TUTORIAL STARTERS - Werk mee!
-
TUTORIAL STARTERS - Werk mee!
Ik dacht: laten we een tutorial maken over het begin van het houden van mieren, tot de grootte waarin je ze kan overzetten naar een gipsnest. (of acryl, ytong). Ik doe een begin, en de rest kan aanvullen en verbeteren en zo proberen we een duidelijke uitlg t geven in slechts één topic.
1 - Het begin -
Je koopt of verzamelt een bevruchtte gyne, en je stopt die in een reageerbuis.
Die reageerbuis verbind je met een 'arena'. Dat kan een simpel bakje van de chinees zijn, maar ook een professionele met ventilatierooster. In die arena kunnen de mieren hun eten en drinken verzamelen en hun afval loodsen.
In de arena leg je andere buisjes met vocht erin, waar de mieren drinken kunnen krijgen. Als je de arena vochtig wilt houden, werkt het ook om met een nat watje een deel van de arena vochtig te smeren.
In de arena kan je ook een buisje met honingdauw erin leggen. Daar kunnen de mieren dus hun zoetigheid vinden.
Als er nog weinig werksters zijn, is het verstandig om 1 of 2 dode insectjes neer te leggen voor ze die ze kunnen opeten. Fruitvliegjes vind ik de beste.
Vergeet niet om elke keer de voedingsbuisjes te verversen of een andere in de plaats te leggen, want het kan ook ooit opgaan.
2 - 50+ werksters -
1 - Het begin -
Je koopt of verzamelt een bevruchtte gyne, en je stopt die in een reageerbuis.
Die reageerbuis verbind je met een 'arena'. Dat kan een simpel bakje van de chinees zijn, maar ook een professionele met ventilatierooster. In die arena kunnen de mieren hun eten en drinken verzamelen en hun afval loodsen.
In de arena leg je andere buisjes met vocht erin, waar de mieren drinken kunnen krijgen. Als je de arena vochtig wilt houden, werkt het ook om met een nat watje een deel van de arena vochtig te smeren.
In de arena kan je ook een buisje met honingdauw erin leggen. Daar kunnen de mieren dus hun zoetigheid vinden.
Als er nog weinig werksters zijn, is het verstandig om 1 of 2 dode insectjes neer te leggen voor ze die ze kunnen opeten. Fruitvliegjes vind ik de beste.
Vergeet niet om elke keer de voedingsbuisjes te verversen of een andere in de plaats te leggen, want het kan ook ooit opgaan.
2 - 50+ werksters -
-
- Lid
Re: TUTORIAL STARTERS - Werk mee!
Het is misschien handig om inderdaad een topic te hebben met alle basis informatie bij de hand. Ik typ nu vaak 5 keer hetzelfde verhaal in een week. Het zou ook handiger zijn als mensen de zoekfunctie eens wat meer zouden gebruiken. Alles wat je moet weten staat namelijk meestal al ergens. Het is echter nog best ingewikkeld om het hele verhaal op te schrijven. Hoe diep ga je erop in?
Ik heb overigens meteen al een aantal inhoudelijke opmerkingen. Dit is niet om je af te kraken, maar om gewoon aan te vullen en te verbeteren.
De meeste soorten in nederland zijn claustraal, wat betekent dat de gyne geen voedsel nodig heeft. Er zijn echter ook semi-claustrale soorten, wat betekent dat ze tijdens de koloniestichting zelf jagen (of zich bij een kolonie voegen) en je hebt ook nog parasitaire soorten. Deze infiltreren in een bestaande kolonie, doden zelf of laten de bestaande gyne doden en de bestaande werksters zullen haar en haar broed verzorgen waardoor ze zij uiteindelijk de kolonie overneemt. De meest voorkomende soort in Nederland is Lasius niger. Deze soort is claustraal en kan zoals bovenstaand behandeld worden. Sommige andere soorten hebben dus echter wel speciale verzorging nodig.
