Voorstellen: Ashka

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ashka
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 april 2017
Gender:

Voorstellen: Ashka

Bericht door Ashka »

Hallo mierenhoeders,

Voor ik het forum begin te spammen met vragen en opmerkingen zal ik mij eerst even netjes voorstellen ;) .
Zelf ben ik 29 jaar, maar de interesse in mieren is er één die ik deel met mijn gezin. Mijn kinderen zijn nog te jong om zelf voor een mierenkolonie te zorgen, maar kijken en leren graag mee.

Een aantal jaar terug zijn we begonnen met een Antfarm, shame on us! Die kleine 'kolonie' heeft uiteraard niet lang geleefd. Het was een Messor barbarus kolonie, ondanks dat we deze erg leuk vinden, gaan we deze keer voor de Formica fusca. Dit omdat deze niet persé een warmtemat nodig heeft en we klein willen beginnen. Met klein bedoel ik zonder al te veel extra accessoires. Eerst maar eens zien of we een kolonie in leven kunnen houden. We hebben een kleine kolonie besteld bij Kalytta, bestaande uit een koningin en 10-30 werksters.

Als dit goed gaat willen we ook een kolonie van de Lasius niger, en zelf vind ik de Temnothorax nylanderi ook erg leuk. Als ik het goed heb gelezen, is de laatste twee ook wat minder schuw. Voor de kinderen is dat misschien wat aantrekkelijker dan de Formica fusca.

Wanneer de kolonie goed groeit, willen we een formicarium inrichten die een beetje op de natuurlijke habitat van de beestjes lijkt. Ik begrijp dat dit heel wat extra verzorging/onderhoud met zich mee brengt en ben dan ook benieuwd naar hoe anderen dit doen.

Groetjes,
Ashka
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Voorstellen: Ashka

Bericht door Other »

Hoi Ashka, Welkom op het forum!

Formica fusca vind ik niet een van de beste om mee te beginnen, maar ik lees dat je al besteld had.
Ze zijn shuw en erg snel, dus wat lastiger om op de juiste plek te houden :lol:
Ik adviseer altijd om met Lasius niger te beginnen. En dan naarmate de ervaring kan je er andere bijnemen ;)
Maargoed, bij vragen en advies kan je zeker bij ons terecht! En gaan we proberen daar zo goed mogelijk mee te helpen.

Veel plezier gewenst!
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Voorstellen: Ashka

Bericht door pjpj001 »

Hey ashka

Welkom hier!
Ik sluit me aan bij Other, maar met de goede zorgen en genoeg info moet het zeker ook lukken met Formica fusca als eerst (of 2de) kolonie.
Gebruikersavatar
Ashka
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 april 2017
Gender:

Re: Voorstellen: Ashka

Bericht door Ashka »

Oei, ik had gedacht dat deze ook nog wel een redelijke kandidaat was om mee te beginnen. Wel had ik op de blog van timdgd al gelezen dat ze niet zo houden van veel bekijks. We willen ze op een rustige slaapkamer zetten in een schoenendoos. Ik dacht gelezen te hebben dat iemand zijn Formica fusca kolonie in een schoenendoos had staan. Geen zorgen, het reageerbuisje gaat eerst nog in een Ferrero Roche doosje -die ik zo eerst even leeg moet gaan eten :D .

Ik heb dit soort dan toch iets te makkelijk ingeschat en zal jullie advies nodig hebben zo te horen ;) .
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Voorstellen: Ashka

Bericht door pjpj001 »

Als je genoeg gemotiveerd bent (ik merk dat je dat zeker bent!) Dan is de kans op slagen al een stuk groter. Het belangrijkste in het begin is ze voldoende rust gunnen ook al is het zo leuk om te kijken. Ik heb toevallig ook net een kolonie Formica fusca besteld :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Voorstellen: Ashka

Bericht door ProXi »

Opzich is Formica fusca niet zo lastig om mee te beginnen. Ze zijn inderdaad vrij schrikkerig. Dus van plotseling veel licht of een stootje tegen de bak aan en ze zijn meteen door het lint en kruipen vervolgens met ze alle tegen elkaar aan. Voor de rest eten en drinken ze vrij makkelijk. Groeien ze best snel en hoef je ze inderdaad niet te verwarmen. Ze gaan ook niet heel snel dood, of je moet het echt te bont maken of pech hebben. Een te droog nest of geen drinken kan wel fataal zijn. Maar moet dus opzich wel goedkomen.

Veel plezier en welkom!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voorstellen: Ashka

Bericht door GvG »

Welkom!
Gebruikersavatar
Ashka
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 april 2017
Gender:

Re: Voorstellen: Ashka

Bericht door Ashka »

pjpj001 schreef:Ik heb toevallig ook net een kolonie Formica fusca besteld :D
Leuk! Hoe groot is de kolonie die je besteld hebt?
ProXi schreef:Maar moet dus opzich wel goedkomen.
Dat denk ik ook. Ik zal niets geks gaan doen met de miertjes ;).

Ik denk dat ik een blog zal beginnen als ze er zijn (DUURT LANG!), dan kunnen jullie en de andere experts op het forum mogelijk wel wat tips geven :).
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Voorstellen: Ashka

Bericht door pjpj001 »

Ik ben voor al een grotere kolonie gegaan, dit omdat ik al een groter terrarium heb voor hen (100werksters)

Ik ga je blog zeker volgen en dan kunnen we samen bijleren ;) het is voor mij ook de eerste keer dat ik voor die soort ga.
Plaats reactie