Lasius sp. (Tristan)

Vragen en opmerkingen over de blogs
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door GvG »

Dat ziet er goed uit! Geweldig hoe je het nest in compartimenten hebt verdeeld. Het is al een flinke kolonie trouwens, ook daarvoor complimenten.

Ze lijken de ingang inderdaad te groot te vinden. Misschien dat je daar bij een volgende versie rekening mee kunt houden. Het zou mooi zijn als niet alleen het nest, maar ook de ingang mee kan groeien.

Tot slot: Die talkbarriere mag echt wel wat smaller hoor! 2 a 3 cm is echt genoeg. :)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Kegge »

Ziet er prachtig uit! Wat een mooie miertjes zeg. Is deze soort kleiner dan Lasius niger omdat ze uit het Omninest konden ontsnappen?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Manimaner »

ze zijn iets kleiner inderdaad.

maar lasius niger zou er misschien ook uit ontsnapt zijn?
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Bedankt voor jullie reacties! Over het algemeen zijn ze inderdaad wat kleiner. Maar ik denk dat Lasius niger er ook uit ontsnapt zou zijn. :roll:
Ik denk dat het dekseltje in mijn omni nest te klein is uitgesneden, waarschijnlijk een productiefoutje. Het gaas dat ze van het sponsje weg moet houden zit er trouwens enkel voor de show. Daar kruipen ze zo langs.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Westdijk »

Een al opmerkelijke hoeveelheid broed. Volgens mij word het een mooi jaar als de koningin op deze manier aan de leg blijft. Mooie opnamen, ook van de overige koloniën.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Manimaner »

Goed om te zien dat het met al je kolonies zo goed gaat! Het lijkt op het begin van een mooi jaar!
Ik blijf je mooie acrylnesten ook super vinden :P
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Kegge »

Nog een mooie kolonie om te zien. Ik deel de mening van Manimaner dat je acrylnesten er prachtig uitzien.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Manimaner »

Mooie kolonie hoor! De buitenwereld is inmiddels echter iets minder mooi :D Ook leuk om de gyne weer eens te zien. Die heeft ook niet stil gezeten dit jaar aan de hoeveelheid broed en de groei te zien.

Merk je trouwens goed het verschil in gedrag tussen Lasius niger en Lasius cf emarginatus? Ik heb vernomen dat Lasius emarginatus normaal gesproken nog wel wat agressiever is.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Bedankt! Ja die buitenwereld wordt altijd zo snel vies omdat ik alle krekels in stukjes knip vooraleer ik ze geef. Misschien is dat nu niet meer nodig. :D
De gyne verstopt zich vaak maar ze is inderdaad goed bezig geweest. Vooral in het begin van de zomer stond ze enorm
fysogastrisch!

Ik ben niet zeker of het Lasius emarginatus is maar ze zijn inderdaad wel een beetje agressiever dan de Lasius niger. En ze worden ook fysogastrischer maar ik weet niet of dat met de soort te maken heeft.
Plaats reactie