De verschillende uitbraakpreventiemiddelen vind je hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=97
Mieren hebben ook eiwitten nodig. Voor kleine kolonies zijn fruitvliegjes het beste. Deze bied kun je ook in de buitenwereld aanbieden. De kolonie zal niet altijd al het eten aannemen. Als ze een dag geen eten aannemen dan bied je ze gewoon een paar dagen later weer wat vers voedsel aan. Suikerwater zou ik altijd aanbieden.
Honingdauw surrogaat http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=1065
Is voor veel soorten geen vereiste. Je kunt het altijd aanbieden, maar een soort als Lasius niger doet het prima op suikerwater en insecten. Lasius flavus kan soms wat moeilijker doen met het aannemen van insecten. Zij eten in de natuur ook weinig insecten en leven daar vooral van honingdauw. Daarom is voor deze soort handig als je honingdauw surrogaat aanbied. Ik merk bij mijn eigen kolonie echter tot nu toe dat ze wel geregeld insecten en suikerwater aannemen en ik heb ze tot nu toe dan ook geen honingdauw surrogaat aangeboden.
Ik heb overigens meteen al een aantal inhoudelijke opmerkingen. Dit is niet om je af te kraken, maar om gewoon aan te vullen en te verbeteren.
Een kolonie leg je in of verbind je met een arena. Een losse gyne doe je in een proefbuisje dat je vervolgens afsluit met een watje en 6 weken weglegt. De gyne heeft geen arena nodig.AquariaManiak schreef:Je koopt of verzamelt een bevruchtte gyne, en je stopt die in een reageerbuis.
Die reageerbuis verbind je met een 'arena'
De meeste soorten in nederland zijn claustraal, wat betekent dat de gyne geen voedsel nodig heeft. Er zijn echter ook semi-claustrale soorten, wat betekent dat ze tijdens de koloniestichting zelf jagen (of zich bij een kolonie voegen) en je hebt ook nog parasitaire soorten. Deze infiltreren in een bestaande kolonie, doden zelf of laten de bestaande gyne doden en de bestaande werksters zullen haar en haar broed verzorgen waardoor ze zij uiteindelijk de kolonie overneemt. De meest voorkomende soort in Nederland is Lasius niger. Deze soort is claustraal en kan zoals bovenstaand behandeld worden. Sommige andere soorten hebben dus echter wel speciale verzorging nodig.
Het makkelijkste is inderdaad een simpel plastic bakje. (ijsbak, chineesbak, bewaarbak) De randen van dit bakje smeer je in met antiuitbraak middel zodat de mieren niet kunnen ontsnappen. Een deksel kan ook, maar dat hindert de luchtstromen en zorgt voor hogere luchtvochtigheid waardoor er sneller schimmels ontstaan.AquariaManiak schreef:Dat kan een simpel bakje van de chinees zijn, maar ook een professionele met ventilatierooster. In die arena kunnen de mieren hun eten en drinken verzamelen en hun afval loodsen.
De verschillende uitbraakpreventiemiddelen vind je hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=97
Dit is pas echt nodig als ze in een formicarium zitten. Het mag natuurlijk wel, maar in het nestbuisje kunnen ze namelijk ook prima drinken. Zorg er wel voor dat er altijd vocht in het buisje van hun nest zit. Als het op dreigt te raken dan bied je een nieuw buisje aan.AquariaManiak schreef:In de arena leg je andere buisjes met vocht erin, waar de mieren drinken kunnen krijgen
Mieren hebben zowel eiwitten als suikers nodig. Dit kun je aanbieden in de vorm van insecten en suikerwater. Suikerwater bied je het beste aan door in een leeg pillenstripje (goed uitspoelen) een watje te doen en daar vervolgens wat suikerwater in te doen. Zo kunnen ze drinken, maar niet verdrinken. Het pillenstripje leg je vervolgens in de buitenwereld.AquariaManiak schreef: de arena kan je ook een buisje met honingdauw erin leggen. Daar kunnen de mieren dus hun zoetigheid vinden.
