Lasius Niger (Arnold)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Als jullie vragen of opmerkingen hebben over mijn blog (http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8729), kunnen jullie die hier achterlaten!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Manimaner »

Mierenboerderij levert meestal inderdaad prima, maar de prijzen zijn erg hoog. Op dit forum kun je kleine kolonies Lasius niger kopen voor een paar euro inclusief verzendkosten. Daarbij is het trouwens redelijk normaal om inmiddels 10+ werksters te hebben. Je kunt met gynes van vorig jaar ZEKER 20+ werksters hebben. Dat betekent trouwens niet dat de gyne of de kolonie niet goed is. Ze kunnen met een goede verzorging alsnog heel erg snel gaan groeien.

Ik zie geen foto's bijgevoegd dus ik weet niet hoe je ze momenteel houd. Je kunt ze het beste nu gewoon een buitenwereldje geven (plastic bakje waar je het buisje in legt) ,het buisje verduisteren met aluminium folie en de ingang van het buisje verkleinen met een rietje. Dan voelen ze zich prettiger en het zorgt voor een hogere luchtvochtigheid.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 101#p61101

Op de rand van het plastic bakje breng je de olie aan. Hierdoor kunnen ze niet uit het bakje ontsnappen. Doe dit niet te dik want anders gaat het druppelen. Zorg dus ook dat je het goed uitsmeert.
Arnold schreef:- Kunnen Lasius Niger insecten gewoon in hun geheel eten of moet je de insecten pletten/doorsnijden?
Lasius niger kan insecten over het algemeen prima eten. Geef kleine kolonies echter niet meteen krekels of grote spinnen. Kleine kolonies houd je gewoon het beste op fruitvliegjes (deze kunnen ze makkelijk bewerken) en suikerwater. Dit voedsel kun je allemaal in de buitenwereld ,die je eerder geprepareerd hebt, aanbieden. De fruitvliegjes (Even invriezen om mijten te doden) leg je gewoon in de buurt van het buisje neer en het suikerwater druppel je in een kleine pillenstripje (goed uitspoelen) met een stukje wat erin zodat ze niet verdrinken.
Arnold schreef:- Moet je per se wachten tot er zo'n 100+ mieren in de reageerbuis zitten voordat ze een verhuizing kunnen ondergaan naar hun grotere onderkomen (zie link hierboven)?
Ik heb zelf inmiddels een kolonie met 200 werksters gewoon in een reageerbuisje en ben nog niet van plan om ze eruit te verhuizen. Het past nog prima en ze groeien er goed in. Je hoeft je geen zorgen te maken over de vochtigheid. (zolang er water achter het watje zit) en het is meestal niet te groot voor ze, dus houden ze het goed schoon.

Dat is dus ook meteen het grote nadeel aan ze te vroeg in een formicarium plaatsen. Het ziet er misschien een stuk leuker uit, maar als het nest te groot voor ze word dan kunnen ze het niet schoonhouden. Ze dumpen hun afval in het nest en dat gaat vervolgens schimmelen met alle gevolgen van dien.

Succes ermee!
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Bedankt, hier heb ik veel aan! Ik zal bij de volgende blogpost foto's erbij voegen zodat het duidelijker is. Ik had de mieren gewoon alleen in de reageerbuis en heb zojuist op jouw advies een ijsbakje omgespoeld en daar het buisje ingelegd (ingewikkeld in folie) met een pillenstripje met suikerwater in een watje. Nu is het afwachten. Is het slecht om eens in de zoveel tijd de reageerbuis op te pakken en het folie eraf te schuiven om te zien of er al iets gebeurt daarbinnen of moet ik gewoon geduld hebben en dan zal ik vanzelf meer en meer mieren zien?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Manimaner »

Mooi!

Zorg ervoor dat je de olie aanbrengt en probeer ook voor een rietje te zorgen om de ingang te verkleinen. Dan zou alles redelijk optimaal moeten zijn. Geduld is altijd eens schone zaak, maar dat betekent niet dat je nooit mag kijken. Je kunt best af en toe in het buisje kijken, maar geef ze ook gewoon hun rust. Dan zullen ze het beste groeien.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Manimaner »

Gewoon af en toe blijven aanbieden. Ik heb soms kolonies die ik nooit buiten zie, maar aan het einde van de dag is het voedsel alsnog weg. Als je om de zoveel tijd een fruitvliegje neerlegt dan kun je zo kijken of ze het meenemen. Suikerwater zou ik gewoon altijd blijven aanbieden.

Als je ze nu een paar dagen met rust laat, dan heb je kans dat de gyne weer nieuwe eitjes heeft gelegd!
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door martin1993 »

Ik raad ook inderdaad het bovenstaande aan, wel blijven voeren want de gyne heeft al werksters dus mogelijk heeft ze al een groot gedeelte van haar reserves gebruikt. ik heb mijn allereerste kolonie ook bij mierenboerderij.nl weg en deze is ook nooit aan de leg geweest helaas. ik hoop dat dit voor jou niet het geval is.

Als de kolonie eenmaal wat groter is kan je gewoon kijken. ik heb 2 kolonies en deze liggen beide onverduisterd. hebben ze totaal geen last van.
2x Lasius Niger
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Ik laat ze nu gewoon met rust en blijf fruitvliegjes en suikerwater geven. Hoe kan het eigenlijk dat jouw koningin helemaal geen eitjes heeft gelegd? Worden ze geboost zodat ze toch een koningin + werksters kunnen leveren? Volgende keer koop ik 100% m'n mieren gewoon op dit forum
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door martin1993 »

Heel verstandig, of gewoon meerdere zelf vangen van de zomer.

Ik vrees dat die van mij inderdaad geboost is. maar of dat waar is zullen we nooit achterkomen vrees ik.
2x Lasius Niger
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Manimaner »

Niet zo snel. Ik zou zeker nog even geduld hebben.
Laat ze eens een week of 2 met rust en kijk dan nog eens. Bied ze wel gewoon eten aan in de buitenwereld.

Met de bruidsvluchten kun je er nog altijd 3 of 4 vangen. Dan is de kans zeer groot dat je er minimaal 1 overhoud. Waarschijnlijk meer zelfs.
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Ja, ik ga daar nu ook nog helemaal niet van uit, ik blijf gewoon afwachten (ik blijf wel voeden natuurlijk).
Ik was sowieso al van plan om met de bruidsvluchten er een aantal te vangen. Ik zie het wel en ik schrijf wel weer een nieuwe blogpost als er echt iets opzienbarends gebeurt.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Sneeuwuil »

Dit is normaal hoor. Zonder broed hebben ze nauwelijks behoefte aan fruitvliegen. Suikerwtaer wel, maar een druppel is al ontzettend veel voor ze. Het is ook mogelijk dat er al eitjes zijn, als die op het witte watje liggen, zijn ze erg moeilijk te zien. Als ze rust hebben, gaat ze vast wel weer leggen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door GvG »

Het is eigenlijk niet met zekerheid te zeggen dat ze onbevrucht is. Een onbevruchte gyne legt vaak wel eitjes, dan dan meestal niet ontwikkelen. Als ze wel ontwikkelen worden het mannetjes maar dat gebeurt vrijwel nooit bij kleine kolonies.

Ik denk niet dat de garantie dit dekt, maar je kan altijd mailen. Misschien dat je geluk hebt.

Wat je beter kunt doen is wat reageerbuisjes regelen en wachten op de bruidsvluchten. In de zomer kan je tijdens een goede bruidsvlucht de gynes van straat oprapen. Over een maandje zou het al kunnen gebeuren. Zorg dat je altijd een paar potjes bij je hebt, je weet nooit precies wanneer het gaat gebeuren.
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Bedankt! Ik zal een mailtje sturen en kijken of ik iets kan bereiken. Ik was sowieso al van plan om bij de bruidsvluchten op zoek te gaan naar een aantal gynes en heb ook alvast wat reageerbuisjes ingeslagen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door ProXi »

Ik kan me niet voorstellen dat de koningin onbevrucht is.
Hij heeft deze koninginnen van dit soort waarschijnlijk zelf allemaal gevangen.
Na een bruidsvlucht kan je er zo 100 vangen in een zeer korte tijd.
En die gaat hij echt niet boosten. Dat is onnodig bij dit soort en zeker als de kolonie nu klein is, is dit vermoedelijk gewoon de eerste generatie werksters.

Maar dat is mijn gevoel erbij.
Ik kan me voorstellen dat de koningin na de verzending wat van slag geweest is en dan helpt het niet als er vervolgens te vaak gekeken worden en allemaal verplaatsingen plaatsvinden. Ik zou een druppeltje suikerwater in het buisje aanbrengen en 3 gedode fruitvliegjes en de kolonie dan op een donkere plek leggen en een maand lang met rust laten.

Als er dan geen eitjes zijn dan is er mogelijk wel een probleempje. Het blijven dieren, waar iets mis mee kan gaan.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Kegge »

Ik deel de mening van ProXi.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Het is ook absoluut niet dat ik mierenboerderij niet vertrouw, maar ik dacht dat het een misschien een optie was (blijkbaar niet). Heb nu jullie advies opgevolgd en 3 fruitvliegjes en suikerwater achtergelaten en het doosje in een ongebruikte la gezet. Ik zal over een maand weer een update schrijven. Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door ProXi »

Heel veel succes!
Ik hoop dat het goed komt. Zo niet dan vinden er in de zomer bruidsvluchten plaats.
Dan kan je zelf meerdere koninginnen vangen en als het dan fout gaat met de ene, lukt het mogelijk wel met de ander.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door GvG »

ProXi schreef:Ik kan me niet voorstellen dat de koningin onbevrucht is.
Hij heeft deze koninginnen van dit soort waarschijnlijk zelf allemaal gevangen.
Na een bruidsvlucht kan je er zo 100 vangen in een zeer korte tijd.
En die gaat hij echt niet boosten. Dat is onnodig ( ... )
Ik heb me eens laten vertellen dat Antstore (Berlijn) grote aantallen Lasius niger gynes bij elkaar in een pot houdt, en dat deze dan samen de eerste werksters grootbrengen, als ware het één grote kolonie. Een soort overdreven pleometrose dus. Als een klant een gyne met 5-10 werksters wil schept een medewerker een gyne uit de pot in een buisje, met een stuk of 10 werksters en wat broed. Wil de klant 10-20 werksters dan pakken ze wat meer werksters. Als je grote hoeveelheden gynes verkoopt, op commerciële basis, lijkt me dat een heel efficiënte manier. Je loopt echter wel het risico dat er een paar procent van de gynes onbevrucht is zonder dat je dit merkt. Deze kunnen dan met broed en werksters verkocht worden.

Ik zeg niet dat mierenboerderij.nl op deze manier handelt, maar dit soort dingen behoren wel tot de mogelijkheden.
Minimized
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Waalwijk
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Minimized »

In een video van Milan Knol op YouTube gaat hij naar de meneer achter mierenboerderij.nl. Je ziet dat hij een hele wand heeft vol reageerbuisjes. Dus ik verwacht dat hij deze gewoon apart houdt en dus niet handelt met de mieren zoals bij Antstore
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Manimaner »

Dat is overigens wel een andere soort. Antstore zal ook niet iedere soort zo behandelen.
Laatst gewijzigd door Manimaner op 13 mei 2016, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Antboy »

Dat zal wat zijn! Een bak vol met Oecophylla sp gynes! :lol:
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door ProXi »

Minimized schreef:In een video van Milan Knol op YouTube gaat hij naar de meneer achter mierenboerderij.nl. Je ziet dat hij een hele wand heeft vol reageerbuisjes. Dus ik verwacht dat hij deze gewoon apart houdt en dus niet handelt met de mieren zoals bij Antstore
DIt klopt. Ik ben zelf ook vorig jaar bij de mierenboerderij langs geweest.
Hij heeft inderdaad een wand vol reageerbuisjes met kleine kolonies erin.
En dit was zo te zien de verkoper in dit geval.

De werkwijze van Antstore weet ik niet.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door GvG »

Ik weet het ook niet, ik heb het van horen zeggen. En zoals ik al zei, ik zeg niets over de werkwijze van mierenboerderij.nl. Ik wilde het even delen omdat het op die manier wel mogelijk is dat onbevruchte gynes ongemerkt in de handel terechtkomen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door ProXi »

Als je nou even een excursie naar Antstore regelt kunnen we het even bekijken daar :p
Maar er zijn volgens mij wel vaker discussies/signalen en problemen geweest betreffende Antstore.
Heb daar zelf nog nooit mieren gekocht, dus kan er verder ook weinig over zeggen.
Maar zij zijn denk ik wel iets te commercieel/groot geworden, met alle gevolgen van dien.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door GvG »

Ben net terug uit Berlijn! :) Niet bij Antstore langs geweest trouwens.
Plaats reactie