Lasius niger boosten

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Lasius niger boosten

Bericht door zoeytolboom »

Ik heb een grote Lasius niger kolonie in mijn tuin onder een steen. En ik wil graag wat larven stelen voor mijn eigen Lasius niger kolonie. Moet ik de larven dan ook eerst in de vriezer doen ivm mijten?
1x Lasius niger.
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger boosten

Bericht door xerxeron »

Ik denk niet dat dat bij larven of eitjes moet. Ze gaan enkel doodvriezen
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius niger boosten

Bericht door miel »

Als je wilt boosten, moet je dit nooit met larven of eitjes doen. Zeker niet bij kleine kolonies. Larven hebben voedsel nodig, en zullen dus extra energie vragen van de werksters. Als je teveel larven boost, heb je zelfs kans dat een deel van het broed dood gaat.

Daarnaast heb je kans dat de larven van nu geslachtsdieren zijn. Larven van geslachtsdieren vragen veel voedsel. Daarom zal de kolonie de larven waarschijnlijk opeten, omdat het vrij zinloos is om deze groot te brengen. Als de kolonie deze larven wel groot zal brengen, zal dit dus ten koste gaan van de groei van de kolonie.

Mocht je willen boosten, dan zou ik dat wat later in het jaar doen. Dan hebben de kolonies waarschijnlijk coconnen. Deze kun je wel boosten: coconnen vragen geen voedsel, en het zal de werksters dus minder energie kosten. Daarnaast kun je aan coconnen zien of het wel of geen coconnen van geslachtsdieren zijn: coconnen van geslachtsdieren zijn namelijk veel groter.
Laatst gewijzigd door miel op 02 feb 2019, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger boosten

Bericht door Manimaner »

Inderdaad een beetje een rare vraag want als de mijten dood vriezen dan vriezen de larven natuurlijk ook dood. Voor de rest geeft Miel al een duidelijk antwoord.

Nog een kleine toevoeging: Lasius niger boosten is helemaal niet nodig. Met een goede verzorging kunnen deze kolonies zeer snel groeien. Als je het geduld kunt opbrengen dan geeft dat uiteindelijk ook meer voldoening.
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius niger boosten

Bericht door zoeytolboom »

Oke, duidelijk!
1x Lasius niger.
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius niger boosten

Bericht door zoeytolboom »

Zijn de coconnen van de geslachtsdieren even groot als de koningin? Dan kan ik nu ook al een paar kleine coconnen eruit vissen om te gebruiken.
1x Lasius niger.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger boosten

Bericht door Manimaner »

de coconnen van de gynes wel. De coconnen van de mannetjes zijn moeilijk te onderscheiden van de werksters.
Boosten heeft nogmaals ook weinig zin. Heb nou maar geduld en verzorg ze goed dan groeien ze snel genoeg.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger boosten

Bericht door Sneeuwuil »

zoeytolboom schreef:Zijn de coconnen van de geslachtsdieren even groot als de koningin? Dan kan ik nu ook al een paar kleine coconnen eruit vissen om te gebruiken.
De coconnen met werksters zijn heel duidelijk kleiner dan die van geslachtsdieren.
Ik heb verder geen ervaring met 'boosten', ik heb geen idee of dat nut heeft.
Laatst gewijzigd door Sneeuwuil op 31 mei 2016, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius niger boosten

Bericht door Mika »

Volgens mij heeft boosten weinig zin bij Lasius niger. Er zijn zeer beperkte soorten waar dat zinvol kan zijn, of blijft, maar niet bij Lasius niger.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie