Cataglyphis velox (Tim)

Alle Cataglyphis kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Via McK heb ik een kolonie Cataglyphis velox 'gescoord'. Ik wil hier bijhouden hoe het met ze gaat. McK heeft zelf ook een blog over zijn Cataglyphis velox, hier te lezen.

Over de mier zelf:
Afbeelding
Naam: Cataglyphis velox (ook wel Turkse reuzenmier genoemd)
Herkomst: Zuid Europa (ze komen in ieder geval in Turkije en Spanje voor)
Caste: polygyn, polymorphic
Gyne: 14-15mm
Werksters: 5-14mm
Voedsel: honey and insects
Temperatuur: 20-35 ° C
Vochtigheid: Zuid Europees klimaat
Kenmerk: lange pootjes, snel, erg aggressieve soort met goed zicht
(bron: AntStore)

Ik heb me laten vertellen dat deze soort vrij makkelijk te houden is, en houdt van een droge warme omgeving. Verder kunnen ze niet glas op klimmen, wat ideaal is!
Edit: ze klimmen wel gewoon glas op, maar met moeite.

Aantal:
Bij McK heb ik een gyne met 30-40 werksters besteld.
Laatst gewijzigd door Tim op 11 mar 2009, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

De voorbereidingen:

Ik heb gekozen om een flex tube van 26mm doorsnee te gebruiken, omdat dit aangeraden stond bij AntStore. Een gevolg daarvan is dat de kleinste bak met een opening hiervoor 40x30x20 cm is. Dat blijkt best een flinke bak te zijn! Twee keer zo groot als de arena voor mijn Lasius niger (ach, Cataglyphis velox is ook ruim twee keer zo groot ^^). Als nest heb ik een Ytong van 30 bij 20 cm gebruikt, met daarop een plaatje plexiglas.

Dit was mijn aanvankelijke set-up plan:
Afbeelding

En zo is het Ytong nest geworden:
Afbeelding

Wat dingen waar ik tegenaan liep:
  • Ytong is veel makkelijker te bewerken dan ik had gedacht. Het ging echt heel makkelijk. Ik heb het helemaal handmatig met een beitel bewerkt;
  • Alvorens te beginnen heb ik een schets van het nest gemaakt met potlood. Daarbij heb ik rekening gehouden met een lange grote gang direct diep het nest in. Dat heb ik ergens gelezen dat Mika dat aanbeveelt voor het binnenslepen van prooi het nest in;
  • Ik werd uiteindelijk wat over enthousiast, en er brak een stukje muur af (staat ook in de beginnersfouten beschreven: ook al heb ik er zo op gelet, ik tuin er toch in!). Ik heb dat opgevuld met muurstopper, en daarna nog met een laag klei om het netjes dicht te maken;
  • Toen ik klaar was met de Ytong bedacht ik me pas goed dat het niet handig zou zijn als de Ytong zou staan - deze mieren kunnen immers niet op het plexiglas lopen, en zouden zo heel weinig vloer hebben in hun nest. Toen bedacht ik me om het nest plat te leggen. Resultaat daarvan is dat het watergat dat ik had bedacht aan de zijkant kwam. Ik heb dit opgelost door een stukje bakje (van de chinees) aan de zijkant vast te maken als een reservoir (je ziet dat ook op de foto);
  • Als ik het reservoir vul met water, is dat veel en veel te vochtig. Je ziet het vocht dan echt haast het hele Ytong over kruipen. Een klein beetje water, laagje van een centimeter of wat, lijkt absoluut voldoende. Zeker aangezien deze mieren van droog houden. Ik heb het water er snel uit gehaald, en de Ytong is alweer droog (behalve de condens aan de binnenkant). Voor een volgende Ytong wil ik dan ook expliciet dat het waterbakje onder de Ytong staat, omdat het dan tegen de zwaartekracht de Ytong in moet trekken, waardoor dat meer gestaag gaat;
  • Met het vastschroeven van het plexiglas kwamen er wat scheurtjes in de muurwanden. Deze heb ik afgedicht met filler. Maar voor een volgende keer is op het ontwerp rekening houden met schroeven geen overbodige luxe! Overigens ben ik van plan volgende Ytong nesten de plaat vast te lijmen (en dan ook met glas te werken);
  • Met de verwarming zit ik een beetje in de maag. Ik heb een vrij grote mat gekocht, met het idee om daar zowel het Ytong nest als een deel van de arena te verwarmen. Dit kan alleen als de mat onderop ligt. Maar de Ytong, van 7 cm dik, warmt wel op, maar een klein beetje. Ik weet niet of dat warm genoeg is (en ik heb het idee dat ik voor deze mieren beter aan de warme kant kan zitten dan te koud!). Dus ik denk dat ik het matje uiteindelijk alleen kan gebruiken voor de arena (en dan verwarm ik mijn Lasius niger arena er ook wel een stukje mee) en een andere verwarmingsmat moet hebben die ik bovenop de Ytong kan leggen. Hiervoor ben ik van plan een matje bij de dierenwinkel hier te halen die zelf gewoon warm wordt;
  • Ik heb erg zitten hannesen met de aansluiting van de flex tube. Heb daar ook niet echt iets over gelezen in de guides voor Ytong nesten maken. Waar ik tegen aan liep is dat de tube zelf een best sterke eigen wil heeft, waardoor het zich slecht op zijn plaats laat houden (hij is nu verlijmd). Ook omdat de tube rond is en het gat dat je maakt in de Ytong niet, is het een aansluitingsprobleempje. Ik heb de tube wat platter gedrukt en verlijmd met de opening in de Ytong. Maar ben wel benieuwd of daar geen slimmere truukjes voor zijn (een opzetstukje dat bv de aansluiting vierkant maakt?).
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

In de arena heb ik een onderlaag van turf, aarde en twee verschillende houtsnippers. Dit is hetzelfde mengsel als ik gebruik voor mijn spin. Het is een hele goede onderlaag, maar donker van kleur. Omdat ik dan de mieren niet zo goed zou kunnen zien, heb ik er een laagje zand overheen gedaan.

Als decoratie heb ik een stuk hout en verschillende takjes toegevoegd. Ook omdat Cataglyphis velox niet op het glas kan lopen, creeer ik zo een groter oppervlak waarop ze kunnen fourageren. Ik ben dan ook van plan af en toe eten te verstoppen voor ze, om te kijken hoe ze een stuk krekel uit een gleuf van het hout kunnen plukken. Heb ook een steigertje gemaakt voor de ingang naar de flex tube, want daar kunnen ze natuurlijk anders ook niet in.

Paar foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Ben nu helemaal klaar voor mijn tweede kolonie, alleen de mieren zijn er nog niet. Ik had ze gisteren verwacht, maar de postzaken hebben verzaakt af te leveren. Hopelijk komen ze vandaag langs (en ben ik dan thuis!). Kan me zo voorstellen dat hoe langer de reis duurt, hoe meer de reis niet zullen overleven.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Zojuist zijn de mieren bezorgd. Het buisje waarin ze verstuurd zijn ligt nu open op het onverwarmde deel van de arena. Eén mier zat geplet tussen de deksel. Een tweede mier zat (nog levend) op de deksel, en die heb ik net voor het buisje op de grond gezet. Zij heeft een klein verkennend rondje gemaakt alvorens haar kolonie weer terug te vinden.
Nu zitten ze allemaal in het buisje, en ééntje rend rondjes in de arena. Ik ga proberen een (scherpe) foto te maken, maar de snelheid waarop deze beestjes lopen maakt dat niet gemakkelijk! Vooralsnog heb ik niet kunnen zien of er broed bij zit, en welke de gyne is (en of zij het goed maakt). De mieren zijn verder niet fysogastrisch, dus heb al wel wat honingwater voor ze klaargezet. Eens kijken wanneer dat ontdekt wordt :)


Afbeelding
Ze zijn erg snel - het is ook echt hopeloos om te fotograferen als je daar niet goed in bent.

