Lasius flavus (Loesje)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Lasius flavus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Hallo allemaal,

In dit gedeelte wil ik graag de voortgang van mijn Lasius flavus kolonie bijhouden. Deze kolonie heb ik op 8 mei van mijn vriend en mijn zoontje gekregen samen met een zandboerderij en plastic petrischaaltje als buitenruimte. Aangezien ik zelf al een tijdje erover na zat te denken om een kolonie thuis te hebben was ik hier natuurlijk erg blij mee.

Nadat ik de gebruikshandleidingen had gelezen ben ik gelijk aan de slag gegaan met de informatie die ik gekregen had en waar alles in zou staan om je kolonie groot uit te kunnen laten groeien. De zandboerderij werd dus gelijk klaargemaakt, na het vullen een scheut water eroverheen om te bevochtigen, antiuitbraakolie langs de randen gesmeerd, klaar voor de kolonie om aangesloten te worden. Toen heb ik uiteraard de kolonie pas gepakt, de bescherming verwijdert die om de reageerbuis zat en de pluk watten vervangen door een stop en plastic buis. Die stop verkleinde de ruimte van de kolonie wel met ruim 2 cm, daarna rood folie om de reageerbuis geplakt en suikerwater en een paar fruitvliegjes erbij gelegd.
20160525_104256.jpg
Ik heb helaas geen foto gemaakt van de kolonie bij binnenkomst. Deze kolonie heb ik met de boerderij van mierenboerderij.nl. De gyne zag er goed uit na de reis, ze was levendig, had al gebroed en een stuk of 6 werksters voor zover ik zo snel zag. Nadat ze geinstalleerd waren heb ik ze met rust gelaten afgezien van af en toe wat suikerwater erbij te druppelen, de fruitvliegjes liet ik er ook bij liggen.

Gelukkig ben ik iemand die liever teveel informatie gaat zoeken dan te weinig, zo kwam ik op dit forum terecht. Erg fijn advies wat ik tot nu toe heb gekregen en een schat aan informatie te vinden! Al vind ik het soms wat lastig zoeken naar een specifiek antwoord, maar gelukkig zijn de leden snel met reacties waarvoor mijn dank. Zo kwam ik er dan achter dat de bijgeleverde zaden niet gegeten worden door mijn mieren, dat als ze niet in een dag een fruitvliegje pakken ze die ook niet meer zullen pakken en dat ik geen lasius niger kolonie had zoals er in de papieren stond bij ontvangst. Een telefoontje naar de leverancier bevestigde dat ik inderdaad een Lasius flavus kolonie heb ontvangen.

Een dag of 3 a 4 geleden begonnen mijn werksters ineens al in de zandboerderij te graven! Hier was ik erg enthousiast en aangenaam verrast door! Het viel me wel op dat er ondertussen 1 werkster trager begon te lopen, het nest ineens niet meer in ging en alleen in hun buitenverblijf ging rondhangen en zich onder de watjes bleef verstoppen, iets om in de gaten te houden dus. Drie andere werksters waren nog steeds druk heen en weer aan het lopen naar de zandboerderij.
20160527_181130.jpg
Diezelfde avond ging ik me wel meer zorgen maken nadat ik aan alle blogs en info van dit forum dacht. Toen heb ik als eerste een watje met gewoon water in de buitenwereld geplaatst om te kijken wat de reactie hierop was. Die reactie was die avond en gedurende de volgende dag dat ze niet meer naar de zandboerderij gingen, geen suikerwater meer pakte en alleen schoon water gingen halen. Het fruitvliegje wat ik er had liggen was nog steeds niet aangenomen (elke dag ververst), die heb ik er gistermiddag dus maar uitgehaald en niet gelijk een nieuwe geplaatst. Met de langzamere mier was er ook nog geen verandering, als ze een andere werkster tegenkomt begroeten ze elkaar wel.

Aangezien ze nu niet meer naar de zandboerderij gingen en ik het ondertussen na andere startende kolonies te hebben gezien toch al mijn opstelling eigenlijk wilde vervangen heb ik dat dus vandaag maar gedaan.
20160527_200740.jpg
Zoals je hierboven kan zien heb ik een hard plastic bak gepakt en die eerst schoongemaakt, daar heb ik bovenop en aan de buitenkant een antiuitbraaklaag opgesmeerd (als het ook aan de binnenkant moet hoor ik het graag!) Ik heb 2 pillenstrips gepakt en daar watjes ingedaan, 1 gevuld met water en de ander met suikerwater. Toen heb ik het rode folie vervangen door aluminiumfolie (door het rode folie had je er totaal geen zicht op, ik vind het toch wel prettig om een keer in de zoveel weken/maand naar haar te kunnen kijken of het goed gaat) en de stop vervangen door een watje met rietje. Ik moest haar toch al storen dus kon het reageerbuisje net zo goed gelijk helemaal goed maken.
20160527_201514.jpg
Nu laat ik haar de komende tijd lekker met rust zodat ze weer even kan bijkomen van alle stress die ik haar vandaag heb bezorgd!

Helaas plaatst hij alle foto's ondersteboven, dit krijg ik niet veranderd..
Ik maak zo een apart onderdeel aan voor vragen en opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius Flavus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius Flavus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Na 2 weken blijkt het echt een behoorlijk debacel te zijn geworden, het verkeerd gebruiken van het anti uitbraakmiddel. Gelukkig maak je zo'n stomme fout maar 1 keer en nooit weer!
De gyne stoor ik op het moment 1 keer in de week. Heb haar momenteel afgesloten in haar reageerbuisje (de werksters komen er toch niet uit) en bied haar daarin een watje met suikerwater en een fruitvliegje aan. Dan sluit ik haar weer af en laat haar weer een week met rust.
20160611_124338.jpg
20160611_124503.jpg
Ze lijkt gelukkig iets opgeknapt te zijn, 2 weken geleden had ze bijna geen broed en nog maar 1 werkstertje, of het vorige gebroed opgegeten is of meegenomen door de andere verdwenen werksters weet ik niet, dat het weg was was vrij duidelijk.
Nu heeft ze gelukkig alweer een werkstertje erbij en een klein beetje gebroed. Bijna niets maar met voldoende rust vertrouw ik erop dat het ook met haar weer helemaal goed komt!

Vragen/opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=8893
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius Flavus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Weer even een korte updat over Cleo.
Ze is gelukkig al een beetje bijgekomen! Ik heb het idee dat het beneden te druk voor haar was (7jarige knul die vrolijk rondspringt en niet helemaal geluidloos is) dus heb haar vorige week op het andere kozijn op de slaapkamer gezet.
Een week rust en stilte heeft haar goed gedaan, ze heeft een paar nieuwe eitjes en er liggen ook weer larfjes. De 2 werksters waren druk met alles verzorgen. Het watje bij het waterreservoir is wel wat beschimmeld maar ik heb ondertussen zo vaak gelezen dat je je daar niet druk om moet maken dat ik dat dus lekker ook niet doe.
20160617_213449.jpg
Zoals jullie zien is ze aardig op aan het knappen. Vandaag heb ik er een watje met honingdauwsurrogaat bijgestopt en een vers fruitvliegje.
Ik wil haar toch graag eenmaal per week controleren ookal twijfel ik er nu aan 2 weken niet naar haar om te kijken, daarna zullen er misschien 1 of 2 nieuwe werkstertjes tevoorschijn zijn.
Zodra ze een stuk of 6 werksters weer heeft zal ik ze weer toegang geven tot hun buitenwereld. Ik vermoed dat dat nog even gaat duren, de 2 miniatuurwerksters (nanitics) die ze nu heeft zullen niet lang mee gaan, maar het tot de eerstenieuwe werksters er zijn het nog wel volhouden.

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8893
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius Flavus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Weer even een korte update hoe het er vandaag voor stond.
Ik heb haar een week afgesloten gehad en heb haar vandaag weer een nieuw watje suikerwater en een fruitvliegje gegeven. Watje begint steeds zwarter te worden maar ze zitten nog steeds daarbij, ik neem aan dat als ze last hebben van de schimmel ze niet het gebroed bij dat watje zouden laten liggen, al zag ik niet gelijk gebroed.
20160624_094326.jpg
Mijn telefoon stelt zich op Cleo helaas niet zo erg goed af.
Omdat ik niet gelijk broed zag heb ik het buisje even opgepakt om aan de onderkant te kijken, en inderdaad: Ze hadden onderin het buisje het watje een klein stukje ingegraven en daar zag ik wat gebroed liggen, niet erg veel maar een paar van elke fase leek het. Daar was ik dus erg blij mee!
Nu kijk ik echter op de foto en lijk ik toch best wat gebroed direct te zien!
Ze komt er wel bovenop, nog een paar weekjes en dan zal ik weer een klein aantal werksters hebben hoop ik. Op het moment zitten de 2 nanitics er ook nog bij, maar hoelang die het zullen volhouden weet ik niet. Ze zijn nu nog lekker actief dus tot de eerste uitgekomen werksters zullen ze het vast wel volhouden!

