Lasius flavus (tempant)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Op 1 augustus jongstleden vond ik in het centrum van Gent een Lasius sp. gyne. Ik merkte wel dat ze lichter was (vooral dan de poten en onderzijde) dan de Lasius niger gynes die ik eerder kon vangen, maar ik kon de soort niet meteen determineren. Ik kocht me gisteren dan het determinatieboek van Boer (Mieren van de Benelux) en op basis daarvan ga ik ervan uit dat het om Lasius flavus moet gaan. Mochten jullie niet akkoord gaan met deze determinatie, dan hoor ik het graag (zie foto's onderaan deze post).

In deze blog wil ik de vorderingen van deze gyne verder beschrijven. Zoals jullie kunnen zien zijn de eerste eitjes al gelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

* Vragen en opmerkingen kunnen hier. Bedankt! *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Vandaag is de eerste nantic van mijn Lasius flavus gynes geborden :D

Het betreft echter niet de gyne op de afbeelding in de post hierboven (deze blog gaat niet specifiek over 1 gyne, maar over alle Lasius flavus kolonies/gynes die ik heb). Op het einde van vorige zomer waren hier nog een aantal bruidsvluchten en de gynes die ik toen gevangen had hadden enkel broed bij het ingaan van de winter(slaap). Er liggen momenteel nog een aantal poppen, dus ik hoop dat ik de komende dagen nog wat natics mag verwachten (ook bij mijn andere Lasius flavus gynes, oa die van de foto's in vorige bericht).

Wanneer ik ze binnenkort toch moet storen om wat suikerwater te geven, dan neem ik ineens ook een foto.

* Vragen en opmerkingen kunnen hier. Bedankt! *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Zoals beloofd (eerste nantic vlak achter middenste gyne):

Afbeelding

* Vragen en opmerkingen kunnen hier. Bedankt! *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Korte update over mijn verschillende (startende) Lasius flavus kolonies. Ik heb er een 4-tal. Drie met 1 gyne en 1 met drie gynes. De kolonies groeien traag maar gestaag. Ik kan niet zo'n boost waarnemen waarover je kan lezen in de flavus blog van Manimaner. Misschien (hopelijk :D) komt dit nog. Maar verder lijkt alles goed te gaan. De kolonie met 3 gynes is niet verwonderlijk de grootste op dit moment. Ik bied ze allen suikerwater en fruitvliegjes aan. maar ik heb niet de indruk dat die laaste gretig worden aangenomen. Ik blijf het in elk geval aanbieden. Ik stoor ze zo weinig mogelijk, maar vandaag toch een kleine fotoreportage van gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

* Vragen en opmerkingen kunnen hier. Bedankt! *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Frederic
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 december 2015

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door Frederic »

Mooi projectje !
Ik heb ook een proefbuis met een gyne met 13 werkers.
Ik heb net een fruitvliegje voor hun proefbuis gelegd.
Hoeveel geef jij er per dag ?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door miel »

Mooi! Ik heb drie flavus gynes, echt een mooie soort!
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Eerst en vooral m'n excuses voor m'n late reactie. Ik ben een hele tijd niet meer op het forum geweest. Maar ik ben helemaal terug nu ;)

@Frederic: Mijn gynes zitten al een goede 2 maanden in de koelkast. Mijn ervaring tot nu toe is dat ze maar matig eiwitten aannemen. Ik moest vaak fruitvliegjes of kleine stukjes meelworm onaangeroerd (althans zo leek het) terug weghalen. Ik hoop dat daar verbetering in komt na de winterslaap als de kolonie ook groter wordt.

Als jullie via dit linkje reageren, dan blijft dit draadje een overzichtelijk dagboek. ;) Bedankt!
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Sinds kort zijn de flavus kolonies op een buitenwereld aangesloten. Dit moet me toelaten veel gemakkelijker suikerwater en eiwitten aan te leveren. Dit in het proefbuisje zelf doen is omslachtig, is moeilijk zonder het buisje vies te maken en onmogelijk te doen zonder de (kleine) kolonie stevig te storen. Ik merkte ook dat ik ze hierdoor welicht minder voerde dan nodig is voor een stevige koloniegroei.

Ik ben alvast blij dat ik het nu via een buitenwereld kan doen. Werksters van de kolonie met drie gynes zijn heel vaak in de buitenwereld te zien. Hieronder een foto van een piepklein spinnetje (waarvan de poten eraf gehaald zijn om 'gevechten' te vermijden en waardoor het spinnetje er beetje als een cocon uit ziet) die de werksters naar het buisje aan het slepen zijn:

Afbeelding

* Hier kunnen jullie vragen/opmerkingen geven op deze blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Op vraag van Manimaner ook nog een foto van het nestgedeelte zelf. Zoals je kan zien is dit nog steeds een piepkleine kolonie. Ik schat begin de twintig werksters en drie gynes. Merk op dat ik deze gynes al sinds de zomer van 2014 houd :!: Nu moet ik wel bekennen dat het voeren in het proefbuisje zelf zo omslachtig bleek, dat de reden voor de trage koloniegroei ook daar gezocht moet worden :oops:

In elk geval: op de foto zie je drie gynes. Onder de middelste gyne zie je cocons die weldra zullen ontpoppen en ook een bergje eitjes. Tussen de tweede en de derde gyne zie je een zwart spinneje die de werksters op een aantal larves gelegd hebben zodat ze er zich tegoed kunnen van doen.

Afbeelding

* Hier kunnen jullie vragen/opmerkingen geven op deze blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Plaats reactie