Meelmijt

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Meelmijt

Bericht door MichielAlexander »

Hoi iedereen!

Terug van weggeweest. Door omstandigheden heb ik helaas niet zoveel op het forum kunnen zitten als ik had gewild (sorry).

Ik heb een vraagje. Sinds een maand heb ik meelmijt bij mijn Messor barbarus, Temnothoraxnylanderi en myrmica rubra (alle koloniën dus (zelfde pipet gebruikt :oops: :oops: :oops: ).

Nu wilde ik vragen hoe ik van die meelmijtjes af kan komen. De mieren hebben er zelf totaal geen last van, maar ze breken gemakkelijk door de barrières heen (zelfs een afgesloten deksel) en lopen over de tafel. Dat gaat zelfs mij als bioloog te ver :D

Dus graag bij deze jullie advies wat te doen. Ik heb (bij de T-raxjes) het hele formicarium goed schoongemaakt en ontsmet, maar binnen een week zijn ze terug...

Groetjes, Michiel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Meelmijt

Bericht door GvG »

Ik denk dat je de levenscyclus van de mijten zelf moet aanpakken. Ik weet niet waar ze hun eitjes leggen, maar als je zand in je formicaria hebt zou ik dat als eerste veranderen. Ook kun je de mieren minder voedsel geven, zodat de mijten geen restjes hebben om te eten. Ook kan je naar vocht kijken. De mijten hebben vocht nodig. Misschien kan de buitenwereld droger?

kan je een paar foto's van je formicaria plaatsen?
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Meelmijt

Bericht door MichielAlexander »

Hoi!

Het is me nog niet gelukt om foto's te maken van de formicaria, maar het is de 7-kamer-acrylnest van mierenboerderij.nl. Er zit geen zand in het formicarium.

Wat ik nu gestart ben is het stoppen van voeren geven en lagere luchtvochtigheid (gelukkig kan de Messor barbarus even zonder). Daarbij heb ik de randen van het formicarium afgeplakt met plakband in de hoop dat ze daar op vastlopen. De mieren kunnen niet bij de plakband. Verder alles heel goed schoongemaakt aan de buitenkant (met zeep) en aan de buitenwereld aan de binnenkant (zonder zeep). Stom genoeg zie ik ze vooral buiten het formicarium. Alsof de mieren ze zelf eten...

Ik hou dit even in de gaten. Blijft het zo, dan ga ik ze koelen (kelder) in de hoop dat ze helemaal weg gaan.

Groetjes!
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Meelmijt

Bericht door MichielAlexander »

Het is me gelukt om de meelmijt weg te krijgen, ik zal hier de 'strategie' plaatsen zodat jullie die ook kunnen gebruiken. Meelmijten houden erg van vochtige lucht.

Ik heb bij de myrmica rubra weinig vocht gegeven en alleen een sappig stukje appel in het buitenverblijf gelegd. Al heel snel zat deze vol met mijt. Dat een aantal keer herhaald. Probleem is wel dat deze mieren redelijk veel vocht nodig hebben en je kolonie het dus wat slechter doet.

Ik heb bij de messor barbarus juist veel vocht gegeven. De mieren brengen dan alle zaden naar het buitenverblijf waar de luchtvochtigheid lager is (in mijn opstelling). Die zaadjes heb ik weggehaald. Wel gezorgd dat er steeds wat voedsel voor de mieren lag, maar ook steeds een dag later het voer weer weggehaald. Dit herhalen totdat er geen meelmijt meer is. De kolonie heeft er niet onder geleden.

Groetjes!
Plaats reactie