bosmieren

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 39

bosmieren

Bericht door buldog »

Hallo,dit is misschien een domme vraag maar mijn broer heeft in zijn tuin een groot bosmierennest.Het nest ligt ongveer een 10 tot 15 meter van zijn deur.Mijn broer klaagt van overlast,de mieren zijn agressief en klimmen zelfs op de deur.Zijn 2 kids van 5 en 11 jaar kunnen zelfs niet meer in de tuin spelen het krioelt van de bosmieren.Ik moest vragen op dit forum wat hij er aan kan doen? vriendelijk bedankt.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: bosmieren

Bericht door Kegge »

Eén en ander is natuurlijk afhankelijk welke soort het precies is. Maar misschien helpt deze link je broer verder: http://www.nlmieren.nl/websitepages/BES ... IEREN.html
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 39

Re: bosmieren

Bericht door buldog »

Het gaat hier om de Formica polyctena/rufa.Dus als ik het goed begrijp moet hiervoor een graver komen?Ik dacht eerst aan gif maar omdat ze beschermd zijn mag het niet.
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: bosmieren

Bericht door neverbeam »

is het niet zo dat deze soort ook satelliet nesten heeft? misschien is het handig om daar ook naar te kijken als deze dicht in de buurt staan. anders kan je binnen no time weer opnieuw beginnen
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: bosmieren

Bericht door Mika »

Een relatief late vraag trouwens: tijdens het lentezonnen kan je een groot deel van de mierenpopualtie gewoon afscheppen...
DUCKDUCKGO!
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 39

Re: bosmieren

Bericht door buldog »

Ik kom net van bij mijn broer.Het zijn 3 tot 4 nesten kort op elkaar,zo te zien in volle opbouw.We komen niet tot aan het nest zelf het zit vol met bosmieren.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: bosmieren

Bericht door Mika »

Het zal wel polyctena zijn dan, en geen rufa. Maar dat is een artificeel onderscheid: vermoedelijk zijn dit 2 verschijningsvormen, of 2 voortplantingsstrategieen van dezelfde soort. Die nesten zitten vol met koninginnen, en als er eentje overblijft gaan, ze voort doen...

Ik kan wel begrijpen dat het hinderlijk is. Echt gevaarlijk is het natuurlijk niet: niemand blijft langere tijd voor zijn plezier in dat mierenzuur rondhangen.

Als er dit jaar een oplossing moet zijn, los je dat best op door de instanties hierboven hulp te vragen...

Is er in de buurt een natuurgebied waar ze eventueel naartoe kunnen?
DUCKDUCKGO!
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 31

Re: bosmieren

Bericht door xerxeron »

Naar mijn mening , en ik ben dan een mierenliefhebber.
Eens mieren een plaag vormen , zou ikzelf meer geneigd zijn ze te bestreiden met gif.
Beschermt of niet. afgraven etc kost jou bakken met geld of moeite.
Is net hetzelfde als 1 boom in je tuin. Ga je hiervoor een aanvraag indienen/betalen of gewoon afkappen.
Morele kwestie.
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: bosmieren

Bericht door Mika »

Tsja, we kunnen moeilijk aanraden 'om ze dan toch maar te bestrijden met gif'. Voornamelijk omdat dat natuurlijk verboden is, anderzijds gewoon omdat ik niet eens weet hoe effectief dat zou zijn...

Ze op termijn verplaatsen, of ze in overleg laten verplaatsen lijkt me een beter optie. Hoe snel is dat nodig? Zoals gezegd: in de lente zitten ze in dikke drommen van 5 cm dik bovenop het nest: je hebt ze dan maar op te scheppen, maar ik weet niet hoe goed ze het overleven als je ze dan verhuist...Ik weet ook nie hoe gemakkelijk je ze dan volledig meeneemt naar een andere locatie.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: bosmieren

Bericht door dvd »

Misschien zo veel mogelijk verstoren?Keer op keer ze het nest terug opgebouwd hebben terug overhoop halen,misschien dat ze verhuizen?
Plaats reactie