Twee snelle vragen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Twee snelle vragen

Bericht door Bewaker1 »

Hey allemaal! Weer een tijdje geleden maar ik heb kort twee vraagjes.

De eerste vraag gaat over kleine beetjes die in mijn buitenwereld lopen. Ze zijn veel te klein om waar te nemem tenzij ze lopen en al helemaal voor een foto. Zijn dit mijten en is er iets wat ik hier tegen kan doen? En als het mijten zijn want zijn hier dan precies de gevolgen van? Ik merk weinig apart gedrag aan de koningin verder.

En een tweede vraag over eten. Het komt vaak voor dat mijn kolonie heel afwisselend vliegjes aanneemt. Soms nemen ze er 5 per dag aan en vervolgens weer een hele tijd helemaal niets. Mijn kolonie bestaat uit max 20 mieren. Is dit normaal?
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Twee snelle vragen

Bericht door Loesje »

Lopen de beestjes alleen in de buitenwereld? Zou goed kunnen dat het mijten zijn... Je kan proberen om de buitenwereld schoon te maken als ze alleen daar zitten, ik heb zelf met mijten geen ervaring dus ik durf niet te zeggen of dat ook zou helpen.
Over de fruitvliegjes, ik denk dat ze ze opslaan. 5 fruitvliegjes op 1 dag is voor zo'n kleine kolonie wel erg veel. Ze bewaren de fruitvliegjes dan denk ik en peuzelen die over de tijd dat ze niets aannemen dan op. Het zal er ook aan liggen hoeveel larven er aanwezig zijn met hoeveel fruitvliegjes ze eten.

Ik ben ook dit bericht op het forum tegen gekomen:
Gebruikersavatar: XToF
Teamlid
Hoe vaak en hoeveel geef ik mijn mieren te eten?
Bericht07 jul 2007, 02:10
Een kolonie dient van net genoeg voedsel te worden voorzien. Een tekort aan voedsel resulteert in een tragere koloniegroei, terwijl een overschot aan voedsel diverse micro-organismen de kans geeft zich te ontwikkelen. De hoeveelheid voedsel die een kolonie aanneemt is afhankelijk van de noden van de kolonie en het stadium waarin de kolonie zich bevindt.
Het is dus waarschijnlijk dat de beestjes die diverse micro organismen zijn doordat de kolonie te lang de fruitvliegjes opgeslagen hebben gehouden.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: Twee snelle vragen

Bericht door Bewaker1 »

Dat zou inderdaad goed mogelijk zijn. Helaas kan ik niet echt goed zien of ze in het reageer buisje zitten. Omdat ze de ingang mooi versierd hebben met zand en inniddels half in het watje gegraven zitten is dat lastig waar te nemen. :p Ik heb zo tot nu toe enkel kunnen zien in de buitenwereld.

Is het noodzakelijk om er vanaf proberen te komen of kan dit verder niet zoveel kwaad?
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Twee snelle vragen

Bericht door Floris »

Als de mijten niet op de mieren zitten, zijn ze niet gevaarlijk voor de kolonie.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: Twee snelle vragen

Bericht door Bewaker1 »

Oké, ik heb dan nog één vraag (hopelijk mag die hier) ik vroeg me af in welk gebied ik het beste opzoek kan gaan naar Myrmica rubra gyne's zodra die vliegen. Ik dacht zelf aan bos gebieden e.d. Hoor het graag!
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Twee snelle vragen

Bericht door ruttydm »

Bewaker1 schreef:Oké, ik heb dan nog één vraag (hopelijk mag die hier) ik vroeg me af in welk gebied ik het beste opzoek kan gaan naar Myrmica rubra gyne's zodra die vliegen. Ik dacht zelf aan bos gebieden e.d. Hoor het graag!
Zoek in het bos naar stukken rottend hout of zoek eens langs de rand van een weiland.

Bij mij leven ze gewoon in de tuin dus heel ver moey je niet zoeken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Twee snelle vragen

Bericht door Mika »

Myrmica rubra kan je beter opgraven..

Ikzelf ben natuurlijk lui, maar als je graag veel moeite wil doen, en toch wilt mislukken, kan je inderdaad Myrmica rubra gynes vangen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Twee snelle vragen

Bericht door Other »

Mika schreef:Myrmica rubra kan je beter opgraven...
Ben dit jaar zelf ook naar opzoek, ben alleen niet bekend met opgraven. Enige tips hoe je dat het beste kan doen?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Twee snelle vragen

Bericht door Mika »

Deze soort bouwt zeer oppervlakkige nesten. Ze zitten frequent onder stenen, waar je dan bijna de hele kolonie kan aantreffen. Je moet ze dan uitscheppen met een schopje (maar dat is zelfs niet altijd nodig). Er zijn frequent meerdere gynes.

Soms zitten ze in hout, dat je dan niet altijd volledig kan meenemen.

Je neemt zoveel mogelijk nestmateriaal mee in een recipiënt (een lege ijsdoos, bakje van de chinees,...met een deksel!) en laat ze nadien overlopen, vanuit de buitenwereld. Er is kans dat je enkele malen gestoken wordt. (Dat is normaal, en meestal niet te erg...).

Je kan ook (zwarte plastic) bloempotjes met oude compost neerzetten waar het niet te warm wordt of er niet teveel zon is. Frequent verhuizen in het gebied aanwezige kolonies geheel naar dergelijke potjes.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Twee snelle vragen

Bericht door Other »

Dankjewel voor de snelle reactie Mika. Geloof dat het eind deze week weer beter weer word hier.
Dan gaan we er maar eens op uit! :D
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: Twee snelle vragen

Bericht door Bewaker1 »

Bedankt voor de tips!
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Twee snelle vragen

Bericht door GvG »

Bij mij in de duinen zitten ze meestal in dode stronken die half in de grond liggen. Met een beetje geluk kan je een stuk hout meenemen, vol met mieren. Neem ook een vuilniszak mee, voor wanneer je bakje te klein is.
Plaats reactie