Ytong nest! Wat tips?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Ytong nest! Wat tips?

Bericht door LaurenszFM »

Hallo allemaal,
Ik was een half jaartje geleden bezig met een ytong nest.. ik kwam er later achter dat hij natuurlijk te groot was en het klein moest op gaan bouwen :? Dus dan heb ik er al eentje voor in de toekomst! Ik heb alle holletjes al gemaakt en hem op maat gesneden voor mijn aquarium waar hij dan in past, maar ik dacht misschien dat ik hem ook nog plat kan leggen er een stuk glas op kan zetten. Misschien hebben jullie nog ideeën? Dit was mijn eerste keer dus het is niet super goed, het heeft 18 holletjes waarvan een "main chamber" en 2 uitgangen aan de bovenkant. Ik woon op Aruba en er is een mogelijkheid dat ik een campontus soort heb dus ik kan misschien de holletjes nog vergroten :D Hebben jullie nog ideeën hoe ik mijn nest gehydrateerd kan blijven houden? Hier wat foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door MorbidMike »

Het handigste bij Ytong nesten die je op deze manier hebt (kamers aan de achterkant met veel ruimte aan de voorkant over) is in mijn mening door bovenaan een soort "bad" of geul uit te boren waar je het water gewoon in giet. Als je wilt kan je dat natuurlijk met een stuk plexiglas oid afsluiten zodat je mieren er niet in verdrinken, hoewel er bij mijn kolonie nog nooit een mier in dat water verdronken is. Het enige nadeel van zo een geul of reservoir is dat als je mieren door het Ytong heen graven ze door de wand van het reservoir heen zouden kunnen graven, en dan loopt het nest vol water. Ik denk dat je bij Camponotus dat probleem niet zo snel tegen zal komen, ik heb in ieder geval nog nooit last gehad van een Camponotus nest dat door Ytong ging graven.
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door LaurenszFM »

Hahah heel erg bedankt voor je informatie morbid!
Ik heb vandaag ook even een klein ytong nest gemaakt voor mijn koningin voor als ze haar eerste werkers heeft, het is nog niet helemaal klaar maar het is een begin. Ik heb een water reservoir gemaakt en drie holletjes. Hier zijn wat bijlagen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door Hessel »

Hoeveel werksters bedoel je met haar eerste werksters?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door GvG »

Je kan haar het beste in een buisje (of meerdere buisjes) houden tot ze 100 werksters heeft. Dat kan lang duren, maar tropische soorten kunnen snel groeien. Ik denk dat het wel een veilige aanname is dat je het eerste jaar nog geen Ytong-nest nodig hebt.
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door Trimpy »

Is dit nest te groot voor 15 werksters en een koningin?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jorn
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 juni 2016
Locatie: Enschede
Gender:

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door Jorn »

Trimpy schreef:Is dit nest te groot voor 15 werksters en een koningin?
Ja dat is een veel te groot nest voor 15 werksters.
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door Trimpy »

Jorn schreef:
Trimpy schreef:Is dit nest te groot voor 15 werksters en een koningin?
Ja dat is een veel te groot nest voor 15 werksters.
Bij hoeveel werkers zou ik hem aansluiten?
Ik heb het nest vandaag zelf gemaakt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door GvG »

Mooi gemaakt hoor, maar erg groot om kee te beginnen. Dit nest zou ik niet gebruiken tot je kolonie 200-300 werksters heeft. Dan ben je wel 2 jaar verder waarschijnlijk.
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door Trimpy »

GvG schreef:Mooi gemaakt hoor, maar erg groot om kee te beginnen. Dit nest zou ik niet gebruiken tot je kolonie 200-300 werksters heeft. Dan ben je wel 2 jaar verder waarschijnlijk.
Wow dan duurt dat ook lang.
Ik heb de Messor barbarus en de Lasius niger zonder werksters. Groeit de Messor barbarus beetje snel of niet?
Laatst gewijzigd door GvG op 03 okt 2016, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
Antkeeper420
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 oktober 2016
Gender:

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door Antkeeper420 »

nog tips voor een startende mieren colonie??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Antkeeper420 op 03 okt 2016, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door GvG »

Tja, als je verwacht dat je binnen een paar maanden een gigantische kolonie hebt valt het tegen ja. Voor mierenhouden heb je geduld nodig.
Groeit de messor barbarus beetje snel
Als je ze goed verzorgd kan het snel gaan ja. Maar ook bij Messor barbarus zou ik op minstens 2 jaar rekenen voordat ze in zo'n nest kunnen. Messor barbarus heeft veel rust nodig, niet te vaak kijken en verstoren.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door GvG »

Antkeeper420 schreef:nog tips voor een startende mieren colonie??
De belangrijkste tip is: Hou ze nog een jaar in een reageerbuisje. Dat is de beste leefomgeving voor een kleine kolonie. Als ze meer dan 100 werksters hebben kun je ze eventueel overplaatsen naar een klein Ytong-nest.
Ook een goede tip:
Lees de beginnershandleiding.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Ytong nest! Wat tips?

Bericht door MorbidMike »

GvG schreef:
Antkeeper420 schreef:nog tips voor een startende mieren colonie??
De belangrijkste tip is: Hou ze nog een jaar in een reageerbuisje. Dat is de beste leefomgeving voor een kleine kolonie. Als ze meer dan 100 werksters hebben kun je ze eventueel overplaatsen naar een klein Ytong-nest.
Dit is jammer genoeg de beste tip voor een beginnende kolonie. Ik ken het gevoel, het zou geweldig zijn om je kolonie in 1 keer in een geweldig nest te zetten maar dan gaan ze hun afval in lege kamers dumpen, wat gaat schimmelen door de vochtigheid en warmte, en dan heb je na een half jaar een nest wat je niet meer kan gebruiken omdat het vol schimmel zit. Wanneer de kolonie groter is zullen ze elke kamer als potentiele nestkamer zien en heb je dit probleem niet.
Mieren worden ook gestresst door te grote ruimtes (dan voelen ze zich niet veilig), dat is nog een goede reden om ze eerst in een proefbuisje te houden.
Plaats reactie