3D geprinte formicaria

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
monodrail
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2016
Locatie: Steenwijkerwold
Gender:
Leeftijd: 26

3D geprinte formicaria

Bericht door monodrail »

Hallo allemaal,

Omdat het bijna vakantie is, had ik nogal wat vrije tijd en heb ik een aantal mogelijke ontwerpen gemaakt voor 3D printbare formicaria.

Tips zijn heel erg welkom.
ant nest v1.1 foto 1.png
hier in de foto zie je mijn eerste ontwerp, in het voorste gedeelte plaats je een dunne laag watten met hierover staalgaas, daarna plaats je het achterste gedeelte op het eerste en lijm je hierboven een plexiglazen of glazen plaatje op, hierna kan je het nest bevochtigen door water in het linker bakje te gieten.

voor het volgende ontwerp ga ik zeker een mooier kliksysteem maken, waardoor je makkelijker het nest in elkaar kan zetten en het niet nodig is om te lijmen.

Verder zijn tips over de bevochtiging ook heel erg welkom, ik weet namelijk niet zo goed hoe ik dit hygiënisch kan inwerken (dus lang duurzaam zonder al te vuil te worden.

Bij veel interesse ga ik meer ontwerpen maken, en een soort dropbox aanmaken om alle bestanden in op te slaan.

M.v.g. Nick de Boer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2x Lasius niger 24-5-2016 (7 en 4 werksters)

- opzoek naar :
- Formica fusca
- Myrmica rubra
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door XToF »

Ik zie veel mogelijkheden voor 3D-geprinte formicaria. Ik denk dat we ze de komende jaren meer en meer zullen gaan zien. Indien mijn aanname correct is, dan denk ik dat er iemand in Duitsland 3D-geprinte formicaria verkoopt: http://www.simants.de/index.php.

Wat de bevochting betreft, misschien zou je met plaaster kunnen gaan werken i.p.v. watten?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door Manimaner »

Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk ook allemaal gaat uitwerken. Het is in ieder geval veelbelovend!


De nesten in de link hebben zeer veel weg van de 3D-geprinte nesten van Antscanada.
Gebruikersavatar
jordihofland
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 21

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door jordihofland »

super leuk gemaakt! en jou formicarium werkt bij mij hoor ;)
Gebruikersavatar
jordihofland
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 21

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door jordihofland »

tenminste, heb er nog niks in maar bevochtiging werkt
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door RJ »

Ik ben benieuwd naar verdere uitwerking en kijk uit naar eventuele fotos van het ontwerp!
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
monodrail
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2016
Locatie: Steenwijkerwold
Gender:
Leeftijd: 26

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door monodrail »

Ik heb nog een mogelijk ontwerp gemaakt, als je dit bestand graag wil hebben, stuur mij even een PB.
ant nest v2.1 foto 1.png
Hier zie je het 2e ontwerp, dit keer meer een nest vorm, ook valt alles nu beter in elkaar te klikken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2x Lasius niger 24-5-2016 (7 en 4 werksters)

- opzoek naar :
- Formica fusca
- Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door Meander »

Grappig, ik ben al tijdje aan het nadenken over exact hetzelfde :-)

Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Je weet dat je niet elk filament kan gebruiken? De meest gebruikte is biologisch afbreekbaar en kan dus niet tegen vocht. Geen idee hoe lang het duurt trouwens voor het opgelost is :-)

Ik zie dat je vrij forse "eilandjes" hebt, die omhoogkomen dus. Ga je die hol maken, of massief?
monodrail
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2016
Locatie: Steenwijkerwold
Gender:
Leeftijd: 26

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door monodrail »

Ik heb zelf al eerder wat ontwerpen van internet geprint, met standaard 2.85 PLA filament, weet echter niet of dit afbreekbaar is.
Ook heb ik toen de grote eilandjes niet volledig gevuld, maar wel verstevigd en ook ongeveer 2mm dik gemaakt.

Ht ontwerp zag er erg goed uit en jordihofland test deze nu uit.
2x Lasius niger 24-5-2016 (7 en 4 werksters)

- opzoek naar :
- Formica fusca
- Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door Meander »

monodrail schreef: met standaard 2.85 PLA filament, weet echter niet of dit afbreekbaar is.
Ja het is biologisch afbreekbaar.

