Systematiek....

Suggesties of meldingen van problemen
Gesloten
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Systematiek....

Bericht door Teleutotje »

Deleted
Laatst gewijzigd door Teleutotje op 02 nov 2016, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Systematiek....

Bericht door Antquetra »

Teleutotje schreef:Toch jammer dat men hier probeert een forum over mieren en het houden van mieren te runnen en dat dan al jaren gezien wordt dat men zelfs geen moeite meer doet om up to date te blijven met de naamgeving.... Maar ja, dat is niet meer belangrijk voor velen....
Even uit nieuwsgierigheid, maar waar doel je precies op?
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Systematiek....

Bericht door Blue »

Teleutotje schreef:dat men zelfs geen moeite meer doet om up to date te blijven met de naamgeving
Welke naamgeving?
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Systematiek....

Bericht door Hessel »

Volgens mij zie ik zeer zeer vaak dat staff leden op het forum soortnamen verbeteren in Posts ;) verder lijkt het me nogal raar om dit zo te zeggen zonder het te onderbouwen...
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Systematiek....

Bericht door PixellWarlord »

Ik ben een stuk of 3 keer verbeterd door GvG waar ik heel dankbaar voor was want anders wist ik de naam nu nog niet goed. Dus ze verbeteren je zeker wel. Als je het hier tenminste over hebt want snap je niet helemaal.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Systematiek....

Bericht door GvG »

Teleutotje heeft het over de systematiek. Dat is de rangschikking van de verschillende families en geslachten etc. Hierin is een aantal jaar geleden een en ander gewijzigd. Sommige soorten zijn in een ander geslacht geplaatst, sommige geslachten zijn samengevoegd, of hebben een andere naam gekregen. Wij noemen Pheidologeton diversus op ons forum nog altijd naar zijn oude naam, terwijl deze tegenwoordig eigenlijk Carebara diversa genoemd wordt. Hier zouden we inderdaad iets mee kunnen doen. Ik wist het wel, maar ik heb me er inderdaad niet heel druk over gemaakt. Ik vind het wel belangrijk dat namen correct geschreven worden, vandaar dat ik daar soms correcties in maak. De vernieuwde systematiek zou daar wel bij kunnen horen.

Wij "runnen" hier natuurlijk een forum over mierenhouden. Blijkbaar gaat dat prima zonder ons op te winden over het niet up-to-date zijn van de systematiek. Ik sta wel open voor verandering. Ik zou echter niet weten hoe te beginnen. Ik weet dat jij, Teleutotje, veel verstand hebt van deze zaken. Misschien kun jij ons op weg helpen?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Systematiek....

Bericht door Floris »

Teleutotje schreef:Toch jammer dat men hier probeert een forum over mieren en het houden van mieren te runnen en dat dan al jaren gezien wordt dat men zelfs geen moeite meer doet om up to date te blijven met de naamgeving.... Maar ja, dat is niet meer belangrijk voor velen....
Leuk je weer te zien op het forum!

Er is de afgelopen tijd inhoudelijk niet veel veranderd. De technische update was noodzakelijk uit beveiligingsoogpunt.
Eventuele verouderde naamgeving heeft dan ook niet te maken het belang dat eraan wordt gehecht, maar met tijd.

In ieder geval bedankt ons erop te wijzen. Ik zal het opnemen in het lijstje 'te doen'. Mocht je suggesties hebben over welke namen te vertalen, dan zijn die zeer welkom.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Re: Systematiek....

Bericht door Teleutotje »

Deleted.
Laatst gewijzigd door Teleutotje op 19 nov 2016, 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Systematiek....

Bericht door Antquetra »

Allereerst is het natuurlijk belachelijk dat discussies uitmonden in fysieke bedreiging. Zeker als het ook nog eens over een dergelijk onderwerp gaat als hobby (er is eigenlijk nooit een acceptabele reden)
Teleutotje schreef:Maar even een opmerking voor leden. Een wetenschappelijke naam moet op een bepaalde wijze geschreven worden nl. genus naam met hoofdletter, soort naam met kleine letter. Vb. Lasius niger, en NIET lasius niger en ook NIET Lasius Niger..... en om helemaal duidelijk te zijn, indien je het weet, auteur en jaartal van beschrijven...
Ik waardeer deze zienswijze zeker. En vanuit wetenschappelijk oogpunt heb je gelijk! Maar dit is gelukkig een hobbyforum die toegankelijk zou moeten zijn voor alle leeftijden en kennisniveau. Dus in de letter van het woord. Ja. Maar om het open en luchtig te houden zou ik er niet te zwaar aan tillen. Controle op juistheid moet voor de Teamleden / moderators niet op werken gaan lijken ;)
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Re: Systematiek....

Bericht door Teleutotje »

Deleted.
Laatst gewijzigd door Teleutotje op 19 nov 2016, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Systematiek....

Bericht door Antquetra »

Teleutotje schreef:Als iemand mijn naam wil schrijven of noemen zou ik ook willen dat die correct is en ik vermoed dat dat ook voor u telt... hoop ik.

