Messor barbarus broed uit het nest.

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Messor barbarus broed uit het nest.

Bericht door Arieoorsmeer »

Goedenavond allemaal. Mijn naam is Harry (geen arie) en al helemaal geen oorsmeer :lol:

Ik heb even een vraag betreft mijn messor barbarus.
Tegen de adviezen die ik hier lees, heb ik bij aanschaf van de kolonie ( maand of 10 geleden gok ik ) er meteen voor gekozen ze te laten verhuizen naar een gipsen boerderijtje. Alles loopt eigenlijk goed, de kolonie groeit, lopen al aardig wat majors in de rondte. Maar gisteren begonnen ze het broed uit het nest te halen en deze in het slangetje te plaatsen.. wel bewaakt, maar ik begrijp niet goed waarom. Een beetje gerommeld in de arena en toen brachten ze het broed weer naar binnen.. maar nu ligt weer alles op straat. Kan je vertellen.. Een aardig gegil. Kan iemand mij vertellen waarom ze dat doen? Is het nest niet goed meer en aan vervanging toe?
Alvast hartelijk dank voor het nadenken.

Vrgr Harry
donleo123
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 mei 2016
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: Messor Barbarus broed uit het nest.

Bericht door donleo123 »

Zou je een foto van je Set-UP kunnen plaatsen?
---------------------------------------------------------------------
Lasius Flavus > 1 Kolonie
Lasius Niger > 1 Kolonie
http://mierenkopennl.jimdo.com/
---------------------------------------------------------------------
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Re: Messor Barbarus broed uit het nest.

Bericht door Arieoorsmeer »

donleo123 schreef:Zou je een foto van je Set-UP kunnen plaatsen?
Dat gaat helaas zondag pas lukken.
Zal het proberen uit te leggen.

Heb een gipsboerderij in een (lp)kast met een slangetje ( +- 40-50cm )naar een acryl buiten verblijf ( staat op een plank aan de muur ) hier geef ik ze zaden enz. Meer is het eigenlijk niet. Ik zag wel dat het slangetje dat net uit het nestje komt grijze sporen heeft ( schimmel? ) kan het dan zijn er meer schimmel In het nest zit?

Alvast bedankt voor de reactie!
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor Barbarus broed uit het nest.

Bericht door Loesje »

Bij mij leggen de Messor het gebroed telkens buiten door het gebruik van een warmtematje. Voordat ik het matje had legde ze het gebroed buiten in het slangetje op momenten dat de zon het slangetje verwarmde. Misschien is dit bij jou ook het geval? Meestal word het broed geplaatst waar de beste omstandigheden op dat moment zijn (ik merk bij mijn kolonie dat ze dit ook alleen overdag doen, snachts vertoeven ze allemaal in het nest, of ik het matje nou aanzet of niet). Halen ze het wel weer binnen aan het eind van de dag?
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor Barbarus broed uit het nest.

Bericht door GvG »

Goede vraag van Loesje. Als ze het alleen overdag doen zou het aan warmte kunnen liggen. De grijze sporen zijn waarschijnlijk poep, dat is typisch voor Messors. Wat voer je ze nog meer naast zaden? Hoeveel werksters zijn er? Bevochtig je het nest? Is het nest verduisterd?
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Re: Messor barbarus broed uit het nest.

Bericht door Arieoorsmeer »

Ik heb toen ik net begon een warmte matje aangeschaft, gebruikt.. Maar kreeg het idee dat het te warm werd.
Dus sinds die tijd zonder. Dit is echt de eerste keer dat ze het broed naar buiten halen. De zon staat er niet op, ik geloof dan ook niet dat ze het voor de warmte doen. Nu op dit moment heb ik het idee dat het misschien te vochtig is? Ik gooi vaak 2 x pw een koffiemaatschepje water erin om te bevochtigen. Ik keek in her nest maar kon niets zien omdat het beslagen was. Het nest staat redelijk donker in de kast met rode folie erover heen.
Ik denk rond de 40-50 werkster, en heb een lange tijd alleen zaden gevoerd. Afgelopen week toevallig wat fruitvliegjes. Kwam er ook achter dat er miniscule kleine snelle beestjes in de arena lopen. Ze lijken voornamelijk tussen het afval zaad te zitten. Wat een verhaal, ik hoop dat jullie er nog wijs uit worden. Bedankt Loesje & GvG.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus broed uit het nest.

Bericht door GvG »

Beslagen? Dan denk ik dat het nest te nat is. Dat zou ook de beestjes kunnen verklaren. Dat kunnen mijten zijn, die houden van vocht.

Als het nest te nat is proberen de mieren het broed (vooral de poppen waarschijnlijk?) op een droge plek te leggen. Het buisje is droog.

Maar goed, dat denk ik. Probeer je een foto te plaatsen, dat zal wel helpen. Je kan de hoeveelheid vocht wel alvast halveren naar 1x per week. Ik zou ze ook wat meer fruitvliegjes geven, dat zal de koloniegroei bevorderen.
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Re: Messor barbarus broed uit het nest.

Bericht door Arieoorsmeer »

GvG schreef:Beslagen? Dan denk ik dat het nest te nat is. Dat zou ook de beestjes kunnen verklaren. Dat kunnen mijten zijn, die houden van vocht.

Als het nest te nat is proberen de mieren het broed (vooral de poppen waarschijnlijk?) op een droge plek te leggen. Het buisje is droog.

Maar goed, dat denk ik. Probeer je een foto te plaatsen, dat zal wel helpen. Je kan de hoeveelheid vocht wel alvast halveren naar 1x per week. Ik zou ze ook wat meer fruitvliegjes geven, dat zal de koloniegroei bevorderen.
Ik denk nu zelf ook dat het te vochtig is. Als ik zondag thuis kom kijk ik even hoe het ervoor staat. Misschien dat ik ze een nieuw nest aan ga bieden, mogen ze kiezen. Dan gooi ik deze weg. Heb geprobeerd zelf fruitvliegjes te kweken, maar die gaan nog sneller dan konijnen. De kolonie was toen nog kleiner, had een overschot aan vliegjes haha. Maar ik ga ze weer kweken. Bedankt voor de hulp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus broed uit het nest.

Bericht door GvG »

Arieoorsmeer schreef: Misschien dat ik ze een nieuw nest aan ga bieden, mogen ze kiezen. Dan gooi ik deze weg.
Dat is niet nodig. Met het nest hoeft niets mis te zijn, behalve dat het waarschijnlijk aan de grote kant is. Als je er minder water ingooit droogt het vanzelf. Gips houdt water goed vast, dus het kan wel even duren, maar uiteindelijk wordt het vanzelf droger.
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Re: Messor barbarus broed uit het nest.

Bericht door Arieoorsmeer »

GvG schreef:
Arieoorsmeer schreef: Misschien dat ik ze een nieuw nest aan ga bieden, mogen ze kiezen. Dan gooi ik deze weg.
Dat is niet nodig. Met het nest hoeft niets mis te zijn, behalve dat het waarschijnlijk aan de grote kant is. Als je er minder water ingooit droogt het vanzelf. Gips houdt water goed vast, dus het kan wel even duren, maar uiteindelijk wordt het vanzelf droger.
Zal er voorlopig even niets meer bij gooien. Het is waarschijnlijk te groot, maar ze gingen er goed mee om. 2 kamers met graan 1 met afval. En zo nu en dan hielden ze grote schoonmaak, dan lag ineens de arena voor de helft vol met rotzooi haha. Grappige beesies die mieren :lol:
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Re: Messor barbarus broed uit het nest.

Bericht door Arieoorsmeer »

Heb even wat foto's genomen. Mochten jullie nog wat meer willen zien hoor ik dat graag. Afgelopen 2 weken wel 3 dode werkers en net bij thuiskomst een dode major.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Re: Messor barbarus broed uit het nest.

Bericht door Arieoorsmeer »

Nog steeds ligt broed in de buisjes.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Messor barbarus broed uit het nest.

Bericht door RJ »

Mooie setup! Maar wat is de aantal werksters dat je hebt?
Warmte matje staat niet meer aan hea? Verder zal die plek wel de beste plek zijn voor de ontwikkeling van het broed/ anders leggen ze die daar niet neer.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Re: Messor barbarus broed uit het nest.

Bericht door Arieoorsmeer »

Ik gok zo een 30-50 werksters. Nee het matje heb ik eigenlijk nog nooit echt gebruikt. Ik kijk het even een aantal dagjes aan.
Plaats reactie