Camponotus ligniperda

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Camponotus ligniperda

Bericht door miel »

Hallo beste forumleden,

De laatste tijd zijn er wat vreemde dingen gebeurd met mijn camponotus ligniperda kolonie:

De laatste tijd is de activiteit in de buitenwereld sterk afgenomen. Zo zie ik nooit meer een miertje van het suikerwater drinken. Dit werd voorheen altijd gretig aangenomen. De fruitvliegjes werd nog wel van gegeten, maar ook deze laten ze de laatste tijd links liggen.

Verder valt me op dat de larven niet meer groeien. Een larve die bijna cocon is, is al een poos niet meer gegroeid. Daarnaast heb ik een cocon, die al vrij oud is. Deze cocon is inmiddels grijs geworden. Ook worden er geen eitjes meer bij gelegd.

Ikzelf denk hierbij aan de volgende oorzaken:

Doordat deze kolonie een zeer korte winterslaap heeft gehad, daarmee bedoel ik tot begin januari, vermoed ik dat ze in een soort winterslaap zijn gegaan...
Ook zou het kunnen komen doordat ze een tijdje geleden een moeizame verhuizing hebben gehad: doordat het oude buisje droog was geworden(vermoed ik) waren ze in het slangetje in het daglicht gaan zitten... Ik heb toen van alles geprobeerd, om ze weer terug in een vochtig verduisterd buisje te krijgen.

Na een week geprobeerd te hebben, heb ik besloten ze een beetje te helpen( groter buisje gekoppeld, meer ruimte gemaakt in de nieuwe nestbuis)... Hierdoor waren ze verstoord... Hierna heb ik ze flink met rust gelaten, en bekijk ze nu om de paar weken.


Het gaat om een kolonie van een koningin met 4 werksters.

Wat kan ik in deze situatie het beste doen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Gr, Miel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door GvG »

De oorzaak is moeilijk te achterhalen, maar ik denk dat je wel gelijk kan hebben met mogelijke oorzaken die je noemt.
Ik heb gemerkt dat het erg lastig kan zijn om een gyne weer aan leg te krijgen zodra de gyne gestopt is met eitjes leggen.

Ik weet niet zeker wat de beste aanpak is, maar in mijn ervaring is er één ding het belangrijkste bij Camponotus kolonies: rust.
Als het mijn kolonie was, had ik het buisje dichtgestopt met een watje, en had ik ze een week of twee weggelegd op een heel rustig, donker plekje. Ergens waar geen trillingen zijn. Ze zullen niet zomaar van de honger omkomen. Je hebt kans dat je na een periode van complete rust opeens weer eitjes ziet. Wees, ook daarna, niet bang om ze af en toe een weekje (of langer) helemaal met rust te laten.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door miel »

Dankjewel voor je antwoord, GvG!

Ok, dan ga ik dat maar doen. Zou het ook een optie zijn ze twee maanden in de koelkast te leggen? Ik heb wel eens gelezen dat deze soort een eigen kalender volgt.

Gr, Miel
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door Floris »

Camponotus ligniperda heeft inderdaad een endogeen ritme: als ze vinden dat het tijd is voor winterslaap, gaan ze in winterslaap, ongeacht de temperatuur.
De korte winterslaap die je beschrijft, zal niet voldoende geweest zijn. Verwarm ze niet meer, en laat ze met rust.
Mijn eigen ervaring is dat je Camponotus ligniperda niet te vochtig moet zetten tijdens hun winterslaap.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door miel »

Ok, in de koelkast plaatsen kan dus?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda

Bericht door Floris »

Ik heb betere ervaringen met Camponotus liginperda op ongeveer acht graden en ook droger dan een koelkast. Een koelkast zou echter ook prima moeten kunnen werken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie