Messor Barbarus brengt broed naar buiten na toevoegen extra nestruimte

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Messor Barbarus brengt broed naar buiten na toevoegen extra nestruimte

Bericht door MichielAlexander »

Hoi!

Mijn Messor barbarus kolonie vindt het zo fantastisch in het acrylnest dat ze er bijna uit gegroeid waren. Zelfs de buitenwereld waren ze volop aan het gebruiken als nest. Het is een acrylnest, en zeker niet ideaal voor Messors, maar ik heb het bovenin het aquarium gezet, zodat goede temperatuur en relatieve luchtvochtigheid houdt.

Nu komt het, ik heb het nest uitgebreid, met nog een acryl-nest. Deze was kapot geleverd, maar had ik nog staan. Met wat secondelijm heb ik de boel netjes kunnen maken. Een afgezaagde buisje van een bic-pen was de perfecte maat om de formicaria met elkaar te verbinden. Nu het verbindingsgat, waar eerst een rubberen stop in zat, niet in het midden zit, stonden de formicaria niet mooi 'gespiegeld' tegenover elkaar. Ik heb de buitenwereld eraf gesneden en deze aan de andere kant van de bovenplaat geplakt om dit op te lossen, zie foto's.

Wat gebeurde er, na het aansluiten was er direct veel activiteit in het nieuwe nest. In die buitenwereld had ik een dode morioworm neergelegd als verrassing. Nu realiseer ik me later dat als je een leuk appartementje hebt, je een achterdeur hebt die op slot is en je de sleutel er niet van hebt, het enorm schrikken is als die deur ineens open staat, er nog een heel appartement te vinden is, met een nog natrekkende morioworm op je balkon... Maar goed, zo had ik het gedaan. :)

Resultaat, zie foto, de mieren zitten tegen de verticale (!) wand van de oude buitenwereld waarbij ze bijna al het broed bij zich houden. Ze beschermen het erg netjes. Nu snap ik dat ze het broed verplaatsen wanneer de condities in het nest niet optimaal zijn, maar wat is het probleem? Is er echt iets mis met het nest nu? Of is de koningin op het moment zodanig gestresst van het hele avontuur dat ze haar eigen broed op eet en de werksters om die reden - onder het motto van 'vrouwen en kinderen eerst' - het nest tijdelijk hebben verlaten? Ook veel van de zaadjes liggen in de buitenwereld.

Daarbij, wat moet ik er nu aan doen? Van de morioworm wordt inmiddels al flink van gesnoept, dus die weghalen lijkt mij een beetje onhandig.

Ik hoor het graag van jullie, alle hulp is welkom!

Groetjes, Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor Barbarus brengt broed naar buiten na toevoegen extra nestruimte

Bericht door Sneeuwuil »

Zo op het oog is het veel te vochtig in het nest.

Verder lijkt het allemaal wel goed hoor. Ze leggen het broed meestal op de warmste plek. Miscchien hbe je het allemaal net wat verplaatst zodat d mieren vinden dat het broed ook verplaatst moet worden.
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Messor Barbarus brengt broed naar buiten na toevoegen extra nestruimte

Bericht door MichielAlexander »

Bedankt! Ik zal het nog even aankijken en anders droger zetten. De graantjes zijn inderdaad ook naar buiten gebracht nu. Groetjes, Michiel
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Messor Barbarus brengt broed naar buiten na toevoegen extra nestruimte

Bericht door MichielAlexander »

Hoi!

De situatie is opgelost; dit is wat ik gedaan heb. Allereerst heb ik het formicarium weer op zijn oude plek gezet (op de lamp) zodat het voldoende warmte krijgt. Juist dat het nest kouder was geworden is waarschijnlijk de reden geweest dat er zoveel condens kwam. Om het vocht eruit te krijgen heb ik de aquariumkap (waar het formicarium net onder zit) er een dagje afgehouden, zodat het goed kon ventileren. Dat was voldoende want de druppels waren weg, het broed en de zaadjes waren al weer neer binnen gebracht. Een dag later, met de kap er weer op, lag het broed nog steeds netjes in het nest.
Plaats reactie