mijten

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 39

mijten

Bericht door buldog »

Hoe kan ik mijten voorkomen bij mijn fruitvliegenkweek?Als ik de vliegjes 5 min in de vriezer leg zou dat eventueel mijten doden?Ik wil zeker zijn dat ik geen vliegjes geef aan mijn mieren met mijten op.Hoe dik moet het voedingsbodem zijn voor de vliegjes?Ik doe het nu zoals dvd het al zei,geprakte banaan met een beetje azijn tegen de schimmel,kan ik er misschien nog een stukje appel in doen?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: mijten

Bericht door Floris »

Ik zou bij een kweek met mijten geen risico nemen en alles wegdoen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: mijten

Bericht door GvG »

Het is moeilijk mijten te voorkomen in een vliegenkweek, de kans bestaat altijd dat ze erin komen. Door vliegjes in de vriezer te leggen dood je inderdaad eventuele mijten, als ze op het vliegje zitten.
Als je ziet dat er mijten in de kweek zitten kun je inderdaad beter alles invriezen en weggooien. Het gebeurt bij mij ook wel eens als ik een kweekbakje in de schuur zet omdat het stinkt, en dan vergeet. Als ik het dan terugvind na een tijd zit het soms vol met mijten.

Een stukje appel kan, maar voegt niet echt iets toe denk ik.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: mijten

Bericht door dvd »

Alle insecten wat ik geef ( ook mijn eigen fruitvliegenkweek ) steek ik een 5 tot 10 min in de vriezer voor ik ze aan de mieren geef.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: mijten

Bericht door Mika »

Ik schud mijn volwassen fruitvliegen in een lege buitenwereld, en ik laat ze daar enkele dagen leven op suikerwater, of honingdauwsurrogaat. Als je die omgeving verder heel droog kan houden, neem ik aan dat het mogelijk moet zijn om een substantieel deel van de mijten ( zo niet allemaal) te doden omwille van de droogte. Nadien zet ik ze over in nieuwe kweken door suikerwater aan te bieden in een proefbuisje, en dat leeg te schudden. Ik dacht toch opgemerkt te hebben dat de kweken die ik nadien zelf opzet, minder mijten hebben dat diegene die ik koop. Het helpt ook om de kweekpotten in een laag waterbadje met detergent te zetten. Zowel mijten als ontsnapte larven en vliegen sterven daarin, en je kan het zo ook simpel verwarmen met een warmtematje.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie