Verkoeling groot formicarium

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Verkoeling groot formicarium

Bericht door Antquetra »

Vraagje: We kennen allemaal wel de warmtematjes en warmtekabels, maar zijn er ook soortgelijke middelen voor verkoeling?

Waarom deze vraag: Ik zag op youtube een film ( van een zeer groot formicarium 4000+ mieren. En om deze in de diapauze te laten gaan, zal er toch een vorm van verkoeling plaats moeten vinden (de film betrof een groot aquarium van 80x30x40cm, past dus niet zomaar in een koelkast :D) De vraag is puur informatief bedoeld.

Ik heb wel wat zaken gevonden waar je een pc mee kunt koelen (niet echt goedkoop) en halsbanden voor honden die op kleine schaal (en slechts tijdelijk) verkoeling bieden.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Verkoeling groot formicarium

Bericht door ntume »

Die beste meneer is Pools, ik denk dat hij zn raam in de winter alleen op een kier hoeft te zetten en dan is de hele kamer -14 :lol:
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Verkoeling groot formicarium

Bericht door Hessel »

In koelkasten worden er een soort slangen met gel gebruikt die als er elektriciteit doorheen loopt een reactie krijgt waardoor het koud word... Misschien zou je dat eruit kunnen slopen? :?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Verkoeling groot formicarium

Bericht door KoenTheAnt »

doos van piepschuim er om en dan een kleine airco er in zetten?
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Verkoeling groot formicarium

Bericht door Antquetra »

3 interessante theorieën :)

Ik denk dat het idee van Hasselt wel potentië heeft om in kleine uitvoering toe te passen... maar ik ben geen techneut. Dus werkelijke haalbaarheid. Geen idee.

Je raam op een kier zou natuurlijk werken :D taaie rakkers die Polen!

Met airco zou ook moeten kunnen. Maar dan zou je het geheel moeten verplaatsen in een box... dat kan op zich met dit formaat. Maar wat al het groter moet?
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Verkoeling groot formicarium

Bericht door Other »

Het is ook mogelijk dat hij niet aan de winterslaap doet. Lasius niger zijn ook "taaie rakkers" :lol:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Verkoeling groot formicarium

Bericht door Antquetra »

Other schreef:Het is ook mogelijk dat hij niet aan de winterslaap doet. Lasius niger zijn ook "taaie rakkers" :lol:
Zeker weten :lol: Lasius niger is niet voor niets waarschijnlijk de meest ideale beginnerssoort!


Ik heb nog even rond zitten neuzen, want het idee kan ik niet zomaar los laten :geek:

http://www.tecoolers.nl/contents/nl/d1.html Formaat 15 x 15 x 3,7 mm voor € 6,70
Werking: http://www.tecoolers.nl/contents/nl/d4.html
Zoals eerder gezegd ik ben geen techneut, maar zou je dit "warm / koud plaatje" kunnen gebruiken ter koeling onder / tegen je nest?

Het zou natuurlijk mooi zijn als je je kolonies niet apart in een koelkast zou moeten zetten, maar door middel van een dergelijk apparaat gewoon in normale behuizing zou kunnen houden.....
Diverse formaten voor diverse doeleinden mogelijk.
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Verkoeling groot formicarium

Bericht door KoenTheAnt »

Dat zou kunnen werken (camping koelboxen werken vaak het zelfde) maar je moet die warmte wel af kunnen voeren. Dit soort dingen kunnen een bepaalde hoeveelheid koelen en is wel afhankelijk van de "buitentemperatuur". Dit is ook meteen een beetje het probleem, als je kamer temperatuur ineens 10 graden zakt, wordt het binnen in je nest ook kouder. Het liefste zou je hier een regeling tussen willen hebben. Misschien kun je es op marktplaats kijken voor een goedkope camping koelbox die regelbaar is en die slopen :)
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Verkoeling groot formicarium

Bericht door Antquetra »

KoenTheAnt schreef:Misschien kun je es op marktplaats kijken voor een goedkope camping koelbox die regelbaar is en die slopen :)
Thnx voor deze toevoeging, ik ben wel benieuwd of je hiermee een nest zou kunnen regelen natuurlijk. Maar zover ben ik zelf nog lang niet (heb nu 2 gyne's met resp. 7 en 9 werksters :D ) Maar ik ga wel kijken of dit idee uitgewerkt kan worden op termijn!
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Verkoeling groot formicarium

Bericht door KoenTheAnt »

vast wel. een piepschuim doos is ook wel te doen. eps dozen bieden wellicht een uitkomst voor de maat. of piepschuim van de gamma ofzo. kost ook niet zo veel.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Plaats reactie