Lasius niger (Arnold)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Lasius niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Welkom bij mijn blog over mijn Lasius niger mieren. Ik zal hier gaan vertellen over wat er gebeurt met mijn mieren en ik zal ook vragen stellen aangezien ik absoluut geen expert hierin ben, dus ik sta altijd open voor kritiek.

Dag 1 (30 april 2016):
Ik heb vanmiddag mijn mieren ontvangen van mierenboerderij.nl (aan te raden). Ik heb de mieren direct uit de doos gehaald, ze even bekeken en daarna ingewikkeld in aluminiumfolie. Ik had een koningin en 2-8 werksters besteld, alleen in de reageerbuis zaten al wel 10+ werksters (je hoort mij niet klagen). Naast de mieren heb ik ook een formicarium (http://www.mierenboerderij.nl/mierenboe ... arena.html), 50cm buis, een voedselpakket en anti-uitbraakolie besteld. Ik ben een tijdje later wat beter gaan kijken naar de mieren en ze zagen er rustig uit. De koningin heeft nog geen eitjes gelegd, maar dat zal waarschijnlijk pas beginnen als ze zich helemaal comfortabel voelt. Ik heb de mieren een fruitvliegje gevoerd en dat leek ze prima te smaken, binnen een half uur kon ik hem nergens meer zien.

De vragen die ik op dit moment heb zijn:
- Kunnen Lasius niger insecten gewoon in hun geheel eten of moet je de insecten pletten/doorsnijden?
- Moet je per se wachten tot er zo'n 100+ mieren in de reageerbuis zitten voordat ze een verhuizing kunnen ondergaan naar hun grotere onderkomen (zie link hierboven)?

Bedankt voor het lezen en als jullie nog tips/tricks hebben voor mij, laat ze dan achter!

EDIT: Tips/tricks kunnen achtergelaten worden in dit topic: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8730
Laatst gewijzigd door GvG op 11 jul 2016, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Dag 2 (1 mei 2016):

Vandaag heb ik op aanraden van Manimaner de mieren in de reageerbuis in een bakje gedaan met een watje op de reageerbuis en een rietje als doorgang. Zoals te zien op de foto hieronder heb ik ook een pillenstrip met watten voor het suikerwater neergelegd. (Het zwarte puntje op de foto is een fruitvliegje, geen mier)
Afbeelding
Het leek alsof de mieren er niet bij konden komen dus heb ik een stukje van een satéstokje neergelegd. Ik heb ze nog steeds niet daar gezien, dus ik denk dat ze misschien helemaal geen honger hadden en alleen maar naar buiten kwamen om hun nieuwe omgeving te onderzoeken.
Ik heb 's avonds nog een fruitvliegje neergelegd (zie foto) om te kijken of ze die zouden eten, maar dat was ook niet het geval, dus die heb ik er later weer uitgehaald. Ik ga ze vanaf nu alleen voeren als ik ze buiten zie komen (of laat ik ze dan verhongeren?).
De volgende foto's heb ik gemaakt van de koningin en haar werksters. Ze is nog niet begonnen met eitjes leggen, maar ik neem aan (en hoop) dat dat binnenkort wel gaat beginnen (door de grootte van haar achterlijf).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen/opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8730
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Dag 3 (2 mei 2016):

Vandaag heb ik de mieren voor het grootste deel met rust gelaten en alleen van buiten hun verblijf bekeken of er wat gebeurde. Ik heb heel even onder het aluminiumfolie gekeken naar de mieren maar ook daar leek niks veranderd, de koningin heeft nog steeds geen eitjes gelegd. Is dit normaal? Bij andere mensen (wat ik althans gelezen en gezien heb) lijkt dit sneller te gaan. Af en toe zag ik wel mieren in het buitenverblijf rondwandelen. Ze leken niet echt met een doel rond te lopen, ik heb ook nog geen één keer een mier bij het suikerwater gezien. Wat ik wel heb gezien is dat er mieren bovenop het watje, wat de reageerbuis "afsluit" (op het rietje na) van de buitenwereld (foto), bezig waren om de watten uit elkaar te trekken en ik zie ook voor de ingang wat kleine stukjes wat liggen. Misschien doen ze dit om het ergens voor kunnen gebruiken in hun nest?

Afbeelding

EDIT: Ik ben van plan ze de komende dagen volledig met rust te laten. Het is nogal lastig aangezien ik gewoon heel enthousiast ben en eigenlijk alles wil zien wat er gebeurt. Maar ik snap ook dat de mieren graag veel rust hebben en dat het gluren in hun nest daar niet bij helpt. Ik zal over een paar dagen weer iets schrijven, tenzij er helemaal niets gebeurt.

