Lasius flavus (tempant)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Hier kunnen jullie opmerkingen of reacties plaatsen over mijn blog. Bedankt!
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door Floris »

Ik zou haar inderdaad behandelen als een Lasius flavus.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door iasimov »

Bij mij loopt een heel ander experiment met Lasius flavus: Ik had een Lasius niger gyne in een reageerbuisje geplaatst
in augustus vorig jaar. Zij bracht wat broed voort, maar stierf onverwacht. Rond die tijd vond ik 4 Lasius flavus gynes
die ik in hetzelfde buisje plaatste. Zij hebben zich ontfermd over het Lasius niger broed en dat leidde tot 6 voor nanitics
vrij forse werksters. De vóór de winter uitgekomen Lasius flavus nanitics werden door de niger werksters meteen gedood. :(
Eerlijk gezegd gaf ik er geen cent meer voor, maar ik heb ze laten overwinteren en ze verbazen me doordat ze het nu als
een trein doen: ze accepteren plenty voedsel (fruitvliegjes en honingdauwsurrogaat), er liggen weer poppen, de gynes zijn
weer fysogastrisch en er ligt een stapel eieren.. :)
Mijn Lasius umbratus kolonie stagneert nu weer om onduidelijke reden..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Interessant experiment! Hopelijk accepteren de L. niger nantics wel de komende L. flavus werksters. Opkweken van flavus broed om het dan te doden eens het werksters zijn lijkt me niet echt een zinvolle bezigheid voor de niger nantics :) Ik hoor graag hoe het verder gaat!

Met mijn Lasius umbratus 'kolonie' lijkt het goed te gaan. Het laatste niger broed is aan het verpoppen en er komen volop umbratus eitjes bij. Wanneer de eerste umbratus werkster geboren wordt, update ik zeker m'n blog.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door iasimov »

Nu toch 2 flavus nanitics die gespaard zijn.. 8-)
De niger-werksters blijven vlijtig fourageren, maar prefereren nu zilvervisjes boven drosophila's.
Is me al eerder opgevallen bij mijn umbratus startkolonie; lastig, want die moet ik vangen.. :x
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Leuk! Hopelijk blijft het zo verder gaan en heb je binnenkort een 100% flavus kolonie!

De meeste flavus gynes hebben nu zo'n 5-10 nantics. Ik maak er een dezer een fotoshoot van :)

BTW: hoe doe je dat eigenlijk, zilvervisjes vangen? En geef je die dan levend?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door iasimov »

Zilvervisjes vangen: :ugeek:
Eerste vereiste is een - rommelig - huishouden met rondslingerend oud papier (dat eten ze namelijk).
Vervolgens ga je gewapend met een leeg glas zo'n rommelhoekje te lijf: je licht een tijdschrift op en
zet het glas over het getrappeerde zilvervisje, voordat het de biezen heeft gepakt. Je manoevreert
er een memoblaadje onder en tilt het geheel van de grond en draait het glas om zodat het beestje op
de bodem valt. Dat is overigens nog even spannend.. :)
Als je een wat grotere kolonie hebt kunnen de miertjes het zilvervisje zelf vangen, anders even 5
minuten in de diepvries..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door Manimaner »

Ze komen het dus in ieder geval halen.

Hoe groot is de kolonie inmiddels? Heb je ook nog foto's van het nestgedeelte?
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

@Manimaner: ik antwoordde (met foto) in mijn blog zelf.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door Manimaner »

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Ik had inderdaad gedacht dat de kolonie inmiddels een stuk groter zou zijn. Ik betwijfel echter of het ligt aan het voeren in het buisje. Ik heb hier nooit problemen mee gehad. Ik gebruik wel meestal redelijk lange reageerbuisjes en het kan natuurlijk ook per kolonie verschillen. De ene kolonie is schrikachtiger dan de andere.

Gelukkig groeien ze in ieder geval nog wel gestaag en zie ik ook een mooi stapeltje eitjes en ander broed liggen :)
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door Hessel »

Hey, ik weet dat dit er niet veel mee te maken heeft. Ik wou het toch even zeggen. Onder de stenen van een vuurplaats in de tuin van een vriend van mij leeft een gigantische Lasius flavus kolonie. Toen we de stenen optilde lagen daar honderden, misschien wel duizend eieren, velen poppen en zelfs poppen voor gynes. Als je het zou willen zou ik het filmpje op yt kunnen zetten zodat je ziet hoe het eindresultaat van jou kolonie hopelijk is :)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door Manor »

Hessel schreef:Hey, ik weet dat dit er niet veel mee te maken heeft. Ik wou het toch even zeggen. Onder de stenen van een vuurplaats in de tuin van een vriend van mij leeft een gigantische Lasius flavus kolonie. Toen we de stenen optilde lagen daar honderden, misschien wel duizend eieren, velen poppen en zelfs poppen voor gynes. Als je het zou willen zou ik het filmpje op yt kunnen zetten zodat je ziet hoe het eindresultaat van jou kolonie hopelijk is :)
Denk wel dat er meerderen geïnteresseerd zijn om dit te zien ;)
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius flavus (tempant)

Bericht door tempant »

Manor schreef: Denk wel dat er meerderen geïnteresseerd zijn om dit te zien ;)
Zo is dat! :D
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Plaats reactie