Lasius Niger (Kegge)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Lasius Niger (Kegge)

Bericht door Kegge »

Hallo,

Ik heb er lang over nagedacht of ik wel of niet een blog zou aanmaken van mijn eerste stappen op het mierenhoudenpad. Vandaag heb ik besloten het toch te doen. De reden is eigenlijk heel simpel: ik wil bewaren wat mijn eerste ervaringen zijn.

In oktober 2014 heb ik via Mierenboederij.nl een Lasius Niger kolonie met een Gyne en 15 tot 20 werksters aangeschaft. Ik had mij al enigszins in het houden van mieren verdiept en mij de basis eigen gemaakt. Althans dat dacht ik. Toen mijn bestelling (perfecte service trouwens) arriveerde had ik net gelezen dat mieren een winterslaap nodig hebben ... :oops: ... dat had ik moeten weten natuurlijk.

Eigenlijk had ik mijn kleine kolonie waarvan ik de Gyne Magdalena gedoopt had ( ik weet echt niet meer waarom ik haar een naam gegeven heb, maar ben er nu aan gewend ) meteen moeten laten afkoelen naar winterslaap temperaturen.

Maar ik had eindelijk mijn eerste kolonie!!! Daar wilde ik toch echt een beetje van genieten. Een week of drie heb ik geëxperimenteerd met de juiste opstelling voor de kolonie: Buisje omringd met aluminiumfolie aan een kleine buitenruimte, het buisje in een plastic bakje van de chinees en alleen het buisje waarin ik probeerde de beestje direct te voeren.

Van het experimenteren heb ik wel wat geleerd, maar helaas zijn daar wel een aantal slachtoffers gevallen en raakte het aantal werksters uitgedund naar circa 15. Geen man overboord want de Gyne was verscheept met een flinke berg eitjes.

Uiteindelijk heb ik naar de natuur geluisterd en de kolonie laten afkoelen en in de koelkast geplaatst. Vanaf dat moment kon ik mijn nieuwsgierigheid veel beter beheersen en heb Magdalena en haar dochters tot de eerste week van maart rustig in de koelkast laten liggen.

Nadat ik op straat de eerste werkster had zien rondscharrelen besloot ik mijn kolonie te "ontdooien". Via een aantal tussenstappen heb ik de kolonie naar kamertemperatuur (19 a 20 graden) opgewarmd. Ik had meteen de lentekriebels en nam me voor goed voor de dames te gaan zorgen. Een eerste blik stelde me gerust. Er waren zeker 10+ werksters in leven en veel belangrijker: Magdalena ook! Wel waren alle eitjes weg (dacht ik) ... naar ik aanneem opgegeten want ik heb de kolonie de hele winter niet gevoerd. Ik bedenk mij nu dat ze dat wellicht toch nodig hebben gehad en dat moet ik de volgende winter dus anders doen.

Enthousiast door het lenteweer en een bewegelijke Gyne ben ik weer aan de slag gegaan met het creëren van een goed nest. Maar veel lijk ik nog niet geleerd te hebben. Ik kan het niet laten om steeds van gedachte te veranderen wat de opzet betreft. Via een bakje van de chinees, dat veel te onstabiel is om de mieren ongestuurd te voeren (ik heb niet zulke vaste handen als ik zou willen), heb ik een opzet gemaakt met een klein plastic aquarium. Daarin legde ik het buisje, waarvan de watervoorraad danig was geslonken, en een buisje met honingdauw. Voor de proteïne heb ik een flink aantal fruitvliegjes gekocht en ingevroren. Om de dag leg ik een vliegje in de mond van het buisje ... dat ik natuurlijk aanstoot! ... en de meeste zijn dankbaar door de mieren opgepeuzeld. Althans, ik heb er maar één in het nest terug gevonden.

De lage waterstand in de buis baarde me echter flinke zorgen. Het water raakte nauwelijks nog het afsluitwatje en ik was bang dat het buisje te droog aan het worden was voor een gezonde kolonie.

Dus heb ik weer aan mijn ongemak toegegeven. Ik heb nu een nieuw buisje bevestigd aan het oude buisje. Het nieuw buisje is verduisterd met aluminiumfolie en ligt op een warmtematje. Het oude buisje is onbedekt en ligt niet op het warmte matje. De miertjes zijn meteen actief geworden maar maken nog geen aanstalten te verhuizen. Met een simpel vergrootglas heb ik wel kunnen zien dat er toch nog (of weer) eitjes in het nest liggen en ik er liggen meerdere (circa 10) larven!!! Dat maakt me erg blij.

Er zijn nu nog 8 werksters over. Dat is denk ik genoeg om de kolonie om stoom te krijgen deze zomer. De opstelling die ik nu heb laat ik wat het is. Ik zorg dat de nestbuis verbonden kan worden met een "voerbuis" waardoor ik het nest niet iedere keer hoef te verstoren.

Dan ga ik nu verder denken en knutselen aan formicaria voor het moment dat de kolonie een grotere ruimte nodig heeft ( volgend jaar zomer verwacht ik ).

Ik heb ook een topic aangemaakt voor vragen, opmerkingen, suggesties et cetera. Dat vind je hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8040
Laatst gewijzigd door Kegge op 06 feb 2016, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger: Magdalena

Bericht door Kegge »

Update 1

We zien ongeveer drie dagen verder. De mieren zitten heel vredig in hun buisje en hebben geen enkele aanstalten gemaakt om te verhuizen naar een schonere en donkere buis. Ze schijnen het allemaal prima te vinden en storen zich geheel niet aan het licht. Ik ga er vanuit dat ze zelf het beste weten wat goed voor ze is en laat het voor wat het is. Ze kunnen naar de andere buis verhuizen wanneer ze er klaar voor zijn.

Met het broed lijkt het erg goed te gaan. Ik tel ongeveer 20 a 30 larfjes van verschillende omvang. Twee lijken heel dichtbij het moment te zijn dat ze gaan verpoppen en sommige zijn nauwelijks te onderscheiden van eitjes. Ik heb niet echt kunnen waarnemen of er eitjes tussen het broed ligt.

Eten kunnen zowel de larven als mieren erg goed. Een gisteren aangeboden fruitvlieg heeft de gehele tijd aandacht gehad. Werksters eten ervan, de koningin heeft het beestje erg lang vastgehouden tussen haar kaken en, ik neem aan, er van gegeten. Meerdere keren is het vliegje bovenop het bergje larven gelegd. Nu denk ik dat de larven direct van het vliegje eten, maar ik dacht dat de larven door de mieren gevoed werden vanuit hun sociale maag.

Ik heb ook een watje met wat suikerwater aangeboden, maar daar is minder interesse in. Er is door één of twee miertjes wel even aan geroken maar ik heb nog geen massale schranspartij waargenomen

Zo in het licht wordt mij een mooi schouwspel geboden en ik vind het machtig interessant om te bekijken. Voor velen van jullie is dit allemaal gesneden koek natuurlijk, maar voor mij is het allemaal nieuw en deel graag met jullie wat mij opvalt en wat er met de kolonie gebeurd.

Ik heb met mijn telefoon twee fot's geschoten. Excuses voor de matige kwaliteit. Een goede camera met macrolens staat nog op mijn verlanglijstje.

Afbeelding

Afbeelding

Reacties: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8040
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger : Magdalena

Bericht door Kegge »

Ik ben een gelukkige mierenhouder. Vandaag heb ik voor het eerst een pop in het nest aangetroffen. Dat betekent dat ergens de komende 2 a 3 weken er voor het eerst een werkster geboren gaat worden in mijn kolonie. Daar word ik natuurlijk erg blij van.

De mieren hebben ruimte gegraven tussen de watten en het buisje. Als er stress is (wanneer ik eten aanbied) dan slepen de mieren de larfjes steeds verder het "tunneltje" in. Na een minuut is gelukkig alles weer rustig en word het eten dankbaar verder het nest ingesleept. Het valt me op dat dit kleine clubje mieren en larven een fruitvliegje heel snel verorberen en vraag me af of ik er al meer per dag moet aanbieden. Er blijft trouwens nagenoeg niets van het eten als afval over. Ik zie hier en daar stukjes fruitvlieg overblijven maar dan moet ik heel goed met de loep kijken.

Reacties: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8040
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger : Magdalena

Bericht door Kegge »

Nu ben ik nog gelukkiger dan anderhalve week geleden. Het ging de afgelopen week ogenschijnlijk erg goed met de kolonie. Fruitvliegjes werden en mass aangenomen en opgepeuzeld en ook van het zelfgemaakte suikerwater werd regelmatig door meerdere werksters gesnoept.

Wat overbleef was dat het originele buisje behoorlijk droog begon te worden en de kolonie geen aanstalten maakte om naar het "betere"buisje te verhuizen. Tot gisteren. Na het werk knipte ik het licht aan bij de opstelling en het viel me meteen op dat de werksters op een andere manier actief waren dan de afgelopen 2 weken. Ik zag zelfs meerdere werksters door de (het) plastic slang(etje) naar de nieuwe buis wandelen. Toen mijn oog op de gyne viel zag ik twee werksters die haar bijzonder veel aandacht gaven en haar beet pakten. Ze waren haar aan het motiveren te verhuizen!

Vandaag kwam ik thuis en was de verhuizing compleet. Alle mieren, de gyne en het broed was verhuisd naar de verduisterde buis. Ik ben nu erg opgelucht. Het gaat volgens mij heel goed en dat maakt mij een gelukkige hobbyist. Morgen ben ik vrij en ga zorgen dat het nest een goed plekje in de nieuwe eenvoudige arena krijgt met genoeg suikerwater en fruitvliegjes.

Het enige wat jammer is dat ik niet kan zien dat de enige pop die er is gaat uitkomen. Want het nest verstoren ga ik voorlopig niet meer ... hoe graag ik ook kijk naar de activiteiten in het nest.

AANVULLING:
Ik kon het niet laten om even te spieken in het "nieuwe" nest. To mijn grote vreugde heb ik naast de pop, de ongeveer 25 larven ook een bergje eitjes (30+) in het nest gezien. Woohoo!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger : Magdalena

Bericht door Kegge »

Het gaat heel goed met de kolonie. Er worden elke dag meerdere fruitvliegjes "verwerkt" en van het suikerwater wordt regelmatig gedronken. De larven groeien als kool en inmiddels zijn er 4 poppen in het nest. Ergens ligt een bergje eitjes, maar die hebben de werksters ergens onder de watten van het buisje verstopt. Ik heb geen sterfgevallen gezien. Er is vrijwel continu één werkster in het buitenverblijf. Meestal gewoon een beetje rondlopend maar als ik een vliegje heb aangeboden dan weten ze dat binnen een paar minuten te vinden en het nest in te slepen. Het is me nog niet gelukt het een keer goed te kunnen bekijken. Moet misschien maar eens een stoel bij het nest zetten en dan een kwartiertje uittrekken om de mieren te "snappen".

Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden hoe het allemaal gaat en groeit mijn enthousiasme voor deze hobby nog dagelijks. Gisteren tijdens het prachtige lenteweer ben ik de duinen in geweest om een stuk te gaan fietsen. Ik heb wel rondgekeken maar geen mieren aangetroffen. De volgende trip ga ik beter zoeken want ik weet dat ook in de duinen mierennesten te vinden zijn.

Reacties: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8040
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger : Magdalena

Bericht door Kegge »

Het gaat erg goed met de kolonie van mijn eerste Gyne Magdalena. Er liggen tussen de 20 en 30 poppen in het nest en een berg eitjes. Bijna alle larven zijn nu poppen en het zal denk ik niet lang duren tot er een ware babyboom gaat plaatsvinden. Eten en drinken worden goed aangepakt. De ene dag wat meer dan de andere. Soms worden de fruitvliegjes die ik geef ergens verstopt om later weer tevoorschijn gehaald te worden. Grappig om te zien is dat de werksters veel tijd spenderen om de watten in het buisjes uit elkaar te trekken. De draadjes worden tegen het glas van de buis geplakt waardoor het zicht voor mij steeds slechter wordt. Het is me niet gelukt om aardige foto's te maken. Ik heb het wel geprobeerd, maar zonder degelijke camera gaat dat niet lukken. Voor plaatjes moet er nog wat geduld beoefend worden dus.

Vragen of opmerkingen kan je hier kwijt: LINK!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger: Magdalena

Bericht door Kegge »

Vandaag voor het eerst zelf een nymph gezien die nog niet helemaal uitgehard was. Gek om een doorzichtige mier te zien rondlopen. Het is hét bewijs dat er nieuwe werksters aan de kolonie worden toegevoegd. De werksters zijn allemaal redelijk actief. Ze komen nauwelijks in de buitenruimte. Alleen om eten op te pikken. Nu er niet veel larven meer zijn ... vrijwel alleen poppen en eitjes ... worden er weinig fruitvliegjes aangenomen. Soms worden er meerdere dagen geen mee het nest ingenomen en moet ik de oude weggooien want er komt een beetje schimmel op de vliegjes. Gedronken wordt er regelmatig.

Ik denk dat als de kolonie zo gezond blijft als nu en de poppen allemaal uitkomen en waarschijnlijk de tweede leg ook nog voor de winter er een leuke kolonie van rondom de 100 mieren zal zijn. Ik kijk ewrg uit naar de bruidsvluchten zodat ik zelf meerdere gynes kan vangen en het aantal kolonies volgend jaar ook gaat toenemen.

Dat de mieren buiten flink actief zijn kan je op deze foto zien. ik kwam dit tegen op weg naar de tram. Ik vraag me af hoeveel kolonies het zijn ... zou het één kolonie kunnen zijn? Het zijn zeer waarschijnlijk Lasius Niger kolonies want die zie je hier echt overal.

Afbeelding

Reacties mogen hier!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger : Magdalena

Bericht door Kegge »

Er is een ware bevolkingsexplosie gaande in mij allereerste kolonie ooit. De laatste week zijn er elke dag één of meerdere mieren uit hun cocon gekropen. prachtig om die doorzichtige en latere grijzige mieren in het nestje te zien. Hierdoor is het aantal werksters in de kolonie in een week verdubbeld naar circa 15-20. Er liggen nog een twintigtal poppen te wachten en ik verwacht dat die ook de komende weken zullen uitkomen.

Larven zijn er bijna niet. Ik heb 2 grotere larven geteld. Waarschijnlijk zijn er wel meer maar dat kan ik nog niet zien omdat ze nog te klein zijn en tussen de eitjes liggen. Daarvan schat ik dat er 30 à 40 van zijn. Gevolg is dat er vrijwel geen fruitvliegjes aangenomen zijn dat laatste tijd. Dat zal wel weer komen als de larven gaar groeien. Dan zijn de vliegjes bijna niet aan te slepen heb ik gemerkt.

het buitwereldbuisje heeft water en suikerwater. Van het water wordt regelmatig gedronken heb ik gezien. Er zijn nu wat vaker meerdere werksters in de buitenruimte. Het suikerwater wordt waarschijnlijk alleen gedronken als ik niet oplet.

De Gyne (Magdalena) lijkt ook gegroeid. Ik kan niet beter zien dat er meer ruimte is tussen de platen(?) van haar gaster. Ik neem dat dit komt door een goede eetlust.

Het nestbuisje begint een beetje te schimmelen (watje). Ik weet niet goed wanneer de grens bereikt is dat het vervangen moet worden. Het vorige nestbuisje was bijna droog toen ik het verving. Dit buisje heeft nog genoeg water voor een hele tijd. De kolonie lijkt geen last te hebben van de schimmelplek (stuk van het watje aan één zijde van het buisje) dus ik laat het maar zo.

Ik kwam er laatst achter dat ik met mijn telefooncamera kan inzoomen ( :idea: ) en daarmee heb ik wat plaatjes geschoten van de kolonie. Het is geen NatGeo kwaliteit maar het is beter dan niets.

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren heb ik ook weer een wandeling door de Haagse duinen gemaakt. Zoals GvG mij al eens geadviseerd had ben ik eens echt goed rond gaan kijken op grondhoogte. En jawel hoor: ook in de duinen zijn veel mierennesten te vinden. Vooral bij struiken, bomen en onder gevallen hout kom je veel nesten tegen. Determineren durf ik niet aan (kan ik niet) dus ik heb alleen een tijdlang gekeken hoe de mieren ook in deze habitat goed gedijen. Ik heb een paar plaatjes geprobeerd te schieten. Niet heel goed, maar dat komt omdat ik met mijn handen in de brandnetels moest om ze te schieten!.

Afbeelding

Afbeelding

Reactie, vragen, kritiek enzo mogen allemaal Hier!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger: Magdalena, Anna en Lisette

Bericht door Kegge »

het is een hele tijd geleden dat ik dit blog geupdate heb. Was er al die tijd niets te melden dan, vraag je je misschien af. Jazeker wel, maar dan voornamelijk hoe ik zelf de groei van de kolonie ervaar.

Het is een periode geweest met verschillende "eerste keren". Een eerste keer dat ik een "grijsje" uit de cocon heb zien worden geholpen. Een eerste keer dat ik kon zien hoe de Gyne echt een eitje produceerde en het opgevangen werd door een werkster. De eerste keer dat ik heb gezien hoe een nieuw geboren werkster door een zus schoongemaakt werd. Dit waren voor mij echt hoogtepunten.

het gaat dan ook best erg goed met de kolonie. Er zijn nu ongeveer 30+ werksters. Er ligt een grote berg larfjes in allerlei stadia van groei. De afgelopen dagen zijn er weer meerdere poppen uitgekomen waardoor er nog maar 5 over zijn ... en er ligt weer een bergje eitje. Ik schat dat het ongeveer 20 eitjes zijn. Alles opgeteld groeit de kolonie gestaag en denk ik dat de 100+ werksters voor de winterslaap gehaald moet kunnen worden.

Deze groei stelt me nu voor de vraag hoe de kolonie het best te verzorgen. De opstelling nu is simpel:

Afbeelding

Een nestbuisje, met een slangetje verbonden met de "buitenwereld".

Het nest is niet te klein. Er is ruimte genoeg voor nog een heel aantal werksters. Het begint wel op te drogen en ik weet zeker dat er verhuisd moet worden voor de winterslaap. De schimmel in het buisje lijkt niemand te hinderen.

Ik vraag me echter af of de buitenwereld nog wel geschikt is. Voor mij is het ideaal. Ik maak een buisje klaar met suikerwater in een pillenstrip en leg er fruitvliegjes bij. Dan is het een kwestie van de twee buisjes verwisselen en klaar is Kegge. Alleen als er werksters buiten zijn dan moet ik wachten tot ze weer binnen zijn. Wat denken jullie? Moet er een grotere buitenwereld komen of is deze opzet vooralsnog voldoende?

Wat me opvalt is dat er relatief weinig gegeten wordt. Dit merk ik op als ik deze kolonie vergelijk met de veel grotere eetlust van de veel kleinere kolonie Myrmica Rubra die ik sinds een week in mijn bezit heb (lees hierover mijn binnenkort te openen tweede blog). De Lasius eten misschien een fruitvliegje per twee dagen terwijl de Myrmica Rubra er makkelijk twee per dag doorheen jagen. De Myrmica zijn ook actiever. Komen vaker buiten en met meer werksters; ondanks dat de kolonie pas 5 werksters groot is en de Lasius met haar circa 30 werksters af en toe één werkster op pad sturen. De Myrmica gynes zijn dan weer wel sneller gestrest dan de Lasius gyne, die (ogenschijnlijk) helemaal geen last heeft van licht en verstoring.

Het is dus heel boeiend om het verschil in gedrag van twee verschillende soorten te observeren.

Magdalena is echter nu niet meer de enige Lasius Niger gyne die in huize Kegge woont.

Afgelopen weekend ben ik naar Limburg geweest om bij forumlid Manimaner een Myrmica Rubra kolonie op te halen. Ik heb gebruik gemaakt om een weekend Limburg aan mijzelf cadeau te doen. Zoals jullie weten was het vorige week zaterdag superheet ... in Maastricht steeg de temperatuur tot boven de 35 graden en heb ik de dag doorgebracht op een terras met de zaterdagkrant en grote glazen pils.

Zondag was de dag dat ik met Manimaner had afgesproken in Landgraaf. Omdat ik niet graag ergens te laat kom, was ik té vroeg in Landgraaf. Mooi om nog even op een terras te zitten en te lezen met een koele icetea erbij ... geen pils, want ik moest nog autorijden. Binnen een kwartier betrok de lucht, stak de wind op en landde er een lasius Niger gevleugelde gyne op mijn tafeltje. Wat bleek, in de muur van de kroeg bevond zich een mooi nest en de het sein om uit te zwermen was gegeven. Ik ben haastig terug naar de auto gerend om wat sambalbakjes op te halen.

Afbeelding

Het was niet al te moeilijk om twee gynes te vangen ( ik heb er helaas maar 3 gezien ) waarvan één met en één zonder vleugels. Veilig in hun gemerkte bakjes ( zodat ik weet welke gyne ik waar gevonden heb ) ben ik naar Manimaner gereden voor de Myrmica. Dezelfde avond ben ik naar huis gereden en heb beide gynes een vers reageerbuisnest geschonken. Daarin verblijven ze op dit moment en ik heb ze nog niet gestoord. Ik heb mij voorgenomen om pas op 19 juli, dus na 2 weken, een blik te werpen op de dames. Ik ben benieuwd of één van de dames werkelijk ook bevrucht is. Zo niet dan moet ik bedenken wat dan met ze te doen. Daar ben ik nog niet uit.

Afbeelding

De twee nieuwe gynes heb ik gevangen in de bakjes "A" en "L". Gyne A is de gevleugelde gyne en heet nu "Anna".
De Gyne in buisje "L" had haar vleugels afgeworpen toen ik haar ving en heet vanaf nu: "Lisette"

Dus een extra "eerste keer" is voor mij het vangen van twee gynes geweest. Het was een wonderlijke ervaring omdat ik nooit eerder bruidsvluchten heb waargenomen met in mijn achterhoofd de wens gynes te vangen. het zou me niets verbazen als het me vandaag ook gaat lukken om gynes te vinden. Ik ga straks op pad om op speurtocht te gaan.

EDIT: bijna vergeten ... vragen, reacties en opmerkingen kunnen hier geplaatst worden: KLIK!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger : Magdalena

Bericht door Kegge »

Zoals ik jullie eerder verteld heb, heb ik twee weken geleden in Limburg twee Lasius Niger gynes gevangen. Vandaag heb ik voor het eerst een kijkje genomen bij de dames. De gyne die ik als eerste ving en haar vleugels nog had, heeft nog steeds haar vleugels. Ik vermoed dus dat ik in mijn "jeugdige" enthousiasme een onbevruchte gynes heb gevangen ...

Maar! De tweede gyne, gevangen zonder vleugels, heeft een bergje eitjes gelegd. Mijn schatting is een stuk of 15 en dat geeft de burger moed. Niet alleen dat, want ze is ook nog eens zeer fysogastrisch Het kan natuurlijk dat de gyne toch niet bevrucht is en daar moeten we nog een tijdje op wachten totdat er zekerheid is.

De gyne verzorgt haar eitjes:
Afbeelding

Van bovenaf is goed te zien hoe fysogastrisch ze is:
Afbeelding

Voor de gevleugelde gyne zie ik het best wel somber in. Wat doen jullie met een onbevruchte gyne? Invriezen en voeren aan een kolonie? Het gaat helemaal tegen mijn gevoel van goed zorgen voor in, maar het beestje heeft er toch ook niets aan om jarenlang (als ik haar voedsel geef natuurlijk) in haar eentje in een reageerbuisje te leven.

Reactie: hier graag
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger : Magdalena

Bericht door Kegge »

Het gaat goed met mijn eerste kolonie. Het aantal werksters blijft gestaag groeien, maar wat ik wel opvallend vind is dat er opeens geen poppen meer zijn. Die zijn allemaal uitgekomen. Nu zijn er wel een flink aantal larven en eitjes en waren er tot nu toe ook altijd wel een aantal poppen. Blijkbaar hebben de mieren besloten dat na de groeispurt van 8 naar 25+ werksters er nu even gepauzeerd moet worden. Een andere reden ervoor kan ik niet bedenken.

Mijn opzet van twee gekoppelde buisjes werkte erg goed. Totdat ik opmerkte dat er opeens altijd wel één werkster in de buitenwereld aan het foerageren was. Dat maakt het vervangen van het buisje ingewikkeld. Ik heb geen optie om een derde buisje aan te sluiten dus moest een andere oplossing verzinnen. De oplossing was een liter schepijs verorberen. De keuze is gevallen op Stracciatella van Hertog.

De bak is mooi ovaal en doorzichtig. Ik heb gekozen voor deze bak omdat het een stuk steviger is dan de bakken van de Chinees en dan vinden mijn onhandige handen fijner om mee te werken. Van de bak heb ik nu een eenvoudige buitenwereld gemaakt waar makkelijk voedsel in aangeboden kan worden terwijl de mieren zelf buiten aan het flaneren zijn. Grappig is dan weer dat na een eerste verkenning er nu al een tijd geen mier meer in de buitenwereld is te zien.

Zo ziet het er nu uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

V&O
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger: Magdalena

Bericht door Kegge »

Een korte update.

Vandaag (op woensdag ben ik altijd vrij, lang leve 4x9) bedacht ik dat ik wel wilde weten hoe de kolonie zou reageren op andere proteïne bronnen dan fruitvliegjes. Ik heb daarom een ei gekookt, gepeld en laten afkoelen. Een miniem stukje heb ik in een pillenstripje in de buitenwereld gelegd. het durrde niet lang of één van de foeragerende werksters kwam er van snoepen. Tijdens de lunch (boterhammen met komijnekaas) heb ik mijn lunch gedeeld met de mieren. Een heel klein stukje kaas naast het eiwit gelegd ... en jawel ... ook hiervan wordt gesnoept. De miertjes hebben nu dus wat variatie in hun menu. :D

iets anders wat ik nog steeds bijzonder vind is dat er nooit meer dan 3 mieren tegelijk buiten het nest zijn. De aantallen zijn de afgelopen maanden tot verdrievoudigd, maar het aantal foeragerende werksters niet. Dit in contrast met de Myrmica Rubra die ik heb. Daarvan lopen er geregeld 4 of 5 van de in total 8-10 werksters buiten. Sterker nog, vanmorgen zag ik één van de gynes naar buiten wandelen!