Vragen en reacties kunnen hier geplaatst worden: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8730
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

De afgelopen dagen heb ik de mieren helemaal met rust gelaten. Ik heb alleen het suikerwater bijgevuld en één fruitvlieg neergelegd. Ik heb de mieren niet meer buiten gezien en de fruitvlieg is ook niet opgegeten. Voor de ingang van de reageerbuis liggen stukjes van de watten en iets zwarts (ik kan het niet goed bekijken zonder de reageerbuis te verplaatsen en de mieren mogelijk te storen). Ik hoop dat dit een (stuk van een) fruitvlieg is en niet een overleden mier. Ik laat ze voorlopig nog met rust in de hoop dat de koningin start met eitjes leggen.

Vragen/opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8730
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Na het schrijven van de vorige blogpost had ik gehoopt dat ik nu zou kunnen aankondigen dat mijn koningin eitjes is gaan leggen. Maar helaas moet ik melden dat er nog steeds vrijwel geen vooruitgang is (daarom ook geen foto's). Ik heb vandaag voor het eerst sinds 2 mei weer in het reageerbuisje gekeken. Ik trof daar de koningin aan met hetzelfde aantal mieren als voorheen. Het enige positieve wat ik kan melden is dat alle mieren leven. In hun nest hebben ze de ingang voor een groot deel "geblokkeerd" (in ieder geval gedecoreerd, het is niet echt dicht) met stukjes van de watten.
Ik vrees op dit moment dat ik een onbevruchte koningin met gebooste werksters heb ontvangen van mierenboerderij.nl. Ik weet niet of ik dat nu al kan concluderen, maar ik ben voor de zekerheid wat onderzoek gaan doen naar de garantie van mierenboerderij. Op hun contact/FAQ pagina vond ik het volgende:
https://mierenboerderij.webshopapp.com/service/ schreef:2.5 Hoe zit het met garantie?
Je hebt garantie op de levering van Mierenboerderij.nl. Zodra de koninginnemier niet levend aankomt, of als er mieren zijn overleden waardoor het minimum aantal levende mieren niet wordt gehaald, dan krijg je gratis een aanvulling of vervanging toegestuurd.
Natuurlijk gelden ook alle andere rechten op het gebied van garantie en retour. Op het zelf in gebruik nemen van voedings- en verzorgingsproducten en het aanmaken van gel kunnen wij uiteraard geen garantie bieden. Houd onze adviezen en instructies daarbij goed in de gaten. Ze staan allemaal uitgewerkt op http://www.mierenboerderij.nl/service/help.
Hierin staat niks over onbevruchte koninginnen, dus daar zal ik over moeten mailen. Ik heb dit nu nog niet gedaan omdat ik nog niet zeker weet of het misschien nog te vroeg is om dat te zeggen. Graag zou ik dat HIER horen. Ik ga voorlopig gewoon door met waar ik mee bezig ben (eens in de zoveel dagen een fruitvliegje, suikerwater bijvullen als het watje droog is en ze met rust laten).

Bedankt voor het lezen en nogmaals: vragen en reacties mogen hier
Arnold
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mei 2016
Leeftijd: 25

Re: Lasius Niger (Arnold)

Bericht door Arnold »

Ik ben al een flinke tijd niet actief geweest op het forum, dat komt vooral door mijn studie. Maar ik heb nu zomervakantie en kan iets regelmatiger gaan bloggen. Ik heb mijn mieren sinds de vorige blogpost een tijd alleen gelaten met een voorraad eten. Een aantal weken geleden heb ik weer in de reageerbuis gekeken en ik zag eitjes! Onderaan deze blogpost staan foto's en een video. De mieren zagen er prima uit, ze waren constant bezig om de eitjes opnieuw te ordenen. De daarop volgende weken heb ik de mieren regelmatig een fruitvliegje gegeven en die werd meestal binnen een half uur meegenomen. Ik laat de mieren nu gewoon veel met rust en voed ze eens in de zoveel tijd. Op het begin was het lastig om niet in het nest te kijken, maar nu ben ik niet de hele tijd meer zo nieuwsgierig en kan ik ze makkelijk met rust laten. Ik heb de mieren onlangs in een ander, vergelijkbaar, bakje geplaatst omdat er in het eerste bakje wel heel veel afval lag. Na de verhuizing zag ik eventjes 4 mieren buiten lopen om te verkennen, maar ze leken snel gewend te zijn. Op dit moment zijn er nog geen nieuwe mieren bijgekomen, het zijn nu nog redelijk kleine larve.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als er nog tips of opmerkingen zijn mogen die hier achtergelaten worden.
Plaats reactie