Sterven van mieren

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
MichielMeurisse
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 oktober 2015
Locatie: Wevelgem (West-Vlaanderen)
Gender:
Leeftijd: 27

Sterven van mieren

Bericht door MichielMeurisse »

Hallo allemaal

Ik ben nieuw in deze hobby en heb enkele problemen en vragen, ik heb dit project gestart om in maart enkele onderzoeken te voeren ivm feromonen en hoop dit nog steeds te kunnen doen.

Ik houd nu precies 2 weken een kolonie van de soort Pheidola Palidulla, bij aankomst waren er 10 werksters en 1 gyne.

Momenteel heb ik nog maar 4 werksters over, ik was weg voor 2 dagen en bij terugkomst waren er weeral 3 werksters gesneuveld.

Ik verzorg ze op de aangegeven manier namelijk:

Qua vocht hebben ze genoeg aangezien ze nog steeds in hun proefbuisje kunnen waar het grootste deel van het water nog steeds in zit.
Ze krijgen fruitvliegjes en zaadjes maar de zaadjes laten ze eerder onberoerd net zoals de fruitvliegjes, de fruitvliegjes zijn ingevroren.
De mieren zitten in een temperatuur van 20-22 graden.
Het afval van de mieren, dus de dode mieren en de zaadjes heb ik al meermaals verwijderd.

ik heb ze na 1 week al de mogelijkheid gegeven om ze te laten verhuizen wat wel een fout kan zijn, ik heb het watje uit de proefbuis gedaan en ze in een T-farm complex gelegd, het was al gevuld met zand/leem.
De mieren hebben al wat gegraven in het zand/leem maar de gyne zit nog steeds in het buisje.

Kan iemand een conclusie trekken?
En me helpen om de overgebleven mieren te redden.

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg

Michiel Meurisse
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Sterven van mieren

Bericht door Floris »

Heb je een foto van de setup?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sterven van mieren

Bericht door GvG »

Het was inderdaad beter geweest om ze in het buisje te laten. Ze zitten nu dus in het leem? Bevochtig je dat?
Een foto helpt inderdaad.
MichielMeurisse
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 oktober 2015
Locatie: Wevelgem (West-Vlaanderen)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Sterven van mieren

Bericht door MichielMeurisse »

Hey bedankt voor de snelle reactie

Ik heb deze zojuist getrokken normaal gezien staat er een doos over voor de verlichting weg te nemen.
Links ligt het afval naast een vochtig watje, het afval bestaat uit dode mieren en zaadjes waar ze niet aankomen.
Rechts zit de gyne in het proefbuisje de andere grote zwarte vlekken zijn de fruitvliegjes die ik gegeven heb waar ze ook niet teveel aankomen.

Ik heb vandaag de uitbraakolie aangebracht omdat er een scherpe geur van het zandleem uitkwam elke keer ik het deksel opdeed, momenteel zie ik nog maar 3 mieren meer actief zijn de 4e is spoorloos ik denk dat deze in het nest bij de gyne zit dood of levend weet ik niet...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MichielMeurisse
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 oktober 2015
Locatie: Wevelgem (West-Vlaanderen)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Sterven van mieren

Bericht door MichielMeurisse »

Update: Vermoed dat koningin dood is, zal nog wachten tot vanavond om conclusie te maken
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sterven van mieren

Bericht door GvG »

Bevochtig je het leem?
MichielMeurisse
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 oktober 2015
Locatie: Wevelgem (West-Vlaanderen)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Sterven van mieren

Bericht door MichielMeurisse »

Ja heb deze bevochtigd langs de zijkant zijn er nog condensdruppeltjes te zien
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Sterven van mieren

Bericht door Antsps »

Hoe belangrijk is de temperatuur bij deze soort? Ik weet dat ze over het algemeen bij 26-28 C gehouden worden. Voor de rest leven de werksters ook erg kort vergeleken met andere soorten.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sterven van mieren

Bericht door GvG »

Ze hebben wel warmte nodig om zich goed te ontwikkelen, maar een te lage temperatuur zal geen sterfte veroorzaken.
MichielMeurisse
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 oktober 2015
Locatie: Wevelgem (West-Vlaanderen)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Sterven van mieren

Bericht door MichielMeurisse »

Ik heb de persoon van wie ik de mieren gekregen heb gecontacteerd en hij heeft zelf geen verklaring voor de sterfte en stelt voor om me een andere soort te bezorgen, ik heb dan gekozen voor een kolonie van de soort Messor Barbarus.

Mijn vraag aan jullie is of het wel slim is om nu nog opnieuw te beginnen in deze periode van het jaar.
Ik heb gelezen dat je de soort op kamertemperatuur kunt houden zonder ze dus een winterrust te geven, maar is dit verstandig om te doen het eerste jaar?

En hij zij dat het zeer kleine kolonies zijn, wil dit dan zeggen dat de gynes niet zo goed zijn, op vlak van broed leggen?

Alvast bedankt voor de hulp :)
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Sterven van mieren

Bericht door Manimaner »

Ik zou zelf altijd even wachten tot het voorjaar. Deze soort heeft geen winterrust nodig van 5 graden, maar een winterrust van 10-15 graden is aan te raden.(in het middellandse zeegebied is het per slot van rekening ook winter natuurlijk) Er zijn ook altijd mensen die de winterrust overslaan, maar het schijnt beter te zijn voor de gezondheid van de kolonie en de groei in de lente.

Een kleine kolonie hoeft niet perse te betekenen dat de gyne niet zo sterk is. Ik heb zelf begin dit jaar ook een kleine kolonie gekregen met 8 werkstertjes. Inmiddels zijn ze vertienvoudigd met werksters in alle soorten en maten. Het warmtematje heb ik sinds een paar weken uit en ze staan al iets kouder, klaar voor de winterrust.

Verder is een zeer belangrijk iets voor de groei van dit soort kolonies is rust. Als je deze kolonies niet voor een langere tijd met rust kunt laten dan zal dat de groei zeker beïnvloeden. Een warmtematje ook aan te raden voor de snellere ontwikkeling van het broed, maar is niet noodzakelijk.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sterven van mieren

Bericht door GvG »

MichielMeurisse schreef:En hij zij dat het zeer kleine kolonies zijn, wil dit dan zeggen dat de gynes niet zo goed zijn, op vlak van broed leggen?
Manimaner schreef:Een kleine kolonie hoeft niet perse te betekenen dat de gyne niet zo sterk is. Ik heb zelf begin dit jaar ook een kleine kolonie gekregen met 8 werkstertjes. Inmiddels zijn ze vertienvoudigd met werksters in alle soorten en maten.
Dat wil ik graag nuanceren. Messor barbarus gynes vliegen uit in de herfst, en beginnen na de winter (in de lente) met eitjes leggen en het opvoeden van de eerste werksters. Een gyne die in het begin van het jaar 8 werksters heeft (zoals die van Manimaner) is dus goed bezig, en prima in orde. Daarentegen, een gyne die nu in november pas 8 werksters heeft, heeft dus in een half jaar maar 8 werksters voort gebracht, wat niet veel is.
Dat hoeft niet per se te betekenen dat er iets mis met haar is. Het kan ook zijn dat ze later uit winterslaap is gekomen/gehaald, dat ze slechte voeding heeft gehad, of dat ze te weinig warmte heeft gehad. Een gezonde Messor barbarus gyne, die de ideale verzorging heeft genoten, zou nu tientallen werksters moeten hebben, net zoals de die van Manimaner. Gynes van de bruidsvluchten van 2015 (ik heb er nu een aantal in de koelkast liggen) hebben nu nog geen eitjes gelegd.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Sterven van mieren

Bericht door Manimaner »

vergeten te zeggen dat de gyne in 2013 uitvloog en niet 2014. dus 1,5 jaar na uitvliegen 8 werksters.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sterven van mieren

Bericht door GvG »

Was dat vlak na de winter dan? Anders had je er beter een uit 2014 met 8 werksters kunnen kopen. Goede gynes kunnen na de eerste zomer al meer dan 50 (soms zelfs 80) werksters voortbrengen, dus dan heeft ze een trage start gehad. Mooi dat ze een inhaalslag gemaakt heeft. Dat betekent dus inderdaad dat een kleine kolonie niet altijd betekent dat de gyne "niet goed" is.

Toch zou ik de topicstarter willen aanraden om tot het voorjaar te wachten, en dan een jonge kolonie te kopen. Dan heb je er meer aan. Zeker als je deze van een forumlid overneemt die ze voor weinig aanbiedt(hint hint, knipoog knipoog ;) ;) ).
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Sterven van mieren

Bericht door Manimaner »

Dat was voorjaar 2015 inderdaad. Ik had achteraf gezien inderdaad beter kunnen doen, maar het de gyne heeft het weer goedgemaakt dit jaar :D Hopelijk gaan ze volgend jaar weer vrolijk door!
MichielMeurisse
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 oktober 2015
Locatie: Wevelgem (West-Vlaanderen)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Sterven van mieren

Bericht door MichielMeurisse »

Bedankt voor de reacties :D

Ik heb nog wat emails gestuurd en teruggekregen van jan-peter (persoon achter mierenboerderij)
Want aangezien mijn koningin vandaag is begraven, amen, heeft hij dus die andere kolonie belooft hij pushte wel steeds om een lasius kolonie te geven maar ik wil een kolonie van de soort messor barbarus omdat die me interessanter lijken.

Dus ik zou beter eens vragen wanneer de gyne is uitgevlogen en hoeveel werksters er alreeds bij zitten, naar wat ik hier lees :)

Het probleem is dat ik een onderzoek moet doen naar mieren en dat ik deze in april moet presenteren.
Wat wel jammer is aangezien de winterrust er tussen zit en ze zo dan minder tijd hebben om te ontwikkelen en ik minder tijd om ze te bestuderen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sterven van mieren

Bericht door GvG »

Wat voor onderzoek wil je doen? Ongeacht de soort gaat het lastig worden om een kleine kolonie aanzienlijk op te kweken voor die tijd.
MichielMeurisse
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 oktober 2015
Locatie: Wevelgem (West-Vlaanderen)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Sterven van mieren

Bericht door MichielMeurisse »

Inderdaad, heb tijd wat slecht ingeschat.

Ik had graag de hierarchië onder de mieren onderzocht hoe ze functioneren onder elkaar, de taken van de werksters die naarmate ze ouder worden veranderen taak van minors majors, ...

En ook het gebruik van feromonen door een deel van de kolonie een tijdje apart te nemen en dan terug te brengen bij kolonie en normaal gezien zouden deze dan niet meer herkend mogen worden door kolonie en als vijandig beschouwd worden. Dit zou zijn omdat de geur van de kolonie steeds verandert.

En dan nog uitbreiden maar zo ver zit ik nog niet.

Ik ga sowiezo starten met een beginnende kolonie volgend jaar voor mezelf. Maar zou waarschijnlijk best deze proeven uitvoeren op een grotere kolonie maar een grotere kolonie kost ook meer geld en heb geen budget van school uit. Daarbij komend dat ik liefst mijn 'eigen kolonie' wil zien opgroeien.

Dus zou ik nog iemand zoeken waarbij ik onderzoek zou kunnen doen, die verschillende kolonies in leeftijd heeft die ik dan kan bestuderen. De proef met de feromonen is wel interessant maar wel beetje cru. Daarvoor zal ik dan nog oplossing zoeken want ik wil niet dat iemand een deel van zijn kolonie moet opofferen :)
Plaats reactie