Ik zou dus even testen hoe lang het meegaat, misschien is er wat over te vinden op internet.
Als je 3D printer het aankan, kan je ook echt kunststof printen, dan weet je zeker dat het goed gaat.
monodrail
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2016
Locatie: Steenwijkerwold
Gender:
Leeftijd: 26

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door monodrail »

PLA Plastic (Polylactic Acid) filament
PLA is gemaakt van zetmeelrijke planten zoals suikerbieten, maïs en tarwe. Het is hierdoor een biologisch product wat een stuk milieuvriendelijker is dan ABS. Dit materiaal geef een zoete lucht af tijdens het printen wat lang niet zo storend is dan de lucht van verbrand plastic. PLA is een handig materiaal wat op lagere temperaturen dan ABS geprint kan worden, zonder een verwarmde ondergrond. Het is zeer geschikt voor fijn detail en decoratieve prints. Wat ook opvalt is dat sommige PLA soorten glansen en ABS een meer matte uitstraling heeft. PLA wordt ook wel gezien als de filament voor de beginnende 3D printer.

ABS Plastic (Acrylonitrile Butadiene Styrene) filament
ABS wordt gemaakt van producten uit aardolie en is daarom een stuk minder milieuvriendelijk dan PLA. Het heeft een hogere smelttemperatuur en moet op een verhit bed worden geprint, anders krult het omhoog. Het is daar in tegen wel sterker en harder dan PLA plastic. ABS wordt door deze eigenschappen veelal gebruikt door bedrijven. Dit komt omdat het een langere levensduur heeft en wat ik al zei sterker is. Omdat ABS een op aardolie gebaseerde plastic is, is het niet veilig om het te gebruiken voor producten die met levensmiddelen in contact kunnen komen.

ik heb hier inderdaad een stukje gevonden over PLA en ABS, misschien dat ik even ga kijken of ik een rol ABS kan krijgen.
2x Lasius niger 24-5-2016 (7 en 4 werksters)

- opzoek naar :
- Formica fusca
- Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door GvG »

Als het niet geschikt is voor producten die met voedingsmiddelen in contact komen, is het dan wel geschikt als leefomgeving voor mieren?
monodrail
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2016
Locatie: Steenwijkerwold
Gender:
Leeftijd: 26

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door monodrail »

Uhm, aangezien Antscanada ook 3d geprinte Formicaria print, van ABS, lijkt het mij meer gevaarlijk als het gegeten wordt, mieren kunnen ht echter niet eten lijkt mij, ze knabbelen er alleen aan
2x Lasius niger 24-5-2016 (7 en 4 werksters)

- opzoek naar :
- Formica fusca
- Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door GvG »

Ik heb geen ervaring met de formicaria die je noemt. Ik ken ook geen mensen die ze gebruikt hebben. Ken jij voorbeelden van mensen die kolonies succesvol (bijvoorbeeld langer dan een jaar, duidelijke groei van de kolonie) in een dergelijk nest van ABS gehouden hebben? Dat die formicaria van ABS verkocht worden, betekent niet automatisch dat ABS geschikt is om formicaria van te maken. Ik zeg ook niet dat het óngeschikt is, maar ik denk dat je voorzichtig moet zijn.

ABS is niet geschikt is om voedsel in te bewaren, of überhaupt in aanraking te komen met voedsel. Wat is daarvan de reden? Misschien kan het wel giftige stoffen afgeven aan het voedsel. Als het giftige stoffen kan afgeven aan voedsel, kan het ook giftige stoffen afgeven aan mieren.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: 3D geprinte formicaria

Bericht door Meander »

monodrail schreef:ik heb hier inderdaad een stukje gevonden over PLA en ABS, misschien dat ik even ga kijken of ik een rol ABS kan krijgen.
Check eerst of je 3D printer het aankan.
Niet elke 3D printer (zeker de goedkopere) kan ABS printen. Dit heeft te maken met de temperatuur en een verwarmde grondplaat.

Na even googlen kwam ik HIER een interessant topic tegen over de voedselveiligheid van 3D printen.
Plaats reactie