Myrmica rubra (tempant)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

Vragen en opmerkingen bij mijn blog kunnen hier. Bedankt!
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door Manor »

Ziet er allemaal leuk uit :) Maar een vraagje, kan je ook in het nest kijken, want zie je namelijk niet op de foto.
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

@Manor: Ja hoor, hier zie hoe het formicarium is gemaakt: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?t=8581. Ik nam nog geen foto's van in het nest om ze niet teveel te storen. Ze hebben hun portie stress wel gehad voor een tijdje :?

Btw: Ik zag daarnet dat er 2 gynes opnieuw in de buitenwereld liepen. Bij één van de twee zag ik dat een van de werksters ze opnieuw in het nest droeg. Kolonie is duidelijk nog niet tot rust gekomen. Iemand ervaring hiermee? Best zoveel mogelijk met rust laten, zou ik denken?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door Manor »

Oke zo had ik het nog niet gezien :)
Bij mijn myrmica rubra kolonie heb ik vandaag ook een gyne buiten gezien, maar iets later was die vanzelf ook weer naar binnen gegaan, dus geen idee of het iets is of niet.
Formica cunicularia
Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door GvG »

Ja, bij mij kwamen gynes ook wel eens buiten. Het was me niet helemaal duidelijk wat daarvan de oorzaak was. Nu had ik er ook een aantal onbevruchte gynes bij die niet hadden gepaard. Misschien dat dat er iets mee te maken had. Een aantal mannetjes kwam ook regelmatig in de buitenwereld.
GvG raadde aan om, als ik een nieuwe kolonie zou willen, ik beter gynes uit een bestaand nest kan halen dan te hopen op een bruidsvlucht. Daar kon ik wel inkomen, want ik heb er in die 2 jaar dat ik met deze hobby bezig ben nog geen enkele meegemaakt
Bovendien, áls je een bruidsvlucht meemaakt (kunnen erg indrukwekkend zijn) is het stichten van een kolonie met jonge gynes véél meer werk dan een deel van een bestaande kolonie meenemen.
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door Freek »

Ik heb weleens gezien op een filmpje van tarheel ants dat gynes die niet bevrucht zijn gewoon mee doen als werksters. Maar dit was bij een andere soort.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door Kegge »

Ik heb mijn Myrmica rubra kolonie nu iets meer dan een jaar ( een heel erg bedankt richting Manimaner ) en van de drie soorten die ik heb, vind ik ze het boeiendste. Ze zijn veruit het meest actief in de buitenwereld, lekker "agressief" en prachtig om te zien. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat je heel blj bent met je kolonie. Schuw niet ze heel veel te laten zien.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie