Lasius niger (mannes)

Alle Lasius kolonies van de leden
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Nog maar een keer een foto van no. 1 met niet-ingepakte poppen.
Ln01_poppen_0819.jpg
Voor deze foto heb ik het flitslampje gebruikt. Hoe lang duurt het nog, voordat het nanitics zijn? Ik wacht vol ongeduld :geek:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Dezelfde kolonie, negen dagen later. Sommige poppen worden wat donkerder.
Ln01_poppen_0828.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Feest: de eerste nanitic is er :P
Nu weet ik voortaan ook hoe dat zich aankondigt met donker worden.
Ln01_nanitic.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

In de loop van deze (warme) dag zijn er nog drie zusjes bij gekomen. Ik heb dit buisje op een buitenwereld aangesloten. Ik deed het heel voorzichtig. De gyne leek van de handeling niets te merken.

Hier een foto van de situatie nu. Ik wil ze nu niet storen met flitslicht en hoop morgen een wat betere foto te kunnen maken. Het verste buisje is hun aloude nest. Het buisje vooraan is alleen maar water achter een watje (het formicariumpje heb ik hier beschreven: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=10259 ).
Ln01_buitenwereld.jpg
Wel kwam ze er een paar minuten later achter, dat het droge watje weg was. Ze liep nog een eind door naar de uitgang en toen snel terug naar haar broed. Ze verplaatste alles zo ver mogelijk van de uitgang af. Ze drukte de nanitics tegen de natte watten. Ik was nog even bang, dat die in de wattendraden vast zouden komen te zitten.

Ik weet niet waarom ze alles tegen de natte watten wilde hebben:
- de 'diepte' in vluchten voor de enge buitenwereld?
- bang voor de geur van het druppeltje zeepsop, dat ik gebruikte om het buisje over een stukje aquariumslang te schuiven?
- is de atmosfeer te droog, nu de ruimte veel groter is geworden?

Inmiddels lijkt het rustig in het nestbuisje. De nanitics lopen wat rond en over het broed. Ik geloof, dat ze het buisje nog niet uit zijn geweest. Direct bij de uitgang is een klein beetje suikerwater. Je kunt vaag een transparant stukje pillenstrip zien op de foto. Daar ligt een met suikerwater doordrenkt watje in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Het eerste drupke suikerwater (aan het eind van het zwarte stripje, naar een idee van de kleindochter van @Frank).
Ln01_eerste_suikerwater.jpg
Het werd meteen onderling verdeeld en ook aan de gyne gevoerd.
Rechts is het beeld wat verwarrend. Er is een scherfje van een spiegel onder het nestbuisje, ter hoogte van de gyne en haar broed. Vandaar. Daarmee kijk ik ze onder hun rokje :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Bij de meeste van de andere gynes zijn nu ook nanitics verschenen. Het gaat opeens heel snel. Ik wil eigenlijk maar twee kolonies hebben; heel misschien drie. Maarja, dat ze het zo goed zouden doen, had ik niet durven hopen :shock:

Ik heb vannacht de buisisolatie weggehaald van de gynes, die in het donker lagen. Vanmorgen is het dus langzaam licht bij ze geworden. Ik heb daarvoor een aantal redenen:
- bij mij doen de gynes, die in het licht liggen, het beter
- ik kan ze beter observeren zonder ze te verstoren
- een warmtekabel is makkelijker over alle buisjes te leggen
alles_in_het_licht.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ik heb een warmtekabeltje gekocht. Ik heb die bovenlangs een paar van de nestbuisjes gelegd. Ik let goed op de temperatuur. Op de foto zie je hoe de nanitics het warme plekje glas opzoeken. De gyne blijft 'beneden' en het broed wordt niet verlegd.
plafond.jpg
Met kleine aquariumthermometers (niet op de foto te zien) houd ik de temperatuur goed in de gaten. Het komt niet boven de 27 graden celsius.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ik heb nu vier buisjes aangesloten op zo'n amusebakje-buitenwereld. Het is erg leuk om alles te zien. Ik denk ook al verschil in karakter tussen kolonies te kunnen zien. Bijvoorbeeld één kolonie lijkt 'verlegen': ik zie ze bijna niet bij het suikerwater en ze blijven veel in het nest. Bij een andere kolonie zijn er altijd wel een paar werksters buiten en activiteit. Terwijl het dus allemaal Lasius niger is, en in dezelfde wijk gevangen, op dezelfde dag.
Ln03_0902_strijklicht.jpg
Het is indrukwekkend, als een nanitic een fruitvliegje het nest in sleept. Ik doe twee leesbrillen over elkaar om het allemaal beter te kunnen zien :ugeek:

