Wat lust de Messor barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
niek
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 juli 2017

Wat lust de Messor barbarus

Bericht door niek »

Kan iemand zeggen wat voor zaden ze eten en dat ze dode fruitvliegjes aannemen? :roll:
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door pjpj001 »

Je kan paardenbloem zaden aanbieden of de kleinste zaden die ze in de dierenwinkel verkopen. Mijn kolonies nemen geen insecten aan maar je kan altijd wat dode vliegjes proberen (eerst invriezen). Suikerwater kan ook eventueel, maar niet elke kolonie neemt dat even graag aan.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Paarsemier »

Het beste is gewoon proberen, voor een jonge kolonie inderdaad zo klein mogelijke zaden. Je kan ze ook geen zaden geven in het begin, maar als ze geen insecten aannemen kun je ze beter wat zaadjes geven. Verder gewoon kijken wat ze aanemen: fruitvliegjes, graszaad, klein vogelzaad, paardenbloemzaadjes, suikerwater, etc.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door antsutopia »

Mijn barbarus neemt ook geen fruitvliegjes aan wel baby dubias, verder geef ik ze vogelzaad voor parkieten en ander klein gevogelde
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Ant86
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: Leiden
Gender:

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Ant86 »

Mijn Barbarus neemt geen dode fruitvliegjes aan. Ze nemen wel levende fruitvliegjes aan. Geen idee waarom dit zo is. Hiernaast is het vaak lastig om zaad te vinden die klein genoeg is. Ik gebruik zelf kanariezaad, dit plet ik altijd even. Ze zijn er gek op!
Probeer een kweekbakje met fruitvliegjes te halen bij een dierenwinkel. Zo heb je altijd genoeg op voorraad en hoef je ze niet in te vriezen.
2x Messor barbarus
2x Lasius niger
Michiel1975
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 juli 2017
Gender:

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Michiel1975 »

Wat ze bij mij heel goed eten is gepelde hennepzaden. Deze zijn gewoon bij de betere drogist of natuurwinkel te koop. Doordat ze gepeld zijn worden ze makkelijker verwerkt.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Paarsemier »

Mijn messor vindt lijnzaan ook erg lekker. Dat kan je gewoon bij de supermarkt kopen. Ik geef het ze gestampt
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Michiel1975
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 juli 2017
Gender:

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Michiel1975 »

Lijnzaad is eventueel ook gebroken te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Paarsemier »

Paarsemier schreef: Ik geef het ze gestampt
Dat bedoelde ik
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Pien
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Pien »

mijn Messor krijgt graszaden, die vinden ze erg lekker. daarnaast nemen ze wel fruitvliegjes (dood en ingevroren geweest) aan, maar niet zo veel als mijn Lasius kolonies. Laatst vond ik een libelle in de vensterbank, dood, hup in de vriezer en daarna hebben ze hem/haar snel naar binnen gesleept en opgegeten wat eraan op te eten viel. Suikerwater nemen ze eigenlijk niet echt aan lijkt het, maar voorlopig blijf ik t aanbieden, aangezien ze wellicht zulke kleine hoeveelheden aannemen dat ik het niet opmerk. ze komen nog niet veel buiten, ze hebben een grote voorraad zaden in hun buisje.

ik ga vanavond eens kijken of ik ze gebroken andere zaden kan geven, want tot nu toe zijn die nog een beetje te groot denk ik :)
1x Lasius grandis: 20 werksters
1x Messor Barbarus: 20-30 werksters
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Yvon »

Ik ga eens hennepzaad proberen!

Mijn beginnende Messor barbarus neemt geen dode fruitvliegjes aan.
Graszaden slepen ze (vaak snachts) heel snel hun reageerbuis in.

Ergens las ik ook dat iemand droge rijst korrels gaf? Iemand hier ervaring mee?
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door deltaromeo »

ja.. droge rijst korrels maar dan wel klein gemaakt. Soms neemt mijn beginnende messor kolonie die wel aan. Kleine stukjes gekookt ei (wit en geel ) nemen ze ook. Soms ook fijn gestampte gevriesdroogde meelwormen.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Yvon »

Ik heb ze gepeld hennepzaad gegeven. Ze waren er dol op!! Meteen begon er 1 mee te sjouwen om daarna met z’n 4en op en neer te lopen. Erg leuk om te zien.

Gevriesdroogde meelwormen. Hm, moet ik ook een proberen dan. Verse (half door geknipt) werd de meelworm na verloop van tijd naar de afval berg gesleept. Evenals de ingevroren fruitvliegjes :D
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Hexednl »

Yvon schreef:Ik heb ze gepeld hennepzaad gegeven. Ze waren er dol op!! Meteen begon er 1 mee te sjouwen om daarna met z’n 4en op en neer te lopen. Erg leuk om te zien.

Gevriesdroogde meelwormen. Hm, moet ik ook een proberen dan. Verse (half door geknipt) werd de meelworm na verloop van tijd naar de afval berg gesleept. Evenals de ingevroren fruitvliegjes :D
Hennepzaad nog nooit geprobeerd eigenlijk, ga ik ook eens proberen!

Wel apart de mijne zijn dol op meelwormen en gewone vliegen. fruitvliegjes daarintegen moeten ze ook niks van hebben.
8-)
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Yvon »

Hexednl schreef: Wel apart de mijne zijn dol op meelwormen en gewone vliegen. fruitvliegjes daarintegen moeten ze ook niks van hebben.
Misschien is mijn kolonie nog gewoon veel te klein hiervoor? Ze hebben wel eitjes. Maar voor de rest nog geen larven enz.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: wat lust de messor barbaarus

Bericht door Hexednl »

Yvon schreef:
Hexednl schreef: Wel apart de mijne zijn dol op meelwormen en gewone vliegen. fruitvliegjes daarintegen moeten ze ook niks van hebben.
Misschien is mijn kolonie nog gewoon veel te klein hiervoor? Ze hebben wel eitjes. Maar voor de rest nog geen larven enz.
Zou goed kunnen, mijn kolonie telt meer als 100 werksters (geen idee hoeveel eigenlijk) ze hebben pas veel voedsel nodig als ze larven moeten voeden. Kun je het tegen die tijd nog eens proberen.
8-)
Plaats reactie