Myrmica rubra en springstaartjes.

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Myrmica rubra en springstaartjes.

Bericht door mn »

Beste forumleden,

Ik ben onlangs een artikel over Myrmica rubra tegengekomen.
Onderaan deze link staat er een stukje over 'Springstaart op het menu'.
Weet iemand of ze dit daadwerkelijk doen? Ik wil het zelf testen maar in de winkel hebben ze er momenteel geen en het kan nog even duren vooraleer ze er terug zijn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra en springstaartjes.

Bericht door Tim »

Kan je niet buiten springstaarten vangen? Het wikipedia artikel over springstaarten beschrijft een eenvoudige manier om ze te vangen (het woord 'oogsten' wordt zelfs gebruikt). Dan kan je het daarmee proberen.

Kan me trouwens niet voorstellen dat ze de springstaarten niet eten. Denk alleen dat het voor een kolonie van enig formaat niet te doen is ze uitsluitend of grotendeels te voeren met springstaarten, omdat ze zo minuscuul zijn.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Myrmica rubra en springstaartjes.

Bericht door Mika »

Als het daar staat moet je er niet aan twijfelen dat ze dat doen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Myrmica rubra en springstaartjes.

Bericht door McK »

Ever terzijde, mijn Odontomachus bauri vangt deze ook, maar de vraag is natuurlijk nog of ze dit bewust doen of niet.
De springstaartjes lopen door het nest en af en toe loopt er eentje tegen een werkster die dan automatisch haar kaken sluit.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra en springstaartjes.

Bericht door mn »

Tim schreef:Het wikipedia artikel over springstaarten beschrijft een eenvoudige manier om ze te vangen (het woord 'oogsten' wordt zelfs gebruikt). Dan kan je het daarmee proberen.
Kun je een linkje geven ?
Tim schreef:Kan me trouwens niet voorstellen dat ze de springstaarten niet eten. Denk alleen dat het voor een kolonie van enig formaat niet te doen is ze uitsluitend of grotendeels te voeren met springstaarten, omdat ze zo minuscuul zijn.
Hier in onze tuin zaten meerdere kolonies waarvan de werksters soms minuten lang rondliepen zonder iets van voedsel te vinden ( waarschijnlijk veel langer laat staan dat ze iets vonden ). Dus als ze dan zo'n springstaartje kunnen vangen op een paar seconden en dat meerdere keren na elkaar is dit wel een goede voedselbron.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra en springstaartjes.

Bericht door Tim »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Springstaarten
Als je googlet op het woord 'springstaart' is dit je eerste resultaat...
Springstaarten kunnen het gemakkelijkst worden gevangen door middel van een berlesetrechter, een trechtervormige verzamelbak met een opening aan de onderkant, afgesloten door een stuk grof gaas. In de trechter wordt een hoeveelheid bodemstrooisel gedaan waarna men de trechter op een bakje conserveringsvloeistof (alcohol) zet en van boven af onder een lamp laat drogen. De aanwezige strooiselorganismen vluchten voor het licht en de uitdroging naar onderen tot ze uiteindelijk in de verzamelbak vallen en kunnen worden geoogst.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra en springstaartjes.

Bericht door Tim »

Even verder zoeken levert ook een stap-voor-stap guide tot het houden en kweken van springtails (Engels voor springstaart) op - helemaal compleet met plaatjes en alles.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Myrmica rubra en springstaartjes.

Bericht door Menph »

Wilde hier ook eens een topic over starten.

In mijn Myrmica sp. aardnesten komen ook springstaarten voor. Ze leven van voedseldier-resten en ik heb ze ook wel eens aangetroffen op het honingdauw surrogaat.

Ik heb Myrmica ze wel zien verjagen, maar nooit zien vangen. Een door mij gedood exemplaar wordt wel aangenomen als voedsel.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra en springstaartjes.

Bericht door mn »

Ik heb nu een grote pot springstaartjes gekocht. En hiermee een kweekje opgezet.
Ik heb dan een leeg buisje genomen en daar springstaartjes en wat grond in gedaan, en dan een Myrmica rubra mier bijgezet.
Het enige wat ze deed was heel zenuwachtig rondlopen. En af en toe zat ze muisstil, dus ik dacht dat ze wachten tot er één voorbij liep. Maar daarna liep ze gewoon terug rond. Ik heb ze dan samen met de springstaartjes in hun buitenwereld gedaan, maar hier reageren de mieren net het zelfde, enkel heb ik ze nog niet zien stilzitten. Best vreemd eigelijk, ik heb ze nog nooit zo bezig gezien. Als er morgen geen springstaartjes meer inzetten weten we of het werkt.
McK schreef:Ever terzijde, mijn Odontomachus bauri vangt deze ook, maar de vraag is natuurlijk nog of ze dit bewust doen of niet.
De springstaartjes lopen door het nest en af en toe loopt er eentje tegen een werkster die dan automatisch haar kaken sluit.
Die sprinstaartjes zijn toch vreselijk klein, passen die tussen hun tanden ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra en springstaartjes.

Bericht door mn »

Ik heb Camponotus ligniperda dit gedrag zien toepassen dus zij staan mee op het lijstje.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie