Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Antquetra »

Voor vragen of opmerkingen kun je hier terecht 8-)
Blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 791#p67791
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Westdijk »

Ik vind het leuk om te lezen en ook te zien hoe je alles aanpakt. Niet alles lukt meteen, maar dat deel je ook. Het word een boeiend blog op deze wijze. Al zou het onderwerp momenteel ook grotendeels onder formicaria passen. ;) De kinderen zullen vast gefascineerd zijn door alles waar je mee bezig bent. :)

Het kan later wel eens lastig worden om al het vuil goed weg te krijgen tussen het grind. Iets wat ik zelf ook ondervind. Zelfs de zuigkracht van de stofzuiger blijkt niet altijd sterk genoeg te zijn om alle rommel weg te krijgen als je te lang hebt gewacht :oops: met schoonmaken.

Hoe veel warmte produceert de huidige lamp in je formicarium? Mieren kunnen meer hebben dan je denkt en de ontwikkeling van ei tot werkster kan je met een hogere temperatuur versnellen.

Wel zou ik persoonlijk onder elke post een link plaatsen naar deze pagina om te voorkomen dat mensen na het alleen lezen van je laatste post een reactie achterlaten in je blog. De keuze ligt natuurlijk bij jou. Succes verder.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Antquetra »

Bedankt voor je reactie :)
Ik zal je opmerkingen even opknippen om te beantwoorden.
Westdijk schreef:Ik vind het leuk om te lezen en ook te zien hoe je alles aanpakt. Niet alles lukt meteen, maar dat deel je ook. Het word een boeiend blog op deze wijze. Al zou het onderwerp momenteel ook grotendeels onder formicaria passen. ;) De kinderen zullen vast gefascineerd zijn door alles waar je mee bezig bent. :)
De kinderen zijn inderdaad soms verbaasd dat ik aan het knutselen ben, iets wat ik normaliter ook niet doe :roll: Maar ik vind het verrassend leuk om te doen. Ik kreeg vooral vreemde blikken over het in de thee leggen (in het ligbad) van de ytong, want dat was wel een apart gezicht natuurlijk! Het onderwerp zou inderdaad ook onder formicarium passen, maar is wel bedoeld voor deze specifieke kolonie te huisvesten....Nu valt er gewoon niet veel te vertellen over de kolonie, maar wel over hun "toekomstige woning" :geek:
Westdijk schreef:Het kan later wel eens lastig worden om al het vuil goed weg te krijgen tussen het grind. Iets wat ik zelf ook ondervind. Zelfs de zuigkracht van de stofzuiger blijkt niet altijd sterk genoeg te zijn om alle rommel weg te krijgen als je te lang hebt gewacht :oops: met schoonmaken.
Hier dacht ik een oplossing voor te hebben, maar zo te lezen is het mogelijk niet voldoende :| Het zal een kwestie van onderhoud zijn dan en ik hoop het bij te kunnen houden.
De stofzuiger die ik in gedachten heb om aan te schaffen: https://www.bol.com/nl/p/usb-computer-s ... 022422321/
Westdijk schreef:Hoe veel warmte produceert de huidige lamp in je formicarium? Mieren kunnen meer hebben dan je denkt en de ontwikkeling van ei tot werkster kan je met een hogere temperatuur versnellen.
Momenteel heb ik nog geen meting in het formicarium zitten, maar ik wil de lamp vervangen door een niet warme LED-lamp.
De verwarming van het nest wil ik bereiken door aan de buitenzijde een afdekkende "stellage" te zetten, waarin een warmtematje is verwerkt. Hierdoor blijft het nest zelf ook afgeschermd en hoop ik dat er zoveel mogelijk gangen aan de glaszijde zullen worden gemaakt.
Westdijk schreef:Wel zou ik persoonlijk onder elke post een link plaatsen naar deze pagina om te voorkomen dat mensen na het alleen lezen van je laatste post een reactie achterlaten in je blog. De keuze ligt natuurlijk bij jou. Succes verder.
Deze tip neem ik direct over en ik pas mijn blogje nog even aan.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Westdijk »

Antquetra schreef:De kinderen zijn inderdaad soms verbaasd dat ik aan het knutselen ben, iets wat ik normaliter ook niet doe :roll: Maar ik vind het verrassend leuk om te doen.
Je zal het jammer gaan vinden zodra het formicarium klaar en in gebruik is genomen door de mieren. Ik garandeer het je. Vervolgens ga je nadenken aan de hand van opgedane ervaringen hoe je het ontwerp nog verder kan verbeteren. Iets wat bijzonder lastig blijkt te zijn met de mieren er al in.
Antquetra schreef:Hier dacht ik een oplossing voor te hebben, maar zo te lezen is het mogelijk niet voldoende
Het zal voldoende zijn, als je tijdig, dus met regelmaat, schoonmaakt. Iets wat ik weleens nalaat als de mieren weer eens in de weg lopen en ik geen geduld op kan brengen en uit puur gemakzucht het weer een paar dagen voor me uit schuif. Je zal ook gebruik gaan maken van ander gereedschap. Alles wat je maar van pas kan komen. Opgedroogde lichaamssappen van door mieren ontmantelde insecten kunnen bijvoorbeeld soms beter eerst los geschrapt worden voor je er met een stofzuiger over heen gaat.

Blijf posten.
Gebruikersavatar
PuppyZwolle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Gender:

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door PuppyZwolle »

Het is bijna eng maar het begin van mijn verhaal is hetzelfde. Zoon komt aan met "AntsCanada" (maar zit in de Filipijnen). Alles gekeken en tja....best wel boeiend. Gaan we doen.

Dan begint het verhaal af te wijken. Eerst maar eens zo'n formicarium (pics) gebouwd en toen eens zoeken naar info.... ja logisch toch? En mijn vrouw..... euh Oh ja. Zal haar nu even vragen. Ze leest mee dus.. Schat? Mag het?
Ze lacht me uit met een blik van 'Het zal nu wel te laat zijn om nee te zeggen'. Ach ja, ware liefde hè?

Enfin, we hebben nu dus een horizontale bovenwereld met verticale zand kolom staan die we (zoals ik inmiddels weet) pas over een jaar kunnen gebruiken. Fluon in bestelling en een startbakje met reageerbuis met water al klaar... nou ja we zijn aan het droogzwemmen zeg maar. En met de winter voor de deur is een kolonie starten ook niet echt een verstandige optie. Fijn dat we via jou kunnen meegenieten.
Beter een kolonie in je formicarium dan een muis in je broodtrommel.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door GvG »

Antquetra schreef:Jeetje, wat is het toch lastig om niet te kijken naar de groei van je kolonie!! :shock:
Met tussenposes van 3 dagen controleer ik nu de kolonie en geef ze vers suikerwater / honingdauwsurrogaat en wat proteïne in de vorm van fruitvliegjes of eigeel (hoewel ze dit eigenlijk niet zichtbaar aanraken).
Het leuke van Lasius niger is dat je best voorzichtig even mag gluren. Zolang je niet schudt, tikt en rolt, kunnen ze er wel tegen. Bij soorten als Messor barbarus (maar ook Formica fusca) moet je hier veel voorzichtiger mee zijn. Die kunnen er niet goed tegen.
Eigeel zou ik ze niet geven hoor, daar doen ze niets mee. Misschien wel als je het rauw aanbiedt, maar dat geeft weer heel veel rommel.
Voor wat betreft de mieren, die zitten nog vrolijk in het kapotte buisje en het lijkt er steeds meer op dat ze gewoon de diapauze in zijn gegaan, zonder dat ik ze gekoeld heb. Ze staan momenteel in een donkere trapkast, waar het ongeveer 15 graden in is.
Het liefst wil ik ze volledig een diapauze kunnen geven, maar dat gaat niet in een open reageerbuisje!
Voor nu denk ik dat ik ze het beste in het donker kan laten staan en accepteren dat ze niet volledig in de koeling kunnen.
Ik vind 15 graden al best koel. Kouder zou inderdaad beter zijn maar als dat niet lukt is 15 graden absoluut beter dan 20 graden.
Je kan het kapotte buisje natuurlijk ook gewoon dichtstoppen met een rietje. Als ik het goed begrijp is het waterreservoir nog in orde, dus het enige probleem is dat je moet oppassen dat je je vingers niet openhaalt.

Wat betreft het zand/klei mengsel: ik vind het goed van je dat je de tijd neemt om te kijken hoe en wat voor jou het beste werkt, en dat je je stappen nauwkeurig beschrijft. Ik heb zelf geen ervaring met zandnesten.
Ik zie dat je het zand direct tegen het ytong wilt plaatsen. Houd je er rekening mee dat ytong water opneemt (en eventueel afgeeft)? Ik weet niet of dit een voordeel of nadeel is, maar het is zeker iets om op te letten. Meestal zit het zand tussen twee glasplaatjes dus de waterhuishouding zal anders werken dan bij anderen.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Antquetra »

PuppyZwolle schreef:Het is bijna eng maar het begin van mijn verhaal is hetzelfde. Zoon komt aan met "AntsCanada" (maar zit in de Filipijnen). Alles gekeken en tja....best wel boeiend. Gaan we doen.
Ik was werkelijk verbaasd over deze filmpjes hoor, nooit gedacht dat dit mij zou blijven boeien :D Inmiddels volg ik meerdere kanalen op youtube.
PuppyZwolle schreef:Eerst maar eens zo'n formicarium (pics) gebouwd en toen eens zoeken naar info....
Ziet er leuk uit!! Ik geloof niet dat ik dit zelf voor elkaar zou krijgen, ben dan ook erg benieuwd naar je ervaring hiermee (blogje :) )
PuppyZwolle schreef:ja logisch toch? En mijn vrouw..... euh Oh ja. Zal haar nu even vragen. Ze leest mee dus.. Schat? Mag het? Ze lacht me uit met een blik van 'Het zal nu wel te laat zijn om nee te zeggen'. Ach ja, ware liefde hè?
Ik denk dat mijn vrouw het gewoon opgegeven heeft om mij dit soort dingen niet te laten doen ;) Zo heb ik nu ook een grasparkiet en jack russel in huis. Hey ieder zijn hobby, dus ik zeg ook niets van die troep die ze op tv kijkt :roll:
PuppyZwolle schreef:Fijn dat we via jou kunnen meegenieten.
Top dat je hier mijn blogje leest :geek: Het is super om feedback te krijgen en mijn fouten kunnen wellicht voorkomen dat andere deze maken!
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

@GvG: Bedankt voor de tips mbt de kolonie, wellicht is het het proberen waard om ze op deze wijze alsnog in de koeling te plaatsen, maar wat als ik bij het prepareren het buisje definitief breek...hmmm nog even goed afwegen of dan de huidige plek niet gewoon voldoende is...
GvG schreef:Ik zie dat je het zand direct tegen het ytong wilt plaatsen. Houd je er rekening mee dat ytong water opneemt (en eventueel afgeeft)? Ik weet niet of dit een voordeel of nadeel is, maar het is zeker iets om op te letten. Meestal zit het zand tussen twee glasplaatjes dus de waterhuishouding zal anders werken dan bij anderen.
Hier reken ik juist op! De bevochtiging die ik momenteel in mijn hoofd heb gaat dmv een slang naar de bodem van het nest, waarna het ytong vocht zal opnemen en daardoor de distributie omhoog brengt. Wellicht door toevoeging van een warmtebron aan de buitenzijde, zal het vocht dmv verdamping sneller omhoog trekken. Hierbij zul je mogelijk wel vaker moeten bevochtigen, maar dat lijkt mij een kleine moeite....je geeft ze tenslotte ook regelmatig eten / vocht, dus een kwestie van routine. De tijd zal leren of het ook echt werkbaar is. Het is dan ook nog concept :D
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door GvG »

Sorry, ik had mijn opmerking in je blog gezet. Ik heb het verplaatst.
Antquetra schreef:Hier reken ik juist op!
Helemaal goed! Zou kunnen werken. Ik ben benieuwd.
WilcoEindhoven
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 november 2016
Locatie: Eindhoven
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door WilcoEindhoven »

Ik ga deze op de voet volgen ^^
duidelijk uitgelegd allemaal en goed te zien

antscanada is een goed kanaal, daardoor zijn wij ook fan geworden haha
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door GvG »

Antquetra schreef:Wat het allermooiste was: Ik mocht getuigen zijn van de eerste geboorte van mijn kolonie!!
Wow, dat is een mooie ervaring! Wat een geluk zeg!
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Antquetra »

WilcoEindhoven schreef:Ik ga deze op de voet volgen ^^
duidelijk uitgelegd allemaal en goed te zien

antscanada is een goed kanaal, daardoor zijn wij ook fan geworden haha
Thnx :D
Los van het feit dat ik ontzettend geniet van de kolonie, geeft het heel veel voldoening om zelf het formicarium te maken.
Mocht je op een gegeven moment zo ver zijn dat je zelf met ytong begint, leg het dan vast. Het is ten eerste voor jezelf een leuk iets om terug te lezen en mijn persoonlijke insteek is dat de fouten die ik maak of ga maken, dan niet door een ander herhaald hoeven worden :geek:

Ik volg antscanada nu standaard, maar ook andere kanalen zijn een bron van inspiratie!
WilcoEindhoven
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 november 2016
Locatie: Eindhoven
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door WilcoEindhoven »

Ik ga het zeker vastleggen, ik begin denk ik over niet al te lange tijd al met het voorbereiden.
Eerst nog even wat informatie bij elkaar halen en wat topics door lezen.
We willen het wel goed doen.
Zodra ik begin open ik ook een topicje want dan kan ik om advies vragen :)

Welke kanalen volg je nog meer dan als ik vragen mag.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Antquetra »

WilcoEindhoven schreef:Welke kanalen volg je nog meer dan als ik vragen mag.
Op dit moment volg ik:

AntsCanada,
AntsAustralia,
RobJ's Ants (erg informatief over met name Europese soorten, maar ook set-ups en toebehoren die door Antkit verkocht worden),
JCT Lifestyle (is van forumlid "Other"),
Leopard Gecko (niet echt uitgebreid over mieren, maar wel leuk),
AsianBatman,
Antkit (shop),
TarheelAnts (shop).

Probeer gewoon wat uit en wellicht zie je meer kanalen :D
WilcoEindhoven
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 november 2016
Locatie: Eindhoven
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door WilcoEindhoven »

Dank je :)
Ik ga er een paar van de lijst proberen.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Hessel »

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij kan lasius niger gewoon rood licht zien en hoeven ze ook niet in het donker. :)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Antquetra »

Hessel schreef:Ik weet het niet hoor, maar volgens mij kan lasius niger gewoon rood licht zien en hoeven ze ook niet in het donker. :)
Vwb het rode licht:
Ik weet niet of het wel of niet bij Lasius niger zou moeten, maar baat het niet dan schaad het niet.
Wellicht dat er iemand uitsluitsel kan geven?
Los van dit punt, ik vind het absoluut niet mooi staan zo :D Dus ik ga er een houten afscherming voor maken, waar ik een bosgrond afdruk op maak. Als ik het geheel in de huiskamer wil hebben, moet het ook mooi smoelen natuurlijk 8-)

Vwb het donker:
Hiervan heb ik inderdaad gelezen dat Lasius niger niet in het donker hoeft te staan. Maar waarom zou ik het niet doen? Het kan alleen maar goed zijn als de kolonie niet door bewegingen gestoord zal worden. Diapauze kan in mijn optiek het beste in totale rust en donker zijn. Wederom: Baat het niet, dan schaad het niet :geek:
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Antquetra »

GvG schreef:Wow, dat is een mooie ervaring! Wat een geluk zeg!
Excuus dat ik deze reactie over het hoofd heb gezien GvG, maar inderdaad :D Ik hoop dit nog veel vaker te mogen zien! En ook bij meerdere soorten :geek:
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Calvinier »

