3D nest ontwerp?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 21

3D nest ontwerp?

Bericht door Antlucky »

Hallo, heeft er iemand nog een goed ontwerp voor een 3D nest dat ik kan downloaden. Eentje dat goed werkt met vocht. Zal ik erg fijn vinden.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door salamalfayed »

Bij de GAMMA koop je een Ytongblok voor een euro, een plexiglas plaatje voor een tientje.
Je kunt hier lekker mee oefenen zoals eerder aangegeven. (zaden in de kamers leggen en vocht toe dienen en zien hoe dat gaat)

Tegen de tijd dat je kolonie groot genoeg is heb je deze testen ruim kunnen doen en weet je precies wat wel en wat niet werkt(eigen ervaring is soms handiger dan tekst hier op het forum.)

Als het nest groot genoeg is koop je een nieuw ytongblok en leen je een frees en heb je met een uurtje je nest klaar(en het oude plexiglasplaatje van je testnesten kun je dan gewoon hergebruiken)

Niet te snel allemaal dure dingen laten printen/maken terwijl je zelf weinig ervaring hebt met zulke nesten.

Zelf heb ik gisteren twee nesten gemaakt(over het volledige oppervlak van het ytongblok -> 60*20*5) en dit heb ik helemaal afgekregen in een ochtend. Daarna goed uitspoelen en een aantal dagen laten drogen en de mieren kunnen erin.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door Hessel »

3D printen kost bijna niks, maar bijna niemand weet dit... Maar goed, het mooiste wat er is voor een formicarium is doorzichtig plastic/spul. Dit kost maar 30 cent per kubieke cm(!) en aangezien ik vanuit ga dat je formicarium niet groter dan 15x5x15 zal wezen minus de ruimte die er binnenin zit zal je echt niet meer dan 10, 15 of 20 uitgeven, net zoveel als dar Ytong nest en je kunt ook nog apparte vormen doen :)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 21

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door Antlucky »

Mijn ouders zijn bevriend met mensen uit een 3D fabriek en daarom heb ik dus ook het ieder om dit te doen. Ik heb al wat ytong nesten gemaakt maar het leek me leuk om dit te testen. Ik heb al een nest gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Yannick
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 juli 2016
Locatie: Nieuw-Vennep
Gender:
Leeftijd: 21

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door Yannick »

Hey! Dat nest is toch een antscanada Hybrid nest?
1x Lasius Flavus
1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Myrmica Rubra
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 21

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door Antlucky »

Zal hier de link even plaatsenhttp://www.thingiverse.com/thing:1367219 er staat ook bij een ontwerp van A-C. Kijk anders verder op deze site. Zijn mooien nesten te zien. Ik wil uit eindelijk een formica fusca in een 3D nest doen als iemand een beter nest ziet zeg het dan.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door GvG »

Ten eerste is elk formicarium 3D. Jij bedoelt "een nest dat gemaakt is met behulp van een 3D printer".
Ten tweede is het nest dat je hier laat zien erg groot, en heeft het zeer diepe kamers. Ten derde is het materiaal dat je gebruikt waarschijnlijk niet waterdoorlaatbaar en wordt de vochtvoorziening dus problematisch.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door Mika »

Wat heel mooi zou zijn met 3D printen is een mal maken voor gipsnesten. 3D geprinte nesten lijken met enkel handig voor mieren die in compleet droge nesten kunnen leven, een minderheid.
DUCKDUCKGO!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door Hessel »

Dat is een goeie!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door Artilux »

GvG schreef:Ten eerste is elk formicarium 3D. Jij bedoelt "een nest dat gemaakt is met behulp van een 3D printer".
Ten tweede is het nest dat je hier laat zien erg groot, en heeft het zeer diepe kamers. Ten derde is het materiaal dat je gebruikt waarschijnlijk niet waterdoorlaatbaar en wordt de vochtvoorziening dus problematisch.
Als je het linkje open klikt is het een Ants canada nestje, maar dan nabouw.
Op de basis zit een gat wat je zelf dient af te dichten met gaas, wat watten eronder en op die manier "trekt" vocht het nest in... Beter gezegd, er zijn wat gebieden die erg vochtig zijn en de rest is gewoon kurk droog ;)

Betreft de andere punten geen commentaar, denk dat dit nogal een nest is voor een gevorderde kolonie voor camponotus soorten.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 21

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door Antlucky »

Goed idee! Ik zal eens kijken of er iets is voor een 3D print mal waar ik dan gips in kan doen.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
ZwarteMier
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 april 2018
Locatie: Hengelo, Overijsel
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: 3D nest ontwerp?

Bericht door ZwarteMier »

Antlucky schreef:Hallo, heeft er iemand nog een goed ontwerp voor een 3D nest dat ik kan downloaden. Eentje dat goed werkt met vocht. Zal ik erg fijn vinden.
Kijk maar op www.thingyverse.com
Plaats reactie