Heleboel vragen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Heleboel vragen

Bericht door florANT »

Hallo iedereen,

Dit is dus mijn eerste post :D en ik heb wat vraagjes.
Om te beginnen: Is het normaal dat mijn kolonie nogal inactief is? Ik heb de soort Lasius Niger omdat me dat toch het beste soort leek als eerste kolonie. Ik heb na bijna 3 maanden fruitvliegjes te geven een keer wat mugjes gegeven (Die slaapverstoorders deed ik met plezier in de arena :lol: ) deze hebben ze met plezier opgegeten. Nu heb ik 2 dagen geleden er een vlieg in gedaan en een rozijn (als aanvulling op het suikerwater) ,maar ze zijn er TOTAAL niet in geïnteresseerd. Ik vermoedde toch dat ze vliegen zouden eten en dat ze ook blij zouden zijn met de rozijn maar nee :? weet iemand raad?
Ten tweede toen ik nog niet zo lang bezig was ging mijn aantal van ongeveer 10 mieren naar 2(exclusief koningin) is dit normaal? Ik ben nooit achter de reden gekomen... Het gaat nu ondanks hun inactiviteit wel super in aantal ze zijn nu met 12 allemaal op een week :D wat voor mij toch een kleine euforie was na die plotse dood van bijna al m'n mieren (Kon m'n familie me weer plagen met dat ik niet voor dieren zou kunnen zorgen :roll: )
Nu ten derde: Is het mogelijk mieren vrij te laten? Ja ik ben van plan ze voor de zomervakantie vrij te laten aangezien we op vakantie gaan voor bijna 2 maanden. Ik heb een verantwoordelijke enthousiaste oppas, maar na de vakantie ben ik weer 3 maanden weg, omdat ik op uitwisseling ga naar het buitenland. Eerst wilde ik ze toevertrouwen aan de oppas maar eigenlijk is het allemaal veel te veel gedoe voor een kolonie van nog geen 15 mieren (En stel dat ze zouden sterven en die kans lijkt me vrij groot dan zou de oppas zich misschien schuldig voelen...). Ik zou het wel een beetje zielig vinden als ze zouden sterven bij een vrijlating :( . Ik wilde ze vrijlaten nog voor de 1ste juli dus ik denk wel dat ze dan genoeg tijd hebben om zich in de tuin te vestigen...
En ja ten laatste eigenlijk in navolging van mijn vorige vraag wanneer ik volgend jaar terug kom (en ik heb ze effectief vrijgelaten) welke mierensoort zou ik dan moeten nemen? Ik zou dan graag een ander soort hebben... Ik heb gekeken naar Lasius Flavus maar deze lijken niet veel te verschillen van de Niger buiten hun kleur... Ook heb ik naar Myrmica Rubra gekeken, deze vind ik echt onwijs gaaf! Maar ik ben vrij zeker dat ik me kapot verschiet de eerste keer dat er eentje me steekt :lol: . Dan keek ik nog naar een paar andere (bv. Formica Fusca) ,maar deze schijnen afgaand op wat ze hier in het forum zeggen vrij lastige te zijn? Het zou m'n 2e kolonie zijn dus ik ben geen professional ;) . Weet iemand een leuke niet al te moeilijke soort?

Alvast bedankt bedankt voor het lezen van deze (achteraf gezien vrij lange) tekst en hopelijk wil iemand mijn vragen beantwoorden :D
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Heleboel vragen

Bericht door Manor »

Op veel vragen kan ik zelf nog geen antwoord geven (ben ook pas net begonnen), maar vrijlaten kan je wel doen volgens mij, of je kan altijd is kijken of niemand hier op het forum geïnteresseerd is in je kolonie.
Formica cunicularia
Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Heleboel vragen

Bericht door GvG »

Het is normaal dat kleine kolonies niet zo actief zijn. Lasius niger is wel een van de actievere soorten, dus als je meer activiteit wilt kun je het beste bij Lasius niger blijven en geduld hebben tot de kolonie groter is.

Lasius niger eet inderdaad geen rozijnen. Insecten en suikerwater is genoeg.

Het is voor ons niet te zeggen waarom je mieren doodgingen. Het kan gebeuren als beginner. Mooi dat de kolonie het gered heeft.

Myrmica rubra steekt niet zo snel hoor. En als het gebeurt valt het reuze mee, tenzij je overgevoelig bent.

Vrijlaten zou vrijwel zeker de dood van je kolonie betekenen. Misschien kan je er iemand blij mee maken?
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Heleboel vragen

Bericht door florANT »

Dankje GvG voor het beantwoorden van mijn vragen :D . Anderzijds dat ze zouden sterven zie ik niet echt zitten... Denk je dat iemand er in geïnteresseerd zou zijn? Als ik ze hier op het forum zou aanbieden en ze enkel de verzendkosten zouden moeten betalen denk je dat iemand ze dan wil hebben?
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Heleboel vragen

Bericht door XToF »

Vrijlaten mag je nooit doen indien je de mieren niet uit dezelfde regio hebt gehaald. Niet om je eigen mieren te beschermen, maar om de mieren buiten te beschermen. Er zijn risico's op het overdragen van pathogenen (ziektemakers, bv. virussen), het bastardiseren van de lokale kolonies of zelfs het introduceren van een vreemde species (mocht jouw soort bv. verkeerd gedetermineerd zijn als Lasius niger). Niet doen dus. Dat geldt trouwens voor alle 'huisdieren'.
Beste is er iemand anders mee blijmaken, zoals GvG aangaf. Wat je ook kunt doen is je kolonie vervroegd in winterslaap laten gaan en de kolonie drie maanden in de koelkast bewaren.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Heleboel vragen

Bericht door GvG »

Ik denk het wel. Zeker als je ze goed verzorgt en het wordt een grotere kolonie. Er vast iemand die gratis een kolonie met 20-30 (of meer) werksters wil.


In de koelkast is ook een heel goed idee trouwens. Dat kan heel goed werken.
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Heleboel vragen

Bericht door florANT »

Hi XToF de mieren komen van mierenboerderij. Het lijkt me vrij sterk als zij die fout zouden begaan, maar het kan altijd he ;) . Ik denk niet dat mijn ouders graag mieren in hun koelkast zouden willen... Later vind ik daar wel een oplossing voor (tuinhuisje ofzo) maar ik denk dat ik ga proberen er iemand blij mee te maken. Alleen nog hopen dat dat lukt en hoe ik die kolonie in een proefbuisje krijg is me ook een raadsel...
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Heleboel vragen

Bericht door XToF »

Het is niet ondenkbaar dat af en toe mieren fout worden gedetermineerd door mensen die in mieren handelen. Om sommige soorten correct te determineren heb je wel wat wetenschappelijke bagage over de morfologie van mieren en een miscroscoop nodig.
In wat voor soort nest zit jouw kolonie nu?
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Heleboel vragen

Bericht door florANT »

Het nest heb ik gekocht op mierenboerderij.nl het heette volgens mij gips nest L of zoiets en er zou plaats voor zo'n 1000 mieren zijn, het heeft 9 kamers denk ik.
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Heleboel vragen

Bericht door GvG »

Oh wacht even. Ze zitten niet in een reageerbuisje? Tja dat verandert de zaak. Dan is de sterfte ook wat beter te verklaren. Zo'n groot nest is helemaal niet geschikt voor een kleine kolonie.

Om ze weer terug te krijgen in een buisje is inderdaad erg moeilijk.
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Heleboel vragen

Bericht door florANT »

Oh dat wist ik niet -.- typisch...
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
donleo123
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 mei 2016
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: Heleboel vragen

Bericht door donleo123 »

Als je ze kwijt wilt ben ik wel geïntereseerd in het gips nest + L. Niger. ;)
---------------------------------------------------------------------
Lasius Flavus > 1 Kolonie
Lasius Niger > 1 Kolonie
http://mierenkopennl.jimdo.com/
---------------------------------------------------------------------
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Heleboel vragen

Bericht door GvG »

Ha, ik denk dat hij het gipsnest wel wil bewaren voor als hij terugkomt van zijn reis en de hobby weer wil oppakken. ;)
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Heleboel vragen

Bericht door Sven12 »

Je hoort het wel vaker dat beginners vaak de mieren te snel in een te groot nest zetten. (ik ben zelf ook een beginner daar niet van) maar het is toch jammer maar begrijpelijk. Ik had zelf niet verwacht dat mieren zolang in een reageerbuisje konden overleven. Maar aan de andere hand, het is wel aangegeven dus niet een 'ongeschreven regel'.

Wat je kan proberen is je mieren terug verhuizen naar een reageerbuis (als dat lukt) en dan weer vanaf het begin beginnen.
Plaats reactie