koningin Messor barbarus dood?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Rijmbrandt
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2016

koningin Messor barbarus dood?

Bericht door Rijmbrandt »

Hallo, ik had net mijn eerste kolonie en denk nu dat de koningin dood is. Ik heb nochtans niets speciaals gedaan (misschien toch nog te veel gekeken?) Ze beweegt niet, ligt op de rug en haar poten zijn wat opgevouwen. de rest van de mieren is nu druk in de weer met larven.. Hoe zou het komen (of is het wat ik hier al ergens las: gewoon pech)? Wat moet ik nu doen? Opnieuw beginnen? Afwachten? Ik had maar één koningin met een beginnende kolonie van een paar werksters :( dus alles verloren nu? Bedankt..
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: koningin messor barbarus dood?

Bericht door Artilux »

Beste Rijmbrandt,

Zover ik weet is Messor barbarus een monogyne soort. Dus één koningin hebben met werksters is normaal.

Mocht de gyne echt dood zijn, is er niets meer te doen. De werksters kunnen misschien de eitjes en larven verzorgen tot ze verpoppen, maar het is met deze kolonie dan wel echt afgelopen.
Constateer eerst of de koningin echt dood is, beweegt ze ook haar antennes ook niet meer?

Ik hoop voor je dat alles goed is en je te snel iets hebt vast gesteld, maar zoals ik het lees, klinkt het niet goed.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: koningin messor barbarus dood?

Bericht door Antsps »

Beste Rijmbrandt,

Een gyne kan dood gaan door vele redenen, een daarvan is pech. Zou je misschien een foto kunnen plaatsen van je set-up? In dat geval kunnen forumleden misschien bruikbare tips geven mocht je het niet bij een poging willen laten :)

Grt.
Plaats reactie