Lasius flavus

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Lasius flavus

Bericht door Manimaner »

Hallo,

Op dit forum zie ik nog niet veel Lasius Flavus kolonie's en als ik ze wel zie dan was het snel afgelopen met de pret.
Sinds begin April van dit jaar heb ik van GvG een kleine kolonie van Lasius Flavus mogen ontvangen.
- 2 gynes
- 4 werksters
- een paar larfjes
Er werd mij wel verteld dat ze in gevangenschap erg traag groeien, maar sinds dit niet mijn enige kolonie is nam ik dat voor het goed en ik vind het persoonlijk wel erg mooie miertjes om te zien.

Begin Mei was er al een hoop gebeurd.
De gynes waren flink aan de leg gegaan en intussen waren er:
2 gynes
8 werkster
~15 larfjes
~20 eitjes
En dat toch al allemaal binnen een maand. Ik voed ze uitsluitend op fruitvliegjes en suikerwater en ze lijken het hier goed op te doen.
ze hebben toegang tot een buitenwereld, maar hier zie ik ze niet/nauwelijks in. De ingang van het nest is uiteraard verkleint op de manier van GvG.

Vandaag keek ik nog eens en tot mijn verbazing zag ik nog eens een stuk of 10 poppen klaarliggen met nog een aantal larven in fase 3 klaar om te verpoppen.
Ik vind het dan toch al best snel gaan als je bedenkt dat ze 1,5 maand geleden 4 werksters en een paar larfjes hadden.
Eind mei/begin juni zullen ze dan ook meer dan verdubbeld zijn en als het zo doorgaat kan ik toch aan het einde van het jaar een leuke kolonie hebben.
Door het watje heen graven merk ik nog niets van, maar aan proxi zijn posts te lezen begint dat pas vanaf 20/30 werksters.

Tot nu toe gaat het dus erg goed en momenteel nemen ze iedere dag een fruitvliegje aan. :D volgende update misschien wat foto's?


Update 21-05-2015.
Ik merk dat ik de vorige keer toch ietwat verkeerd had geteld.

~15 poppen
~20 larven
~30 eitjes
- 8 werksters

Het gaat dus nog beter dan ik in eerste instantie dacht! Ik ben benieuwd wanneer de eerste poppen gaan uitkomen!

Afbeelding
De huidige opstelling.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8118
Laatst gewijzigd door Manimaner op 07 jun 2015, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus

Bericht door Manimaner »

Na verschillende blogs over lasius flavus te hebben gelezen en goed na te hebben gedacht heb ik toch besloten om ze te splitsen.
dus 1 gyne eruit met een paar werksters en wat broed en de rest laten zitten. een gyne zat vandaag toch al in het uiteinde van het buisje suikerwater te drinken en die heb ik toen ze klaar was in het nieuwe buisje overgezet.

1ste kolonie: 2 werksters 1 gyne en ~12 poppen.
2de kolonie: 6 werksters 1 gyne ~12 poppen, veel larven en eitjes. vandaar dat ik daar ook meer werksters bij heb gelaten, het verzorgen van de larven neemt meer werk op zich dan het openen van de cocons.

Ik verwacht dat de poppen in de komende weken gaan uitkomen en dat vanaf dan beide kolonies echt hun eigen weg gaan. Voor de kolonie met 2 werksters is het dus nog even wachten op nieuwe eitjes,larven en versterkingen.
De kolonie met 6 werksters krijgt het ook druk, maar zodra de eerste miertjes uit de cocons komen zal dat ook wel goed komen.

Verder heb ik nu beide kolonies even afgesloten van een buitenwereld, ze kwamen er eigenlijk toch al nooit, zodra er meer werksters zijn geef ik ze misschien wel weer een buitenwereldje.

7-06:

Ik merk dat er maar 1 gyne is die eitjes legt, de andere heeft ook een kleine beschadiging in het gaster. Wat ik me ook kan voorstellen is dat ze nu genoeg broed hebben en dat ze pas eitjes gaat leggen zodra er meer poppen zijn uitgekomen.
kolonie 1 krijgt wel al steeds meer eitjes en de gyne is redelijk dik.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8118
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus

Bericht door Manimaner »

9-06:

De gyne van kolonie 2, die met het beschadigde gaster, is overleden. het was de andere gyne die ik in een ander buisje heb geplaatst en die gaat super goed, veel eitjes namelijk. De overleden gyne wilde ook geen eitjes meer leggen en ik vermoed dat de andere gyne altijd de eitjes heeft gelegd en zij nooit, maar dat is geen oorzaak voor het plotseling overleiden.
Uiteraard heb ik de 2 kolonies weer samengevoegd en het ging prima. Zoals verwacht want een paar dagen zou geen probleem moeten zijn.

Slechte kwaliteit weer, maar toch!
Afbeelding

16-06:

Het gaat prima met ze, veel eitjes, larven en vooral poppen!
een aantal dagen geleden helaas 2 miertjes overleden, waaronder een jong miertje, maar sindsdien geen sterfgevallen meer en ze zijn actief in het nest waardoor ik niet bang ben voor meer sterfgevallen.
Intussen zijn er alweer een hoop miertjes bijgekomen die hun plaats hebben ingenomen en staat de teller nu op ~13 met nog veel poppen te gaan.
De gyne legt vrolijk door en er zijn weer een paar poppen bij, naaktpoppen. Een buitenwereld krijgen ze zodra alle poppen zijn uitgekomen.
Laatst gewijzigd door Manimaner op 01 jan 2016, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus

Bericht door Manimaner »

Inmiddels zo'n 2 weken verder en er is een hoop gebeurd.

De eerste grotere werksters zijn erbij gekomen en er zijn meer dan 25 werksters in totaal met nog steeds larven, eitjes en poppen.
Ik had echt gedacht dat het een stuk langzamer zou gaan en verwachte niet meer dan 35 werksters aan het einde van het jaar, maar nu verwacht ik toch wel een heel stuk meer!

iets betere foto's deze keer door betere belichting.
Zoals je ziet is het een stuk drukker geworden!
Afbeelding
Een deel van het broed is goed te zien op deze foto.
Afbeelding
Ze eten goed en drinken heel veel suikerwater.
Afbeelding
Het fruitvliegje word meteen verder het nest ingesleept voor verdere verwerking door de mieren en de larven. Zie ook het verschil in grote van de werksters.
Afbeelding

Vragen en Opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8118
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus

Bericht door Manimaner »

na een paar weken liggen er rond de 20 poppen met nog meer dan 10 larven die binnenkort gaan verpoppen. Ook liggen er 40-50 eitjes klaar! Deze gyne heeft zich wel echt bewezen. over een paar weken gaan deze dus 1 voor 1 uitkomen en dan zullen er 60 miertjes rondlopen! al mijn verwachtingen worden overtroffen.
Als de volgende generatie uitkomt zal ik ze een buitenwereld aanbieden. Nu word daar geen gebruik van gemaakt gebaseerd op een experiment van een kleine 2 weken geleden.

Dagelijks een fruitvliegje en veel suikerwater. Ook de gyne hield zich vandaag bezig met de vangst, dus nog maar een gegeven.
Afbeelding
Afbeelding
De eitjes zijn moeilijk te zien.
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8118
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus

Bericht door Manimaner »

Wat een weken zijn het weer geweest voor deze kolonie! Inmiddels zeker 40 werksters met nog veel poppen over. Het aantal larven neemt zelfs toe en ligt rond de 20. Het aantal eitjes ligt nu rond de 30 dus het gaat super. De gyne hoeft zich nergens meer zorgen over te maken. Ze word constant schoongemaakt en na het eten krijgt ze van alle kanten wat toegestopt. Ik ga ze binnenkort weer een buitenwereld geven, dus dat zal in de volgende update verwerkt zitten.

Ik heb weer flink wat foto's gemaakt en er daar een aantal uitgekozen. Het zijn er misschien veel, maar ik kon er geen van deze uitlaten :)

Veel meer dan het bovenstaande kan ik niet zeggen, de foto's zeggen genoeg :D

Afbeelding

Je ziet hoe ze over het suikerwater heenvallen.
Afbeelding

Afbeelding

De gyne zit rechts tegen het watje aan terwijl er 5 werksters met elkaar voedsel delen :D
Afbeelding

Het is flink druk geworden!
Afbeelding

Daar is ze dan! Zie ook hoe ze overal voedsel aan het delen zijn.
Afbeelding

Nog even een laatste foto, 1 miertje kwam even buiten kijken(op bureau), maar liep toch snel weer naar binnen.
Afbeelding


Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8118
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus

Bericht door Manimaner »

Het gaat redelijk goed en ze groeien gestaag door. Alleen heb ik het idee dat ze langzaam beginnen te graven in het watje. Als dit doorzet moet ik nog gaan bedenken wat ik ga doen want achterover zitten en wachten tot het misgaat staat dan niet op het programma. Ik weet het overigens nog niet zeker, maar ik ga het heel goed in de gaten houden de komende tijd en zal zo nodig ingrijpen.

Gelukkig gaat het voor de rest nog wel erg goed met kolonie en er zijn nu denk een klein 60-tal mieren met nog genoeg larven, poppen en eitjes. Er gaan tegenwoordig 2 fruitvliegjes per dag doorheen en nog steeds veel suikerwater. Ik heb ze sinds een week een buitenwereldje gegeven, maar hier word niet/nauwelijks gebruik van gemaakt. Maximaal 1 mier in de buitenwereld. ik leg de fruitvliegjes in de opening van het buisje en deze worden na een korte tijd wel het nest in gesleept. Ik hoop dat ze toch wat actiever gaan worden in de buitenwereld volgend jaar.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8118
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus

Bericht door Manimaner »

Ook mijn Lasius Flavus kolonie geniet nog even van de zomer. Flink wat nieuwe poppen en daarbij nog steeds nieuwe eitjes en larven.
Eten word nog prima aangenomen. 2 fruitvliegjes per dag en nog steeds redelijk veel suikerwater.
Ik ben benieuwd hoelang deze kolonie zo snel blijft groeien en wanneer ze langzaam klaar worden voor de winterslaap. Tot nu toe zit de groei er in ieder geval goed in.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en Opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8118
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus

Bericht door Manimaner »

Het inmiddels alweer een maand of 8 geleden sinds de laatste update. Hoog tijd voor een update betreffende deze kolonie dus!

Na de laatste update eind augustus vorig jaar is er nog een hoop gebeurd. In eerste instantie kwamen er nog een hoop poppen uit en het leek super te gaan. Voor de winterslaap kwam er echter een grote terugslag. Er stierven ineens een heel aantal werskters terwijl er niets was veranderd aan de setup. Ik heb ze op dat moment gewoon zoveel rust mogelijk gegeven en ze een buitenwereldje gegeven waar af en toe een dood miertje werd gedumpt en waar ook af en toe wat suikerwater werd aangenomen. Fruitvliegen werden nagenoeg niet meer aangenomen, maar dat kwam waarschijnlijk door de kleine hoeveelheid broed ivm de naderende winter. De kolonie leek zich gelukkig voor de winter weer wat te stabiliseren en ik heb toen besloten om ze toch maar af te laten koelen en ze in winterrust te laten gaan.

Tijdens de winterrust heb ik al mijn kolonies met enige regelmaat gecontroleerd. Bij lasius flavus was er nog altijd een beetje sterfte, maar dat waren geen aanzienlijke aantallen en daarom heb ik op dat moment de beslissing gemaakt om ze gewoon te laten liggen en ze de rust te gunnen die ze nodig hadden. Begin maart heb ik deze kolonie uiteindelijk langzaam laten opwarmen.

Na de winterslaap hebben ze zich eigenlijk zonder problemen herpakt. In eerste instantie heb ik nog wel even wat dode miertjes moeten verwijderen uit hun buisje, maar er kwamen geen nieuwe meer bij en de resterende ~45 werksters namen het voedsel weer enthousiast aan. De kolonie had nog een 10-tal larfjes van voor de winterslaap en deze gingen prima verder met ontwikkelen. Ook de gyne begon vol goede moed aan een nieuw jaar want ze heeft in een mum van tijd ongeveer 60 eitjes gelegd.

Momenteel zijn er ~10 poppen ~40 larven en een aantal eitjes. Het werkster aantal is stabiel gebleven op ~45. Ze zitten echter ook deels in het watje dus niet alle mieren en al het broed is te zien.
Voedsel word nog altijd goed aangenomen. Om de dag voer ik ze 1/2 fruitvliegen en een druppeltje suikerwater direct in het buisje. Een buitenwereldje hebben ze nog altijd niet. Ze hebben ook geen drang om uit het buisje te gaan. Als ik ze eten geef komen ze wel altijd redelijk snel kijken om vervolgens over het suikerwater heen te vallen. Vliegjes worden meestal uiteindelijk ook verwerkt. Als ik ze 2 dagen later voer zie ik dan nog wat vleugeltjes liggen. Soms ook een geweigerd fruitvliegje dat ze naar het uiteinde van het buisje hebben gesleept.

Jammer dus van de terugslag, Uiteindelijk hebben ze overigens alsnog een mooie groei gehad over 2015 en lijkt 2016 tot nu toe goed te beginnen!

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8118
Plaats reactie