Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MessorNiconius
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2016
Gender:

Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Bericht door MessorNiconius »

Hallo allen!

Ik ben ongeveer 6 weken terug begonnen met het houden van een jonge Messor barbarus kolonie. De kolonie arriveerde als een Gyne met 7 of 8 werksters en is de afgelopen 6 weken bezig geweest met zich op een laag tempo te ontwikkelen.

Een van de dingen die me op viel is dat er ondertussen al 3 werksters zijn overleden zonder dat ik daar een duidelijke reden voor kan vinden. De Gyne maakt het goed, maar de dode werksters vind ik terug in de afval hoop van de kolonie.
De kolonie groeit nog steeds in de reageerbuis en heeft alle aangeboden zaden verzameld in de opening daarvan, met achter dit bergje een kamertje tegen het watje aan waar de Gyne en iets van 12-15 werksters zich ophouden.
In de buitenwereld zijn over het algemeen maximaal 2 werksters aan het verkennen, en ik heb aan de andere kant van de buitenwereld het (donkere) gipsnestje vanaf het begin aan aangesloten gehad.

Ze gebruiken 1 kamer van het gipsnest als afvalhoop (helaas niet de buitenwereld), en ik zie meestal 1 werkster die zich ergens in het gipsnest bevindt.

Is het normaal dat in de eerste 6 weken er al 3 dode werksters zijn binnen de kolonie? Ik las dat deze 1-2 jaar oud kunnen worden, dus ik hoop dat er niet iets ontbreekt aan de opzet waardoor de werksters niet hun optimale levenspan halen.

Verder hoopte ik dat wanneer de reageerbuis te krap zou worden, dat dan de kolonie op zoek zou gaan naar betere leefruimte en naar het gipsnest zou verhuizen. Nu gebruiken ze het gipsnest als afvalhoop (lastig op te ruimen), zullen de mieren uiteindelijk uit zichzelf ruimere leefruimte opzoeken, of moet ik er een licht op zetten om ze te dwingen een donkere ruimte te vinden wanneer er 50+ werksters in de kolonie zitten en het tijd is om te verhuizen?

Bedankt alvast voor jullie inzicht!
Laatst gewijzigd door GvG op 13 jul 2016, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen, spelling
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Bericht door RJ »

Koppel in eerste geval alvast dat gipsnest af, de kolonie kan makkelijk tot een 75werksters in 1 of 2 buisjes gehouden worden, nu met het afval in ne gipsnest krijg je kans dat het nest gaats schimmelen..
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Bericht door GvG »

100 of 200 werksters kan ook in reageerbuisjes hoor.
Verder hoopte ik dat wanneer de reageerbuis te krap zou worden, dat dan de kolonie op zoek zou gaan naar betere leefruimte en naar het gipsnest zou verhuizen.
De reageerbuis is natuurlijk nog lang niet te krap bij 12 werksters. Daarnaast is een gipsnest niet de beste leefruimte voor de kolonie. Je moet ze absoluut niet gaan dwingen te verhuizen. Koppel het gipsnest los en houd de kolonie in één (of later eventueel meerdere) reageerbuisje(s). Dat is de beste leefomgeving voor een kleine kolonie. Je kan het beste wachten tot de kolonie minstens 100 werksters heeft voordat je ze verhuist naar een gispnest.
MessorNiconius
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2016
Gender:

Re: Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Bericht door MessorNiconius »

Bedankt voor de sneller reacties, ik zal het gipsnest afkoppelen wanneer de werkster daar in haar weg terug heeft gevonden naar de buitenwereld.
Ik begrijp dat de 12 werksters nog genoeg ruimte hebben in de buis, ik vroeg mij meer af of ze automatisch zouden verhuizen of niet (zodra er 100+ werksters zijn, waarschijnlijk pas eind zomer 2017 op zijn vroegst).

Verder nog inzicht in de dode werksters? De kolonie heeft water beschikbaar en ook honingdauw, verder bied ik nog maar matig zaden aan aangezien ze al een grote voorraad hebben opgebouwd. Ze krijgen 1 fruitvliegje per week tenzij het vorige vliegje nog niet is aangenomen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Bericht door GvG »

Of de mieren uit eigen beweging zullen verhuizen, en hoe snel ze dat doen, is niet te voorspellen. Soms verhuizen de mieren eerder dan goed voor ze is, soms ook later. Het is altijd verstandig om er ruim de tijd voor te nemen.

Wat betreft de dode werksters; zolang de kolonie groeit lijkt het me niet iets om zorgen over te maken. In 6 weken van 7-8 naar 12-15 werksters is niet slecht.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Bericht door Antsps »

Wat betreft de buitenwereld, wat gebruik je als uitbraak preventie?
MessorNiconius
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2016
Gender:

Re: Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Bericht door MessorNiconius »

Geen uitbraak preventie, de bovenkant is dicht met fijn gaas. Het betreft een plexiglas buitenwereld van een bepaalde Nederlandse mieren webshop. Hoewel de mieren wel op de wanden klimmen heb ik ze nog niet ondersteboven zien hangen aan het plafond.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Bericht door Mika »

Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn Messor kolonie (in 2005), en het is blijkbaar een verhaal dat veel terugkomt...
DUCKDUCKGO!
MessorNiconius
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2016
Gender:

Re: Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Bericht door MessorNiconius »

Bedankt voor het inzicht. Ik had nog een ander vraagje:

Is het okee om de mieren stukjes fruit te voeren? Ik heb wel foto's gezien van mensen die dit doen, maar zitten er geen insecticiden op het fruit waar de mieren van dood gaan? Of is alles behalve de schil redelijk veilig?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Sterfte onder werksters in de eerste 6 weken

Bericht door Floris »

Goed wassen is het minste dat je kunt doen. Schillen is waarschijnlijk beter.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie