Winterslaap

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Winterslaap

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Ja, ProXi is inderdaad een van de oudgedienden. Al ruim 10 jaar bezig, toch? Ik weet nog goed dat ik op YouTube vokr het eerst zijn grote Lasius niger kolonie zag... Wat een indruk maakte dat, zeg!
Dat filmpje ken ik ook. Het is inderdaad heel indrukwekkend te zien hoe groot die kolonie is. Het heeft er mede toe bijgedragen om zelf met deze hobby te beginnen en om lid dit worden van dit forum. Ik zou dus graag een reputatiepunt toekennen aan ProXi. :!:
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Kegge schreef:indrukwekkend te zien hoe groot die kolonie is.
Was... Helaas.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Winterslaap

Bericht door ProXi »

Dank jullie wel! :D
Ik zit al bijna 9 jaar op het Forum hier inderdaad. Op Youtube ben ik ook rond die tijd begonnen, dus ook zo'n 9 jaar actief.
Ik heb bijna een half miljoen viewers gehad straks op Youtube. Dat is wel leuk! :D

Maar de hobby zelf doe ik al langer. Ongeveer 12 jaar nu achter elkaar (vanaf 21ste tot 33ste), maar daarvoor heb ik het ook vanaf mijn 11e tot 13e ongeveer mieren gehouden. Alleen mocht het toen niet meer van mijn moeder, omdat ze meerdere malen door het huis liepen :lol:
Dus toen ben ik diverse Nederlandse spinnen gaan houden van mijn 13e tot mijn 21ste.

De Lasius niger kolonie was inderdaad wel heel bijzonder, voor mijzelf ook. Daar heb ik ook echt zo erg van genoten. Leuk dat het jullie ook geïnspireerd heeft. Omdat het tijdens mijn afwezigheid was misgegaan, vind ik het nu vaak lastiger om ze langere tijd alleen te laten.

Goede nieuws is dat ik vorig jaar weer begonnen ben met een nieuwe kolonie en straks heb ik mijn eigen woning, waarin 100% zeker een 'mierenkamer' zal komen, dus dan kan ik ook weer een grote kolonie gaan houden van dit soort. Ik snap dan ook niet dat mensen uitgekeken raken op Lasius niger. Ze zijn wellicht wel klein, maar ik vind het één van de leukste soorten die ik heb gehouden.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door miel »

Sorry, maar ik kom nog even terug op mijn camponotus ligniperda kolonie:

Ik heb eens gekeken waar ik haar zou kunnen laten afkoelen, maar dankzij onze vloerverwarming, is het bijna overal wel warm.

De koudste plek in huis is de garage (15 graden Celsius) Kan de kolonie vanaf hier de koelkast in?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterslaap

Bericht door Manimaner »

Hoe geleidelijker, hoe beter, maar ze zullen er niet dood aan gaan.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door miel »

Ok, bedankt!

Waar kan ik ze neerleggen als ik ze langzamer wil begeleiden naar de koelkast? (graag een paar voorbeelden hoe jullie dit doen)

Gr, Miel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Van kamertemperatuur naar 15 graden is prima hoor, dat doe ik ook. En van 15 graden in de koelkast kan ook wel.
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Winterslaap

Bericht door buldog »

Hoi,van 11oktober tot 11 februari zijn toch 4 maanden als ik me niet vergis?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterslaap

Bericht door Manimaner »

Ik kan inderdaad bevestigen dat dat 4 maanden zijn.
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Winterslaap

Bericht door buldog »

Bedankt,twas een beetje een domme vraag sorry.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterslaap

Bericht door Manimaner »

Ik maakte maar een flauw grapje :)

Het is onduidelijk hoelang een perfecte winterslaap voor mieren nou precies is, maar een maandje langer tot maart is op dat moment denk ik beter. Mijn mieren heb ik pas in november erin gezet en die ga ik pas eind maart uit de winterslaap halen. Een formica soort die ik heb laat ik nog een aantal weken langer erin.
Floris schreef:Van de mierenhobby is veel onbekend. We weten niet precies wat het beste is voor een kolonie. Ik vind dat een van de leuke eigenschappen.

Ik kan je twee zaken met zekerheid zeggen: een winterslaap is nodig voor de gezondheid van een kolonie uit een gematigd klimaat, en de groeisnelheid van een kolonie wordt vooral vergroot door goede omstandigheden in het nest en goed voedsel. Een winterslaap overslaan zal de groeisnelheid niet vergroten
.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

buldog schreef:Hoi,van 11oktober tot 11 februari zijn toch 4 maanden als ik me niet vergis?
Laat ze lekker in de koelkast liggen buldog,die paar weken zijn zo om ;)
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Winterslaap

Bericht door timdgd »

Ik hoor al meerdere malen over het Lasius niger nest van ProXi. Maar ik heb het nog nooit gezien :cry: . Kan een van jullie een link doorsturen van het filmpje van dit nest, of een naam waarmee ik op dit filmpje kan komen :?: . Ik wil het echt heel graag zien :lol: .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door miel »

Hier de link waar je om vroeg Timgrd



Ik geef toe dat het zeer indrukwekkend is om te zien!
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Winterslaap

Bericht door timdgd »

miel schreef:Hier de link waar je om vroeg Timgrd
Timdgd :lol:

O en ik heb nog een vraag voor ProXy, Hoelang heeft het geduurd voor dat die kolonie zo groot is geworden?!
Wel heel indrukwekkend inderdaad :o .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Winterslaap

Bericht door ProXi »

timdgd schreef:
miel schreef:Hier de link waar je om vroeg Timgrd
Timdgd :lol:

O en ik heb nog een vraag voor ProXy, Hoelang heeft het geduurd voor dat die kolonie zo groot is geworden?!
Wel heel indrukwekkend inderdaad :o .
Op basis van de data van de video's zou het 5 jaar zijn, vanaf augustus 2007 tot zomer 2012.
Voor mijn gevoel is dat best kort, maar aan de andere kant is de kolonie met name de laatste 2 jaar echt explosief gegroeid.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Winterslaap

Bericht door timdgd »

Zou dit ook zo kunnen bij Formica fusca?. Dan heb ik een doel waar ik naar kan streven :lol: .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door miel »

Formica fusca kolonies zijn meestal in veel kleinere aantallen, Formica fusca kan tot een paar duizend werksters uitgroeien,terwijl Lasius niger tot wel 50 000 werksters kan groeien... Maar vergeet niet dat zo'n grote kolonie in gevangenschap bijna nooit voorkomt. Maar goed, dan heb je dus ook een echte uitdaging, want zo te zien heb je ook Lasius niger. :D
Laatst gewijzigd door miel op 02 feb 2019, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Winterslaap

Bericht door timdgd »

Ja klopt, ik ga het gewoon proberen bij beide soorten.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door miel »

Even over mijn Camponotus ligniperda:

Ik heb haar flink wat suikerwater aangeboden, maar toen zag ik dat de koningin twee eitjes gelegd had...
Wat zal ik nu doen? Ze toch in winterrust brengen? Of niet? Ik heb gehoord dat deze soort een eigen kalender heeft.
De winterrust duurt daarbij nog maar drie weken.

Gr, Miel
Laatst gewijzigd door miel op 02 feb 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Mijn formica rufibarbis heb ik nood gedwongen uit winterslaap moeten halen.Het watje begon te lekken,de mieren zaten aan de voorkant van het watje.Ze zitten al in een nieuw proefbuisje maar zijn al actief.Ik zet ze niet meer terug in de koelkast,4 maanden winterrust hebben ze gehad.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterslaap

Bericht door Manimaner »

@Miel

Ik weet niet of je haar met eitjes in de winterslaap moet brengen, zeker omdat ze dat grotendeels zelf bepalen, maar de interne klok zal er toch van in de war raken en misschien gaan ze dan, net als bij Proxi, wel midden in de zomer ineens in de winterslaap. Ik vraag me daarbij trouwens af waarom je 11 dagen (Sinds je vorige bericht) hebt gewacht om ze wat suikerwater aan te bieden en ze zo snel mogelijk de winterslaap in te brengen.

Voor een aantal leden eindigt de winterslaap voor hun mieren inderdaad begin maart, maar bedenk ook dat de officiële winter sowieso nog tot 21 maart duurt. Het is dus zeker niet noodzakelijk om alle mieren er begin maart uit te halen en dat doet ook zeker niet iedereen. Ik laat zelf ook een aantal kolonies tot eind maart/begin april in de winterslaap.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door miel »

Ik ga ze denk ik nog wel in de garage leggen, das nog iets koeler
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door miel »

Ik heb zolang gewacht omdat het vocht bijna op is...
Plaats reactie