Afbeelding
Met wat fantasie zie je een mier.

Afbeelding
Zoek de mier :S Enige foto die beetje scherp is, maar de mier blijft maar een klein stipje. Ze zit links beetje in het midden.


Zodra ze wat meer gesettled zijn, zal ik eens foto's maken tijdens het drinken. Dan zitten ze redelijk stil. En ook zal ik dan de fotocamera pakken ipv mijn pda :)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Tim schreef:Verder kunnen ze niet glas op klimmen, wat ideaal is!
De eerste bevinding: ze kunnen wel degelijk glas op klimmen. Net zag ik een mier tot bovenaan tegen het deksel opgeklommen. Even later klom ze weer omlaag. Het gaat wel uiterst onhandig, alsof ze half uitgleiden. Meeste die ik zie klimmen tuimelen binnen 5cm weer omlaag, maar ik kan in ieder geval de arena niet zonder deksel laten staan.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Een dag na aankomst zijn er een aantal werkstertjes in de arena een nieuw holletje graven. Er rennen telkens miertjes tussen het buisje en het nieuwe holletje. Na een tijdje zie ik ook een major werkster de gyne overdragen naar het nieuwe holletje. Niet gek veel later brengt (een andere?) major werkster de gyne weer terug naar het buisje. Weer even later zie ik de gyne zelf weer teruglopen, bewaakt door een minor werkstertje dat telkens rondjes om de gyne heenloopt. Ik denk dat later de gyne weer terug is gegaan, want nu zit de hele kolonie weer in het buisje.

In het buisje zit onderin nat keukenpapier. Ze zijn druk bezig daar kleine stukjes vanaf te halen en buiten het nest te deponeren. Ik ruim het telkens braaf op.

Vooralsnog geen behoefte aan insecten - er zal ook zeker nog geen broed zijn. Wel erg gretig aan de honingoplossing.
Verder heeft - naar mijn weten - nog geen mier het Ytong nest ontdekt. Zit dan ook bijna een meter slang tussen, maar ga er vanuit dat ze er vanzelf een paar keer gaan snuffelen. En als het dan bevalt (misschien is het wat te vochtig) dan zullen ze wel verhuizen.

De tweede dag na aankomst lag er een dode mier buiten. Zover ik kan beoordelen is dat het enige slachtoffer van de reis. Blijft zonde, maar als het er maar 1 is die dood gaat, valt de schade mee.

Verder zijn het echt hele mooi en actieve mieren. Hopelijk komt er snel wat broed, zodat ze meer zullen fourageren en insekten aannemen :) Ze houden ook een beetje de aandacht van mijn Lasius niger af, waardoor die wat meer rust krijgen. Win win!
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Het zijn bezige bijtjes geweest de laatste tijd. Het heeft niet lang geduurd voor ze doorhadden dat onder het zand een hoop houtschilfertjes verstopt is. Deze hebben ze opgegraven, en gebruikt om de ingang van het nest wat af te dekken. Het lijkt er ook op dat er telkens een paar grotere werksters wacht houden bij de ingang. Altijd minstens 1 direct achter de ingang in het nest, maar soms ook twee samen net buiten het nest, alsof ze de werkzaamheden overzien.
Hier onder wat foto's (heb ook een scherpe foto kunnen maken, yay!). Klik de thumnails voor een grotere foto.

Afbeelding
De poes vind de mieren ook wel interessant, en 'bewaakt' ze. Waarschijnlijk heeft ze gewoon ontdekt dat het ietsjes warmer is op de bak met de verwarming eronder.

Afbeelding
Foto van ingang van het nest. Je kan duidelijk zien dat er een hoop houtjes voor gelegd zijn. Hier en daar zie je een plukje papier dat ze naar buiten gooien. Ook aan de onderkant van de foto een hoopje zand dat ze aan de linkerkant hebben opgeworpen. Binnenshuisarchitectmieren zijn dit!

Afbeelding
Foto van ingang van het nest. Je kan duidelijk zien dat er een hoop houtjes voor gelegd zijn. Hier en daar zie je een plukje papier dat ze naar buiten gooien. Deze foto is een beetje geel in vergelijking met de vorige. Je ziet op deze een (beetje wazig) mier in de opening van het nest staan. Het lijkt erop dat ze de opening vrij wijd houden.
Als ik het buisje inkijk, lijkt het ook wel of ze op plastic lopen al beter onder de knie hebben, ze zitten nu ook makkelijk op de zij- en bovenkant van het buisje.

Afbeelding
Een mooie scherpe foto van een middelmatig grote werkster. Ik blijf het een hele mooie soort vinden omdat je zo duidelijk alle verschillende onderdelen van het mieren-lichaam kan zien.


Hopelijk gaan ze wel ooit over naar de Ytong, want zo kan ik echt nooit zien of er broed is, en als dat er is in welk stadia het zich bevindt.
De meelworm die met de verzending erin zat kan ik geen restje van terug vinden. Zouden ze die gewoon opvoeren aan de gyne? Of verstoppen ze misschien wat ze over hebben? Als ze het niet opgegeten hebben, had ik dat al lang moeten ruiken in de bak (en ze houden een ontbindend insekt natuurlijk nooit gewoon in hun nest).
Ik heb ze nog geen krekel zien aannemen (probeer nu ook appel, kijken of ze dat wat vinden). Honingwater wordt gretig aangenomen, maar de mieren worden niet heel erg fysogastrisch (slechts klein beetje als je goed kijkt).
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Ik heb vanmorgen kunnen constateren dat het krekelkopje dat ik had gevoerd was verdwenen. Een korte zoektocht door de arena laat zien dat het daar niet te vinden is. Oftewel: ze lusten in ieder geval krekel, en zijn een beetje hongerig. Misschien heeft toch een enkel larfje de reis overleefd, of geven ze het aan de gyne.
Dit is de eerste keer sinds ze hier zijn dat ze vast voedsel aannemen. Dus een klein beetje een primeur.

Verder vinden ze appel niet zo interessant. Is op zich ook wel logisch, zo veel appels zijn er niet in de woestijn (hun natuurlijke omgeving).
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

De rest van de krekel is door de mieren weggesleept zo dicht bij de ingang van het nest vandaan. Ik zie ook dat er nog een dode mier ligt. Zou dat nog steeds van het versturen kunnen zijn?

Verder erg actief, en blijven ze steeds meer de ingang van het buisje verstoppen onder zand en houtjes. Soms zijn er geen mieren in de buitenwereld, een moment later dan in ene weer 5 tot 10.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Wat me ook opgevallen is, is dat soms werksters heel overdreven hun lichaam tegen het zand aan wrijven. Ik zag dit een paar keer gebeuren, en pas heb ik rustig kunnen kijken bij een werkster die dit deed.

De werkster probeerde een stuk krekel uit het voederbakje weg te slepen. Dit lukte niet goed, omdat telkens de krekel bleeft steken achter de opstaande rand van het bakje. Alle andere mieren in de arena waren op dat moment druk bezig met het verzamelen van zand en houtjes om de ingang naar het nest te bedekken.
Na een paar keer proberen de krekel eruit te trekken (ene keer aan de poot vasthouden, volgende keer aan de vleugel, etc) ging ze naast het bakje met haar lichaam over het zand wrijven (voor ze dat deed, waste ze zichzelf wel grondig, van dode krekel word je vies!). Cataglyphis velox staat normaal heel hoog op haar poten, dus het was zeer duidelijk een bewuste actie. Mijn eerste idee was dat ze een geurspoor neerlegde, om zo hulp te vragen van mieren die er langs liepen. Na wat gewrijf, ging ze dan weer verder met krekel proberen te slepen.
Ik heb het haar een aantal keer zien doen. Er kwam maar geen hulp, ook al liepen heel veel mieren over de plek waar ze gewreven had, en sommige mieren liepen zelfs tegen haar op terwijl ze probeerde te slepen. Die gingen daarna gewoon weer verder zandjes halen.

Nu bleek uiteindelijk de mier het stuk krekel weg te willen slepen ipv opeten, maar ik ben wel erg benieuwd wat het gedrag betekent. Mijn hypothese nu is dat ze zo zichzelf wast (of eigenlijk schuurt). Ze kan zichzelf best goed schoonmaken, maar niet zo goed haar eigen onderkant. Omdat ze het direct deed na zichzelf te wassen, en ze er echt geen zusters mee lokte, denk ik dat het een onderdeel van het wasritueel is.
Het zou natuurlijk ook een specifieke eigenschap van deze mierensoort kunnen zijn, maar omdat mijn Lasius niger werksters luier zijn dan de gemiddelde student, kan ik daar (nog) niet mee vergelijken.


De bewaakster aan de ingang van het nest blijft nog steeds, is echt grappig om te zien. Omdat de ingang wat kleiner wordt, hangt de bewaakster nu meestal net binnen het nest aan de bovenkant van het buisje.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

De uitbouw van het nest is nu compleet. Er ligt een grote hoop zand en hout voor de 'deur'. Er is een piepklein gaatje over als in/uitgang waar de grootste majors amper doorheen kunnen. Verder blijven ze het heuveltje hoger maken. Het is erg leuk om de mieren bezig te zien.

Ik heb zojuist een pillenstripje met eiwit-shake neergezet. Het pillenstripje werd gelijk aangevallen, alsof het een vijand was, en een stukje door de arena gesleept. Een aantal minuten heeft een mier er wacht gehouden (in de dreigstand met de mandibels wijd) en nu laten ze het stripje (en dus de inhoud) links liggen.
De krekel die ik zojuist gevoerd heb zijn ze ook nog vanaf gebleven. Heb nu het voederbakje verder weg van het nest gezet, omdat er een kans is dat ze eerder het eten wegsleepte omdat ze geen dode dieren zo dicht bij hun nest willen hebben. Van al het eerdere voedsel dat ik gegeven heb (en is weggesleept) kan ik nog steeds geen spoor bekennen. Zelfs niet met een zoektocht met een zaklamp erbij, en via allerlei verschillende ingangen de arena inspecteren.

Verder ook nog geen mier die het Ytong nest bereikt heeft. Heb er eentje zien gaat tot 3/4 van de flex-tube, maar meestal komen ze niet verder dan de helft eer ze omkeren.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Vanochtend is de meelworm die tijdens de verzending mee was gestuurd uit het nest verwijderd. Ik weet niet precies waar ze hem hebben neergelegd, maar ik hoop dat ze het afval nog ergens gaan leggen waar ik het weg kan halen. Als ze alle zooi gaan verstoppen onder de boomstam dan gaan ze na een tijdje wel meuren...

Verder nemen ze zeer gretig sportdrank aan, echt grappig. Sportieve mieren :mrgreen:
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

De mieren blijven erg actief, en de krekels die ik voer verdwijnen ongeveer om de dag. Waarheen heb ik geen idee. De krekel van gisteren was vanochtend weg, en zag dat de opening naar het nest een stuk groter gemaakt was. Mijn vermoeden is dan dat de krekel het nestbuisje ingesleept is, maar dat is slechts een vermoeden. Voor hetzelfde geld is de krekel verstopt onder het stukje hout.

Nadat ze zo gretig de sportdrank hadden opgedronken heb ik in een lenzendopje suikerwater gevoerd. Daar hebben ze erg veel van gedronken. Alle werksters zijn nu licht-fysogastrisch, met een paar die echt op springen staan. Ziet er heel gezond uit :) Gedurende de nacht hebben ze het dopje gevuld met zand, maar vanochtend probeerden ze er alweer van te drinken. Heb het dopje omgespoeld en nu neergezet met gewoon water, daar zijn ook alweer de eerste drinksters bij gesignaleerd.

Net een paar foto's gemaakt. Niet heel bijzonder, maar je kan goed wat miertjes zien. Klik op de foto voor een grotere foto.

Afbeelding
Twee werkstertjes dicht bij het nest. Deze zijn haast niet fysogastrisch.

Afbeelding
Drie werkstertjes dicht bij het nest. Deze zijn duidelijk meer fysogastrisch. Er loopt ergens anders nog 1 major rond die absurd fysogastrisch is, maar krijg haar niet goed op de foto.
Vind het op deze foto leuk omdat je ziet dat 1 mier de ingang bewaakt. Dat is telkens zo. Soms lijkt er iets mis te gaan in de communicatie; de waakmier wisselt dan de wacht met een andere mier, maar die huppelt na een paar seconden zelf weer verder, waardoor er een klein tijdje geen waakmier zit.


Wat me trouwens sterk opvalt, is dat vooral majors en in mindere mate mediors in de arena rondlopen. Alleen heel dicht bij het nest (op het hoopje aarde/zand/houtjes) lopen af en toe een paar minors rond. Ik kan niet goed inschatten of dat nou eenmaal de verhouding is tussen minor/medior/major bij deze kolonie, maar het lijkt erop dat de kleinere mieren vooral binnen het nest meer te doen hebben (hopelijk eitjes en larfjes verzorgen :D).
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Hehe, ik ben niet de enige thuis die de mieren leuk vindt :)

Afbeelding
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

De mieren blijven erg veel drinken, maar geen krekel aannemen.
Vrijdag heb ik gezien dat een mier de ytong ontdekt heeft. Dat was klaarblijkelijk niet aangenaam genoeg om er een verhuis voor in te zetten. Moet daarbij ook zeggen dat de Ytong niet verwarmd was. Gisteren op de vivariumbeurs een extra warmtematje meegenomen, zodat nu zowel de arena als de ytong verwarmd wordt voor mijn velox-zusters. Hopelijk gaan ze het volgende keer een beter nest vinden.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

En jawel hoor, ook de velox blieven geen krekel. Zojuist een verse ovenvis ingezet, en die werd gelijk het nest ingesleept. Moet toch eens gaan proberen verschillende voedselsoorten aan te bieden, ik had telkens het idee dat ze niet hoeften...
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Ik baalde een beetje dat de ovenvis wel aangenomen wordt, en de krekel niet... Om er toch zeker van te zijn dat het niet een andere reden is waarom ze de krekel niet willen, heb ik net een test gedaan. Ik heb een verse krekel opengesneden en aangeboden aan een werkster. Tot mijn genoegen werd deze - met veel moeie - direct meegenomen naar het nest. Ik denk dat er twee redenen kunnen zijn waarom tot nu toe de krekels niet aangenomen zijn: het kan zijn dat de mieren pas sinds vandaag of gister larfjes hebben, of ze willen alleen verse insecten, en nemen de krekels niet meer aan als ze half opgedroogd in het voedselbakje liggen.

Ik heb paar fotootjes van het slepen van de krekel. Heb er de hele tijd met mijn neus opgezeten, ziet er echt zo gaaf uit hoe ze zo'n krekel naar binnen halen.

Afbeelding
Het werd me toch wel duidelijk dat ze de krekel zagen als eten. Snel een fototoestel pakken! Hier zie je dat de krekel met een poot nog vastzit buiten.

Afbeelding
De mediors gingen duidelijk majors recruiteren om de krekel verder te slepen het nest in. Ik zag een medior werkster in de arena rennen naar een major toe, daar even mee te praten met de antenna, en vervolgens snelde de major zich snel naar het nest. Er komt langzaamaan meer versterking om de prooi te slepen.

Afbeelding
De krekel is hier bijna helemaal het nest in verdwenen.

Afbeelding
Beetje schuine foto het nestje in. Met beetje verbeelding zie je de krekel net aan binnen zitten. Dat wordt een feestmaal vanavond voor de larven/gyne :) Ga maar lekker babies maken voor papa.


Er is nu wel een ding dat ik me afvraag (ik heb 'Journey to the Ants' bijna uit, dus misschien dat het in het laatste stukje staat): hoe weten de fouragerende mieren of er wel of niet larfjes zijn. En of ze dus wel of niet insecten van buiten mee moeten nemen.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Weer een klein updateje:
Ik heb geprobeerd eiwitshake te voeren aan de mieren, maar dat vonden ze weinig interessant. Ook ananas en ananassap valt niet in de smaak. Raar, want dat is lekker zoet. Ik had namelijk een verse ananas geslacht, en dacht het te delen met mijn kinderen. Sportdrank blijft de favoriet, denk. De krekels zijn wel lekker ananas eten, dus hoe dan ook krijgen de veloxjes ananas binnen ;)

Gisteren had ik weer een dood werkstertje, wat het totaal aan doden op drie brengt. Ik denk dat dit gewoon het natuurlijk verloop is, want er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze op een andere manier dood is gegaan. Blijft zonde, wel.

De laatste paar dagen zie ik steeds vaker ook media en minor werksters buiten fourageren. Sowieso zijn ze erg druk, soms tel ik in één oogopslag 12 werksters in de buitenwereld, terwijl ik er altijd wel een paar mis die dan net ergens lopen (of stilstaan) waar je ze niet ziet. Ik interpreteer het maar als honger, dus telkens als er zo veel buiten hupsen geef ik eten.

Zowel afgelopen zondag als maandag hebben ze een hele (!) krekel aangenomen. Heb gister maar niets gegeven, anders leek het me veel te veel. Vanavond krijgen ze weer een krekel van me.

Ook blijven ze druk bezig met een hoopje maken aan de voorkant van het nestbuisje. Ze moeten eigenlijk de ytong in ipv dit nest houden...

Wat McK zei in zijn blog, dat deze mieren blijven facineren, klopt. Ik kan echt uren naar ze kijken, grappige beestjes.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Was er eentje zo bezig met de krekel, dat ik een foto gemaakt heb. Ze is mooi fysogastrisch ook, he?

Afbeelding

Ingezoomd:
Afbeelding
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Soms zijn er geen mieren buiten in de arena, en is de bak angstvallig leeg. Soms lopen er dan in ene weer 10+.

Ik heb deze soort nog nooit echt iets samen zien doen. Als ze drinken of eten vinden, gaan ze (soms) zelf eten en/of drinken, maar nooit een zuster halen om te helpen. Ook niet als het stuk krekel te groot is om mee te nemen. Eigenlijk vind ik dat wel een beetje jammer, want ik kan niets van de communicatie onder mieren zien. Wel vanochtend heb ik ze honingdauwsurrogaat zien drinken, terwijl ik dacht dat ze dat niet lekker vonden (tot nu toe hebben ze het genegeerd, zelfs geen zandjes in gegooid).
Nu nemen ze ook minder insecten aan als eerst. Zou het kunnen zijn dat de larfjes popjes zijn? Zo jammer dat ik niet kan kijken in het buisje :(

Het is wel duidelijk waarom mieren zo vaak vastzitten in het drinken. Ik zag een werkstertje drinken van het honingdauwsurrogaat, en ze kroop helemaal over de vloeistof heen om vanuit het midden te kunnen drinken. Met een grote mier als Cataglyphis velox is dat niet zo'n probleem, maar als mijn nigers dat ook doen, verklaart dat wel waarom er zo veel drenkelingen zijn.
Rare mieren, beetje proberen te lopen over de oppervlaktespanning om van het midden te kunnen drinken. Zou daar de concentratie hoger zijn? Dat het lekkerder is vanuit het midden te drinken?
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Vandaag waterbakjes gehaald voor de miertjes. Dacht eerst dat dat overbodige luxe was, maar het stond nog niet half of er zaten al vier mieren in. Ze hebben zich helemaal volgedronken. Omdat ik bang was dat de mieren er in zouden verdrinken heb ik kiezeltjes in het drinkbakje gelegd. Enige wat nu vervelend is, is dat de veloxen het water volstoppen met zand. Dat zit dan binnen de kortste keren helemaal vol. Ik geef het hooguit een dag of 3 tot een week, en dan is het een groot zandfestijn.

Een (onscherp) fototje:
Afbeelding
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Nou, het is gelijk al raak: ze hebben zodanig zand in het drinkbakje geheveld, dat het over is gaan lopen de arena in. Heel het drinkbakje heeft zo leeg kunnen lopen.

Mijn woestijnmieren hebben nu een halve natte arena :S Ik waag een tweede poging met ook een watje in het drinkbakje. Ze moeten gewoon geen zand gaan slepen.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Het gaat goed. Ze zijn naar de Ytong verhuisd. Ze gingen op gegeven moment de Ytong als afval bak gebruiken, en toen heb ik het buisje op zijn kop gezet. Nog dezelfde dag hebben ze er toch een huis in gemaakt, ipv een afvalbak.

Verder zijn er nog een paar meer dood, 3 of 4 ofzo. Maar dat is denk ik natuurlijk verloop. Ik denk dat er 2 met eierpakketjes rondlopen. Die worden telkens vastgehouden door een werkster. Verder is de hele kolonie erg fysogastrich, daardoor lijken het echt mega mieren.
De afgelopen week nemen ze zo goed als geen vast voedsel aan, en slechts af en toe suikerwater/honingdauwsurrogaat. Sinds er vers water staat telkens, drinken ze gewoon dat als ze dorst hebben. Als ze kunnen kiezen tussen suikerwater en honingdauwsurrogaat, kiezen ze meestal het eerste. Is van vanille(kristal) suiker, dus wie weet is dat het (mijn nigers vinden het ongeveer even lekker als het surrogaat).

Ik wacht hoopvol af tot de eitjes larfjes worden :)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Er liggen nu een stuk of vijf dikke larven, te snoepen van stukjes krekel. Ook loopt er nog een werkster rond met een kluitje eitjes. De larven zijn zo veel groter dan die van Lasius niger!

Maar goed ook dat er larven liggen, want er zijn alweer een paar sterfgevallen bij. Hopelijk komen er nog meer larven binnenkort, om de sterfte weer op te vullen. Ze hebben nog een hele weg te gaan om echt te gaan groeien als kolonie!
Verder lijkt het alsof ze slechts sporadisch eten aannemen, en eerst hun eigen voorraad gespaarde (en nu gedroogde) krekels opmaken.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

En nog een kleine update: de eerste larve is zich zojuist gaan inspinnen tot een cocon.

:)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door Tim »

Er liggen inmiddels een pop of 10 verspreid door het nest. In ieder geval eentje is al uitgekomen, omdat ik daarvan de lege huls heb zien liggen. Er liggen ook alweer nieuwe larven waar alle gespaarde krekels naartoe gesleept worden. Ik ben al een paar weken door mijn krekels heen, en voer ze ook wat ovenvisjes die ze erg graag aannemen. Vooralsnog lijkt de voorraad gespaarde krekels ook voldoende, maar geen idee in hoe lang die nog eetbaar zijn voor de mieren.

Ze hebben het achterste kamertje en gangetje uit het ytong nest geclaimed, en de rest van het nest gebruiken ze als opslag voor krekels, of afval, of kruimeltjes die ze sparen voor larfjes om zich tussen om te spinnen. De wachtertjes van het nest staan wel telkens wacht bij de connectie van de tube naar de Ytong.

Blijven levendige mieren, ook al zijn ze vrijwel de hele tijd in het nest.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Cataglyphis velox (Tim)

Bericht door RGod »

Hoi Tim, hoe gaat het nu met ze en welke sportdrank gebruik je? Zelf heb ik sinds de zomer ook een kolonie. Deze was heel actief maar nu geen larven dus haast geen activiteit.....vast de winter rust.
Plaats reactie