Messor barbarus kolonie stress

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Reinout
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 juli 2017
Locatie: Dworp, Beersel
Gender:
Leeftijd: 20

Messor barbarus kolonie stress

Bericht door Reinout »

Hallo iedereen, ik heb vanmorgen mijn eerste mierenkolonie ontvangen (messor barbarus), een gyne met 20+ werksters.
bij aankomst zat de gyne al erg stil dus wist ik niet of dat normaal was. Ikzelf ben 14 dus vroeg voor de zekerheid even de hulp van mijn vader om te helpen. Dat had ik beter niet gedaan want hij deed het reageerbuisje gewoon open en wou ze allemaal in de arena laten vallen (hij weet er helemaal niets van), ik kon hem net op tijd tegenhouden maar er waren al 3-4 werksters gewoon in de arena gedropt. Ik heb het reageerbuisje er rustig ingezet met een kartonnen hoesje erover zodat het donker is. Nu ben ik een 6 uur verder, heb ik ze al enkele zaadjes gegeven en een druppeltje honingdauw. De zaadjes hebben ze in hun buisje gelegd en de honingdauw is al op. Als ik naar de gyne kijk zit ze helemaal achteraan in het buisje en kan ik niet zien of ze beweegt, bij haar zitten nog een stuk of 10 werksters dat nog niet eens eruit zijn gekomen. Ook zit het kartonnen hoesje maar half om de buis en durf ik het er niet verder op te zetten doordat de koningin dan nog meer stress zou krijgen. Is het normaal dat er zo veel mieren in het buisje blijven zitten en moet ik het kartonnen hoesje er verder op zetten? Ik weet echt niet wat ik moet doen en hoop dat jullie het antwoord kunnen geven.
mvg

Reinout
1x Messor barbarus gyne - 20+ werksters
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Messor barbarus kolonie stress

Bericht door Elan »

Het is voor zo'n kleine kolonie heel normaal om dicht op elkaar in de buis te blijven. Zeker als de buis nog gewoon vochtig is, dan is dat gewoon hun thuis en hebben ze nog geen reden gezien om te verhuizen.

Het is waarschijnlijk het handigste om ze even een paar dagen goed met rust te laten (ondertussen kun je hun nest, als je ze in een nest wilt hebben, goed bevochtigd en donker houden). Daarna haal je de verduistering van de buis weg, zodat ze misschien eerder geneigd zijn om het nest op te zoeken.
Nog beter is om ze nog enige tijd in deze of een andere reageerbuis te houden. Vaak is een nestruimte nog veel te groot, en kan er beter gewacht worden tot er zo'n 100 werksters zijn. Dat kan, zeker met Messor wel enige tijd duren.
Reinout
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 juli 2017
Locatie: Dworp, Beersel
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus kolonie stress

Bericht door Reinout »

Bedankt voor de reactie, het helpt zeker en zal je raad opvolgen!
1x Messor barbarus gyne - 20+ werksters
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus kolonie stress

Bericht door Other »

Ben het eens met Elan, beste is ze lekker in het buisje te houden en het buisje in een bakje te leggen.
99% van mijn kolonies zitten in reageerbuisjes, deze doen het over het algemeen erg goed!

Afbeelding

Afbeelding
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Messor barbarus kolonie stress

Bericht door blitz »

@Other je hebt ook een leuke verzameling,hoeveel kolonies heb je momenteel en welke?
Plaats reactie