Mieren hebben ook eiwitten nodig. Voor kleine kolonies zijn fruitvliegjes het beste. Deze bied kun je ook in de buitenwereld aanbieden. De kolonie zal niet altijd al het eten aannemen. Als ze een dag geen eten aannemen dan bied je ze gewoon een paar dagen later weer wat vers voedsel aan. Suikerwater zou ik altijd aanbieden.
Honingdauw surrogaat http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=1065
Is voor veel soorten geen vereiste. Je kunt het altijd aanbieden, maar een soort als Lasius niger doet het prima op suikerwater en insecten. Lasius flavus kan soms wat moeilijker doen met het aannemen van insecten. Zij eten in de natuur ook weinig insecten en leven daar vooral van honingdauw. Daarom is voor deze soort handig als je honingdauw surrogaat aanbied. Ik merk bij mijn eigen kolonie echter tot nu toe dat ze wel geregeld insecten en suikerwater aannemen en ik heb ze tot nu toe dan ook geen honingdauw surrogaat aangeboden.
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
De beginnershandleiding kan jullie hiermee helpen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=154
-
- Lid
Beste AquariaManiak,
Grt.
Het topic precies boven deze heet toevallig: 'beginnershandleiding tot het houden van mieren', gemaakt door Floris. Eigenlijk staat daar alles, voledig met links en al, al in voor de beginnende mierenhouder. Daarnaast, met over 55000 berichten zal toch het een en ander al ergens op het forum staanAquariaManiak schreef:Ik dacht: laten we een tutorial maken over het begin van het houden van mieren, tot de grootte waarin je ze kan overzetten naar een gipsnest.
Grt.
-
Dit is een tutorial. Dat van Floris is iets heel anders. Vanavond wijzig ik de rest en dan beginnen we met deel 2.
Ik begrijp de opwinding AquariaManiak , je wilt goed doen en helpen.
Maar echter is er al zoiets gemaakt. Iets wat zeer duidelijk , compleet en relevant bovenaan staat bij beginnersvragen.
Maar echter is er al zoiets gemaakt. Iets wat zeer duidelijk , compleet en relevant bovenaan staat bij beginnersvragen.
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
-Messor Barbarus 5+
Is het daarom fout om dit te doen, een extraatje is nooit slecht toch?
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Ik kan me niet herinneren dat ik dat gezegt heb. Vreemd vanwaar u dat zo plots haalt.Antboy schreef:Is het daarom fout om dit te doen, een extraatje is nooit slecht toch?
Ik heb niet gezegt dat het fout is om te doen ,dat is uw interpretatie ervan.
Ik melde enkel dat het tevergeefs is, en later verwarrend voor beginners.
5 handleidingen die hetzelfde zeggen lezen is niet iets wat op mijn to-do lijst staat.
Ik begrijp het enthousiasme wel van Aquariamaniak aangezien hij 2 weken geleden begonnen is denk ik?
Een beginneling , en begrijp me niet verkeerd , ikzelf ben ook een beginneling , gaat dan plots een tutorial maken.
Zo gaat er cruciale informatie verloren , die al eerder opgeschreven is geweest.
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Messor Barbarus 5+
-Messor Barbarus 5+
Zo bedoelde ik het inderdaad niet, maar als er ervaren mensen meewerken kan het toch geen kwaad? En komen er misschien nieuwe dingen bij, die zich in de oudere beginnershandleiding nog niet bevond?
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Ik denk dat dit onderwerp moet de beste bedoelingen gestart is, en wil dit soort initiatieven vooral niet ontmoedigen.
Het is wel belangrijk om de bestaande informatiebronnen ook te gebruiken, maar die kunnen ongetwijfeld verbeterd worden.
AquariaManiak: welke rol denk je dat de tutorial kan spelen naast de instructies die nu te vinden zijn onder de knop 'Introductie mierenhobby'?
Het is wel belangrijk om de bestaande informatiebronnen ook te gebruiken, maar die kunnen ongetwijfeld verbeterd worden.
AquariaManiak: welke rol denk je dat de tutorial kan spelen naast de instructies die nu te vinden zijn onder de knop 'Introductie mierenhobby'?
Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.