Ik heb nu echt teveel kolonies. Ik vind het leuker er maar twee of drie te hebben. Er gebeurt nu zo veel, dat ik niet meer weet wat welke kolonie had gedaan. Ik houd bij op een papiertje hoeveel fruitvliegjes er zijn geaccepteerd; het is niet te onthouden. Ik wil er 8 weg gaan geven. Zelf houd ik dan de drie 'beste' (die op dit moment het verste zijn), maar er is maar weinig verschil wat dat betreft. Ik hoop er mensen of kinderen blij mee te kunnen maken. Wel is het aanbod momenteel best groot, maar misschien is het toch fijn voor iemand in mijn buurt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

De opstelling op dit moment. Achterin drie nog niet aangesloten buisjes. Voorin vier amusebakjesformicaria, met twee buisjes per kolonie en talkpoederbarricade. Bovenop de buisjes een warmtekabel aan een metalen staafje. In twee van de buisjes een thermometer.
opstelling_20170906.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Frank
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 juli 2017
Locatie: chaudfontaine : poort van de Ardennen
Gender:
Leeftijd: 67

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door Frank »

woaw mooie professionele setup Proficiat
1x L niger met enkele werkstertjes
1x L niger met één minimiertje en één werkster van een "boost-pop"
2x L. niger met broed
2x L. flavus met broed
2 x gelukkige mierenliefhebbers
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

@Frank: dank je :)

De perfectionist in mij is uiteraard over van alles nog ontevreden :? Op dit moment vind ik vooral het opgesmeerde talk niet mooi: vlekkerig. Toch heb ik talk gebruikt en niet olie, omdat ik talk beter vertrouw als uitbraakpreventie. En dat er nu geen miertjes ontsnappen is toch belangrijker dan de esthetiek.

Je kunt trouwens achterin jullie lepeltjes-idee in werking zien.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Nu de eerste generatie werksters er is, schrijf ik wat minder. Ik observeer ze wel veel en ben nog steeds bezig mijn opstelling zo optimaal mogelijk te krijgen. Ik heb nu vier kolonies.
setup_20170911.jpg
Eén van de dingen, die ik aan het leren ben, is: hoeveel fruitvliegjes hebben ze nodig? Het viel mij op, dat na het accepteren van een fruitvliegje (die wordt dan het nestbuisje ingesleept) al snel een werkster weer naar buiten kwam. Ik kon niets anders verzinnen, dan dat ze zocht naar meer. Daarom heb ik eergisteren elke kolonie 2 fruitvliegjes tegelijk gegeven. En inderdaad werden beide vliegjes achter elkaar naar binnen gehaald. Bij alle vier de kolonies. Ik houd op papier bij hoeveel ze aannemen.

Ik ben ook nogal in de weer geweest met de verwarmingsdraad. Als ik die onder de buisjes leg, beslaat de bovenkant en heb ik geen goed zicht. Ik wil hem dus bovenlangs hebben liggen. Dat is ook extra leuk, omdat af en toe werksters zich dan gaan warmen tegen het plafond van het buisje, waar de draad is (of vaak een paar mm daar vanaf). De werksters verplaatsen het broed, als de draad aan of uit springt.

Ik heb er een tijdklok op: de verwarmingsdraad staat aan van 08:00 tot 20:00 met af en toe een kwartier uit, overdag. Wat wel grappig is, is dat de draad (10W) precies de goede temperatuur geeft in de buisjes (26 graden), als ik hem er gewoon overheen leg. Dat is toeval, denk ik. Het is maar net wat voor glas je hebt en wat voor draad, lijkt me.

In elke kolonie is één werkster, die de wacht houdt bij de ingang van het nestbuisje. Ze trekt een beetje watten voor zich als een soort halfopen deur. Wonderlijk, wat een complex gedrag ze kunnen vertonen met zo'n minuscuul breintje. :ugeek:

De tweede generatie zit eraan te komen.
Ln01_poppen_generatie2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Bij elke pop één werkster. Die zit daar stil bij de pop. Waarom? Het is mij een raadsel ... :)
(op de foto zie je twee 'blote' poppen, met oogjes, en twee gewoon 'ingepakte' poppen)
Ln01_poppenwacht.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

