk over de rand van het nest deponeerde. Soms gebeurde hetzelfde nadat eerst een tiental werksters de prooi overmeesterd hadden. Het jachtgebied is de oude bak: ze jagen liefst vanop takjes, niet vanop de grond. Ze hebben er de beschikking over 2 verwarmde buisjes, maar gebruiken die nog niet, hoewel de nachten al kouder worden. Ik neem aan dat ze pas zullen verhuizen als de dagen ook kouder worden. Ik ga proberen om ze poppen van buffalowormen te geven. De Thaise wevers namen veel gemakkelijker poppen van meelwormen aan.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

De gyne is spontaan verhuisd naar een buisje, en er zijn nu 3 grote buisjes. De werksters worden weer kleiner. Ik ga ze vanaf nu fruitvliegjes geven.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Ik heb de kolonie in de garage geplaatst. Ze krijgen nu al enkele weken fruitvliegen, en daarvoor voornamelijk meelwormen. Ik probeer de fruitvliegen eerst enkele dagen te voeden met het honingdauwsurrogaat, om hun voedingswaarde te vergroten. Spijtig genoeg laten ze de meelwormen nu met rust sinds ze de fruitlviegjes krijgen: mogelijk zijn ze verzadigd, of verkiezen ze de redelijk weerloze fruitvliegjes boven de meelwormen. (Toen ik veel buffalowormen gaf aan de thaise kolonie zag ik redelijk veel werksters met afgebeten antennes.) Ik heb nog een aantal meelwormen in de buitenwereld zitten: ze leven onder het substraat, en ruimen voedselresten op, en worden voornamelijk gevangen door de mieren als ze naar boven komen om te vervellen: een zeer goed mechanisme.

Er zijn redelijk veel poppen uitgekomen, en er zijn nog veel meer eitjes gelegd door de gyne de laatste 2 weken. Ik heb een buisje bijgegeven. Verdere uitbreiding is voorlopig onmogelijk met de huidige setup.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Bijna een jaar geleden. Ik heb de kolonie nog steeds. Ze is nu sterk aan het groeien, ook al kan ik ze enkel voedsel geven in het weekend.
Ze vullen drie grote buisjes, en er zijn honderden jonge werksters en eitjes.

De gyne is dus al zeker de 5 jaar gepasseerd.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Tsja. Weer een aantal maanden verder. De winter was een beetje moeilijk, en er zijn nog maar een honderdtal werksters over.

Ze zitten weer in kleine proefbuisjes, en ze weigeren voorlopig te weven. Ik geef ze per dag, of om de paar dagen enkele meelwormpoppen. Er zijn gelukkig nog enkele grotere werksters over. De gyne is zeker al zes jaar oud momenteel.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

De kolonie blijft klein: er is aangroei, maar er is meer sterfte... De grotere majors van vorig jaar raken uitgedund.

Gisteren lag de gyne op haar rug, maar ze leek volledig kalm, en bedelde om voedsel. De werksters waren ook niet gealarmeerd. Als ik het buisje vastnam, was er geen overdreven reactie, en leek de gyne haar pootjes nog goed te kunnen aansturen. Als dit achteraf niets blijkt te zijn, is het toch een voor een insect raar gedrag, om zomaar op de rug te gaan liggen...

Deze gynes worden wel soms door de werksters opgehangen vastgehouden in het nest, mogelijk omdat dit beter is voor de gyne, of misschien gewoon omdat ze het kunnen? Mogelijk hadden ze haar opgetild, en weer op haar rug neergelegd?

Ik ga terug weer natte kiezels in het bakje leggen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Ik heb de gyne deze week dood aangetroffen. Ze legde al een maand of zo nog maar amper eitjes, of de eitjes werden opgegeten...

Met meer dan 6 jaar is dit toch 1 van de oudste gynes waarover ik gehoord heb. Wegens te drukke beroepsbezigheden ben ik er nooit in geslaagd om deze kolonie optimaal aandacht te geven... Toen ik ze de guaveboom had gegeven, weefden ze op enkele weken tijd een vijftiental nesten, die echter zonder broed bleven, omdat de temperatuur en vochtigheid en aangeboden voedsel onvoldoende waren.

Heeft er iemand gehoord van een Oecophylla gyne die ouder geworden is?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie