Winterrust

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Winterrust

Bericht door Meander »

GvG schreef:Zoals gezegd: heel, heel dun uitsmeren.
Zo doe ik het ook. Met een wattenstaafje en dan dun aanbrengen.
Toch zie je vaak op foto's dat mensen flinke dikke kalklagen van talk aanbrengen :-(
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterrust

Bericht door GvG »

Ik bedoelde eigenlijk de olie, dun uitsmeren... :) Ik deed het altijd met mijn vinger. Talk werkt inderdaad, in mijn ervaring, ook het beste als je het dun uitsmeert. Als je het te dik maakt worden het klonten ipv poeder en is het effect weg. Ik breng talk aan met een zacht penseeltje.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door Venator »

Ik zie nog regelmatig hier of daar een bosmier rondlopen met dit zacht weer.Zelfs vervelende vliegen die proberen thuis binnen te komen.Veel insecten die in de war zijn.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door dvd »

Veel insecten zijn inderdaad in de war,ik zie hier ook nog regelmatig bosmieren rondlopen.Zelfs heb ik vandaag nog een wesp gezien.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterrust

Bericht door GvG »

Die wesp zal een koningin geweest zijn, op zoek naar een geschikte plaats voor de winterslaap. Wel heel laat, trouwens.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door blitz »

Nu dat we een warme winter hebben kunnen we misschien de winterrust inkorten?Daarmee bedoel ik de mieren nu al uit de koelkast halen?Buiten is het ook nog warm denk ik zo.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterrust

Bericht door GvG »

Nee, zou ik niet doen. Dat het een warme winter is betekent niet dat het goed voor je mieren is om ze eerder uit winterslaap te halen. De winter is trouwens nog maar net begonnen.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Nee, dat zou ik inderdaad ook niet doen. De natuur buiten is ook in de war hierdoor, zo neem ik aan, en het is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel voor de mieren om een winterrust te ondergaan. Het maakt dan niet uit of het buiten toevallig warm is want het is nu buiten ook niet optimaal voor de dieren om te functioneren zoals ze normaal doen.

Daarbij is het, zoals GvG al terecht aangeeft, technisch gezien nog herfst. De winter begint pas de 21ste en we weten niet hoe het weer zich verder gaat ontwikkelen deze winter. Een witte kerst zit er wel dit jaar waarschijnlijk niet in :)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Winterrust

Bericht door ProXi »

Manimaner schreef: Daarbij is het, zoals GvG al terecht aangeeft, technisch gezien nog herfst. De winter begint pas de 21ste en we weten niet hoe het weer zich verder gaat ontwikkelen deze winter. Een witte kerst zit er wel dit jaar waarschijnlijk niet in :)
Met kerst een korte broek aan dit jaar vermoed ik :ugeek:

Wat wellicht wel interessant is, is om eens te kijken wat er gebeurd met een kolonie van Lasius niger of een ander soort als je ze geen winterrust geeft.
Ik heb zelf al eens de eerste winterslaap overgeslagen bij mijn oude Lasius niger kolonie en dat had toen geen waarneembaar effect.
Maar goed het eerste jaar leeft de koningin nog niet zo lang en heeft ze nog niet zoveel eitjes gelegd. Als de kolonie groot is, dan legt ze zoveel eitjes dat rust opzich logischer wijs wel belangrijk zal zijn.

Maar wat zou er gebeuren als je het meerdere jaren niet zou doen.
Legt de koningin dan wellicht minder eitjes op een gegeven moment, houdt ze het inderdaad dan minder lang vol.
Lasius niger is een soort wat veel kan hebben (stress, kan goed tegen licht, eet zo'n beetje alles). Ze kunnen zich blijkbaar goed en snel aanpassen, wellicht dus ook wel aan geen winterslaap...?
Misschien ga ik dat volgend jaar wel eens testen, alleen is dat een langdurig experiment dan.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door dvd »

blitz schreef:Nu dat we een warme winter hebben kunnen we misschien de winterrust inkorten?Daarmee bedoel ik de mieren nu al uit de koelkast halen?Buiten is het ook nog warm denk ik zo.
Als je geen reden hebt om je mieren uit winterslaap te halen,laat lekker liggen in de koelkast.Het is beter voor je mieren.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Hmm zoals jullie dus al wel weten had ik mijn mieren geen rust gegeven omdat ik ze net had, nu had ik gelezen dat ik geen eitjes zou zien liggen dit zou ik pas zien na de winter, echter ik vond het zo verdacht dat ze zoveel eten ze blijven maar eten en eten elke dag kan ik wat vers zoeken, ze eten meelwormen, muggen, fruitvliegen elke dag is het weg, ook honingpollen vinden ze lekker, laatst waren ze met 10 buiten, ik heb dan toch maar eens gepiept in het buisjes, ze hebben van het wat dat in het buisje zit om het water tegen te houden soort kamers gemaakt, de ene kamer zitten poppen, de andere larven, in de andere nog kleinere larven, en in de andere hele kleine witte bolletjes, eitjes vermoed ik dan, ze blijven blijkbaar toch gewoon door gaan, is dat buisje niet te klein?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterrust

Bericht door GvG »

Nee hoor, ze kunnen makkelijk met 100 werksters in een klein reageerbuisje.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Wow echt waar, dan laat ik ze nog gewoon zitten, hopelijk trekken ze niet alle wat weg dat het water weg loopt.
Ik heb laatst een filmpje gemaakt hoe ze met hun 3 een insect weg sleepte, maar ik heb geen idee hoe ik het moet posten :p
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Eerst op youtube uploaden en dan hierop posten is volgensmij gebruikelijk.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

zo hopelijk is het gelukt, mier nummer 3 staat er ni op :p is maar kort filmpje zal volgende keer wat langer filmer.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Ik weet niet precies hoe dat moet want ik heb het nog nooit gedaan, maar ik neem aan dat je de link hiertussen moet zetten?
Het filmpje kan nu trouwens niet bekeken worden omdat het privé is.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterrust

Bericht door GvG »

Klopt. Tussen de tags, maar eerst de s van de https:// weghalen. En zorgen dat de video openbaar is inderdaad.

Code: Selecteer alles

http://youtu.be/XCuCzgU9vY4
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Oei moet ik eens even veranderen dan.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterrust

Bericht door GvG »

Ik heb net zelf een filmpje in mijn blog gezet. De "youtu.be" werkt niet. Je moet de link uit de adresbalk kopieren: https//www.youtube.com/watch?v=YSlKeRS3gnM
En dan de s nog verwijderen zoals ik eerder zei.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door blitz »

Kan ik mijn mieren meteen na de winterslaap laten verhuizen?Vandaag met het controleren is er een proefbuisje lichtjes gebarsten,een geluk niet waar het water in zit.Ik dacht er aan om een bakje met 2 buisjes er op aan te sluiten,het oude in de buitenwereld leggen en dan laten verhuizen na de winterrust.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door blitz »

Ohja mijn lasius niger gyne wat ik in de zomer had gevangen lag dood in het buisje in de koelkast.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Hier een filmpje van mijn nest, is niet heel duidelijk en maar kort omdat ik ze niet te lang wou storen, maar als je goed kijkt zie je dat ze de koningin aan het voeren zijn en daar onder de larven met een fruitvlieg, boven zitten de poppen daaronder de larven en naast de larven de eieren, ze hebben nu het buisje ook dicht gemaakt met wat, ook in het buiten verblijf ligt een sprinkhaan die ze telkens terug voor hun buisje leggen en terug verleggen wanneer ze een fruitvlieg binnen halen, echt leuk om te zien allemaal.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

nog 1 in begin niet zo duidelijk maar nadien wel duidelijk :)
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Leuke filmpjes, het ziet eruit als een gezonde kolonie met al dat broed. Krekels zou ik zelf nog niet aanbieden omdat het nog zo'n kleine kolonie is. Grote kans dat hij blijft liggen en gaat schimmelen. De ingang kleiner maken met vanalles en nog wat is trouwens heel normaal en dat doet bijna iedere kolonie voor de veiligheid en de luchtvochtigheid.

Voor de rest hebben deze filmpjes natuurlijk niets meer met de winterrust te maken dus ik zou zeggen; maak een nieuw topic aan. :)

blitz schreef:kan ik mijn mieren meteen na de winterslaap laten verhuizen?
Ik zou niet weten waarom niet.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Ze hebben er wel stukken afgepeuzeld :p maar hij is helemaal uitgedroogd de rest heb ik ook al verwijderd ondertussen, meelwormen eten ze ook op.
Een nieuw topic, tja maar hier staat alles in een topic is toch leuker dan al die verschillende topics, zal wel eens eentje opnieuw opstarten.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door Venator »

Het valt me op dat myrmica rubra werksters nog in de buitenwereld rondlopen terwijl ze in de koelkast staan,is dit normaal?Mijn andere mieren zitten allemaal op elkaar.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Winterrust

Bericht door Kegge »

Venator schreef:Het valt me op dat myrmica rubra werksters nog in de buitenwereld rondlopen terwijl ze in de koelkast staan,is dit normaal?Mijn andere mieren zitten allemaal op elkaar.
Ik heb dat bij mijn kolonie ook gezien. Dus ik ga ervan uit dat het geen kwaad kan. Ook in de winter is het wellicht toch lekker om even een blokje om te gaan :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door blitz »

Ik heb thuis bij mijn ouders een paar dagen geleden nog een fusca werkster zien rondlopen.Ze bewoog wel maar traag.Het gaat niet goed met mijn rubra's in de koelkast,veel sterfte,terwijl drinkwater anwezig is.Eind deze maand haal ik ze uit winterrust.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door blitz »

Mijn myrmica rubra heb ik sinds gisteren uit de koelkast gehaald.Veel sterfte.risico's wilde ik verder niet nemen.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door Venator »

Ik heb net mijn Formica rufibarbis uit winterslaap moeten halen omdat er geen water meer in het buisje zat.Ze zijn nu terug actief geworden,3 maanden en 4 dagen hebben ze in de koelkast gelegen.Zou ik ze terug laten opwarmen of terug in de koelkast?
Plaats reactie