Je bent lekker bezig!
Wellicht dat ik volgend jaar ook iets moois ga maken nu ik dit gezien heb :)
Ik kan niet wachten tot de volgende update!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Other »

Antquetra schreef:Nu wil ik de kolonie in principe tot half februari in de meterkast houden en vervolgens 2 weken in de trapkast om langzaam op te warmen. Maar is dit slim gezien de verminderde omvang van de gyne?
Moet geen probleem zijn hoor, mijn mieren zitten meestal tot eind maart in de winterslaap.
Als ze echt niet genoeg voeding heeft kan ze altijd terug vallen op haar broed en daar wat van eten, de kans dat ze dood gaat van de honger is zeer en zeer klein. Ze zal eerder aan stress bezwijken. :roll:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Antquetra »

Thnx voor je reactie :)

Ik had er inderdaad niet aan gedacht dat ze in uiterste nood nog aan het broed kan beginnen!! Stelt mij eerlijk gezegd wel wat gerust. Als het inderdaad niet zo dramatisch is als ik mijzelf soms indenk, ga ik de periode van pauze wat oprekken met een paar weken. Dit zal de `productie` waarschijnlijk alleen maar ten goede komen.
Other schreef:Ze zal eerder aan stress bezwijken. :roll:
Dit verwacht ik niet bij mij...1x in de 3 weken voor ongeveer 3 minuten kijken zal vast geen probleem zijn voor soort 8-)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door GvG »

Het zal nog wel even duren voordat je eitjes ziet hoor. Aan eiwitten zullen ze nog geen behoefte hebben. Mijn grote Lasius niger kolonie is al een paar weken uit de koelkast, en begint nu pas een beetje actief te worden en insecten aan te nemen. Suikerwater namen ze wel aan, al was het niet zo veel.
BjornAnts
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 april 2017
Gender:

je blog

Bericht door BjornAnts »

Je kan je mieren het best overplaatsen als het reageer buisje volzit (kan eventueel ook nog eerder)
BjornAnts
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 april 2017
Gender:

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door BjornAnts »

Ik heb een vraag,
Hoelang duurt het voordat mijn Lasius Flavus kolonie van 120 werksters de 200 werksters bereikt? Ik heb ze op 22 graden staan
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door GvG »

Voor deze vraag kun je beter een nieuw topic openen bij de beginnersvragen. Dit topic is voor vragen en opmerkingen over de Lasius niger kolonie van Antquetra.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: je blog

Bericht door GvG »

BjornAnts schreef:Ik heb een vraag,
Hoelang duurt het voordat mijn Lasius Flavus kolonie van 120 werksters de 200 werksters bereikt? Ik heb ze op 22 graden staan
Voor deze vraag kun je beter een nieuw topic openen bij de beginnersvragen. Dit topic is voor vragen en opmerkingen over de Lasius niger kolonie van Antquetra.
BjornAnts schreef:Je kan je mieren het best overplaatsen als het reageer buisje volzit (kan eventueel ook nog eerder)
Mijn ervaring is dat het altijd beter is voor de mieren om zolang mogelijk in het reageerbuisje te blijven leven, en dat is vaak langer dan je denkt.

Offtopic: Ik heb je vraag verplaatst naar dit V&O topic, je had deze vraag gesteld in de blog.
BjornAnts
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 april 2017
Gender:

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door BjornAnts »

Dankjewel voor de info
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Other »

Leuk om te zien dat alles goed gaat, na de vervelende start. Ik blijf je volgen!
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra) V&O

Bericht door Antquetra »

Other schreef:na de vervelende start.
Thnx, achteraf gezien valt het eigenlijk wel mee met die vervelende start hoor :D als onervaren beginneling denk je dat er heel wat aan de hand is....Maar het zijn taaie rakkers en ik maakte mij er veel drukker om dan eigenlijk nodig! Ervaring komt met de tijd ;)
Plaats reactie