Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Daniel
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 juni 2016

Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door Daniel »

Hallo ik ben Daniel, ik ben nieuw op dit forum ik heb me geregistreerd voor dit forum omdat ik ook wil gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby, ik wil beginnen met deze hobby omdat mijn hamster gister dood was gegaan en ik zocht een nieuw huisdier. Ik wil graag Lasius Niger of Messor Barbarus gaan houden want dat lijkt me erg leuk.
Alleen ik weet nog niet zo veel over het verzorgen en noem maar op, dus daarom vraag ik: hebben jullie nog tips of iets anders?
En ik wil dit nest met de Cube arena kopen: http://www.mierenboerderij.nl/mierenboerderij-gips.html
Met vriendelijke groet: Daniel
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door Loesje »

Hoi Daniel,
Als eerste welkom op het forum!
Vanuit moeilijkheidsgraad is Lasius niger aan te raden, messor is erg leuk om te houden maar die heeft meer eisen qua temperatuur en luchtvochtigheid.
Ik heb zelf dat formicarium ook thuis staan, het is een mooi formicarium maar het gaat bij mij al ruim een jaar duren voordat mijn kolonie er in kan. De meeste hier op het forum gebruiken bijvoorbeeld een bakje van de chinees als buitenwereld, de mieren verblijven minimaal het eerste jaar ook in hun reageerbuisje (ik neem iig aan dat je een beginnende kolonie wilt). Misschien kan je hiermee al bepalen of je de arena en het nest erbij wilt hebben of niet.
Ik raad je aan het onderdeel beginnersvragen hier op het forum te bekijken, in de caresheets staat ook veel info over het verzorgen van mieren.
Heel veel plezier alvast met deze hobby ontdekken!
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door florANT »

Hi Daniel

Welkom op dit forum!
Ik zou nog maar even wachten met dat nest te kopen... Je gaat het zeker niet nodig hebben de komende tijd. Ikzelf heb dat wel (een ander maar met dezelfde capaciteit) gedaan en ik heb er spijt van dat ik reeds mijn mieren er in deed. Het is eigenlijk de bedoeling te groeien in het nest en in het begin ben je zeker voldaan met de proefbuis die meegeleverd word (eventueel een 2e en later een derde) en een arena. Die arena kan gewoon een ijsdoosje zijn maar ook een die je op die site koopt ;).
Trouwens heel tof dat je met de hobby wil beginnen veel plezier er nog mee!

.
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Daniel
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 juni 2016

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door Daniel »

Loesje schreef:Hoi Daniel,
Als eerste welkom op het forum!
Vanuit moeilijkheidsgraad is Lasius niger aan te raden, messor is erg leuk om te houden maar die heeft meer eisen qua temperatuur en luchtvochtigheid.
Ik heb zelf dat formicarium ook thuis staan, het is een mooi formicarium maar het gaat bij mij al ruim een jaar duren voordat mijn kolonie er in kan. De meeste hier op het forum gebruiken bijvoorbeeld een bakje van de chinees als buitenwereld, de mieren verblijven minimaal het eerste jaar ook in hun reageerbuisje (ik neem iig aan dat je een beginnende kolonie wilt). Misschien kan je hiermee al bepalen of je de arena en het nest erbij wilt hebben of niet.
Ik raad je aan het onderdeel beginnersvragen hier op het forum te bekijken, in de caresheets staat ook veel info over het verzorgen van mieren.
Heel veel plezier alvast met deze hobby ontdekken!
Dank u wel! Bedankt voor alle informatie!
Ja ik wil de Lasius niger mieren hebben. Het formicarium staat gewoon binnen dus op kamer temperatuur.
Ik ga er een 'Arena S' bijkopen dus dat is de buitenwereld.
Maar kan ik als ik de spullen in huis heb het reageerbuisje al gelijk aansluiten op het nest en de buitenwereld ook?
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door Antboy »

Er is je net verteld dat dat nest veel te groot is...
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Daniel
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 juni 2016

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door Daniel »

florANT schreef:Hi Daniel

Welkom op dit forum!
Ik zou nog maar even wachten met dat nest te kopen... Je gaat het zeker niet nodig hebben de komende tijd. Ikzelf heb dat wel (een ander maar met dezelfde capaciteit) gedaan en ik heb er spijt van dat ik reeds mijn mieren er in deed. Het is eigenlijk de bedoeling te groeien in het nest en in het begin ben je zeker voldaan met de proefbuis die meegeleverd word (eventueel een 2e en later een derde) en een arena. Die arena kan gewoon een ijsdoosje zijn maar ook een die je op die site koopt ;).
Trouwens heel tof dat je met de hobby wil beginnen veel plezier er nog mee!

.
Hallo,
Waarom heb je er dan eigenlijk spijt van?
Moet je dan dus de mieren in het reageerbuisje houden? En hoelang duurt het ongv. dat ze in het grote nest kunnen?
Daniel
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 juni 2016

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door Daniel »

Antboy schreef:Er is je net verteld dat dat nest veel te groot is...
Ja ik weet het ik was nog aan het typen toen het binnenkwam dus wist het nog niet toen ik het bericht had gestuurd!
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door Antboy »

Op het forum houden we ongeveer 100 mieren aan, voor dat nest zou ik 200 doen.
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door florANT »

Hallo,
Waarom heb je er dan eigenlijk spijt van?
Moet je dan dus de mieren in het reageerbuisje houden? En hoelang duurt het ongv. dat ze in het grote nest kunnen?
Wel omdat bijna mijn hele kolonie dood was. Ze al hun vuil in de kamers opstapelen waardoor er schimmel ontstaat en omdat de kans zeer groot is dat ze daardoor zullen sterven... Er zijn geen voordelen aan een TE groot nest zeker als je een nest koopt voor 1000 mieren terwijl je er nog maar 10 hebt... Ik raad het je echt af (zoals vele zullen doen op dit forum).
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door florANT »

Oeps en ja ze kunnen vrij lang in een reageerbuis blijven en je kunt ze altijd een 2e geven. Ik weet niet meer wie het was maar er is iemand op het forum die kolonies wel een jaar lang in een reageerbuis houdt en hij heeft vrij veel ervaring... Ikzelf zou dat mss niet doen (ik ben te ongeduldig, maar de volgende keer hou ik ze veel langer in dat reageerbuisje...
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Daniel
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 juni 2016

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door Daniel »

florANT schreef:
Hallo,
Waarom heb je er dan eigenlijk spijt van?
Moet je dan dus de mieren in het reageerbuisje houden? En hoelang duurt het ongv. dat ze in het grote nest kunnen?
Wel omdat bijna mijn hele kolonie dood was. Ze al hun vuil in de kamers opstapelen waardoor er schimmel ontstaat en omdat de kans zeer groot is dat ze daardoor zullen sterven... Er zijn geen voordelen aan een TE groot nest zeker als je een nest koopt voor 1000 mieren terwijl je er nog maar 10 hebt... Ik raad het je echt af (zoals vele zullen doen op dit forum).
Oke daarom dus. Dat ga ik dus niet doen!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Ik wil ook gaan beginnen met deze leuke/mooie hobby!

Bericht door Manimaner »

Die Arena s erbij kopen is zonde van het geld. Je kunt beter zelf een bakje gereedmaken. Dat kan een ijsbak zijn of een bakje van D Chinees, maar heel veel bakjes voldoen aan de minimale eisen voor een buitenwereld.
Plaats reactie