Lasius Niger Pleometrose

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Lasius Niger Pleometrose

Bericht door Rovvov28 »

Hallo, ik heb al een tijdje het idee om pleometrose uit te proberen en ik had geen Lasius Niger kolonie dus het kwam goed uit dat het bij deze soort mogelijk is :). Ik ga het ook proberen omdat de extra werksters een "voorsprong" geven en omdat er niet heel veel bekend is over pleometrose in gevangenschap. Vanmiddag waren er blijkbaar veel bruidsvluchten van Lasius niger want ik zag ze overal in mijn tuin lopen. Natuurlijk heb ik meteen een paar buisjes gepakt om er wat te vangen. Ik had al ergens een keer gelezen dat je niet te veel gynes (10+) bij elkaar moet doen, dus ik hou het ook maar bij 6. Ik had de gynes eerst individueel in buisjes gedaan (zoals te zien op de foto) om ze later in één grote buis samen te voegen, maar daar waren de gynes het niet mee eens. Ze werden heel paniekerig en verdomden om in het grote buisje te gaan, ik heb ze toen even in de koelkast gedaan om letterlijk af te koelen en toen ze een stuk "chiller" waren lukte het wel. De dominantie strijd begon meteen want er is al een gyne gesneuveld, ik denk doodgebeten door haar mede gynes. Het lijkt wel alsof ze elkaar nét accepteren. Mocht het hele pleometrose gebeuren mislukken, dan heb ik altijd nog een reserve gyne achter de hand zodat er toch nog wat te bespreken valt in dit blog. Ik ga de gyne wat vaker bekijken dan ik normaal zou doen om er zeker van te zijn dat ze elkaar niet uitmoorden ofzo, ik denk zo'n 1 á 2 keer per week.

Hier zijn wat foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius Niger Pleometrose

Bericht door Rovvov28 »

-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius Niger Pleometrose

Bericht door Rovvov28 »

Goed nieuws: de gynes hebben eitjes ! Toen ik gisteren even keek zag ik dat er 20+ eitjes waren gelegd, de gynes lijken ook wat rustiger zijn geworden. De dode gyne was verplaatst naar de ingang van de buis, zodat ik haar eruit kon halen. De reserve gyne heeft nog geen eitjes, hopelijk is ze niet onbevrucht. Nu ik weet dat er eitjes zijn ga ik ze wat meer met rust laten, de volgende update zal zijn wanneer de eerste werksters uitkomen of wanneer er iets anders noemenswaardigs gebeurt.

Foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius Niger Pleometrose

Bericht door Rovvov28 »

De reserve gyne heeft nu ook eitjes (gelukkig :P) wat wel heel raar is dat ze heel erg fysogastrisch is, iemand een verklaring ?
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius Niger Pleometrose

Bericht door Rovvov28 »

Ik keek net even en ja hoor, de eerste werksters zijn geboren !!! 3 om precies te zijn, ze zijn nog helemaal grijs dus ik denk dat ze vandaag geboren zijn. Er was nog geen agressie tegen de gynes, ik denk dat dat komt als er wat meer werksters zijn. Ze hebben nu een heel klein druppeltje honing gekregen om wat aan te sterken.

Morgen komen er foto's.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius Niger Pleometrose

Bericht door Rovvov28 »

Morgen is wat later gekomen dan gepland, maar beter laat dan nooit !
Pleometrose 10.jpg
Pleometrose 10.jpg
Pleometrose 11.jpg
Pleometrose 9.jpg
Het aantal werksters staat nu op 10-15 en groeiende. Ik geef ze nu elke dag een druppel honing en een fruitvlieg, als er ongeveer 25 werksters zijn (wat niet lang meer moet duren want elke dag komen er wel weer 2 bij) geef ik ze een buitenwereld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius Niger Pleometrose

Bericht door Rovvov28 »

Ze hebben nu een kleine week een buitenwereld en het gaat nog steeds goed. Ze nemen goed suikerwater, fruitvliegjes en zelfs al kleien krekels aan. Het aantal werksters staat nu op rond de 30 (allemaal nanitics). Gisteren (en vannacht) is het dan eindelijk gebeurt, het koninklijk hoogverraad ! Er zijn nu nog 3 van de 5 gynes over, gisteren werden de gynes al lichtelijk vijandig behandeld en eentje kon toen al niet meer lopen. De twee van de troon gestoten gynes liggen nu als voer voor de larven, wat eigenlijk best wel luguber is als je er over nadenkt, opgegeten en vermoord door je eigen kinderen ! Foto's kon ik helaas niet maken want het was al laat toen ik keek dus het licht was niet zo goed plus mijn mobiel maakt ook niet al te beste foto's.

Maar gelukkig wel foto's van de opstelling:
Pleometrose 13.jpg
Pleometrose 12.jpg

De reserve gyne heeft nu ook 6 werksters en ik denk dat ik haar ga verkopen tegen een kleine vergoeding van de proefbuis + de verzendkosten.
Voor interesse kun je me PM'en.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius Niger Pleometrose

Bericht door Rovvov28 »

Ik heb ze gisteravond dankzij het koude weer eindelijk in winterslaap kunnen brengen, ik ben van plan ze ongeveer 2-3 maanden in winterslaap te houden.

Tot in maart !
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Plaats reactie