L fuliginosus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

L fuliginosus

Bericht door miel »

Hallo forumleden,

Ik heb twee gynes van Lasius fuliginosus. Weet iemand hoe ik hiervoor Lasius umbratus werksters kan vinden?

Gr, MIel
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door miel »

Nog wat vraagjes: Ik heb twee gynes, zal ik ze beide in een kolonie introduceren?

Hoe werkt de koelkast methode?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Gr, MIel
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door Mika »

Beste manier is om een Lasius umbratus gyne te vangen en die op te kweken, daar zal je nu geen tijd meer voor hebben.

Schaduwmieren nestelen soms een meter diep onder de grond, en de nesten zijn niet te vinden, tenzij tijdens de bruidsvluchten.

Zet ze bij een (grote) hoeveelheid Lasius niger werksters. Best zet je ze bij pas uitgekomen werskters, en voeg nadien poppen toe.

Ik zou de koelkast methode niet gebruiken, tenzij je geen jonge Lasius niger werksters kan vinden.

Ik hoef niet te zeggen dat de succesrate laag is...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door miel »

Dank Mika!
Ik weet dat de slaagkans gering is, maar dat maakt het naar mijn mening juist leuk.
Ik heb een gyne bij een grijsje gedaan. Daarna heb ik haar en het grijsje bij een paar oudere werksters gezet, waar het grijsje, oorspronkelijk vandaan kwam. Ze lijkt aanvaard... Als dit goed gaat, kan ik dan mijn tweede fuliginosus gyne erbij zetten? Of lukt dat waarschijnlijk niet?

Gr, Miel
Laatst gewijzigd door miel op 18 apr 2018, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door Mika »

Best allebei apart. Ik denk dat dat uiteindelijk de meeste kans op succes geeft. Er moeten wel veel Lasius niger werksters bijgezet worden voor het beste resultaat. Er zullen maar een paar larfjes uiteindelijk werkster worden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door miel »

Bedankt voor je antwoord!

Duidelijk, maar ik wilde deze erbij zetten, omdat ik deze gyne al 6 dagen heb(in de koelkast uiteraard), en ik moet dus snel zijn Uit je reactie begrijp ik goed dat het dus wel kan. Zal ze geaccepteerd worden?

Gr, Miel
Laatst gewijzigd door miel op 18 apr 2018, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: L fuliginosus

Bericht door Antsps »

In een eerder bericht heb ik je een soort van 'stappenplan' hiervoor gegeven. Als je dat nog even doorleest heb je het antwoord.

Nog wel even een opmerking: 6 dagen is vrij lang voor een gyne die eigenlijk meteen op zoek gaat naar een Lasius niger/umbratus kolonie na de bruidsvlucht..

Edit: 2 gynes toevoegen aan een L. niger kolonie zou ik niet doen. Heeft geen toegvoegde waarde/kans.

Grt.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door miel »

Ok, ik zal de koelkastmethode toepassen dan..

Lasius fuliginosus is polygynen dacht ik?

Gr, Miel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: L fuliginosus

Bericht door GvG »

Ja, grotere kolonies kunnen polygyn zijn maar dat betekent niet dat je 2 gynes tegelijk moet proberen te introduceren. Dat verhoogt de kans van slagen namelijk niet
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door miel »

Ok, ik snap het. Ik wilde haar overigens niet tegelijk introduceren, eentje zit al in een kolonie. Is het ook een optie om haar bij fuliginosus werkstertjes te introcuceren??

Gr, Miel
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: L fuliginosus

Bericht door Antsps »

Dat heb ik nog nooit geprobeerd maar ik denk dat dit niet gaat lukken. Misschien wel als je 'grijsjes' kan introduceren, maar die lijken me vrij lastig om aan te komen.

Anyway: het is al moeilijk genoeg om deze gynes in leven te houden, dus probeer eerst maar eens bovenstaande methodes.

Grt.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door Mika »

miel schreef:Ok, ik snap het. Ik wilde haar overigens niet tegelijk introduceren, eentje zit al in een kolonie. Is het ook een optie om haar bij fuliginosus werkstertjes te introcuceren??

Gr, Miel
Ik heb daar nog nooit over gedacht, maar dat zou wel iets zijn!

Nu, ik weet niet of je er ooit in geslaagd bent om een dergelijk nest te openen: die zijn zeer groot, en kunnen tienduizenden werksters bevatten. Als ze in de grond zitten, kan je het wel proberen. Je graaft enkele tientallen cm, tot je een groot gat tegenkomt, van gemakkelijk 30-40-50 cm diameter, met erin een kartonnest van bijna evenveel cm.

Je kan daar een grote hoeveelheid poppen en grijsjes proberen te vangen...

Ik moet wel zeggen: als je geen ervaring hebt met het opgraven van een dergelijke kolonie, kan je het ook beter laten. Ik heb dat ooit een vier tal keren geprobeerd, en nooit een gyne gevonden bijvoorbeeld. Als ze in hout zitten is het niet onmogelijk, maar lukt het niet zonder degelijk materiaal.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door Mika »

De vraag is natuurlijk: mag jij een kolonie vernietigen, die zelf al 2 kolonies vernietigd heeft (een lasius umbratus kolonie, die zelf een Lasius niger kolonie vernietigd heeft)?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door miel »

Ik was niet van plan om een nest open te maken, dat zou wel heel erg zonde zijn.
Ik weet een nest te vinden waar heel veel werksters lopen. Ik dacht: Misschien kan ik daar wat van vangen, en die als kolonie gebruiken.

Gr, Miel
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: L fuliginosus

Bericht door miel »

Wordt echt een interessant topic!
:D :D :D
Plaats reactie