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8893
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius Flavus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Laatste update over Cleo is alweer 2 weekjes geleden dus weer even kort hoe het er nu met haar voorstaat.
Ik was deze week erg opgelucht en blij om te zien dat haar kolonietje groeit! Er lopen nu 3 nanitics en 1 iets groter werkstertje bij Cleo rond! Op de foto's zijn deze prachtige nanitics en werkstertje niet duidelijk te onderscheiden, vooral de nanitics niet.
20160709_225008-1.jpg
20160709_225357-1.jpg
Het begint lastig te worden om ze in het buisje te voeden, dat vereist toch aardig wat voorzichtigheid! Ik moet het buisje al optillen om het 'stop'watje eruit te halen, het suikerwaterwatje en restanten van de fruitvliegjes (dat gedeeltelijk op het oude suikerwaterwatje zit) te verwijderen en nieuwe te geven zonder dat de werksters en gyne ervandoor gaan! Ze rennen allemaal rond terwijl ik alles zo snel mogelijk wissel en weer dichtstop en de paniek begon bij mij nu wel te ontstaan dat de werksters er weer vandoor zullen gaan of ze met zn allen ineens hun nest uit donderen!
Ik denk dat ik na deze week bij hun volgende voeding ze dus maar weer een buitenwereldje aan ga bieden. Ik twijfelde eraan om dat wel te doen nu ze nog nanitics heeft, maar als ze gewoon buiten een kolonie zou hebben krijgen ze het eten ook niet steeds voor hun neus aangeboden en zouden de nanitics ook op pad moeten om aan voedsel te komen. Dat ze actief zat rond kunnen rennen is in ieder geval duidelijk en als ze niet naar buiten gaan komen voor voedsel kan ik ze altijd nog in hun buisje blijven voeren, maar wie niet probeert zal het nooit weten!
Momenteel krijgt de kolonie een watje doordrenkt met suikerwater of met honingdauwsurrogaat en 2 fruitvliegjes per week, vaker wil ik ze niet storen dan 1 keer in de week. Omdat de twijfel bij mij ook bestaat of dat ze zo wel genoeg eiwitten per week krijgen zal ik het wel erg prettig vinden weer een buitenwereld voor ze te hebben. Zo kan ik weer een beetje in de gaten houden hoeveel fruitvliegjes ze aannemen en nodig hebben. In het buisje per week geef ik ze er liever niet teveel, als de vliegjes te lang liggen pakken ze ze toch niet meer. Het zou natuurlijk sowieso fantastisch zijn om deze mooie gele miertjes weer vaker te kunnen bezichtigen en ik wil ook kijken wat ze met een nieuw nestbuisje gaan doen. De schimmel zou ze niet moeten deren maar ik iriteer me er wel een beetje aan als ik ze bekijk dus dan kijk ik even of ze het aanbod ook willen accepteren. Een verhuizing is echter nog niet nodig dus gedwongen ga ik dit absoluut niet doen! Het sowieso achter de hand hebben van een nieuw nestbuisje voor de kolonie om uit te kiezen vind ik ook fijn, de mieren merken toch als eerste wanneer hun nestcondities niet meer ideaal zijn en ze een nieuw nest willen. Ik ben dan ook liever op tijd met die optie dan te laat!

De post is toch iets langer geworden dan verwacht, er blijft toch altijd meer te melden over deze interessante wezentjes dan je in eerste instantie denkt!

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8893
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius flavus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Goed groeiend gebroed, wat is dat toch fijn om te zien als je weer naar je kolonie kijkt! Meerdere werkstertjes die weer rond aan het kruipen zijn, 3 nanitics en 3 werkstertjes zijn er alweer bij Cleo te vinden! Ik ben erg blij om vooruitgang bij deze kolonie te zien!
20160716_215406.jpg
De foto's door dit buisje zijn helaas echt beroerd, de schimmel op het watje werkt ook niet echt mee...
Ik ga van de week even bij de action plastic bakjes kopen als buitenwereld. Ik heb reageerbuisjes van 20 cm lang gekocht, toen ik ze bestelde vond ik de lengte wel prettig zodat ik een wat groter waterreservoir kon, het nadeel aan de lengte is alleen wel dat ze te lang zijn om in een bakje van de chinees te plaatsen.
Deze kolonie zit niet in 1 van die reageerbuisjes maar in een kortere. Met de schimmel en een leger wordend waterreservoir ga ik ze voor de winterslaap van dit jaar nog proberen over te halen naar een nieuw buisje te verplaatsen. Dan heb ik wel nieuwe buitenwereldbakjes nodig aangezien deze kolonie nu een bakje van de chinees als buitenwereld heeft gehad. Nieuwe reageerbuisjes kan natuurlijk ook maar buisjes heb ik nu al genoeg liggen, buitenwereldjes wat minder.
20160716_215732-1.jpg
Het viel me in het reageerbuisje al op dat de nanitics wat meer durfals zijn dan de nieuwe werkstertjes, de nanitics komen zich gelijk met het wisselen van het watje bemoeien, de werkstertjes gingen dicht bij het waterreservoirwatje zitten samen met de koningin. De anti uitbraak die ik het bakje heb gegeven is een dunne maar brede laag olijfolie bij gebrek aan talkpoeder. Dit zal ook prima werken hoop ik. Nogmaals al mn werkstertjes verliezen wil ik uiteraard niet!

Ik kan ook niet wachten om deze prachtige gele miertjes ook af en toe weer in hun buitenwereldje te gaan bewonderen! Ik hoop dat ze hier dan ook weer gebruik van zullen gaan maken!

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8893
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Plaats reactie