Myrmica rubra heel erg rustig.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Myrmica rubra heel erg rustig.

Bericht door Mieren4Life »

heey m ik heb een Myrmica rubra kolonie met een testtube setup. het is 1 gyne met rond de 100 weksters ,

Nu valt het mij erg op dat ze alleen maar in de testube blijven zitten en verder gewoon helemaal niks doen. er zijn er misschien maar 5 die af en toe buiten rondlopen , maar de rest zit gewoon helemaal stil!

Klopt dit wel? of wanneer worden ze activer? dit zijn ook mijn eerste kolonies dus vroeg me dit even af ,

Hier de setup , ze zitten in de rechtse bak.

Afbeelding

bedankt
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra heel erg rustig.

Bericht door Manimaner »

Hebben ze wel broed?
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Myrmica rubra heel erg rustig.

Bericht door Mieren4Life »

Manimaner schreef:Hebben ze wel broed?
Een heel klein beetje :?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra heel erg rustig.

Bericht door Manimaner »

een kolonie met weinig/zonder broed heeft natuurlijk weinig nodig. Daarom zullen ze ook weinig in de buitenwereld komen. Het is echter niet normaal dat een dergelijke kolonie maar heel weinig broed heeft.

Wat geef je ze te eten? Hoelang heb je ze al?

Met voldoende rust en af en toe wat voedsel moet de gyne uiteindelijk wel weer aan de leg gaan. Ik prefeer bij het verduisteren overigens altijd aluminium folie. Je weet dan tenminste echt zeker dat het donker is en dat ze geen/weinig licht zien. Bij een soort als Myrmica rubra zou ik echter verwachten dat ze ook met rode folie wel prima groeien.
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Myrmica rubra heel erg rustig.

Bericht door Mieren4Life »

Ik heb ze sinds vrijdag. En Ik geef ze suikerwater , en fruitvliegjes.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra heel erg rustig.

Bericht door pjpj001 »

Wanneer de werksters zich nauwelijks uit het nest begeven dan is dat een teken dat de kolonie niets nodig heeft. Ze zullen zich alleen buiten wagen als ze iets nodig hebben, als je de helft van de kolonie buiten ziet rondlopen weet je dat ze naar iets op zoek zijn. Maar geen werksters is meestal geen slecht teken.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra heel erg rustig.

Bericht door Manimaner »

Helemaal geen werksters bij een kolonie van 100 mieren zou ik zeker wel raar vinden. Kleine kolonies komen hemaal niet buiten als ze niets nodig hebben, maar grotere kolonies hebben eigenlijk altijd wel werksters op verkenning.

Als je ze nu voldoende met rust laat dan denk ik dat er binnenkort wel weer wat meer broed komt. Succes!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Myrmica rubra heel erg rustig.

Bericht door Sneeuwuil »

Als je constant 5 van de 100 werksters buiten hebt lopen, dan is dat best veel. In elk geval veel meer dan ik bij mijn kolonie zie. Alleen als ik een tijd geen voedsel hbe gegeven zie ik er meer buiten, of als ik net voedsel gegeven heb, dan komen ze het opdrinken.

Je kunt ze wat te done geven, bijvoorbeeld in plaats van suikerwater, wat ze zo op drinken, te geven, iets van een stukje appel geven of zo. Daar zijn ze langer 'zoet' mee.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Myrmica rubra heel erg rustig.

Bericht door XToF »

De grootste activiteit van een kolonie speelt zich af binnen het nest. Daar wordt aan broedzorg gedaan, het nest schoongemaakt, verzorgen ze elkaar, e.d. Enkel de oudste werksters verlaten het nest op zoek naar voedsel, water of betere nestcondities. Zij zijn diegene die hun taken binnen het nest hebben volbracht en kunnen worden opgeofferd. Het gedrag buiten het nest wordt getriggerd door de noden binnen het nest. Indien ze zich niet buiten begeven, is er geen nood aan iets dat buiten te vinden is. Je hoeft je dus niet al te veel zorgen te maken.
Plaats reactie