De verwarmingsdraad was aangegaan. Nu plakt er een fruitvliegje tegen het warme plafond van het nestbuisje (had ik gisteravond in de buitenwereld gelegd).
LnA_fruitvliegje_plafond.jpg
Ter verduidelijking van de foto, je ziet verder:
- rechtsonder het nest met de gyne, wattendraden voorlangs
- linksboven schuine witte streep: verwarmingskabel, die over het buisje ligt
- blauwe stip rechtsboven, waarmee ik kan zien hoe snel het water verdampt
- zwart trapezium = zwartgestift vasthoudstukje van een stukje pillenstrip, die achter het buisje ligt
- linksonder twee werksters, die iets uitwisselen
- allerlei weerspiegelingen in het glas van het buisje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Het fruitvliegje hierboven bleef drie dagen tegen het glas geplakt. Ik maakte me al zorgen, dat er niet gegeten zou worden. Toen ben ik eens beter gaan kijken met een loep. Het bleek alleen nog maar die harde buitenkant (hoe heet dat onderdeel van insecten? ik kan het via google zo snel niet vinden) te zijn. Het fruitvliegje was dus wel opgegeten, en de 'remains' hoeven blijkbaar niet opgeruimd te worden.

Ik zie de werksters vaak sjouwen met broed, met name poppen. Als de verwarmingsdraad, die bovenlangs loopt, aan gaat, willen ze graag de poppen er zo dicht mogelijk bij hebben. Maar dat lukt niet goed, vanwege de gladde bovenkant van het nestbuisje.Vaak zie ik een individuele werkster met een pop best wel lang heen en weer sjouwen: naar het warme plafond, geen afzetplek vinden, terug naar beneden, dan toch weer naar de warmte, enzovoort. Volgende keer, dat ik buisjes aansluit, ga ik zorgen voor een 'hoogslaper' binnen het buisje :)

Vaak eindigt het dan toch maar op de bodem. Maar de laatste tijd zie ik ook wat je op onderstaande foto ziet: twee werksters houden samen een pop hoog. Ze zijn hier dus niet aan het rondsjouwen: ze zitten stil tegen de zijkant van het glas.
Ln01_hooghouden.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Op weg naar de eerste winterrust. Rond 10 oktober heb ik de vier overgebleven kolonies op een koele plek gezet. Ergens waar het overdag ongeveer 17 graden wordt. Ze zijn rustiger geworden, maar nog wel blijven eten. Een kleine fruitvlieg per drie dagen wordt nog aangenomen en ik zie ze regelmatig bij het suikerwater. Er is wat schimmel in de watjes gekomen. Dat is niet erg mooi, maar ik las dat dat voor de mieren geen probleem is, dus ik ga ze niet verstoren met een verhuizing.

Vandaag heb ik ze nog een stukje koeler gezet: in de schuur. Daar is het nu overdag ongeveer 14 graden en naar verwachting aan het eind van de week nog wat koeler. Ze staan nu in een oude koelkast, die ik liever niet aan wil zetten. Een thermostaat met de warmtekabel moeten ervoor gaan zorgen, dat het er niet onder 3 graden komt.

Ik vraag me nu wel af, of ik het best zelf kan stoppen met fruitvliegjes geven. Of dat ik moet blijven geven tot ze het niet meer aannemen.
winteropstelling.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

De vraag of ik fruitvliegjes moest blijven aanbieden is snel beantwoord door de mieren zelf: een laatste vliegje ligt er al meer dan een week. Ze zijn gestopt met de vliegjes toen het onder de 15 / richting de 10 graden celsius werd.

Hier wat foto's van vandaag. Op- en aanmerkingen welkom. De buisjes in de buitenwerelden bevatten suikerwater, maar ik denk inmiddels wel erg ingedikt door verdamping.
Ln01_suikersilo.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

(vervolg vorige post)
LnS_suikersilo.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

(vervolg vorige post)
Ln03_suikersilo.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

(vervolg vorige post)
LnA_suikersilo.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mannes op 09 nov 2017, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

(vervolg vorige post)
LnS_winterrust.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mannes op 09 nov 2017, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

(laatste van deze reeks)
LnA_winterrust.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

In bovenstaande reeks stonden een paar foto's storend op hun kop. Mijn excuses daarvoor. Ik heb het inmiddels hersteld. Sommige foto's zijn recht van boven genomen: voor die maakt het niet uit en heb ik het zo laten staan.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Vandaag is warm weer voorspeld voor de tijd van het jaar: tot 14 graden kan het wel worden. Ze staan in een koelkast in de schuur. De koelkast staat tot nu toe uit. Maar vanwege de verwachte warmte heb ik hem nu toch maar aan gezet.

In de maand maart krijgen wij een verbouwing. Dat gaat in huis onrust, stof en trillingen geven. Ik wil ze daarom bij voorkeur daarna pas uit de winterrust gaan halen. Vraag: kan ik ze zonder schade aan de kolonies tot eind maart in die koelkast laten?
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Het lijkt goed te zijn gegaan met de verlengde winterslaap. Ik ben nu begonnen ze langzaam op te laten warmen. Ik heb 1 dode werkster aangetroffen in de buitenwereld van kolonie 1. Ik zie nog broed bij alle vier de kolonies. Het suikerwater was in alle vier de buitenwerelden uitgedroogd. Ik heb nieuw suikerwater gegeven, maar zie ze er niet van nemen. De temperatuur schommelt nog tussen de 5 en 11 graden; ik denk dat het warmer moet worden, voordat ze weer gaan eten.

Ze zitten nog erg op een klontje en er is donkere schimmel in de watten, waardoor ik ze nog niet kan tellen. Ik vind het erg leuk er weer mee te kunnen gaan beginnen :)
LnM_maart.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

De vier kolonies zijn nu helemaal 'opgewarmd' en staan weer in de huiskamer. Ik vind het jammer dat de watten beschimmeld zijn geraakt, maar er is weinig aan te doen. Ik wil ze niet dwingen te verhuizen.

Gisteren heb ik bij de dierenwinkel weer fruitvliegjes besteld en een paar meelwormen meegenomen. Vandaag heeft elke kolonie een stukje meelworm aangenomen. Ik leg de insecten die ik ze geef een tijdje in heet water, om besmetting met mijten te voorkomen. Op aldus behandelde fruitvliegjes zijn ze hier vorig jaar goed gegroeid, dus ik denk dat ze de proteinen er goed uit kunnen opnemen, ook al is het vlees dan wel gaar.

Hieronder een foto van het broed zoals het er net na de winterstop ongeveer bij ligt. Voor zover ik kan zien zijn het alleen larven.
Ln03_broed_maart2018.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Er zijn ook weer poppen.
Ln_A_broedallestadia.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ik denk dat misschien 1 van de kolonies vast is komen te zitten. Al meer dan anderhalve dag zie ik steeds een stuk of vier, vijf werksters (van de 10) plukken aan de watten. Ik heb gisteren wel 1 van de werksters in de buitenwereld gezien, maar ik denk, dat die er misschien niet in kan.

Ik denk dat ik destijds wat teveel watten heb gebruikt en dat ze ook te stijf om het rietje waren gewikkeld. Het is vreemd, hoe de werksters daar continu aan het plukken zijn, wanneer ik ook kijk. Ik heb niet het idee dat het ze lukt het losser te krijgen.

Ik heb nog geen dode werksters gezien en het broed ziet er ook goed uit.

Er liggen nu twee fruitvliegjes voor ze klaar in de buitenwereld. De hele dag al. De andere kolonies hadden ze binnen een paar uur al hun nest in gehaald, maar bij deze liggen ze er nog. Als die er morgen nog liggen, ga ik deze kolonie denk ik moeten helpen. In de tussentijd staat er een bekerformicarium van ytong klaar.
Laatst gewijzigd door mannes op 26 apr 2018, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Vanmorgen waren de twee fruitvliegjes het rietje in getrokken. Maar ze waren niet het nestbuisje zelf binnengehaald. Ik zag ook een werkster bij het suikerwater in de buitenwereld. Mijn conclusie is dus, dat ze er wel uit en in kunnen. Maar misschien krijgen ze de fruitvliegjes niet naar binnen. De gyne zal er zoals het nu is sowieso niet door kunnen. En nog steeds zijn er steeds een stuk of vier werksters steeds aan de watten aan het plukken (links op de foto).

Ik denk, nu dus blijkt dat ze wel eten uit de buitenwereld kunnen halen, dat ik ze nog met rust moet laten en niet dwingen te verhuizen. Ik tel nu 14 werksters, 17 poppen en wat larven en eitjes. Als de poppen uitkomen, zijn ze met veel meer en krijgen ze het misschien toch open. En mocht het dan nog niet lukken, dan is de kolonie met meer werksters sterker (voor een eventuele gedwongen verhuizing).
Ln03_ruimte.jpg
Als ze maar niet op het idee komen dat de gyne er nu uit moet. Maar dat zal toch niet? Er is nog heel veel plaats in hun buisje.

Nog een vraag: krijgen de werksters de proteinen wel bij de larven? Want ik ben gewend dat ze de fruitvliegjes bij de larven neerleggen, maar dat kan nu dus waarschijnlijk niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Met enige moeite door de donkere watten heb ik de werksters van de vier kolonies geteld:
Ln_S: 11
Ln_A: 10
Ln01: 16
Ln03: 15

Elke kolonie heeft ongeveer evenveel poppen als werksters. En ook ongeveer evenveel larven. En een klompje eitjes. Het valt mij op, dat de eitjes vaak bij de poppen worden gelegd. De larven liggen dan apart en dichter bij de vochtige watten.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Plaats reactie