Profielwerkstuk

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Vincent
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 juli 2017
Gender:

Profielwerkstuk

Bericht door Vincent »

Hallo allemaal,

Ik moet dit jaar mijn profielwerkstuk maken, en ik dacht erover om het over mieren te doen.
Hebben jullie een idee welk onderwerp ik zou kunnen kiezen? Ik dacht zelf misschien aan het effect van mieren op ecosystemen, maar ik weet niet hoe ik hier een onderzoek bij kan maken voor december (dan is de deadline). Het onderwerp mag niet te breed zijn, dus het zou dan bijvoorbeeld een specifieke soort moeten zijn...

Ideeën?

Alvast bedankt,

Vincent
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Profielwerkstuk

Bericht door pjpj001 »

2 jaar terug heb ik het over miergasten gedaan. Moeilijk info over te vinden maar het is me toch gelukt, ik zou je dan wel wat interessante info kunnen geven hierover. Het effect van mieren op ecosystemen is dan weer iets makkelijker maar dat gaat wel veel ruimer.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Profielwerkstuk

Bericht door miel »

Hallo, ik maak dit jaar ook mijn profielwerkstuk over mieren! :D

Ik wil dit graag doen over parsitaire koloniestichting, en dan wil ik met name de verschillen onderzoeken met fully claustrale koloniestichting. Ik ga dit met mijn eigen kolonies onderzoeken.
Laatst gewijzigd door miel op 11 sep 2017, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Profielwerkstuk

Bericht door Paarsemier »

Het lijkt me idd een goed idee om iets te kiezen waarbij je je eigen kolonies kunt gebruiken. Dat is handig en het geeft je denk ik ook wel een pluspuntje
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Profielwerkstuk

Bericht door Hessel »

Wellicht kun je iets doen met temnothorax? daar kun je makkelijk een 'grote' volwassen kolonie zelf van vinden.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Profielwerkstuk

Bericht door MiereManneke »

Ik heb hier lasius fuliginosus in de tuin zitten. Deze gynes vliegen uit en kunnen ook weer terug naar het nest waar ze zijn uitgevlogen. Rond mei zie ik hier dan gynes op de gewone paden buiten lopen (zonder vleugels) die zich gewoon gedragen als werkster. Ook als ik de gynes samen met wat werksters vang zullen ze elkaar niet aanvallen maar de gyne gaat geen eitjes leggen. Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik volgend jaar verder met experimenteren.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Profielwerkstuk

Bericht door neverbeam »

Ik weet niet in welke hoek je je profielwerkstuk wilt gaan doen, maar je kan eventueel ook overwegen om te kijken wat er gebeurd bij onderbreking van het feromonenspoor naar voedsel. En dan het gedrag waarnemen bij verschillende lengtes van onderbrekingen. je zou een camera kunnen gebruiken om de mieren individueel te tracken.
Vincent
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 juli 2017
Gender:

Re: Profielwerkstuk

Bericht door Vincent »

Bedankt voor de reacties!
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar jullie hebben erg goed geholpen. Waarschijnlijk ga ik kijken naar de invloed van Lasius flavus op de planten die op hun nest groeien, of naar het gedrag van werksters ivm feromonen, dat lijkt me ook erg leuk.
Als ik zeker weet wat ik ga doen zal ik het jullie laten weten.
Nogmaals bedankt!
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Profielwerkstuk

Bericht door pjpj001 »

Ik zou zeker eerst eens beginnen zoeken naar info om al eens te polsen of er wel iets over te vinden is. Vaak zal je echt moeten gaan zoeken naar wetenschappelijke artikels, deze zijn vaak enkel in het Duits of Engels.
Plaats reactie