Mijn naam is Kees, maar de schrijfwijze van vele mensen is Cees. Hierdoor laat ik mij echter niet afleiden van het feit dat men mij bedoeld.

Zoals gezegd, ik waardeer deze stelling en deel deze ook.
Anderzijds ben ik van mening dat we hier te maken hebben met een informeel en open forum, waar geen directe gevolgen zullen zijn voor het niet juist schrijven van een naam.

Ja, je zou verwachten dat ´veteranen´ op het forum de juiste spelling zouden aanhouden, maar het wil niet zeggen dat dit altijd zal gebeuren. Men is er gewoon niet altijd mee bezig.

Dit staat in mijn bescheiden mening dan ook absoluut los van het respect dat de dieren van de forumleden krijgen
Let wel; ik ben hier relatief nieuw, maar kan niet anders oordelen dan dat met name de teamleden over ruime kennis en ervaring beschikken en dit vervolgens geheel vrijblijvend en kosteloos willen delen met beginners zoals ik.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Systematiek....

Bericht door GvG »

Ik vind dit een zinloze discussie worden.

Teleutotje, als je de afgelopen tijd actief meegelezen had op het forum had je gezien dat ik de laatste tijd nogal wat moeite neem om verkeerd geschreven soortnamen te corrigeren. Dat gaf PixellWarlord hierboven ook al aan.
Hier bijvoorbeeld:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
naamgeving.png
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Natuurlijk kan ik niet alles corrigeren, dat zou bijna "werken" zijn. Dat is wat Antquetra bedoelt met zijn opmerking over "werken".

Wij hebben ons bij dat corrigeren inderdaad niet beziggehouden met de nieuwe soortnamen. Maar dan vallen we in herhaling, nietwaar?
Teleutotje schreef: Maar even een opmerking voor leden. Een wetenschappelijke naam moet op een bepaalde wijze geschreven worden
Ik waardeer de moeite, maar deze informatie is hier al te vinden. Soms wijzen we leden hier op, soms corrigeren we het. Daarmee is wat mij betreft genoeg gezegd. Als je de correcte schrijfwijze van mieren verder wilt bespreken, hetgeen ik oprecht zou waarderen, kan dat in een nieuw topic, bijvoorbeeld hier. Jouw punt was dat je het jammer vindt dat dit forum niet met de tijd meegaat wat betreft de taxonomische vernieuwingen. Dat punt is helder. We zouden je hulp waarderen.

Verdere discussie over inzet, respect, verantwoordelijkheid of wat dan ook draagt naar mijn mening nergens aan bij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Re: Systematiek....

Bericht door Teleutotje »

Deleted
Laatst gewijzigd door Teleutotje op 19 nov 2016, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Systematiek....

Bericht door GvG »

Teleutotje schreef:Al mijn zinloze en niets bijdragende berichten mogen gewist worden - alles wat zinloos en oninformatief was is reeds meer dan twee weken geleden verwijderd. Daarna mag u doen met mijn lidmaatschap wat u wil - waarschijnlijk word het dus verwijderd...
Ik zou niet weten waarom we je account zouden verwijderen. Je hebt zeer interessante berichten geplaatst. Ik vond je opmerking over de systematiek ook allesbehalve zinloos of oninformatief. De discussie vond ik echter wel zinloos, zoals ik ook gezegd heb. Niemand heeft een waardeoordeel gegeven over je berichten.

We hebben aangegeven je input te waarderen, en open te staan voor verandering. We hebben je zelfs om hulp gevraagd. Wat zit je precies dwars?
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Re: Systematiek....

Bericht door Teleutotje »

Deleted
Laatst gewijzigd door Teleutotje op 23 dec 2016, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Systematiek....

Bericht door GvG »

Voor de liefhebber: extra informatie over de veranderingen in de systematiek:

http://www.myrmecos.net/2014/07/26/a-my ... things-up/
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Re: Systematiek....

Bericht door Teleutotje »

Deleted
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Systematiek....

Bericht door Mieren4Life »

[Verwijderd door moderator]

p.s. sorry voor deze nutteloze post maar kom op het is geen Nederlandstalige politiek correct gespelde forum voor mieren lief hebbers , is is een ant forum voor mieren liefhebbers en geen [verwijderd].
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Systematiek....

Bericht door salamalfayed »

Dames en heren, laten we elkaar en elkaars mening respecteren. Inhoudelijke discussies zijn goed en brengen ons iets.

Alleen meningen en kritiek posten draagt niet bij aan een beter (en leuker) forum

Bij persoonlijke irritaties is een PM een geschikter alternatief aangezien de rest daar dan geen deel aan hoeft te hebben.

(Mijn persoonlijke mening)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Systematiek....

Bericht door GvG »

Ik ben het geheel eens Salamalfayed. Ik heb het bericht van Mieren4life aangepast.
Sebbes
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 augustus 2016
Locatie: Noordoost veluwe
Gender:

Re: Systematiek....

Bericht door Sebbes »

Zucht.... people get a life! Laat iedereen in zijn waarde en gebruik het forum op een leuke manier ipv eindeloze discussies over... ja waarover eigenlijk.
Gesloten