Hier een plaatje van de feestende Lasius Niger:

Afbeelding

V&O vind je hier
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger: Magdalena

Bericht door Kegge »

Tijdens de bruidsvlucht van de Lasius Niger van vrijdag 24-7-2015 heb ik in Katwijk en Den Haag 15 gynes gevangen. Tijdens het verhuizen naar de kweekbuisjes bleek één gyne te zijn overleden en vermoede ik dat twee andere gynes het niet gingen redden. De twaalf andere gynes zagen er goed uit en kregen een eigen kweekbuisje.

Vandaag is het 12 dagen geleden dat ik de gynes heb gevangen, dus een goed moment om eens een kijkje nemen hoe het met ze gaat. Ik ben aangenaam verrast kan ik zeggen. De twee gynes waarvan ik dacht dat ze het niet zouden redden zij inderdaad overleden. Maar de andere twaalf hebben allemaal een bergje eitjes gelegd! het aantal eitjes is nagenoeg bij het alle gynes hetzelfde: 10 a 15 per gyne. Sommige gynes zijn wel fysogastrisch en andere niet. Het maakt geen verschil denk ik.

Sommige kweekbuisjes hebben meer ruimte voor de gyne om in te wonen dan andere. Het lijkt voor de productie van eitjes niet veel uit te maken, aangezien ik overal dezelfde aantal tegenkom.

Ik heb ontdekt dat de manier van buisjes vullen zoals op dit forum in een handleiding staat wel degelijk goed functioneert. Eerst dacht ik dat er water uit het watje bleef sijpelen, maar dat was niet waar. Na een nachtje wachten waren de buisjes netjes opgedroogd en was er een perfect vochtig watje in het buisje. Tip is dus om al voor de bruidsvluchten je buisje klaar te hebben, dan heb je de perfecte opstelling.

Met Magdalena gaat het nog steeds goed. Er is broed in alle soorten en maten, al groeit de kolonie niet erg snel. Ik vermoed dat ze niet de 100 werksters gaat halen voor de winterslaap. Ik denk dat het kleine aantal werksters waarmee ze uit de winterslaap kwam, 8 stuks, de groei heeft afgeremd. Ik hoop dus dat de komende winterslaap een vredige is en er een groot aantal werksters overleven en volgend jaar de kolonie explosief kan groeien. Ook mijn moeilijk ontoombare nieuwsgierigheid zal bijgedragen hebben aan de langzame groei ... dit was mijn eerste kolonie en dan ben je toch geneigd om vaker te storen dan wenselijk. De andere gynes krijgen veel meer rust en ik hoop te zien dat het resultaat heeft. Nu Magdalena haar nestje in een buitenwereld heeft liggen, stoor ik haar minder en hoop ik dat ook dit gaat bijdragen aan een hogere bevolkingsaanwas.

De 3 overleden gynes voer ik niet aan mijn kolonies. Ik weet niet waar ze aan zijn overleden en ik wil dus geen risico lopen door misschien gif de nesten binnen te brengen.

Langer geleden heb ik twee gynes gevangen in Landgraaf. Op 5 juli om precies te zijn en dus vandaag precies een maand geleden. Hoog tijd om weer eens een kijkje te nemen. Eén van de gynes doet het erg goed. Ze heeft een flink aantal eitjes en larven waarvan er een paar dicht bij verpoppen zijn. De andere gyne heeft echter haar vleugels niet afgeworpen en is niet aan de leg gegaan. Helaas heb ik dus een onbevruchte gyne gevangen. Al vond ik het helemaal niet fijn om te doen, toch heb ik haar in de vriezer gelegd om zacht te sterven. Ik zou haar tot aan haar natuurlijke einde kunnen verzorgen, maar dat lijkt me erg onnatuurlijk. Nu zal ze als voer dienen voor de Myrmica kolonie en neemt de natuur het over.

Alles bij elkaar opgeteld lijkt het erop dat ik nu veertien Lasius Niger kolonies heb :D ... ik ben heel benieuwd hoe deze zich allemaal gaan ontwikkelen. Er kan natuurlijk van alles gebeuren. Daar houd ik jullie van op de hoogte.

Een snapshot van één van de op 24-7 gevangen gynes haar eitjes verzorgend.
Afbeelding

V&O
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger: Magdalena

Bericht door Kegge »

Een kleine update van de Lasius Niger die ik op 5-7-2015 in Landgraaf heb gevonden. Er zijn twee poppen, 10-15 larven en zeker 30 eitjes! Het lijkt dus heel goed te gaan met deze dame. Ik heb haar een druppeltje honing aangeboden en dat heeft ze gretig opgedronken. Ik ben nu een aantal andere Lasius die ik 24-7-2015 heb gevangen ook een druppel honing aan het geven. Ik ben benieuwd om te zien of er verschil is waar te nemen in de groei van kolonies waarvan ik de gyne extra honing ga geven en de kolonies die het niet krijgen. Ik vraag me alleen nog af hoe regelmatig ik honing zal aanbieden omdat te vaak storen ook weer effect op de groei kan hebben. Suggesties?

V&O
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger: Magdalena

Bericht door Kegge »

Vergeten een plaatje in het bericht te plakken ... en ik mag het bericht niet meer wijzigen.

Afbeelding
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger: Magdalena

Bericht door Kegge »

Over Magdalena valt op het moment niet veel te vertellen. Het gaat goed met de kolonie. Er komen nieuwe werksters bij, al zijn de aantallen minder groot dan ik had verwacht. het lijkt er niet op dat de honderd gehaald gaat worden voordat de winterslaap er aan komt. Voor de winterslaap zal er nog een keer verhuisd moeten worden want het huidige buisje heeft niet genoeg vocht voor de gehele winter. Opvallend vind ik ook de afvalbal die er gemaakt is in het nest. Niet al het afval wordt namelijk het nest uitgegooid maar in een soort balletje verzameld dat dicht bij de ingang ligt. Ik neem aan dat het op een bepaald moment naar buiten zal worden gebracht.

Er valt meer te vertellen over de gyne die ik begin juli in Landgraaf gevangen heb. Vandaag zijn de eerste nanitics geboren!!! Ik heb er één zien rondscharrelen nadat ze uitgebreid was schoongemaakt door de gyne. Er liggen nog een aantal nanitics te wachten om op te staan. De gyne heeft weer een druppel honing van me gekregen en dat wordt zeer gewaardeerd.

Op de foto kan je de eerste nanitic zien. Nu deze gyne bewezen heeft dat ze een kolonie kan starten is het tijd om haar een naam te geven. Ik noem haar Lisette vanaf nu.

Afbeelding
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger: Magdalena

Bericht door Kegge »

Het is al een hele tijd geleden dat ik een update heb gegeven in dit blog. En eigenlijk is dit ook nog eens een gekke tijd om een update te geven want het is immers mierenvakantie.

Toch heb ik gekozen om vandaag een update te plaatsen. En dat komt omdat ik een, voor mij in ieder geval, blijde boodschap heb te vertellen. Voordat ik daar aan toe kom eerst een aantal andere zaken.

Ik ben dit blog begonnen nadat ik mijn eerste Lasius Niger kolonie had ontvangen. Vol “jeugdig” enthousiasme heb ik mij op het volgen van deze kolonie gestort. Je kan namelijk maar één keer voor het eerst een kolonie zien ontwikkelen. Dat hebben jullie in dit blog kunnen volgen.

Inmiddels zijn er een stuk meer kolonies in huize Kegge, namelijk: 18 Lasius Niger kolonies, een Myrmica Rubra kolonie en een Pheidole Pallidula kolonie. En ik wil graag de ontwikkelingen van al deze kolonies met jullie delen.

Het lijkt mij handiger om al mijn ervaringen in één blog te plaatsen dan verspreid over het forum meerdere blogs. Maar ik merk op dat de blogs ingedeeld zijn op soort en aangezien ik meerdere soorten heb, en voornemens ben dat aantal uit te breiden, zou ik eigenlijk meerdere blogs moeten opstarten.

Misschien moet ik het maar gewoon aan jullie (en de forum admins) vragen. Hebben jullie liever één blog over alle kolonies, of aparte blogs per soort?

Reacties: hier alsjeblieft
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger: Magdalena

Bericht door Kegge »

Jullie mening is helder. het is handiger en prettiger om elke soort in een aparte blog te volgen. Dan gaat we dat doen :)

Dit blog begon met één Lasius kolonie. Inmiddels heb ik er 19 :D

De leeftijdsopbouw van de kolonie is "eenvoudig":
Magdalena is de enige gyne die ik heb uit 2014. Ze ligt rustig in de koelkast op het moment met circa 30-40 werksters en flink wat broed. Sinds ze de koelkast ingegaan is heb ik haar niet gestoord. Dat geldt voor Lasius Niger kolonies die ik heb.

Vervolgens heb ik op 5-7-2015 twee gynes gevangen in Landgraaf in Limburg. Eén heb ik laten inslapen nadat bleek dat ze niet bevrucht was. De andere gyne doet het heel goed. Ze heet inmiddels Lisette. Zij heeft ongeveer 15-20 werksters en broed. Ze weigerde pertinent om naar een schone buis te verhuzien voor de diapauze. Dat heb ik daarom met enig geweld alsnog bewerkstelligd.

Op 24-7-2015 heb ik in Katwijk 8 gynes gevangen en in Den Haag nog eens 5. Van de 5 gynes in Den Haag zijn er dezelfde dag 2 gynes overleden. Alle anderen leven nog en zijn in diapauze. Van de in Katwijk gevangen gynes hebben er twee wel broed maar geen werksters geproduceerd. De anderen hebben allemaal wel werksters en dat zijn er dan minimaal 3 en maximaal10. Hierop is één gyne een uitzondering die inmiddels al 15-20 werksters heeft. Wat haar ook nog bijzonder maakt is dat een tijdlang ik niet door had dat het nest niet helemaal verduisterd was. Dat heeft haar geen windeieren doen leggen.

Op 14-8-2015 was ik getuige van een tweede bruidsvlucht. En opnieuw in Katwijk heb ik 5 gynes opgeraapt. Alle vijf bleken bevrucht en hebben broed en een paar werksters (3-10). Over dit vijftal valt verder niet veel te vertellen en ik verwacht dat deze goed zullen groeien in de lente.

Al een tijd geleden heb ik opgemerkt dat ik een proefje zou doen met bijvoeren van een aantal gynes. Dat heb ik inderdaad gedaan. Van de gynes die ik eind juli in Katwijk heb gevonden heb ik er vijf een aantal weken extra honing gevoerd. Alle vijf gynes aten van het voedsel. het resultaat vond ik bijzonder. Zoals boven vermeld zijn er twee gynes die wel broed maar geen werksters hebben geproduceerd. En deze twee gyne shebben extra honing gekregen. De drie andere gynes hebben 8, 8 en 3 werksters.

Natuurlijk besef ik dat dit geen goede steekproef is, maar ik vind het opvallend dat in het algemeen de gynes die GEEN extra honing hebben gekregen het beter doen dan de gynes die wel honing hebben gekregen. Ik vermoed dat het te regelmatig verstoren van het nest van grotere invloed is in negatieve zin dan de voordelen van extra honing. Misschien dat ik komende zomer deze proef nog eens doe, maar dan onder betere omstandigheden.

Ik kijk dus erg uit naar de maand maart als deze dames uit diapauze komen en het groeien van de kolonies weer een aanvang neemt.

Hier een plaatje van het mierenhotel in de koelkast:

Afbeelding

V&O
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger (Kegge)

Bericht door Kegge »

De maand maart zit erop en ik heb de afgelopen week de Lasius kolonies uit hun winterslaap gehaald.

Magdalena heeft de diapauze goed doorstaan. Ze werd snel wakker en met haar ook de werksters. Het zijn er schat ik ongeveer dertig tot veertig. Er lagen geen lijkjes in de buis. De buis was wel flink zwart beschimmeld ( waardoor op de foto niet alle werksters te zien zijn ) maar daar heeft de kolonie geen enkele last van. Ze hebben nu een ijsbakje van Hertog ijs als buitenwereld.

Afbeelding

Afbeelding

Niet alle kolonies hebben de diapauze goed doorstaan en op één situatie na ben ik daar zelf verantwoordelijk voor. Ik heb over het hoofd gezien dat vijf buisjes uitgedroogd waren. Ik had blijkbaar verkeerd ingeschat hoe lang een buisje vochtig zou blijven. Gelukkig hebben alle vijf de gynes het overleefd. Zij hebben nu de mogelijkheid om te verhuizen naar een nieuwe buis, maar zijn vooralsnog niet geïnteresseerd.

Het is echt mis gegaan met kolonie F. Dit was de succesvolste kolonie die ik eind juli 2015 gevangfen heb met meer dan twintig werksters toen de diapauze aanbrak. Bij het ontwaken is het afsluitwatje gaan lekken en is de kolonie flink nat geworden. Toen ik de kolonie bekeek zag ik de gyne in een plasje water liggen, onbeweeglijk. Op twee werksters na leken ook alle andere werksters verdronken te zijn.

Ik heb wel even een paar flinke vloeken de ether in geslingerd. Nadat ik weer wat rustiger was geworden besloot ik de overgebleven werksters een zachte dood te gunnen en de kolonie in te vriezen. Ik keek nog voor een laatste keer in het buisje om de gyne gedag te zeggen toen ik in een flits een poot zag bewegen, heel kort. Ze leefde!

Meteen heb ik de gyne met een satéprikker uit de buis gehaald en op een plukje watten in een bakje gelegd. het watten zoog het water van de koningin af en ze begon warempel met haar voelsprieten te bewegen en even later stond ze op en begon zich te wassen. Als de gyne nog leefde waren misschien ook niet alle werksters verdronken. Niet erg subtiel heb ik de kletsnatte mieren uit de buis gehaald en op een watje gesmeerd (zo leek het). Een half uur later zaten de gyne en zeker 15 werksters in hun nieuwe nestje.

De gyne van kolonie F heb ik Frederique gedoopt.

Vragen en opmerking kunnen HIER geplaatst worden.
Laatst gewijzigd door Kegge op 01 mei 2016, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger (Kegge)

Bericht door Kegge »

Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een gyne zomaar kan overlijden. Een gyne (gyne "H" gevangen op 24-7-2015 in Katwijk) lag vanmiddag dood op haar rug in haar buisje. Het leek een succesvolle kolonie te worden. Voor de winter ware er drie werksters en nu was er een flinke berg broed in alle stadia van ontwikkeling. Ik heb geen idee waar de gyne aan overleden is.

Afbeelding

De gyne met haar werksters heb ik in de vriezer gelegd. Voelt niet goed om mieren te euthanaseren maar de werksters zouden anders een zinloos leven hebben geleid zonder koningin.

Het broed heb ik gekoppeld aan Magdalena ... ik ben me bewust dat dit een risico kan zijn als de kolonie een ziekte bij zich droeg, maar deze kans om een keer een kolonie te "broodboosten" wilde ik niet aan mij voorbij laten gaan. Magdalena's werksters zijn nu bezig het broed van het ene buisje naar het andere buisje te slepen. Dat lijkt me een goed teken.

Dit is voor mij in ieder geval weer een nieuwe stap in het mierenavontuur dat ik een kleine twee jaar geleden ben aangegaan.

Vragen en opmerking mogen HIER geplaatst worden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger (Kegge)

Bericht door Kegge »

Gisteravond wist één van de gynes mij weer te verrassen. Kolonie "R" heeft 1 werkster en genoeg broed zodat ik verwacht dat de kolonie dit seizoen gat groeien. Groot was mijn verbazing toen ik opeens de gyne zag snoepen van het suikerwater ... in de buitenwereld!

Afbeelding

Deze hobby verveelt nooit!

V&O
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie